آب چغندر چه خواصی دارد و آیا برای لاغری مفید است ؟

آب چغندر یک نوشیدنی مفید و ضد التهاب است که می تواند باعث شادابی و بهبود عملکرد عملکردهای بدن شما شود . همچنین اگر فشارخون بالا دارید این نوشیدنی مفید برای تنظیم فشار خون می تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد . نوشیدن آب چغندر باعث بهبود عمل هضم غذا نیز می شود و برای دستگاه گوارش مفید است و به دلیل کالری کم یک نوشیدنی رژیمی محسوب می شود .

اکثر مردم چغندر را به شکل پخته شده و بعضاً خام در سالاد استفاده می کنند ، اما شما می توانید یک تنوع در استفاده از این سبزی پر خاصیت ایجاد کنید و آن را به صورت یک نوشیدنی مقوی مصرف کنید . بدین وسیله شما از تمام خواص آن بهره مند می شوید .

آب لبو یک نوشیدنی سم زدا است و به پاکسازی کبد کمک می کند و باعث از بین بردن سموم بدن می شود . از طرف دیگر به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدانی سلامتی شما را بهبود می بخشد .

خیلی از افراد از عطر و طعم این نوشیدنی عالی خوششان نمی آید اما باید بدانید که آب چغندر یک منبع عالی از انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر غذایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی شما می شود و بدین ترتیب از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند .

اگر تا امروز آن را امتحان نکرده ای با من همراه باشید تا با خواص این نوشیدنی مفید بیشتر آشنا شوید .

۷ دلیل برای افزودن آب چغندر به رژیم غذایی

خواص آب چغندر

تا همین چند سال پیش اکثر افراد به دلیل وجود مقادیر زیاد کربوهیدرات و قند در چغندر آن را مصرف نمی کردند . اما امروزه این سبزی پرخاصیت به یکی از پرطرفدار ترین سبزیجات در بین مردم تبدیل شده است . افزودن آب چغندر به رژیم غذایی تاثیرات خوبی برای سلامت شما می‌تواند داشته باشد از کمک به کنترل وزن گرفته تا جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها

امروز با هم ۷ خاصیت مهم نوشیدن آب چغندر را بررسی می کنیم

آب چغندر به تنظیم فشار خون کمک می‌کند

در چغندر ماده طبیعی به نام نیتریت وجود دارد که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود .

اکسید نیتریک رگهای خونی را گشاد میکند و گردش خون را بهبود می بخشد و موجب کاهش تحریک بیش از حد سیستم عصبی سمپاتیک می شود . بنابراین خوردن آب چغندر برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است و از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند .

باعث بهبود عمل هضم و تنظیم دستگاه گوارش می شود

آب لبو سرشار از فیبر است و بنابراین بر روی هضم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است . همچنین به رفع یبوست و بهبود روند جذب مواد غذایی در بدن کمک می کند .

با پیری مبارزه می کند

با پیری مبارزه می کند

در آب چغندر مقادیر زیادی مواد آنتی اکسیدانی مثل بتالائین ( betalain ) و پلی فنول وجود دارد که این مواد اثرات منفی رادیکال های آزاد در بدن را از بین می برند و در نتیجه از پیری زودرس و سایر اختلالات جدی برای سلامتی پیشگیری می‌کند .

همچنین از آنجا که چغندر سرشار از ویتامین C است ، برای پوست مفید می باشد ، حتی می تواند از علائم پیری مانند چروک پیشگیری کند . طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان ، مصرف ویتامین C چه به صورت موضعی و چه از طریق رژیم غذایی دارای اثرات مفیدی بر روی سلولهای پوستی است .

آب لبو از غده تیروئید شما محافظت می کند

اگر مبتلا به مشکلات تیروئیدی ازجمله کم کاری تیروئید هستید افزودن آب چغندر به رژیم غذایی شما می تواند به شما کمک کند .

وجود ید در آب چغندر به جلوگیری از اختلالات تیروئیدی مثل کم کاری تیروئید و گواتر کمک می کند ـ

یک نوشیدنی ضد التهاب است

وجود بتائین ( betaine ) در آب چغندر باعث محافظت از سلول ها و آنزیم ها و پروتئین های بدن شما در مقابل استرس اکسیداتیو و مواد سرطان زا می شود . لذا خوردن آب چغندر باعث کاهش التهاب در بدن شده و از اعضای بدن شما در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند .

آب چغندر لاغر کننده است

به خاطر وجود مقادیر زیاد مواد مغذی ضروری ، آب لبو جزو نوشیدنی های رژیمی دسته بندی می شود . میزان فیبر موجود در آن ، فرایند هضم را بهبود می بخشد و التهاب شکم را کاهش می دهد .

همچنین با نوشیدن یک لیوان آب چغندر شما احساس سیری بیشتری خواهید داشت و باعث چربی سوزی بیشتر می شود . هر یک وعده 100 میلی لیتری آب چغندر فقط 35 کالری دارد .

احتباس مایعات را در بدن کاهش می دهد

آب چغندر ورم و احتباس آب در بدن را کم می کند

احتباس مایعات در بدن می‌تواند مشکلات سلامتی زیادی برای افراد ایجاد کند . آب چغندر یک نوشیدنی مدر است که با حذف مایعات اضافی به بهبود عملکرد کلیه ها کمک کرده و میزان نمک های معدنی را در بدن تنظیم می کند .

آب چغندر برای چه افرادی مضر است ؟

اگر فشار خونتان پایین است و یا در حال حاضر داروی فشار خون استفاده می کنید ، باید قبل از اضافه کردن چغندر یا آب چغندر به رژیم غذایی خود با پزشکتان صحبت کنید . چغندر حاوی مقادیر زیادی اگزالات است ، که می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه در افراد با ریسک بالای این بیماری شود . بنابراین افرادی که سابقه سنگ کلیه بخصوص سنگ های اگزالاتی دارند بهتر است از این نوشیدنی پرهیز کنند .

چگونه در خانه آب چغندر درست کنیم

چگونه در خانه آب چغندر درست کنیم

تهیه آب چغندر در خانه بسیار آسان است و شما می توانید آن را همراه با سایر آب میوه ها و سبزیجات مثل سیب و هویج هم ترکیب کنید .

امروز یک دستورالعمل کلاسیک را به شما آموزش می دهم . امیدوارم از آن لذت ببرید و از تمام خواصش بهره مند شوید .

مواد لازم

  1. یک عدد چغندر بزرگ
  2. یک فنجان آب ۲۰۰ میلی لیتر

طرز تهیه

چغندر خام را بشویید و آن را به قطعات بزرگ خرد کنید .

آن را به همراه یک فنجان آب به مخلوط کن منتقل کنید .

چند دقیقه آن را مخلوط کنید تا یک نوشیدنی همگن و بدون توده داشته باشید .

بلافاصله آن را نوش جان کنید .

طرز مصرف آب لبو :

یک لیوان از آن را با معده خالی صبح ها و یا به همراه صبحانه میل کنید .

حداقل ۳ روز در طول هفته از این نوشیدنی پر خاصیت استفاده کنید .

نتیجه گیری

آب چغندر یک نوشیدنی کم کالری است که به شارژ انرژی بدن و کاهش وزن شما کمک کرده و همچنین سرشار از انواع مواد آنتی اکسیدانی و مواد مغذی ضروری است که از بدن در برابر انواع بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند .

برای بهره مندی از تمام خواص آن ، سعی کنی حداقل هفته ای ۳ روز از این نوشیدنی پرخاصیت استفاده کنید .

منابع :

Carlevari I. Cultivos Industriales. La Argentina, Estruct Humana y Económica. 2010.
FEN. Remolacha. Verduras y Hortalizas. 2014.
Cermak, N. M., Res, P., Stinkens, R., Lundberg, J. O., Gibala, M. J., & Van Loon, L. J. C. (2012). No improvement in endurance performance after a single dose of beetroot juice. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. https://doi.org/10.1123/ijsnem.22.6.470
Janiszewska, E. (2014). Microencapsulated beetroot juice as a potential source of betalain. Powder Technology. https://doi.org/10.1016/j.powtec.2014.05.032

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها