بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی است ؟

اگر شما فردی هستید که دچار کم خونی فقر آهن شده اید شاید یکی از سوالاتی که بارها در ذهن تان ایجاد شده این باشد که برای جذب بهتر آهن بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی در طول روز است ؟

کم خونی فقر آهن معمولا در دختران نوجوان و خانم ها در سنین باروری به دلایل شرایط خاص فیزیولوژیکی مثل خونریزی ماهیانه و بارداری و شیردهی شایع است و تا زمانی که این بیماری شدت نیابد معمولا علائمی ندارد .

برای درمان کم خونی فقر آهن ضمن مصرف منابع غذایی غنی از آهن باید از قرص آهن هم استفاده شود . بهترین زمان مصرف قرص آهن به صورت ناشتا است چون جذب آهن در حضور مواد غذایی در معده کاهش می یابد اما به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در صورت مصرف این مکمل به صورت ناشتا بهتر است آن را 2-3 ساعت بعد از غذا ، ترجیحا بعد از شام و با یک لیوان پر آب میل کنید .

آیا مصرف منابع غذایی غنی از آهن برای درمان کم خونی کافی است ؟

همانطور که اشاره شد کمبود آهن و کم خونی فقر آهن یکی از مهمترین کمبودهای تغذیه ای در زنان و دختران جوان و کودکان زیر 3 سال است . علائم کمبود آهن به شکل ضعف و بی حالی ، بی قراری ، بی حوصلگی ، سرگیجه ، احساس مور مور شدن دست و پاها ، رنگ پریدگی صورت ، وزوز گوش ، کاهش قدرت یادگیری ، کاهش قدرت تمرکز و در موارد شدیدتر حتی ممکن است به صورت تپش قلب و مشکلات مشابه خودش را نشان دهد .

منابع غذایی آهن

برای پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی استفاده از منابع غذایی غنی از آهن می تواند بسیار موثر باشد . غذاهایی مثل جگر سیاه ، گوشت های احشایی مثل دل و قلوه ، گوشت های قرمز ، انواع گوشت طیور و آبریان ، زرده تخم مرغ ، حبوبات ، سبزیجات برگ سبز تیره هستند .

آهن موجود در منابع غذایی حیوانی از نوع آهن هم است و درصد جذب بالاتری نسبت به آهن گیاهی یا آهن غیر هم دارد و جذب آن تحت تاثیر عوامل افزایش دهنده یا کاهنده جذب آهن قرار نمی گیرد . اما برعکس آهن غیر هم که در غذاهای گیاهی وجود دارد ، درصد جذب پایینی دارد و خیلی می تواند تحت تاثیر عوامل کاهنده یا افزایش دهنده جذب آهن قرار بگیرد .

توجه داشته باشید که در فردی که دچار کم خونی فقر آهن شده مصرف منابع غذایی به تنهایی برای درمان کم خونی کافی نیست و حتما نیاز است که از مکمل های آهن برای درمان کم خونی استفاده شود .

چنانچه با مصرف قرص آهن دچار عوارض گوارشی می شوید با دکتر خود مشورت کنید تا نوع مکمل شما را تغییر دهد .

بهترین زمان مصرف قرص آهن کی است ؟

در واقع بهترین زمان مصرف قرص آهن به صورت ناشتا و با معده خالی است چون در صورتی که معده پر باشد ، در حضور غذا جذب آهن کاهش می یابد . اما متاسفانه با خوردن قرص آهن در وضعیتی که معده خالی است خیلی از افراد دچار مشکلات گوارشی مثل تهوع ، شکم درد و …  می شوند .

 

قرص و مکمل آهن

بنابراین برای پیشگیری از عوارض گوارشی به اکثر افراد توصیه نمی کنیم با معده خالی مکمل آهن را استفاده کنند .

قرص آهن را با معده نیمه پر میل کنید

بهترین زمان مصرف مکمل آهن 2 تا 3 ساعت بعد از خوردن وعده اصلی غذاست که معده نه خیلی پر باشد نه خیلی خالی . که در این وضعیت نیمه پر بودن معده از عوارض گوارشی قرص آهن پیشگیری می کند .

قبل از خواب شب قرص آهن خود را میل کنید

از نظر من بهترین زمان مصرف قرص آهن شب هنگام و قبل از خوابیدن است . مثلا اگر شما ساعت 7-8 شب شامتان را میل می کنید و می خواهید ساعت 11-12 شب بخوابید می توانید قرص آهن تان را قبل از خواب با یک لیوان پر آب میل بفرمایید . البته به شرطی که تا 2 ساعت قبلش از لبنیات استفاده نکرده باشید چون مصرف شیر و دوغ و ماست و سایر لبنیات می تواند جلوی جذب قرص آهن را بگیرند .

قرص آهن را طی چند نوبت در روز مصرف کنید

مطالعات نشان داده است که افرادی که مکمل آهن خود را به صورت چند نوبت و چند دوز کوچکتر در طول روز دریافت می کنند خیلی سریعتر میزان آهن بدنشان نسبت به افرادی که در یک دوز مکمل آهن خود را دریافت می کنند افزایش می یابد .

مثلا اگر فردی قرار است که روزانه مثلا 60 میلی گرم آهن مصرف کند ، بهتر است این میزان را در دو نوبت ( هر بار 30 میلی گرم ) مثلا یکی را صبح و دوز بعدی را در شب دریافت کند . بنابراین طبق مطالعات این فرد نسبت به فردی که به یکباره در یک نوبت 60 میلی گرم آهن را دریافت کرده جذب بهتری خواهد داشت و اثر بخشی مصرف مکمل برای او بیشتر خواهد بود .

البته در افرادی که ممکن با افزایش تعداد دفعات استفاده از قرص آهن مشکل داشته باشند مثل افرادی که مجبورند در طول روز چندین داروی مختلف استفاده کنند یا افرادی که ممکن است دچار فراموشی برای دریافت دوز دوم قرص آهن شوند توصیه می کنیم قرص آهن خود را در یک نوبت استفاده کنند .

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران بارداری

در دوران بارداری به خاطر نیازهای مادر باردار برای رشد جنین و جفت ، همچنین 2 برابر شدن حجم خون نیاز به مصرف آهن نیز افزایش می یابد . تا حدی که زنان باردار 2 برابر بیشتر از زمان قبل از بارداری ( روزانه حداقل 27 میلی گرم ) به آهن نیاز دارند .

مصرف قرص آهن در دوران بارداری

بنابراین توصیه می شود خانم های باردار از پایان ماه چهارم بارداری ( از پایان هفته شانزدهم ) تا 3 ماه بعد از زایمان از قرص آهن استفاده کنند تا از عوارض ناشی از کم خونی مادر که می تواند هم برای سلامت خود مادر و هم جنین خطرناک باشد مانند زایمان زودرس و رشد ناکافی جنین و … پیشگیری کنند .

بهترین زمان مصرف قرص آهن در بارداری شب ها چند ساعت بعد از شام و قبل از خواب شب می باشد . فقط باید دقت کنید نزدیک زمان مصرف مکمل آهن از لبنیات و انواع نوشیدنی ها مانند چای و قهوه استفاده نکنید چون مانع جذب حداکثری آهن می شوند .

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران پریودی

یکی از دلایل وجود کم خونی در خانم ها خونریزی های شدید دوران پریودی است اگر شما هم جزو خانم هایی هستید که در دوران قاعدگی خود خونریزی شدیدی دارید ( اگر کمتر از 2 ساعت مجبور هستید پد بهداشتی خود را عوض کنید خونریزی شما شدید است ) حتما نیاز هست که در این دوران از مکمل آهن و اسید فولیک استفاده کنید . حتی خیلی از متخصصین زنان به خانم هایی که دچار کم خونی هستند توصیه می کنند مصرف قرص آهن را در این دوران افزایش دهند .

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران پریودی

حتی اگر شما کم خونی ندارید می توانید جهت پیشگیری از کم خونی فقط در زمان پریود خود از قرص آهن با دوز حدود 30 میلی گرم استفاده کنید .

اما بهترین زمان مصرف قرص آهن در زمان پریود مثل بقیه مواردی که صحبت کردیم صبح ناشتا نیم ساعت قبل از صبحانه است چون آهن با معده خالی جذب بهتری دارد اما اگر با خوردن قرص آهن دچار عوارض گوارشی می شوید بهتر است آن را شب قبل از خواب با یک لیوان پر آب میل کنید .

بهترین زمان مصرف 10 مکمل آهن رایج

در این بخش با هم با 10 مکمل رایج که برای پیشگیری و درمانی کم خونی فقر آهن تجویز می شوند آشنا می شویم و در ادامه بهترین زمان مصرف هر کدام را بررسی می کنیم .

مکمل آهن در قاشق

بهترین زمان برای خوردن کپسول هماتینیک

کپسول هماتینیک حاوی فروس فومارات، ویتامین ث، فولیک اسید و ویتامین B12 است . از این مکمل میتوان برای درمان و کنترل کم خونی های ناشی از کمبود آهن، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی دوران بارداری و کم خونی های ناشی از سوء تغذیه استفاده کرد .

بهترین زمان مصرف کپسول هماتینیک روزانه یک کپسول، همراه یا بعد از غذا می باشد. همچنین بهتر است یک ساعت قبل و یا دو ساعت پس از مصرف داروهای آنتی اسید و نیز غذاهایی مانند قهوه، چای حبوبات، تخم مرغ و مکمل های حاوی کلسیم آن را مصرف نمائید.

بهترین زمان خوردن کپسول فرودین

کپسول فرودین حاوی آهن، فولیک اسید و ویتامین B12 و ویتامین C است که به دلیل وجود آهن به شکل فروس بیس گلایسینات، جذب بالا و عوارض گوارشی کمتری نسبت به سایر مکمل های آهن دارد . در این مکمل به دلیل وجود ویتامین C جذب آهن افزایش بیشتری دارد . این مکمل نیاز روزانه به آهن و اسد فولیک و B12 را تامین می کند .

بهترین زمان خوردن کپسول فرودین به صورت مصرف 1 الی 2 کپسول در روز ترجیحا با معده ی خالی و در صورت عدم تحمل، مصرف آن بعد از غذاست .

بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت دئودنال

کپسول فروفورت دئودنال حاوی دوز بالایی از آهن (80 میلی گرم به ازای هر کپسول) می باشد که برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن گزینه مناسبی است .

این مکمل باید به صورت ناشتا و با معده خالی در هنگام صبح ( حدود یک ساعت قبل از صبحانه ) و یا در فاصله زمانی مناسب ، حدود 2 ساعت قبل و یا بعد از غذا مصرف شود.

مصرف کپسول فروفورت دئودنال با غذاهای گیاهی به دلیل مواد موجود در غذاهای گیاهی که با آهن تشکیل کمپلکس می دهند ( مانند فیتات ها ، اگزالات ها و فسفات ها ) و همچنین مواد موجود در قهوه ، چای ، شیر و نوشیدنی های کولا که از جذب آهن به درون خون جلوگیری می کنند توصیه نمی شود .

زمان مصرف کپسول فروفورت گاین

کپسول فروفورت گاین به دلیل دارا بودن دوز بالایی از آهن المنتال (60 میلی گرم)، همچنین وجود اسید فولیک به بهبود علائم ناشی از کمبود آهن همچنین به آهش ریزش موی ناشی از کمبود آهن کمک می کند .

بهترین زمان مصرف کپسول فروفورت گاین با فاصله زمانی از مصرف لبنیات، چای و قهوه و نوشابه های گازدار می باشد.

بهترین زمان مصرف قرص سیدرال فورت

کپسول سیدرال فورت به دلیل دارا بودن آهن سوکروزومیال عارضه گوارشی کمتری نسبت به سایر مکمل های آهن ایجاد می کند و جذب بهتری نیز دارد . برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن و کاهش خستگی مزمن موثر است. قابل استفاده در بیماران مبتلا به سلیاک می باشد (فاقد گلوتن)

بهترین زمان مصرف کپسول سیدرال فورت شب ها قبل از خواب و با فاصله زمانی از مصرف لبنیات و چای و قهوه و مکمل های دیگر می باشد .

زمان مصرف قرص فرفولیک

قرص فرفولیک یک مکمل غذایی حاوی آهن و اسید فولیک است و حاوی دوز بالایی از آهن (60 میلی گرم) با ملح فومارات مناسب افراد با کم خونی فقر آهن است. این مکمل را یک ساعت قبل و یا دو ساعت پس از مصرف داروهای آنتی اسید و نیز غذاهایی مانند قهوه، چای حبوبات، تخم مرغ مصرف نمایید .

این مکمل میتواند باعث تیره شدن رنگ مدفوع شود .

بهترین زمان مصرف قرص آیزن پلاس

قرص آیزن پلاس حاوی ویتامین B9، ویتامین B6 و ویتامین B12  برای کمک به ساخت گلبول قرمز است . بهترین زمان مصرف قرص آیزن پلاس به صورت یک قرص در روز همراه آب و ترجیحا همراه با غذاست . مصرف بیش از حد این مکمل ممکن است اثرات ملین ایجاد کند .

بهترین زمان مصرف قرص فرامکس

قرص فرامکس حاوی 100 میلی گرم آهن خالص به فرم کمپلکس آهن-پلی ساکارید است . بنابراین نسبت به برخی فرم های دیگر آهن عوارض گوارشی کمتری را ایجاد می کند . این مکمل به دلیل دارا بودن دوز بالای آهن مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی فقرآهن شدید است .

بهترین زمان مصرف قرص فرامکس همراه با غذا و چند ساعت قبل یا بعد از مصرف سایر داروهاست .

بهترین زمان مصرف قرص اکتی آیرون

قرص اکتی آبرون علاوه بر تامین آهن مورد نیاز بدن، یک مولتی ویتامین – مینرال مناسب برای خانم هاست و به دلیل وجود چای سبز و ال کارنتین در ترکیبات آن به تقویت توان فیزیکی، رفع خستگی و افزایش چربی سوزی و تناسب اندام در خانم ها نیز کمک می کند .

بهترین زمان مصرف قرص اکتی آیرون روزانه 1 عدد همراه با غذاست .

بهترین زمان مصرف قرص هموگلوبین

آهن موجود در کپسول فروگلوبین ب 12 به فرم فومارات است. حاوی دوز مناسب آهن جهت مصرف روزانه (24 میلی گرم) جهت پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر آهن و حاوی ویتامین های B9 ، B6 و B12 برای ساخت گلبول های قرمز و بهبود احساس خستگی و بی حالی ناشی از کم خونی همچنین حاوی زینک و مس برای بهبود علائم ناشی از کم خونی فقر آهن نظیر ریزش مو می باشد .

بهترین زمان مصرف کپسول هموگلوبین روزانه یک کپسول به همراه وعده غذایی اصلی همراه با یک لیوان آب است .

آیا همه خانم ها نیاز است که از مکمل آهن استفاده کنند ؟

قطعا خیر – اگر هموگلوبین خانمی زیر 12 و فرتین یا ذخیر آهن بدنش زیر 50 باشد بهتر است از مکمل آهن استفاده کند .  البته بهتر است جهت پیشگیری از کم خونی همه خانم ها در دوران پریود از قرص آهن استفاده کنند .

تا چه زمانی باید از قرص آهن استفاده کنیم ؟

در درجه اول یادتان باشد اگر شما فردی هستید که کم خونی فقر آهن دارید هرگز و هرگز صرفا با رعایت رژیم غذایی نمی توانید کمبود آهن خود را جبران کنید و شما حتما باید از مکمل و قرص آهن برای جبران فقر آهن خود کمک بگیرید .

ضمنا فراموش نکنید شما باید حداقل تا 3 ماه از مکمل آهن خود استفاده کنید تا به یک سطح مطلوبی از آهن یا ذخیره آهن در بدن که فرتین نام دارد برسید و کم خونی فقر آهن شما درمان شود .

اگر کم خونی شما با مصرف منظم آهن برطرف نشد باید از نظر کمبود اسید فولیک و کمبود ویتامین B12 هم بررسی شوید .

 

چه داروها یا مواد غذایی را نباید با قرص آهن مصرف کرد؟

جذب آهن از روده با حضور مواد غذایی ، چای و شیر کاهش می یابد، بنابراین باید یک ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل آهن از مصرف آنها خودداری کنید . برخی از داروها و مکمل ها نیز بر جذب آهن از روده تأثیر می گذارندکه در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم .

تداخل مصرف لبنیات با قرص آهن

زمان مصرف قرص آهن و کلسیم چگونه باید باشد ؟

اگر همزمان برای شما هم قرص آهن تجویز شده است و هم مکمل کلسیم باید آنها را با فاصله از هم استفاده کنید زیرا کلسیم و آهن جلوی جذب یکدیگر را در بدن می گیرند . مثلا شما می توانید مکمل کلسیم خود را عصر هنگام با میان وعده عصر خود مثلا با میوه یا شیر میل کنید و آهن خود را شب قبل از خواب استفاده کنید تا جذب هر کدام به بهترین شکل انجام شود .

چه داروهایی را نباید با قرص آهن مصرف کرد؟

قرص آهن می تواند جذب برخی داروها مانند بیس فسفونات ها (به عنوان مثال آلندرونات)، لوودوپا، پنی سیلامین، آنتی بیوتیک های کینولون (به عنوان مثال، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین)، داروهای تیروئید (به عنوان مثال، لووتیروکسین) و آنتی بیوتیک های تتراسایکلین (مانند داکسی سایکلین، مینوسیکلین) را کاهش دهد.

چه داروهایی جذب آهن را کاهش می دهند؟

داروهای مورد استفاده برای درمان زخم معده یا سایر مشکلات گوارشی و برخی از این داروها که PH اسید معده را تغییر می دهند جذب آهن را سخت تر می کنند.

به عنوان مثال داروهایی که به عنوان مسدود کننده های گیرنده H2 شناخته می شوند، شامل سایمتیدین (تاگامت)، رانیتیدین (زانتاک)، فاموتیدین (پپسید) و نیزاتیدین (اکسید) است میتوانند بر روی جذب آهن تاثیرمنفی داشته باشند .

سایر تداخلات غذایی قرص آهن چه هستند ؟

برای افزایش جذب آهن ، سعی کنید از یک ساعت قبل تا 2 ساعت بعد از مصرف مکمل آهن از مواد غذایی زیر استفاده نکنید :

سوالات متداول

شما نباید مکمل های آهن را با شیر، کافئین، آنتی اسیدها یا مکمل های کلسیم مصرف کنید. سعی کنید مکمل آهن خود را با ویتامین C (مثلا یک لیوان آب پرتقال) مصرف کنید تا جذب آن بیشتر شود.

ویتامین های B از جمله B12 به بدن شما کمک می کنند تا غذایی که می خورید را به انرژی تبدیل کند. آهن و ویتامین های B کمپلکس با یکدیگر تداخل منفی ندارند، بنابراین هیچ نگرانی در مورد مصرف همزمان این دو مکمل وجود ندارد.

بله - هیچ مشکلی در مورد مصرف همزمان مکمل آهن و ویتامین D گزارش نشده است. تحقیقات نشان می دهد که اتفاقا وجود آهن در چندین سیستم آنزیمی،مورد نیاز برای فعال سازی ویتامین D ضروری است .

یبوست، اسهال یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. این اثرات معمولا موقتی هستند و ممکن است با سازگاری بدن شما با این دارو ها ناپدید شوند. اگر هر یک از این عوارض برایتان ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .

 

سارا چیذری مشاور تغذیه

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام را به دست آورید !

در سریع ترین زمان برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
16 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه مددی
فاطمه مددی
5 ماه قبل

مطالب بسیار عالی و مفید بود . سپاسگزارم

سارا
سارا
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر
ببخشید خستگی و بیحالی و ریزش موی شدید ممکنه از فقر آهن باشه؟

فرناز (Tokhs_divoneh)
فرناز (Tokhs_divoneh)
1 سال قبل

درود.
من فروفولیک میخورم، این نکاتی که گفتید برای این قزص هم صدق میکنه؟
و یک قسمتی از مطلب خوندم که گفتید اگه دوز رو کم کنیم اما دو مرتبه در روز بخوریم بازدهیش بهتره
شما پیشنهادی دارید که قرصی دوزش کمتر باشه اما بشه دو مرتبه در روز استفاده کرد؟

فروفولیک جای نصف کردن نداره اگه خودم دستی نصفش کنم کار اشتباهیه؟.

فروفولیک رو با اب میوه ها بخورم تاثیرش بیشتر میشه ؟ مثلا پرتقال یا اب لیمو.

بابت وقتی که برا جواب دادن به سوالاتم میذارید متشکرم 🌼🍒

حلاج
حلاج
1 سال قبل

سلام ممنون از اطلاعات بسیار عالی و مفید
سوالم بود که در پریود قرص آهن باید قطع بشه؟ یا خوردن گوشت
دراین دوران که باعث ضخیم شدن دیواره رحم میشه و باید مصرف نشه ، پس خوردن قرص آهن مانعی نداره و بلکه حتمن استفاده بشه چون من و دخترام کمخونی مینور داریم .ممنونم از مطالب خوبتون ❣

مریم حسینی
مریم حسینی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر خیلی ممنونم از شما بخاطر این مطالب واقعا مفید بود.

حدیث
حدیث
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من قرص آهن آیرون پلاس گرفتم پنجاه میلی گرم . ولی مثل این که یکدفعه پنجاه میلی گرم استفاده کنم بهم نمی سازه.میشه این قرص نصف کنم و بخورم؟

شیوا
شیوا
1 سال قبل

واقعا چرا از قدیم اکثر دکترا میگفتن توی دوران پریودی قرص آهن نخورید چون خونریزی رو افزایش میده؟ من بخاطر کم خونیم و قطع مصرف آهن توی اون دوران، یه مدت زیادی ریزش موی شدید داشتم نمیدونم چرا اصرار داشتن اطلاعات غلط بدن

Bz
Bz
1 سال قبل

خییییلی مفید بود ممنونم👌🏻💚💚