چرا مصرف مکمل اسید فولیک برای زنان ضروری است؟

اسید فولیک یا فولات ( یک نوع ویتامین B ) است که هر کس به آن نیاز دارد . اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، دریافت مکمل اسید فولیک اهمیت ویژه ای برای شما دارد . اسید فولیک جنین را در برابر نقایص جدی مادرزادی محافظت می کند .

شما می توانید اسید فولیک را هم از طریق مکمل های ویتامینی و یا غذاهای غنی شده به این ویتامین مانند نان و غلات غنی شده با اسید فولیک دریافت کنید . همچنین فولات به طور طبیعی در غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز ، پرتقال و حبوبات یافت می شود .

اسید فولیک و فولات چه فرقی با هم دارند ؟

تفاوت فولات و اسید فولیک
تفاوت فولات و اسید فولیک

همانطور که اشاره شد اسید فولیک نوعی از فولات یک نوع ویتامین B است .

فولات به صورت طبیعی در میوه ها ، سبزیجات و آجیل ها یافت می شود . اما اسید فولیک شکل دیگری از فولات است که در مکمل های ویتامینی و غذاهای غنی شده یافت می شود .

فولیک اسید و فولات در تولید گلبول های قرمز خون جدید و سالم به بدن کمک می کند . وظیفه گلبول های های قرمز خون این است که اکسیژن را به تمام قسمت های بدن شما حمل کنند . اگر بدن شما نتواند به مقدار کافی گلبول قرمز تولید کند ، کم خونی ایجاد می شود .

در واقع زمانی که کم خونی اتفاق می افتد خون نمی تواند به اندازه کافی اکسیژن مورد نیاز بدن شما را حمل کند ، بنابراین شما دچار علائمی مانند تنگی نفس ، خستگی یا ضعف می شوید . همچنین اگر شما اسید فولیک را به اندازه کافی دریافت نکنید ، ممکن است دچار نوعی کم خونی شوید که به آن کم خونی فقر فولات می گویند .

چرا زنان به مکمل اسید فولیک نیاز دارند ؟

ضرورت مصرف مکمل فولیک اسید در زنان
ضرورت مصرف مکمل فولیک اسید در زنان

هر فردی چه زن و چه مرد برای سلامتی به این ویتامین نیاز دارد . اما دریافت آن برای زنان بسیار مهمتر است زیرا :

  • دریافت مکمل اسید فولیک قبل از بارداری و در دوران بارداری جنین را در مقابل نقایص مادرزادی از جمله نقص لوله عصبی در هنگام تولد محافظت می کند . این نقص جنینی در چند هفته اول حاملگی اتفاق می افتد ، حتی قبل از اینکه یک زن بداند که باردار است .
  • همچنین استفاده از مکمل اسید فولیک ممکن است از انواع دیگر نقایص هنگام تولد و سقط جنین پیشگیری کند . از آنجایی که حدود نیمی از بارداری ها اغلب برنامه ریزی نشده اند ، کارشناسان توصیه می کنند همه زنان در سنین باروری به میزان کافی اسید فولیک دریافت کنند حتی اگر قصد بارداری نداشته باشند .
  • اسید فولیک با کمک به تولید گلبول های قرمز طبیعی و سالم  و رشد آنها به سلامت خون کمک می کند . اگر اسید فولیک به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد فرد به یک نوع کم خونی فقر فولات مبتلا می شود . نسبت این کم خونی در زنان در سنین باروری بیشتر از مردان است .

چگونه اسید فولیک را دریافت کنم ؟

شما می توانید به دو صورت فولیک اسید را دریافت کنید .

اول از طریق غذاهایی که می خورید . فولات به طور طبیعی در برخی از غذاها ، از جمله اسفناج ، آجیل و حبوبات یافت می شود . اسید فولیک در غذاهای غنی شده مانند نان، چاشنی و غلات یافت می شود . اگر روی برچسب یک ماده غذایی اصطلاح “غنی شده” را دیدید در لیست مواد تشکیل دهنده آن ببینید که آیا اسید فولیک هم به آن اضافه شده است .

همچنین اکثر مکمل های مولتی ویتامین حاوی 400 میکروگرم یا 100 درصد ارزش روزانه اسید فولیک هستند .  هنگام استفاده از یک مکمل ویتامینی برچسب آن را مطالعه کنید تا مطمئن شوید به میزان کافی اسید فولیک داشته باشد .

زنان به چه مقدار اسید فولیک نیاز دارند ؟

همه زنان هر روز به 400 میکروگرم اسید فولیک نیاز دارند . زنان باردار باید 400 تا 800 میکروگرم را از طریق مکمل ویتامین یا مواد غذایی که اسید فولیک به آنها افزوده شده دریافت کنند . این علاوه بر فولاتی است که به طور طبیعی از طریق غذا دریافت می کنید .

برخی از زنان ممکن است روزانه بیشتر به اسید فولیک نیاز داشته باشند

  • اگر باردارید یا قصد بارداری دارید : شما به 400 تا 800 میکرو گرم اسید فولیک نیاز دارید . البته با توجه به شرایط ممکن است پزشک شما دوزهای بالاتری را برایتان در نظر بگیرد .
  • اگر بچه ای با نقص لوله عصبی (مانند اسپینا بیفیدا) داشته اید و می خواهید دوباره باردار شوید : شما به 4000 میکروگرم نیاز دارید . تحقیقات نشان می دهد که مصرف این مقدار ممکن است خطر ابتلای نوزاد دیگر به بیماری اسپینا بیفیدا را کاهش دهد .
  • یک عضو خانواده شما مبتلا به اسپینا بیفیدا باشد و بخواهید باردار شوید : به4000 میکرو گرم اسیدفولیک در روز نیاز دارید .
  • اگر خودتان مبتلا به اسپینا بیفیدا باشید : پزشک ممکن است برای شما نیز 4000 میکروگرم را تجویز کند . زنان مبتلا به اسپینا بیفیدا ریسک بیشتری برای ابتلای فرزنشان به نقص لوله عصبی دارند .
  • اگر داروهایی را برای درمان صرع ، دیابت نوع 2 ، آرتریت روماتوئید یا لوپوس مصرف می کنید : با پزشک یا پرستار خود در مورد مصرف این نوع داروها صحبت کنید. زیرا مکمل اسید فولیک می تواند با این داروها تداخل داشته باشد .
  • اگر به خاطر بیماری کلیوی دیالیز می شوید : با پزشک خود حتما مشورت کنید .
  • اگر بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک دارید ، که بر میزان جذب اسید فولیک تاثیر منفی می گذارند : حتما در این مورد با پزشک خود برای دریافت میزان کافی اسید فولیک صحبت کنید .

اگر اسید فولیک را در طول بارداری به اندازه کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد ؟

اگر قبل و در دوران بارداری اسید فولیک به اندازه کافی دریافت نکنید ، نوزاد شما در معرض خطر نقص لوله عصبی قرار می گیرد . نقص لوله عصبی نقص شدیدی است که بر ستون فقرات ، نخاع یا مغز نوزاد تاثیر می گذارد و ممکن است باعث مرگ وی شود .

اسپینا بیفیدا
اسپینا بیفیدا

Spina bifida  ( اسپینا بیفیدا ) : این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات نوزاد در طول رشد رحمی کاملا بسته نشده و نخاع در معرض خطر قرار می گیرد . در نتیجه ، اعصاب که پاها و ارگان های دیگر را کنترل می کنند ، کار نمی کنند . کودکان مبتلا به اسپینا بیفیدا اغلب معلولیت های مادام العمر دارند . آنها ممکن است نیاز به جراحی های زیادی داشته باشند .

آنانسفالی
آنانسفالی

Anencephaly ( آنانسفالی ) :این بدان معنی است که قسمت بیشتر مغز و جمجمه در رحم رشد نمی کند . تقریبا تمام نوزادان با این وضعیت قبل یا بعد از تولد می میرند .

آیا حتی اگر قصد  بارداری نداشته باشم نیاز است مکمل اسید فولیک را هر روز مصرف کنم ؟

بله همه زنانی که در سنین باروری هستند باید روزانه 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک را مصرف کنند ، حتی اگر قصد بارداری نداشته باشند . دلایل متعددی وجود دارد :

  • روش های پیشگیری از بارداری ممکن است درست کار نکنند . در یک بررسی توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، تقریبا 40٪ از زنان بارداری که نا خواسته باردار شده بودند از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کردند .
  • نقص های مادرزادی مغز و ستون فقرات در چند هفته اول بارداری رخ می دهند ، یعنی معمولا قبل از زمانیکه شما بدانید که حامله هستید . توجه به این موضوع و دریافت کافی اسید فولیک در زمانی که متوجه شدید که بارداید ، ممکن است خیلی دیر باشد و از نقص های جنینی جلوگیری نکند .
  • شما باید مکمل اسید فولیک را هر روز مصرف کنید . زیرا این ویتامین یک ویتامین محلول در آب است . به این معنی که برای مدت زمان طولانی در بدن باقی نمی ماند و بدن شما آن را به سرعت متابولیزه می کند ، بنابراین بدن هر روز نیاز به اسید فولیک دارد تا به درستی کار کند .

چه غذاهایی حاوی فولات هستند ؟

منابع غذایی فولات
منابع غذایی فولات

فولات به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می شود . غذاهایی که به طور طبیعی فولات زیادی دارند عبارتند از :

  • اسفناج و سبزیجات سبز تیره و سبز دیگر
  • پرتقال و آب پرتقال
  • آجیل
  • حبوبات
  • مرغ (مرغ، بوقلمون، و غیره) و گوشت
  • دانه های کامل

چه غذاهایی اسید فولیک دارند ؟

اسید فولیک به غذاهایی که تصفیه شده یا فرآوری می شوند اضافه می شود :

  • غلات صبحانه ( برخی از آنها محتوی 100 درصد از ارزش روزانه توصیه شده – یا 400 میکروگرم – اسید فولیک در هر وعده هستند )
  • نان و ماکارونی
  • آرد
  • آرد ذرت
  • برنج سفید
برچسب مواد مغذی
برچسب مواد مغذی

از سال 1998، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) از تولید کنندگان مواد غذایی برای افزودن اسید فولیک به نان های فرآوری شده ، غلات ، آرد ، ذرت ، پاستا ، برنج و دیگر دانه ها استفاده کرده است .

 

برای سایر مواد غذایی ، باید به برچسب غذایی موجود  بر روی بسته بندی محصول توجه کنید تا متوجه شوید آیا آن ماده غذایی اسید فولیک دارد یا خیر . توجه داشته باشید گاهی اوقات ، روی برچسب های غذایی به جای اسید فولیک ” فولات ” نوشته می شود .

چگونه می توانم مطمئن باشم اسید فولیک را به اندازه کافی دریافت می کنم ؟

شما می توانید به اندازه کافی اسید فولیک را به تنهایی از غذا دریافت کنید . بسیاری از غلات صبحانه 100٪ ارزش روزانه (400 میکروگرم) اسید فولیک را دارند .

اگر در معرض خطر ابتلا به اسید فولیک باشید ، پزشک یا پرستار شما ممکن است توصیه کند که هر روز با یک مکمل ویتامین اسید فولیک را مصرف کنید . بیشتر مولتی ویتامین های موجود دارای حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک هستند . برای اینکه مطمئن شوید به برچسب روی بطری مکمل توجه کنید . شما همچنین می توانید به جای استفاده از مولتی ویتامین ها فقط از مکمل اسید فولیک استفاده کنید .

هنگام خرید مکمل اسید فولیک به چه نکاتی توجه کنم ؟

هنگام انتخاب ویتامین ها به برچسب “USP” یا “NSF” توجه کنید. این ” مهر تایید ” به این معنی است که قرص ها به درستی شامل همان مقادیر ویتامینی است که  بر روی برچسب مکمل نشان داده شده است . همچنین مطمئن شوید که قرص ها تاریخ گذشته نباشند . اگر روی مکمل تاریخ انقضا مشخص نیست از خرید آن صرف نظر کنید .

برای کمک به انتخاب یک مکمل مناسب از دکتر داروساز مشورت بخواهید . اگر شما حامله هستید و در حال حاضر یک مکمل ویتامینی را به صورت روزانه دریافت می کنید ، احتمالا تمام اسید فولیک مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد . برچسب مکمل را بررسی کنید تا مطمئن شوید .

برچسب “Supplement Facts” را چک کنید تا مطمئن شوید 400 تا 800 میکروگرم (میلی گرم) اسید فولیک دریافت می کنید .

کم خونی فقر فولات چیست ؟

کم خونی فقر فولات نوعی کم خونی است و زمانی اتفاق می افتد که فولات به اندازه کافی دریافت نمی کنید . کم خونی فقر فولات بیشتر در دوران بارداری شایع است.

علل دیگر این کم خونی عبارت است از : مصرف الکل و مصرف برخی داروهایی که برای درمان تشنج ، اضطراب یا آرتریت مصرف می شوند .

نشانه های کم خونی فقر فولات عبارتند از :

  • خستگی
  • سردرد
  • پوست رنگ پریده
  • زخم دهان و زبان

اگر کم خونی فقر فولات دارید ، پزشک ممکن است مصرف مکمل های اسید فولیک و خوردن غذاهای با فولات بیشتر را به شما پیشنهاد دهد .

آیا می توانم بیش از حد اسید فولیک دریافت کنم ؟

مکمل اسید فولیک
مکمل اسید فولیک

بله، شما می توانید بیش از حد اسید فولیک دریافت کنید ، اما فقط به واسطه مصرف محصولات ساخته شده توسط انسان مانند مصرف مکمل های مولتی ویتامین ها و غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه . شما به هیچ وجه نمی توانید از طریق مصرف مواد غذایی حاوی فولات میزان بالاتر از حد نرمال اسید فولیک دریافت کنید .

شما نباید بیش از 1000 میکروگرم اسید فولیک در روز دریافت کنید ، مگر اینکه پزشک شما مقدار بیشتری از آن را برایتان تجویز کرده باشد . میزان بیش از حد می تواند علائم ناشی از کمبود ویتامین B12 رادر بدنتان مخفی کند و شما دچار آسیب عصبی شوید .

آیا بعد از یائسگی باز هم نیاز به دریافت اسید فولیک دارم ؟

بله زنانی که یائسگی می شوند هم برای حفظ سلامتی خود نیاز به 400 میکروگرم مکمل اسید فولیک به صورت روزانه  دارند .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها