افراد دیابتی چقدر باید ورزش کنند ؟

یکی از مهمترین اهداف برای افراد دیابتی کنترل سطح قند خون می باشد .  ورزش کردن یک راه موثر برای بهبود توانایی بدن در استفاده از انسولین و کمک به کنترل قند خون می باشد. اما افراد دیابتی چقدر باید ورزش کنند ؟

 

شروع یک برنامه ورزشی

اگر شما هم جزو افراد دیابتی هستید باید به خاطر داشته باید که  برای شروع یک برنامه ورزشی جدید باید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید . شما باید مواردی چون تعیین دفعات تزریق روزانه انسولین ، تعیین دوز داروهای خوراکی، زمان مناسب برای انجام ورزش و مصرف مواد قندی قبل و بعد از ورزش را از پزشک خود سوال کنید . به خصوص افراد دیابتی سیگاری یا افراد دیابتی که سطح کلسترول بالا دارند یا پیشینه خانوادگی سکته قلبی داشته اند و سنشان بالای 40 سال است باید از نظر قلبی ـ عروقی مورد ارزیابی قرار گیرند.

افراد دیابتی چقدر باید ورزش کنند ؟ 3

افراد دیابتی با چه فواصلی ورزش کنند ؟

محققان کشف کرده اند زمانیکه فرد ورزش می کند ، عضلات درگیر در ورزش ، گلوکز را برای تامین سوخت از جریان خون برداشت می کنند و با این کار به کنترل سطح قند خون فرد کمک می کنند . این اثر تنها منحصر به زمان انجام ورزش نیست و برای 24 تا 72 ساعت پس از انجام فعالیت ورزشی نیز ادامه خواهد داشت .

به همین دلیل، کارشناسان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند اگر نمی توانند هر روز ورزش کنند حداقل پنج روز در هفته را ورزش کنند . در این صورت عضلات طور مداوم قند را از جریان خون برداشت می کنند و قند خون فرد بهتر کنترل می شود .

 

افراد دیابتی چقدر باید ورزش کنند؟

تا کنون از نظر علمی یک پاسخ قطعی به این سوال که مبتلایان به دیابت چه مدت زمانی را باید ورزش کنند داده نشده است . در اینجا برخی نظرات را بررسی می کنیم :

  • بسیاری از مطالعات نشان دادند که 30 دقیقه پیاده روی (و در برخی موارد دوچرخه سواری ) مداوم روزانه در کنترل قند خون بسیار موثر است.
  • یک گروه از محققان ایتالیایی تعداد زیادی از افراد مبتلا به دیابت را به مدت دو سال مورد مطالعه قرار دادند . نتایج حاصل از این مطالعه که در سال 2005 منتشر شده، نشان داد افرادی که هر روز 38 دقیقه ورزش می کنند در کنترل قند خون بسیار موفق هستند .

بنابراین داشتن حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط – مانند پیاده روی سریع ، پنج تا هفت روز در طول هفته – در کنترل قند خون افراد دیابتی بسیار مؤثر است. همچنین اگر افراد مبتلا به دیابت بتوانند زمان پیاده روی خود را به 45 تا 60 دقیقه یا بیشتر افزایش دهند ، علاوه بر کنترل قند خون از مزایای دیگر مانند کاهش وزن اضافی نیز بهره مند خواهند شد .

افراد دیابتی چقدر باید ورزش کنند ؟ 5

برای شروع ورزش به خود سخت نگیرید

اگر اهل ورزش نیستید لازم نیست یکباره  برای شروع  ، 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید . برای جلوگیری از هر گونه  آسیب و یا دلسردی باید ورزش را به آرامی و بدون اذیت و فشار آغاز کنید .

مثلا می توانید پیاده روی روزانه خود را از 5 تا 10 دقیقه در روز شروع کرده و به تدریج هر روز یک تا دو دقیقه به زمان آن اضافه کنید و در عرض چند هفته زمان آن را به 30 دقیقه برسانید .

 

غیر از پیاده روی چه نوع ورزشی برای افراد دیابتی مفید است ؟

هر گونه فعالیت فیزیکی که عضلات بزرگ را درگیر کند و تعداد تنفس را افزایش دهد – ورزش هایی که به عنوان ورزش های هوازی شناخته می شوند – برای بیماران دیابتی مفید است .

حتی فعالیت های مانند چمن زنی، کار در خانه، رقص، هل دادن یک کالسکه و… نیز می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد .

 

نتایج حاصل از ورزش در افراد دیابتی

اگر شما دیابت دارید و همزمان دچار اضافه وزن نیز هستید با شروع یک برنامه ورزشی احتمالا اضافه وزن شما کمتر خواهد شد .

مطالعات نشان می دهد حتی اگر وزن هم کم نکنید ، شروع یک فعالیت بدنی به کنترل قند خون شما کمک می کند .

افراد دیابتی که به طور منظم ورزش می کنند ، انرژی بیشتری دارند . درد و سایر مشکلات بهداشتی جزئی در آنها کمتر است ؛ خواب بهتری دارند و با روحیه تر نیز هستند .

 

تاثیر ورزش بر کنترل قند خون

ورزش کردن همچنین بر روی سطح قند خون تاثیر می گذارد. چقدر؟ در مورد افراد مختلف متفاوت است. معمولا مراقبین سلامت و پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به دیابت ، قند خون خود را قبل و بعد از ورزش اندازه گیری کنند تا در صورت لزوم مقدار غذا و داروی آنها با توجه به میزان قند خونشان تنظیم شود .

به عنوان مثال برخی افراد ممکن است با افزایش زمان ورزش دچار حالت هیپوگلایسمی –افت خطرناک قند خون – شوند که در این صورت فرد باید حتما در مورد آن با پزشک خود برای تنظیم زمان ورزش ، تغذیه و داروهای خود مشورت کند .

برخی از افراد مبتلا به پیش دیابت و یا دیابت نوع 2 می توانند به تنهایی از طریق برنامه های ورزشی قند خون خود را کنترل کنند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها