آیا مصرف کنجد به کاهش کلسترول خون کمک می کند ؟

دانه کنجد در مناطق مختلف جهان از جمله هند و آفریقا رشد میکند و معمولا در برنامه غذایی مردم مناطق آسیایی و خاورمیانه یافت می شود . کنجد حاوی مواد مغذی شامل پروتئین ، ویتامین E ، چربی های اشباع نشده و فیبر است .

حتماً شما هم در بین دوستان و آشنایان خود افرادی را داشته اید که کلسترول خون بالایی دارند و همیشه در فکر این هستند که بهتر است چه رژیم غذایی را رعایت کنند و یا خوردن چه مواد غذایی می تواند به آنها کمک کند که بتوانند کلسترول خونشان را کاهش دهند ؟

اجازه بدهید ابتدا یکسری عواملی که منجر به افزایش کلسترول می شوند را با هم بررسی کنیم .

عوامل متعددی باعث افزایش میزان کلسترول در بدن می شوند

آیا مصرف کنجد به کاهش کلسترول خون کمک می کند ؟ 3
دلایل افزایش کلسترول
  • چاقی مفرط : افرادی که BMI آنها بالای عدد ۳۰ هست بیشتر در معرض ابتلا به کلسترول بالا هستند . همین‌طور آقایان و خانم هایی که میزان دور کمر آنها به ترتیب بیشتر از ۱۱۰ و ۸۹ سانتی متر باشد ریسک ابتلای آنها به کلسترول بالا افزایش می یابد .
  • رژیم غذایی نامناسب : اگر جزو افرادی هستید که مدام عادت به خوردن غذاهای چرب دارید ، بهتر است بدانید مصرف زیاد چربی‌های اشباع مثل روغن ها و کره های حیوانی برای پختن و سرخ کردن غذاها می‌تواند باعث بالا رفتن میزان کلسترول خون شما شود .
  • بیماری دیابت : دیابت با افزایش قند خون باعث آسیب رساندن به پوشش داخلی عروق خونی شده و می‌تواند باعث افزایش میزان کلسترول خون شود .
  • کم تحرکی : پایین بودن میزان فعالیت بدنی روزانه هم می‌تواند باعث افزایش LDL و کاهش HDL شود و از طرف دیگر ورزش کردن یکی از راههای بسیار کمک کننده برای افزایش اچ دی ال و کاهش ال دی ال هست .

مزایای سلامتی دانه کنجد قرن هاست که شناخته شده است . در پزشکی چینی و هندی برای درمان برخی بیماری ها از جمله عفونت های پوستی ، طاسی ، افزایش سلامت دندان ها استفاده می شده است .

در دانه های کنجد مواد منحصر به فردی وجود دارد که می‌تواند در درمان دیابت ، برخی بیماری‌های روده ای و فشار خون بالا مؤثر باشد . همچنین بر اساس برخی مطالعات مشخص شد که مصرف دانه های کنجد می تواند به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید نیز کمک کند .

آیا دانه های کنجد واقعا می تواند میزان کلسترول بالا را کاهش دهد ؟

کنجد و کاهش کلسترول
کنجد و کاهش کلسترول

مطالعات متعددی در مورد تاثیر دانه های کنجد بر روی سطوح چربی های خون انجام شده است اما نتایج متفاوت می باشند .

در بسیاری از این مطالعات افرادی شرکت کردند که کلسترول و تری گلیسیرید بالای داشتند .به این افراد برای مدت ۲ ماه روزانه ۲۵ تا ۵۰ گرم کنجد داده شد .

در برخی از مطالعات دیده شد که دانه های کنجد نمی تواند به میزان قابل توجهی بر میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون تاثیر گذار باشد اما در چند مطالعه دیگر مشاهده شد که :

  • با مصرف دانه کنجد میزان کلسترول LDL بین ۸ تا ۱۶ درصد کاهش داشت .
  • سطح کلسترول تام به طور متوسط در حدود 8 درصد کاهش یافته است .

در برخی از این مطالعات اثرات مثبت کنجد بر افزایش hdl خون و تری گلیسیرید نیز مشاهده شد اما این تاثیرات معنی دار نبودند .

دانه های کنجد چگونه بر روی کلسترول تاثیر می‌گذارند ؟

دانه های کنجد حاوی مقدار زیادی از مواد سالم هستند که مطالعات نشان می‌دهد می توانند بر میزان کلسترول و تری گلیسیرید تاثیر بگذارند از جمله :

  • سیسامین : مطالعات نشان دادند این یک لیگنان گیاهی می تواند مانع جذب کلسترول توسط روده کوچک شده و فعالیت آنزیم HMG COA ردوکتاز را کاهش دهد این آنزیم در ساخت کلسترول توسط بدن دخالت می کند .
    یک مطالعه نشان داد که دریافت ۳/۶ دهم میلی گرم از سیسامین می تواند پس از ۲ ماه ، ۱۶% میزان کلسترول تام و ۸% LDL را کاهش دهد .
  • اسید آلفا لینولئیک : همچنین به عنوان ALA شناخته شده است . این ماده و دیگر روغن‌های امگا ۳ به کاهش سطح تری گلیسرید کمک میکنند .
    مطالعات نشان داد که مصرف ۳/۵ تا ۴/۵ گرم روغن کنجد در روز به مدت دو ماه می‌تواند تاثیر قابل توجهی را در کاهش تری گلیسیرید و کلسترول تام و نیز افزایش HDL داشته باشد .
  • فیبر محلول : مواد غذایی حاوی فیبر محلول می توانند به کاهش سطح LDL خون از طریق جلوگیری از جذب کلسترول به داخل جریان خون کمک کنند .

چگونه از دانه کنجد برای کنترل کلسترول استفاده کنیم ؟

شیرینی کنجدی
شیرینی کنجدی

هرچند مطالعات امیدوارکننده‌ای در رابطه با استفاده از دانه های کنجد بر کاهش سطوح چربی خون وجود دارد با این حال مطالعات دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد دانه های کنجد ممکن است تاثیرات قابل توجهی در کاهش چربی خون نداشته باشد .

بنابراین هنوز حکم قطعی در این زمینه وجود ندارد اما با وجود این نتایج متفاوت دانه های کنجد هنوز هم یک میان وعده غذایی خوب و سالم برای رژیم های غذایی کم کالری به حساب می‌آید زیرا حاوی پروتئین ، فیبر ، چربی‌های سالم و قند پایین است .

راه های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید از دانه کنجد یا روغن آن در رژیم غذایی سالم خود بهره‌مند شوید از جمله :

  • یک قاشق غذاخوری از دانه کنجد را بر روی سالاد خود بریزید .
  • در تهیه نان ها و شیرینی های خانگی خود از دانه های کنجد استفاده کنید .
  • با روغن کنجد آشپزی کنید .

توجه کنید :

با توجه به تمام خواصی که از دانه کنجد دارد اما توجه داشته باشید که کنجد کالری زیادی دارد . بنابراین اگر می خواهید از این دانه های خوشمزه و پرخاصیت در رژیم غذایی خود برای کاهش کلسترول استفاده کنید ، حواستان به میزان کالری آن نیز باشد و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید .

از نظر کالری هر یک قاشق غذاخوری کنجد یک واحد چربی محاسبه شده و ۴۵ کالری دارد .

منبع :

www.verywellhealth.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

چرا با وجود مصرف کنجد چربی خون افزایش پیدا میکند؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط محمد