کمبود چه ویتامین هایی باعث خشکی پوست می شوند ؟

کمبود  برخی ویتامین یا مواد معدنی می تواند به شدت باعث خشکی پوست  شوند . طبق نظر کالج پوستی آمریکا یا AOCD ، پوست خشک ، مشکل نسبتا شایعی است . خشکی پوست ممکن است به علت عوامل محیطی ، شرایط خاص پزشکی و یا کمبود برخی ویتامین ها یا مواد معدنی ایجاد شود . رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل موثرترین راه برای اطمینان از دریافت مقدار کافی ویتامین ها و مواد معدنی توسط بدن شماست .

کمبود ویتامین A باعث خشک شدن پوست می شود

کمبود ویتامین A و خشکی پوست
کمبود ویتامین A و خشکی پوست

کمبود ویتامین A ، که به عنوان کمبود رتینول نیز شناخته می شود ، می تواند یکی از دلایا لیجاد خشکی پوست باشد . بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، کمبود ویتامین A یک مشکل بهداشت عمومی در بیش از 50 درصد از همه کشورها است ، و این کمبود به ویژه در کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی بسیار شایع تر است .

کودکان و زنان باردار در بعضی از کشورهای در حال توسعه نسبت به کمبود ویتامین  A معمولا آسیب پذیرتر هستند . ویتامین A به حفظ بافت اپیتلیال یا سلول هایی که حفره ها و سطوح سراسر بدن شما را حفظ می کنند کمک می کند .

در کبد شما بین 80 تا 90 درصد ویتامین A  مورد نیاز بدن ذخیره می شود . علائم و نشانه های مرتبط با کمبود ویتامین A عبارتند از خشک شدن ، پوسته پوسته شدن و نازک شدن پوست، شب کوری و سایر مشکلات بینایی ، عفونت های تنفسی و ضعف سیستم ایمنی .

کمبود ویتامین A می تواند به دلیل داشتن رژیم های غذایی غلط و ناکافی ، مشکلات سوء جذب چربی ها و یا اختلالات کبدی به وجود آید .

کمبود ید و خشکی پوست

کمبود ید نیز یکی از عوامل ایجاد کننده خشکی پوست است . سیستم بهداشتی دانشگاه میشیگان ، یا UMHS ، می گوید که کمبود ید توسط  کمبود دریافت ید در بدن ایجاد می شود . ید  یک عنصر شیمیایی است که بدن شما برای رشد جسمی و روحی به آن نیاز دارد. UMHS معتقد است که کمبود ید در زنان نسبت به مردان بیشتر شایع است .

شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی قابل پیشگیری و آسیب مغزی در جهان همین مساله کمبود ید است که خوشبختانه با اضافه کردن ید به نمک های طعام این مشکل در کشور ما تا حد زیادی برطرف شده است .

پس از چندین ماه کمبود ید، ممکن است بیماری کم کاری تیروئید ایجاد شود. علائم و نشانه های متداول مربوط به کمبود ید و کم کاری تیروئید شامل خشکی پوست ، موهای خشن ، خستگی ، افسردگی ، عدم تحمل سرما ، افزایش وزن ، یبوست ، گرفتگی عضلانی ، اختلال تمرکز ، درد در سراسر بدن و تورم پاها است. درمان کمبود ید و کم کاری تیروئید از فرد به فرد تغییر می کند .

کمبود ویتامین B2 و ترک گوشه لب ها

کمبود ویتامین B2 و ترک گوشه لب
کمبود ویتامین B2 و ترک گوشه لب

کمبود ویتامین B-2 ،که به عنوان کمبود ریبوفلاوین نیز شناخته می شود، می تواند به شدت باعث خشکی پوست، به ویژه در قسمت اطراف دهان شما شود . ریبوفلاوین یا ویتامین B-2 ، یک ویتامین B محلول در آب است که جزء جدایی ناپذیر از کوآنزیم فلاوین آدنین دینکلوتید یا FAD است. کمبود ویتامین B2 معمولا همراه با کمبود سایر ویتامین های گروه B رخ می دهد . یکی از شایع ترین علائم و نشانه های ناشی از کمبود ویتامین  B-2، ترک خوردن گوشه لب ها است.

ترک خوردن گوشه لب ها یک ضایعه التهابی در گوشه های دهان شما است که به صورت شکاف یا شکاف عمیق دیده می شود . در بعضی موارد، ترک ها ممکن است هنگامی که دهان باز می شود ، خونریزی کنند و ممکن است زخم های سطحی یا پوسته ضخیم در ناحیه آسیب دیده ایجاد شود. سایر علائم شایع و نشانه های مرتبط با کمبود ویتامین B-2 شامل ورم ملتحمه ، گلو درد و درماتیت سبورئیک می باشد .

در ادامه با سایر کمبودهای تغذیه ای مرتبط با خشکی پوست و مکمل های موثر برای رفع آن آشنا می شوید .

از مکمل ویتامین E برای رفع خشکی پوست تان استفاده کنید

ویتامین E هم به عنوان مکمل و هم به صورت موضعی می تواند برای درمان پوست خشک مورد استفاده قرار گیرد . اگر از ویتامین E به صورت خوراکی استفاده کنید ، علاوه بر استفاده از خواص آنتی اکسیدانی قوی ، ویتامین E می تواند از پوست خشک شما در مقابل آسیب بیشتر محافظت کند . علاوه بر این ، ویتامین ای دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد و اگر از آن  به صورت موضعی استفاده کنید ، به عنوان یک چربی مفید ، می تواند مانع از دست دادن آب از سطح پوست شما شود .

مصرف مکمل روغن ماهی برای خشکی پوست مفید است

مکمل روغن ماهی و خشکی پوست
مکمل روغن ماهی و خشکی پوست

یکی از نشانه هایی که بدن شما به شما می گوید کمبود امگا 3 دارید ، خشکی و خارش پوست است . امگا 3 برای جلوگیری از التهاب بسیار مفید است ، شما می توانید برای دریافت امگا 3 از دانه های کتان و ماهی های چرب و گردو در رژیم غذایی تان استفاده کنید . اگر از منابع غذایی امگا 3 به اندازه کافی استفاده نمی کنید می توانید مکمل روغن ماهی یا مکمل امگا 3 را امتحان کنید .

مکمل لوتئین و زاکسنتین ، 2 آنتی اکسیدان قوی

این دو کاروتنوئید ، آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در بدن تولید نمی شوند ، بنابراین باید آنها را از طریق  رژیم غذایی مناسب دریافت کنیم . یک مطالعه نشان داد که دریافت مکمل لووتین و زاکسنتین می تواند میزان رطوبت پوست را افزایش داده و مانع از خشک شدن آن شود.

بهترین راه برای به دست آوردن این دو نوع  کاروتنوئید از طریق رژیم غذایی دریافت میزان کافی سبزیجات برگ سبز است ، بنابراین سعی کنید در طول روز از سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج و کاهو و انواع کلم بیشتر استفاده کنید .

کمبود ویتامین دی باعث خشکی پوست می شود

تحقیقات نشان می دهد کمبود ویتامین دی نیز می تواند باعث خشکی پوست شود . ویتامین D می تواند از طریق پوست شما جذب شود، همچنین دریافت مقدار مناسب این ویتامین از طریق مکمل هم می تواند بر رفع خشکی پوست شما تاثیر مثبت بگذارد .

دریافت کافی روی برای درمان پوست های خشک مفید است

جای تعجب نیست که بسیاری از لوسیون ها و کرم هایی که برای کمک به درمان جوش و خشکی و خارش پوست استفاده می شوند حاوی روی هستند . عنصر روی ، به دلیل مزایای ضد التهابی که داد ، می تواند باعث بهبودی خشکی پوست و قرمزی آن شود . به علاوه دریافت زینک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و می تواند از بیماری هایی مانند اگزما که یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده  پوست خشک هستند پیشگیری کند .

مکمل روغن گل مغربی و پیشگیری از خشکی پوست

مکمل روغن گل مغربی
مکمل روغن گل مغربی

روغن گل مغربی سرشار از اسیدهای چرب مورد نیاز بدن شماست ، روغن گل مغربی می تواند به مرطوب سازی پوست از داخل به خارج کمک کند . اسیدهای چرب ضروری (EFAS) که شامل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 هستند ، نقشی کلیدی در حفظ  سلامتی پوست دارند . بنابراین مصرف این روغن از طریق رژیم غذایی و مکمل می تواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه از خشکی پوست نقش کلیدی در حفظ سلامت پوست شما داشته باشد .

مکمل آستاگزانتین مانع خشکی و پیری پوست می شود

تحقیقات نشان می دهد این مکمل به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می تواند به بهبود سلامت پوست و جلوگیری از نشانه های پیری پوست کمک کند . همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که آستاگزانتین می تواند طور مستقیم مانع از دست دادن آب از سطح پوست شود .

آستاگزانتین ( Astaxanthin ) را از ماهی سالمون ، میگو ، مرجان ها ، همچنین جلبک های ریز دریایی کشت و استخراج می کنند .

مکمل آستاگزانتین به عنوان یک آنتی اکسیدان ، می تواند استرس اکسیدا

تیو طبیعی بر روی پوست را کاهش داده و به حفظ رطوبت و سلامت کلی پوست کمک کند .

قبل از مصرف این هفت مکمل غذایی ، حتما با پزشک یا مشاور تغذیه خود مشورت کنید .

منابع :

www.byrdie.com

healthfully.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها