فواید سلامتی روغن کنجد چه هستند ؟

روغن کنجد از فشرده شدن دانه های کوچک کنجد بدست می آید . ترکیبات متعدد و آنتی اکسیدان های موجود در دانه کنجد به داخل روغن آن نیز منتقل می شود . دانه کنجد حتی پس از آنکه فشرده شد و روغنش کشیده شد نیز بسیار مفید است ، پوسته بذر آن خوراک دام ها می شود و روغن آن علاوه بر مصارف غذایی ، به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد .

خواص روغن کنجد

کاهش فشار خون با روغن کنجد

این روغن باعث کاهش فشار خون و کاهش سطح سدیم خون می شود . یک مطالعه در هند انجام شد و گزارش آن در مجله ییل زیست شناسی و پزشکی ثبت شد . این مطالعه نشان داد زمانی که افراد با فشار خون بالا از روغن کنجد به مدت 45 روز استفاده کردند ، فشار خونشان به حالت نرمال برگشت . همچنین مشخص گردید که این افراد علاوه بر تنظیم فشار خون با مصرف این روغن مقداری از اضافه وزن خود را هم از دست داده اند .

البته این تاثیرات موقتی بودند و هنگامی که این شرکت کنندگان مصرف روغن را متوقف کردند ، فشار خونشان به حالت اولیه برگشت . این مساله نشان دهنده این واقعیت است که روغن کنجد به عنوان یک دیورتیک ، میزان سدیم خون را کاهش داده و باعث تنظیم فشار خون می شود .

برای استفاده از این خاصیت و سایر خواص این روغن گیاهی مفید سعی کنید آن را به عنوان بخشی از روغن دریافتی روزانه خود در برنامه غذاییتان بگنجانید . البته اگر برای کنترل فشار خونتان دارو مصرف می کنید در مورد مصرف آن با پزشکتان مشورت کنید و توجه داشته باشید این روغن نمی تواند جایگزین داروهای کنترل کننده فشارخون شما شود .

کاهش قندخون با روغن کنجد

 کاهش قند خون با روغن کنجد

این روغن گیاهی مفید همچنین برای تنظیم قند خون نیز بسیار مفید است . گزارشی از یک مطالعه در “مجله غذاهای دارویی” درباره تاثیر روغن کنجد بر روی کاهش قند خون به چاپ رسید . در این مطالعه ، موش های مبتلا به دیابت را به دو گروه تقسیم کردند و در برنامه غذایی یک گروه از آن ها روغن کنجد گنجانده شد . مطالعات نشان داد گروهی که با این روغن تغذیه شده بودند میزان قابل توجهی قند خونشان کاهش یافته بود . همچنین سطح ترکیبات آنتی اکسیدانی در خونشان افزایش یافته بود .

شما نیز می توانید برای بهره مندی از این خواص این روغن را وارد رژیم غذاییتان کنید . مثلا می توانید گاهی به جای روغن زیتون ، روغن کنجد را به سالادتان اضافه کنید .

پوستی سالم با روغن کنجد

مزایای پوستی این روغن

آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد با افزایش تاثیر ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان ها از داخل بدن به سلامت پوست کمک می کنند . اما از این روغن می توان به صورت موضعی هم برای حفظ طراوت و سلامت پوست استفاده کرد . آن مک اینتایر، گیاه شناس ، گزارشی در آیورودا مبنی بر منافع استفاده از روغن کنجد بر روی پوست منتشر کرده است .

در این مطالعه مشاهده شد افرادی که از این روغن به صورت موضعی استفاده کرده بودند شاهد کاهش عفونت های پوستی و بهبود در درد مفاصل بودند . این خواص روغن کنجد به خاطر خواص ضد باکتری و ضد التهابی آن است . در این گزارش همچنین آمده است که می توان از خواص ضد سرطانی این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد . در این مطالعه مشاهده شد استفاده موضعی از روغن کنجد در افراد مبتلا به نوعی سرطان پوست به نام ملانوم  سرعت رشد سلول های سرطانی را در این افراد کند می کند .

دارای خواص ضد التهابی قوی است

التهاب مزمن برای بدن بسیار مضر بوده و می تواند باعث بیماری شود ، به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانیم تا حد ممکن سطح آن را در بدن کم کنیم . روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی از قدیم برای درمان التهاب مفاصل ، دندان درد و بهبود زخم ها استفاده می شده است .

اخیراً ، مطالعات حیوانی نشان داد که این روغن می تواند سطح التهاب را در بدن کاهش دهد . در این مطالعات مشخص شد که روغن کنجد شاخصهای التهابی ، مانند تولید اکسید نیتریک را در بدن حیوانات کاهش می دهد . با این حال برای اثبات این خاصیت در انسان مطالعات بیشتری باید انجام شود .

بهبود زخم

ممکن است به بهبود زخم ها و سوختگی ها کمک کند

در حالی که خوردن روغن کنجد فواید سلامتی فراوانی دارد ، مصرف آن به صورت موضعی نیز برای بهبود زخم ها و سوختگی ها توصیه می شود .

ازن یک گاز طبیعی است که در پزشکی از آن استفاده می شود . کاربرد بالینی آن به سال 1914 برمی گردد که در دوران جنگ جهانی اول برای درمان عفونت ها مورد استفاده قرار می گرفت .

در یک مطالعه بر روی موش ها ، مشاهده شد درمان موضعی با روغن کنجد به همراه گاز ازن باعث ساخته شدن کلاژن بیشتری در بافت زخم ها می شود . همانطور که می دانید ، کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای ترمیم زخم ها بسیار ضروری است .

همچنین مطالعات دیگر نشان داده اند که استفاده از روغن کنجد به صورت موضعی می تواند باعث کاهش زمان بهبودی سوختگی و زخم ، در موش ها شود . البته برای اثبات این موضوع در انسان نیاز به مطالعات بیشتری می باشد .

توانایی این روغن در تسریع در بهبود زخم ها و سوختگی ها می تواند به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن باشد .

تاثیر روغن کنجد بر کیفیت خواب

ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد

یک مطالعه نشان داد که ماساژ پیشانی با روغن کنجد می تواند کیفیت خواب افراد را بهبود بخشد . این مطالعه به مدت 2 هفته بر روی 20 شرکت کننده انجام شد . در این مطالعه به مدت 7 جلسه پیشانی افراد برای 30 دقیقه با روغن کنجد ماساژ داده شد . نتایج نشان داد کیفیت خواب و کیفیت زندگی افرادی که از این روغن قبل از خوابشان استفاده کرده بودند در مقایسه با درمان با دارونما بسیار موثر و مفیدتر بود .

منبع :

www.healthline.com

www.livestrong.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها