نسخه تغذیه ای برای پیشگیری و درمان جوش صورت

مقاله ای که امروز در مورد آن بحث می کنیم در مورد تغذیه و نقش آن در پیشگیری و درمان جوش صورت است . همان طور که می دانید پوست انسان به عنوان یک عایق نقش حفاظتی فوق‌العاده‌ای برای سلامت کل بدن دارد و هرگونه لطمه‌ای در این عضو حیاتی می تواند سلامت ما را تحت تأثیر قرار دهد .

از طرف دیگر تغذیه نامناسب اختلالات هورمونی شرایط فیزیولوژیک خاص و آلودگی های محیطی مثل آلودگی هوا و حتی شرایط روحی و روانی و انواع استرس ها می تواند به سلامت پوست بدن آسیب برساند .

امروز در این مقاله قصد دارم شما را با مواد مغذی و ویتامین هایی آشنا کنم که در سلامت پوست شما نقش داشته و در پیشگیری و درمان جوش صورت موثر هستند .

برای درمان جوش صورت ، امگا ۳ را دریابید

امگا 3 و درمان جوش صورت

امگا ۳ یک ماده غذایی ضد التهاب است بنابراین در درمان جوش و سایر بیماریهای پوستی مفید است . افرادی که از مواد غذایی حاوی امگا ۳ مثل انواع غذاهای دریایی بیشتر استفاده می‌کنند و از غذاهای التهاب زا مثل مصرف زیاد گوشت‌های قرمز به ندرت مصرف می‌کنند پوست سالم تری دارند .

اسید چرب امگا ۳ در گوشت آبزیان و انواع ماهی ها بخصوص ماهی های چرب و تا حد کمتری در انواع مغزها به ویژه در مغز گردو ، بادام هندی ، دانه کتان وجود دارد . اگر صورتتان مرتب جوش میزند و در برنامه غذایی خود از منابع غذایی امگا ۳ کم استفاده می کنید مصرف مکمل امگا ۳ تحت نظر مشاور تغذیه و با توجه به شرایط سنی و جنسی و فیزیولوژیک شما به کاهش جوش‌های صورت کمک می کند .

برای مبارزه با جوش صورت پروتئین‌ها را فراموش نکنید

مواد پروتئینی

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف انواع مواد غذایی از جمله دریافت پروتئین کافی به سلامتی پوست بدن بسیار کمک می کند . در بین اسیدهای آمینه، اسیدهای آمینه گوگردی مثل سیستین و سیستئین برای داشتن پوستی سالم و بدون جوش بسیار ضروری هستند .

برای دریافت این اسیدهای آمینه مصرف کافی غذاهای حیوانی مثل گوشت ماکیان ، تخم مرغ ، گوشت گوساله و همچنین مصرف غلات کامل ضروری می باشد .

امروزه برای اثر بخشی بهتر در تهیه مکمل های مخصوص پوست و مو از این اسیدهای آمینه استفاده می شود .

روی عنصری حیاتی برای سلامت پوست شما

روی برای جوش صورت مفید است

روی یکی از مهمترین مواد مغذی برای سلامت پوست است که برای پیشگیری و درمان جوش صورت بسیار مفید و ضروری می باشد .

این ماده بیشتر در مواد غذایی حیوانی مثل انواع گوشت ها و سپس در غذاهای گیاهی مثل غلات کامل ، انواع حبوبات مثل نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و مغز ها وجود دارد . استفاده از منابع غذایی این ماده معدنی در برنامه غذایی روزانه می‌تواند مقدار کافی روی را به بدن شما برساند و به سلامت پوست و کاهش جوش‌های صورت تان کمک کند .

اگر تغذیه مناسبی ندارید استفاده از مکمل روی نیز می تواند به بهبودی جوشهای صورت شما کمک کند .

ویتامین A  دوست پوست شما

ویتامین A  دوست پوست شما

ویتامین A از جمله مواد مغذی ضروری برای سلامت و شادابی پوست است و کمبود آن می‌تواند منجر به بروز انواع بیماری های پوستی از جمله انواع جوشهای صورت شود .

منابع غذایی ویتامین A شامل انواع مواد غذایی حیوانی مثل انواع لبنیات ، گوشت های قرمز و سفید ، تخم مرغ می باشد .

از طرف دیگر پیش ساز این ویتامین در سبزیجات رنگی و سبز رنگ تیره و میوه ها به وفور یافت می‌شود .

پیش ساز ویتامین آ خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می شود . اگر می‌خواهید کمتر جوش بزنید سعی کنید حتما سبزیجات کافی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید .

ویتامین C در پیشگیری و درمان جوش صورت موثر است

ویتامین C در پیشگیری و درمان جوش صورت موثر است

یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها ویتامین C می باشد که برای سلامت کل بدن از جمله پوست و مخاط فوق‌العاده ضروری می باشد .

یکی از بیماری هایی که در اثر کمبود این ویتامین در بدن ایجاد می شود بیماری اسکوربوت است که در این بیماری مخاط بدن ( مثل مخاط دهان ) شروع به خونریزی می‌کنند .

در گذشته که کشتی‌ها ماه های طولانی روی آب به سر می‌بردند و افراد به مدت طولانی از مصرف انواع سبزیجات و میوه ها محروم بودند به این بیماری مبتلا می‌شدند و تعداد زیادی نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست می دادند . تا اینکه ملاحان انگلیسی متوجه شدند اگر مقداری لیموترش تازه با خود به کشتی ببرند می توانند جان خود و بقیه را نجات دهند . در واقع این افراد به دلیل کمبود ویتامین c دچار بیماری اسکوربوت می شدند .

امروزه ویتامین C از اجزای لاینفک مکمل های ویتامینی است و شما هم اگر می خواهید پوست سالم تری داشته باشید و کمتر جوش بزنید سعی کنید در طول روز به طور کافی از  منابع ویتامین C یعنی انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید .

ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی

ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی

یکی دیگر از مواد آنتی اکسیدانی قوی ویتامین E می باشد که در دانه‌های روغنی یافت ‌می شود .

غلات کامل و جوانه غلات هم حاوی این ویتامین هستند . از جمله منابع خوب این ویتامین می توان به روغن زیتون اشاره کرد که علاوه بر خاصیت ضد سرطانی می تواند برای سلامت پوست نیز بسیار مفید باشد .

خوردن این روغن در طول روز و مالیدن آن بر روی پوست حاوی جوش به کم شدن جوش ها کمک می کند . سایر روغن های گیاهی مثل روغن کنجد ، سویا ، ذرت ، کنجد ، پنبه دانه ، هسته انگور نیز حاوی ویتامین E هستند .

توجه داشته باشید که روغن ها حاوی کالری بسیار بالایی هستند و بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید .

استفاده از پماد ها و کرم های حاوی ویتامین E و A برای سلامت پوست و کاهش جوش صورت بسیار مفید هستند .

ویتامین B6 برای بازسازی پوست ضروری است

ویتامین B6 برای بازسازی پوست ضروری است

این ویتامین برای متابولیسم پروتئین ها در بدن و تولید سلول های جدید بسیار ضروری است ، بنابراین برای ساخت و تعمیر و بازسازی پوست نیز دریافت کافی ویتامین B6 بسیار ضروری می‌باشد و کمبود آن باعث مشکلات پوستی می شود .

آنتی اکسیدان ها

انواع چای و آنتی اکسیدان ها مفید برای درمان جوش صورت

از جمله مواد مغذی بسیار ارزشمند برای سلامت پوست ، آنتی اکسیدان ها هستند . همانطور که اشاره شد ، انواع میوه ها و سبزیجات قرمز ، نارنجی و سبز تیره حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی هستند .

انواع چای ها ( چای سبز ، چای قرمز ، چای سیاه یا سفید ) هم حاوی مواد آنتی اکسیدانی هستند که به پیشگیری و بهبود جوش صورت کمک می کنند .

علاوه بر نوشیدن چای در طول روز شما می توانید برای بهبود جوش های صورتتان روزانه به مدت ۱۵ دقیقه چای سبز کیسه ای را خیس کرده و روی محل جوش ها قرار دهید .

سلنیوم یک ماده مغذی ضروری برای سلامت پوست می باشد

سلنیوم و سلامت پوست

سلنیوم در غذاهای حیوانی و غلات کامل و حبوبات وجود دارد . یکی از مکمل هایی که می توانید تحت نظر متخصص تغذیه برای بهبود جوش های خود استفاده کنید استفاده از مکمل سلنیوم می باشد .

از پروبیوتیک ‌ها غافل نشوید

پروبیوتیک ها و درمان جوش صورت

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در دستگاه گوارش به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند . آنها التهاب و استرس اکسیداتیو را در دستگاه گوارش کم کرده و برای سلامت سیستم گوارش شما بسیار ضروری هستند .

این باکتری های مفید می‌تواند با باکتری های ایجاد کننده عفونت و عوامل تولید کننده جوش صورت رقابت کنند . لذا از تکثیر و رشد آنها تا حد زیادی جلوگیری می کنند .

این باکتری ها همچنین در روده برخی از انواع ویتامینها را نیز تولید می‌کند که برای سلامت انسان بسیار ضروری هستند .

برای استفاده از این خواص شما می توانید انواع محصولات لبنی پروبیوتیک و غذاهای تخمیری مثل پنیر و سرکه طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و بدین طریق به سلامت پوست و کاهش جوش های صورت خود کمک کنید .

بدن خود را هیدراته نگه دارید

بدن خود را هیدراته نگه دارید

همیشه به میزان کافی در طول روز از مایعات به خصوص آب استفاده کنید . اگر بدن شما خشک باشد احتمال بروز انواع بیماری های پوستی خیلی بیشتر می شود .

برای آبرسانی به پوست خود می توانید از میوه ها و سبزیجات هم کمک بگیرید مثلا می توانید از پوست خیار برای آبرسانی به پوست خود استفاده کنید و آن را به صورت موضعی بر روی جوش های صورت خود قرار دهید .

نتیجه گیری

داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل و استفاده از همه گروه های غذایی در طول روز ، انواع مواد مغذی لازم و ضروری برای سلامت پوست را در اختیار بدن شما قرار می دهد .

بنابراین اگر تغذیه مناسبی داشته باشید می توانید پوست سالم تری نیز داشته باشید .

اما اگر به هر دلیل نمی توانید از انواع مواد غذایی استفاده کنید لازم است تحت نظر متخصص پوست و یا مشاوره تغذیه خود از مکمل های غذایی برای تامین این مواد مغذی و کمک به درمان جوش صورت خود استفاده کنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها