راههای پیشگیری از شل شدن پوست بعد از رژیم لاغری

چرا بعد از لاغری پوستمان شل می شود ؟

کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام آرزوی خیلی ها است ، اما وقتی افرادی را می بینیم که بعد از رژیم های لاغری پوست صورت و بدنشان شل و آویزان شده به این فکر می‌افتیم که نکند ما هم بعد از رژیم لاغری پوستمان افتاده و بد شکل شود . شل شدن پوست بدن معمولا به دنبال لاغری سریع در اثر رعایت یک رژیم غذایی غلط به وجود می‌آید و در رژیم هایی که میزان کربوهیدرات یا پروتئین و چربی در آنها به شدت محدود شده است و یا وعده های اصلی غذایی در آن ها حذف می شود فرد سریع وزن خود را از دست می‌دهد .

شل شدن پوست شکم
شل شدن پوست شکم

با کاهش وزن سریع لایه های چربی زیر پوستی از بین میروند و پوست فرصت کافی برای حفظ خاصیت کشسانی خود جهت هماهنگی با شرایط جدید را ندارد ، بنابراین دچار شلی و افتادگی می شود .

البته غیر از کاهش وزن سریع یک سری عوامل دیگر نیز می‌تواند باعث شل شدن پوست و افتادگی آن شود . این عوامل عبارتند از :

  • افزایش سن
  • سوء تغذیه
  • قرار گرفتن زیاد و مستقیم در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید
  • استعمال دخانیات
  • کم آبی بدن ( دهیدراسیون )

چه کار کنیم که بعد از کاهش وزن پوست بدنمان شل و آویزان نشود ؟

قبل از رسیدن به سنین میانسالی وزنتان را کم کنید

اگر در سنین جوانی وزنتان را پایین بیاورید پوست‌ بدن قابلیت ارتجاعی بیشتری دارد و سریعتر می تواند خودش را با شرایط جدید انطباق دهد و به حالت اولش بازگردد .

پس اگر در سنین جوانی هستید فرصت را از دست ندهید و فراموش نکنید که یکی از راه های جلوگیری از شل شدن پوست بدن بعد از رژیم های لاغری کاهش وزن اصولی در سنین جوانی است .

برای پیشگیری از شل شدن پوست رژیم یویویی نگیرید

اگر جزو افرادی هستید که مرتب در حال رژیم گرفتن هستید و تا کمی وزن کم می‌کنید ، رژیم خود را کنار می‌گذارید و بعد از افزایش وزن مجدد دوباره رژیم جدیدی را شروع می‌کنید ، باید بدانید با این کار پوستتان را تحت استرس قرار می دهید . در چنین شرایطی پوست نمی‌تواند خودش را با تغییرات وزنی تکراری تطبیق دهد بنابراین دچار افتادگی و شلی می‌شود .

مشاور تغذیه
مشاور تغذیه

تحت نظر مشاور تغذیه رژیم بگیرید

رژیم غذایی شما باید با توجه به شرایط بدنی و سلامتی شما توسط مشاور تغذیه تنظیم شود تا هم بتوانید اصولی و صحیح وزن کم کنید و هم دچار انواع کمبودهای غذایی نشوید .

به عنوان مثال رژیم های بسیار کم کالری و رژیم های اینترنتی که متاسفانه امروزه بسیار زیاد توسط افراد برای کاهش وزن سریع رعایت می شوند ، فرد را دچار کمبود انواع ریزمغذی های لازم برای داشتن پوستی سالم و زیبا می کنند .

بنابراین با رعایت این رژیم های نامناسب ممکن است پوست تان آسیب ببیند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد .

برای پیشگیری از شل شدن پوست بعد از رژیم لاغری سعی کنید برنامه غذایی را انتخاب کنید که همه گروه های غذایی را در خود داشته باشد . مخصوصا مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها مانند انواع میوه ها و سبزیجات به میزان کافی در رژیم غذایی روزانه شما می‌تواند از شل شدن پوست شما بعد از رژیم لاغری پیشگیری کند .

همچنین توجه داشته باشید که برای پیشگیری از شل شدن پوست نباید در هفته بیشتر از یک کیلو وزنتان را کم کنید .

ویتامین c و پیشگیری از شل شدن پوست
ویتامینC و شل شدن پوست

از مواد غذایی حاوی ویتامین C بیشتر استفاده کنید

همانطور که می دانید مرکبات حاوی ویتامین C فراوانی هستند . ویتامین C برای تولید کلاژن در سلول‌های پوستی ضروری است . کلاژن کمک می کند تا پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند . شاید دیده باشید که بسیاری از کرم های پوستی حاوی کلاژن هستند . اما چیزی که مهم تر و موثرتر از مصرف این نوع کرم ها است دریافت مواد غذایی است که ساخت کلاژن را در بدن تحریک می کند .

ویتامین C ، روی و سلنیوم مهمترین ریز مغذی‌ها برای تولید کلاژن در بدن هستند .

مصرف مرکبات و انواع فلفل دلمه ای به خصوص فلفل دلمه ای زرد رنگ و انواع کلم ها حاوی ویتامین C بالایی هستند . بنابراین مصرف آنها در رژیم غذایی روزانه از شل شدن پوست به دنبال رژیم های لاغری پیشگیری می کند ، ضمن اینکه این میوه ها و سبزیجات کالری کمی دارند ، بنابراین مصرف آنها در رژیم لاغری باعث افزایش وزن شما نمی شود .

از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید

اگر تحت نظر یک مشاور تغذیه رژیم بگیرید با مصرف انواع مواد غذایی لازم و ضروری ، مواد مغذی مورد نیاز بدن شما تامین می شود . اما توجه داشته باشید به طور کلی اگر بیش از سه ماه در رژیم لاغری باشید بهتر است تحت نظر دکتر خود از یک مکمل مولتی ویتامین نیز استفاده کنید . زیرا با کاهش کالری دریافتی در طول چند ماه این احتمال وجود دارد که نسبت به زمان قبل از رعایت رژیم ، بدن شما دچار کمبود برخی ریز مغذی های موثر برای سلامتی  و حفظ حالت ارتجاعی پوست شده باشد .

منابع غذایی پروتئینی
منابع غذایی پروتئینی

برای پیشگیری از شل شدن پوست ، به میزان کافی پروتئین دریافت کنید

مصرف کافی پروتئین ها در برنامه غذایی روزانه به ماهیچه ها کمک می کند تا دوباره فرصت بازسازی پیدا کنند و بدین ترتیب به بازگشت حالت ارتجاعی پوست شما کمک می کند .

از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید

سعی کنید همواڔه در برابر نور خورشید از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید . زیرا اشعه uv یا همان اشعه فرابنفش خورشید و همچنین نورهایی که برای برنزه کردن پوست در مراکز زیبایی استفاده می‌شوند می‌توانند باعث افتادگی و شل شدن پوست شما شوند . پس توصیه ما این است که اولا از انجام چنین اعمال زیبایی در حد امکان پرهیز کنید و ثانیا در طول روز ، زمانی که بیرون از منزل به سر می‌برید از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید .

آب و مایعات کافی در طول روز دریافت کنید

مصرف آب و مایعات کافی در طول روز کمک می‌کند تا پوست شما بتواند خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری خود را حفظ کند و بعد از کاهش وزن پوست شما دچار حالت افتادگی نشود . سعی کنید روزانه حداقل ۶ لیوان آب مصرف کنید .

پوست خود را مرطوب نگه دارید

در کنار مصرف میزان کافی آب و مایعات در طول روز ، سعی کنید پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید . با استفاده از کرم های مرطوب کننده به خصوص مرطوب کننده هایی که حاوی ویتامین E هستند می‌توانید این کار را به خوبی انجام دهید .
همچنین استفاده از روغن های گیاهی طبیعی مانند روغن نارگیل یا روغن بادام و روغن کنجد هم می‌توانند پوست شما را مرطوب نگه دارند .

ورزش کردن را فراموش نکنید تا پوستتان شل و آویزان نشود

زمانی که شما زیاد لاغر می شوید علاوه بر چربی بخشی از توده ماهیچه ای زیر پوست تان را نیز از دست می دهید بنابراین پوست شما شل می‌شود .
اگر بتوانید ماهیچه‌های خود را تقویت کنید در نتیجه پوست شما محکم تر خواهد شد . انجام ورزش‌های قدرتی در این زمینه خیلی می تواند در پیشگیری از  به شما کمک کند . بهتر است برای این منظور حداقل سه روز از وقت خود را در طول هفته به انجام ورزش های قدرتی اختصاص دهید .

ماساژ پوست با روغن
ماساژ پوست با روغن

برای جلوگیری از افتادگی پوست ، صورت تان را ماساژ دهید

ماساژ دادن پوست باعث افزایش جریان خون در زیر آن می شود ، بنابراین با این کار مواد مغذی بیشتری به پوست شما می‌رسد و بدین‌  ترتیب حالت ارتجاعی آن افزایش می یابد . معمولا مناطقی مانند شکم ، پاها و دستها و ران و سینه ها به ماساژ بیشتری نیاز دارند .

حتی برای پوست صورت شما می توانید ، صورت خود را به صورت سنتی کیسه کشی کنید . با این کار علاوه بر لایه برداری پوست با افزایش جریان خون در زیر آن ، باعث تحریک رشد و تولید سلول های جدید پوستی می شوید .

همزمان با رعایت رژیم لاغری به یک متخصص پوست هم مراجعه کنید

زمانی که تصمیم می گیرید کاهش وزن زیادی را تجربه کنید بهتر است همزمان با شروع رژیم خود برای پیشگیری از شل شدن و آویزان شدن پوست تان به یک متخصص پوست مراجعه کنید .

کاهش وزن بیشتر از ۱۵ کیلوگرم می‌تواند باعث شل شدن و افتادگی پوست شما شود . متخصص پوست ممکن است برای شما دارو و یا کرم و ژل هایی را تجویز کند که با افزایش کلاژن سازی پوست ، خاصیت کشسانی پوست شما را افزایش دهد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها