چیپس ماده غذایی سرطان زا

ارتباط خوردن چیپس با سرطان چیست ؟ انستیتوی تحقیقات مربوط به سرطان، اعلام کرده است که ماده ای با نام acrylamide ( آکریلامید ) که یک نوع از کارسینوژن ها یا مواد سرطان زا می باشد ، در چیپس و سیب زمینی سرخ شده پیدا شده است . این ماده در حرارت های بالا در مدت زمان زیاد ، در غذاهای کربوهیدرات دار و کم پروتئین به وجود می آید .

تحقیقات نشان داده است که مردم از مواد شیمیایی نظیر آکریلامید می ترسند چرا که بر این باورند که این مواد می توانند ، سرطان را به وجود آورند . اما این نکته را فراموش نکنید که احتمال دچار شدن به سرطان در فردی که بسیار زیاد غذا می خورد ، بسیار زیاد است .

چیپس
چیپس

آکریلامید چیست؟

آکریلامید توسط یک گروه از متخصصان غذایی سوئدی برای اولین بار شناخته شد . اگر غذاهای گیاهی که دارای کربوهیدرات زیاد و پروتئین کم باشند ، در معرض حرارت های بالا قرار گیرند ، این ماده شیمیایی سرطان زا در آن به وجود می آید .

آکریلامید چه طور در مواد غذایی ایجاد می شود؟

این ماده شیمیایی برای ساختن برخی از انواع پلاستیک ها به کار می رود . همچنین آکریلامید برای ساخت بعضی از بسته بندی ها نیز استفاده می شود ، اما تا به حال دیده نشده که این ماده شیمیایی در غذاها وارد شود و به سلامتی آسیب برساند .

اینکه پس چگونه آکریلامید در غذاها وارد می شود محققان را به تحقیق وا داشت و پس از تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وقتی اسید آمینه ای به نام آسپاراژین با قند واکنش نشان می دهد ، آکریلامید  به وجود می آید . این واکنش وقتی رخ می دهد که غذا در حرارت خیلی زیاد پخته شود .

 در چه غذاهایی آکریلامید یافت می شود؟

چیپس ، سیب زمینی سرخ شده ، کیک ، قهوه و دیگر غذاهایی که در حرارت های زیاد پخته می شود این ماده سرطان زا به وجود می آید . توجه کنید که این ماده در سیب زمینی به شکل بخارپز ، به خاطر حرارت کم به وجود نمی آید . بنابراین تا جایی که ممکن است از خوردن سیب زمینی سرخ کرده و چیپس پرهیز کنید .

راهکارهایی برای کاهش آکریلامید در سیب زمینی سرخ کرده و چیپس

اگر نتوانستید در برابر نخوردن این مواد غذایی مقاومت کنید ، برای کاهش آکریلامید در سیب زمینی سرخ کرده و چیپس ، این موارد را به خاطر بسپارید :

سیب زمینی ها را درشت خرد کنید

توجه داشته باشید هر چه سیب زمینی ها نازکتر باشند میزان تماس آن ها با روغن بیشتر خواهد بود و آکریلامید بیشتری تولید می شود .

از فر استفاده کنید

گذاشتن سیب زمینی های خرد شده در فر ( 190 درجه ) باعث می شود که سیب زمینی سرخ کرده تان کم چرب و زودهضم شود . چون از غوطه ور شدن آن ها در روغن زیاد جلوگیری می شود .

از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید

برای تهیه چیپس یا سیب زمینی سرخ کرده‌ی سالم تر از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید چون مقاومت آن به حرارت بالا از روغن های معمولی بیشتر است . در نتیجه امکان آزاد شدن ترکیبات سمی از روغن سوخته کمتر می شود .

برای تهیه چیپس بعد از خرد کردن سیب زمینی ها آن را به دقت خشک کنید

به خاطر اینکه آب مانده روی سیب زمینی ها باعث نگه داشتن هر چه بیشتر چربی ها روی مواد غذایی می شود .

خوش طعم کنید

قبل از سرخ کردن سیب زمینی ها مقداری پاپریکا به آن ها بزنید . در این صورت بهتر طلایی شده و خوشمزه تر از آب در می آیند .

و مهم‌ترین نکته این که:سیب زمینی ها را در حد طلایی شدن سرخ کنید نه قهوه ای !

  • باید از سرخ کردن سیب زمینی‌های لک دار خودداری کنید و آن را در حرارت کم و مدت زمان کوتاه سرخ کنید .
  • قبل از استفاده و پخت سیب زمینی ، آن را پوست کنده و لااقل به مدت یک ساعت در آب قرار دهید . قرار دادن سیب زمینی در آب قبل از سرخ کردن ، قند موجود در سیب زمینی را جذب کرده و به این ترتیب امکان تشکیل آکریلامید کاهش می‌یابد .
  • اگر سیب زمینی را در آب نگذاشتید ، آن را قبل از سرخ کردن آب پز کنید . سیب زمینی آب پز شده در هنگام سرخ کردن آکریلامید کمتری تولید می کند .
  • استفاده از روغن جامد به جای روغن مایع ، به دلیل جلوگیری از داغ شدن بیش از حد روغن و اکسیداسیون سریع آن ، در کاهش تولید آکریلامید مؤثر است. در آخر این که بــا مصـرف میوه و سبزی در وعده‌های غذایی خود،‌ ضـرر این ماده سرطان زا را تعدیل کنید.
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مسیح
مسیح
7 سال قبل

مطلب خوبی بود