آیا میتوان چغندر را به صورت خام مصرف کرد ؟

چغندر چه به صورت پخته باشد چه به صورت خام ، کم چربی ، سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هایی است که به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار کمک می کند . اگرچه انواع سبزیجات ریشه ای تعداد محدودی هستند اما روش های آماده سازی آنها بی پایان است . شما میتوانید چغندر را به شکل پخته شده ، خام ، آبگیری شده ، ترشی و…استفاده کنید . خلاصه شما می توانید به هر روشی دوست داشتید از این سبزی پرخاصیت استفاده کنید .

انواع چغندر ؟

انواع چغندر

شما معمولا چغندر قرمز رنگ را دیده اید ، اما جالب است بدانید گونه های متفاوتی از آن کشف شده است . به عنوان مثال چغندر کیوجا ، چغندر ایتالیایی با خطوط راه راه قرمز و سفید، چغندر طلایی که همانطور که از نامش پیدا است به رنگ زرد روغنی است . همینطور چغندری به نام Cylindra ، که به شکل استوانه ای رشد می کند .

 

خواص تغذیه ای چغندر خام

چغندر ماده غذایی کم چرب است و برای سلامت قلب بسیار مفید است . برای مثال با توجه به تحقیقاتی که در بیمارستان بارتس لندن و دانشکده پزشکی لندن انجام گرفت مشاهده شد ، نوشیدن روزانه 500 میلی لیتر آب چغندر به طور قابل ملاحظه ای فشار خون بالا را به مدت 24 ساعت پس از نوشیدن آب چغندر کاهش می دهد.

مصرف چغندر همچنین با افزایش قدرت عضلانی همراه است . مطالعه ای توسط انجمن قلب آمریکا در سال 2015 منتشر شده که نشان می دهد ، نوشیدن آب چغندر در افراد مبتلا به نارسایی قلبی باعث بهبود قابل توجه توان و سرعت آنها در انجام فعالیت های بدنی می شود .

ریشه چغندر منبع خوبی از ویتامین C و منبع غنی از ویتامین A است . همچنین وجود فولات در چغندر ، همراه با اسید فولیک ، از نقص مادرزادی لوله عصبی جنین جلوگیری کرده همچنین با بیماری های قلبی و کم خونی مقابله می کند .

چغندر سرشار از انواع فیبرهای محلول و نامحلول است . فیبرهای محلول موجود در آن به کنترل قند و کلسترول خون کمک میکند . در حالی که وجود فیبرهای نامحلول در چغندر به رفع یبوست و  سلامت روده ها کمک می کند .

چغندر خام

معرفی چند روش مصرف چغندر خام

برای استفاده از چغندر خام می توانید آن را رنده کنید و یا به صورت تکه های نازک برش بزنید و از این سبزی بسیار مغذی در برنامه غذاییتان استفاده کنید .

یکی دیگر از راه های خوردن چغندر خام ترکیب آن با انواع میوه ها به خصوص میوه های غنی از آنتی اکسیدان مانند تمشک و توت فرنگی است . شما همچنین می توانید از آب چغندر خام استفاده کنید و اگر از طعمش خوشتان نیامد میتوانید آب آن را با آب میوه های دیگر مثل آب سیب یا آب پرتقال مخلوط کنید .

ترکیب رنده شده چغندر خام و سیب و زنجبیل هم می تواند ترکیبی خوش طعم باشد که می توانید از آن به عنوان یک سالاد و دورچین خوشمزه و پرخاصیت در کنار غذاهایتان استفاده کنید .

 

چند روش استفاده از چغندر خام

نکته :

نوشیدن آب چغندر و خوردن چغندر پخته شده ممکن است در برخی افراد باعث تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز روشن شود . 10 تا 15 درصد از مردم این حالت را تجربه می کنند .این تغییر رنگ ادرار به دنبال مصرف چغندر یا Beeturia معمولا مشکل ساز نیست ، اگر چه ممکن است این حالت با سوخت و ساز آهن مرتبط باشد . بنابراین بهتر است در صورت بروز این مسئله با پزشک خود مشورت کنید .

 

منبع :

http://www.livestrong.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها