بهترین زمان مصرف مکمل های مولتی ویتامین مینرال چه موقعی است ؟

قبل از پاسخ به این پرسش که بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین ها و املاح در شبانه روز چه زمانی است ؟ باید بدانیم که آیا اصلا همه افراد در هر سن و شرایطی مجاز به مصرف مکمل های ویتامینی هستند یا خیر ؟

واقعیت تحقیقات این موضوع را ثابت نکرده اند که همه افراد باید روزانه مکمل مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند . اگر شما فردی باشید که رژیم غذایی مناسب دارید و از همه گروه های غذایی متناسب با نیازتان دریافت می کنید اصلا نیازی به مصرف مکمل های مولتی ویتامین و مینرال ندارید .

تنها مکملی که ما توصیه می کنیم همه افراد در هر سنی باید استفاده کنند مکمل ویتامین D است .

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین ها و مینرال در شبانه روز چه زمانی است ؟

در مکمل های مولتی ویتامین مینرال هم ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین های A , D , E , K  وجود دارد و هم انواع ویتامین های محلول در آب مثل انواع ویتامین های گروه B و ویتامین C  وجود دارد . همچنین انواع مینرال ها مثل آهن ، منیزیم ، کلسیم ، زینک ، مس و … وجود دارد که ما به صورت روزانه اینها رو از طریق مواد غذایی دریافت می کنیم .

اما در برخی مواقع در شرایطی که فرد مثلا دچار یک بیماری خاص می شود و یا عفونتی در بدن دارد یا در شرایط بعد از بیماری کرونا قرار گرفته و یا هر علت دیگری که پزشک یا مشاور تغذیه تشخیص می دهد فرد باید از مکمل های مولتی ویتامین مینرال استفاده کند .

توجه داشته باشید که زمانی که ما مولتی ویتامین مینرال رو به فردی توصیه می کنیم هدفمان درمان یک مشکل خاص نیست . به عنوان مثال اگر فردی با کم خونی فقر آهن به ما مراجعه کند از آهنی که در مکمل مولتی ویتامین مینرال وجود دارد برای درمان کم خونی این فرد استفاده نمی کنیم و حتما مکمل آهن را جداگانه بهش توصیه می کنیم . یا اگر بخواهیم برای پیشگیری از پوکی استخوان در خانمی که یائسه شده یا در فردی که داروهای کورتونی استفاده می کند به فردی مکمل توصیه کنیم به هیچ وجه مکمل مولتی ویتامین را برای این فرد مناسب نمی دانیم و به صورت جداگانه برای این شخص مکمل کلسیم تجویز می کنیم .

حال اگر برای فردی مکمل مولتی ویتامین مینرال تجویز شود بهترین زمان مصرف آن کی است ؟

بهترین زمان مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال صبح ها نیم تا یک ساعت پس از صرف صبحانه است که بهتر است با یک لیوان آب کامل میل شود . چون این مکمل ها به دلیل وجود ویتامین های گروه B انرژی زا هستند و ما تاکید داریم که در اوایل صبح استفاده شوند که در طول روز به دلیل وجود منیزیم ، ویتامین های B1 , B2 , …  بتواند نیاز فرد رو به انرژی تامین کند . از طرف دیگر در صورت مصرف مولتی ویتامین همراه غذا ، ویتامین های طبیعی جذب بهتری خواهند داشت . و به هر حال مصرف صبحگاهی آنها موجب افزایش احتمال استفاده کامل بدن از این مکمل ها در طول روز می شود .

چه ویتامین هایی را بهتر است شب ها استفاده نکنیم

مصرف برخی ویتامین ها مثل مکمل مولتی ویتامین ، ویتامین C و ویتامین های گروه B مخصوصا ویتامین B12 در شب ، به دلیل خواص محرک این ویتامین ها می تواند موجب بروز اختلالات خواب شود ، به ویژه در افراد حساس به محرک ها توصیه می شود که این فرآورده ها با فاصله از زمان خواب مصرف شوند .

از طرف دیگر به دلیل پوزیشن بدن در هنگام خواب جذب یکسری مواد مغذی به خوبی صورت نمی گیرد .

بعد از ورزش از مکمل های مولتی ویتامین مینرال استفاده نکنید

بعد از ورزش هم به دلیل افزایش هورمون های استرس در حین ورزش ، ترشح اسید معده بیشتر می شود و ما مصرف مکمل های مولتی ویتامین را در چنین شرایطی توصیه نمی کنیم چون می تواند باعث ایجاد علائم گوارشی مثل نفخ و رفلاکس و … ایجاد کند .

تداخل مکمل های ویتامینی

چه مکمل هایی را نباید با هم مصرف کرد ( با هم تداخل دارند )

  • در صورت تجویز همزمان مکمل کلسیم و آهن برای شما ، سعی کنید حتما فاصله زمانی مصرف این دو مکمل با هم را مد نظر داشته باشید .
  • از مصرف همزمان مقادیر زیاد ویتامین E به شکل مکمل به همراه مکمل ویتامین K خودداری کنید ، چون ویتامین E در روند مکانیسم فعالیت ویتامین K تداخل ایجاد نموده و موجب افزایش ریسک خونریزی می شود . ( همچنین توجه داشته باشید اگر از داروی ضد انعقاد وارفاین استفاده می کنید نباید در کنار آن از مکمل ویتامین E استفاده کنید چون با هم تداخل دارند . )
  • اگر از مکمل آهن استفاده می کنید . برای ایجاد جذب بهتر آهن ، بعد از مصرف آن حداقل تا دو ساعت از مصرف شیر ، پنیر و ماست ، تخم مرغ ، اسفناج ، چای یا قهوه و حبوبات خودداری نمائید .
  • مکمل آهن و روی هم با هم تداخل دارند . اگر قرص آهن می خورید ، 6 ساعت با مصرف قرص روی فاصله داشته باشد . سعی کنید مصرف قرص روی با سایر دارو ها حداقل ۲ ساعت فاصله داشته باشد  .

چه مکمل های ویتامینی را بهتر است در کنار هم استفاده کنیم

  • در صورت تجویز هر دو فرآورده B12 و اسید فولیک ، توصیه می شود هر دو مکمل را باهم مصرف نمایید ، تا جذب بهتری داشته باشند .
  • بهترین زمان مصرف مکمل آهن ، مصرف آن با معده خالی یا همراه فرآورده های اسیدی مانند ویتامین C است . بنابراین مصرف قرص آهن همراه مکمل ویتامین C توصیه می شود .

 مکمل کلسیم

بهترین زمان مصرف مکمل کلسیم

در مورد مکمل کلسیم ، مصرف آن بستگی به ملح به کار رفته در آن دارد . کلسیم سیترات را میتوان بدون توجه به زمان غذا مصرف کرد . اما توصیه می شود کلسیم کربنات را همراه با غذا مصرف کنیم . به دلیل دفع فسفات غذا در هیپر فسفاتمی ( بعنوان فسفات بایندر ) و ترشح بیشتر اسید معده حین مصرف غذا ، جذب کلسیم کربنات بیشتر می شود .

از طرف دیگر بهترین زمان مصرف مکمل‌ کلسیم ، شب هاست ! به این دلیل که مصرف کلسیم در بدن بیشتر در شب صورت می گیرد و همچنین به دلیل این که کلسیم می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند .

بهترین زمان مصرف مکمل آهن

مکمل آهن رو شب ها موقع خواب یا قبل از صبحانه یا 2 ساعت پس از غذا مصرف کنید . اصولا خوردن قرص آهن با معده خالی بهترین روش مصرف هست برای جذب حداکثری آهن ! اما معمولا این کار ممکن نیست چون قرص آهن خیلی مشکلات گوارشی برای فرد ایجاد میکنه ،  و نهایتا فرد مجبور میشه آهن رو با غذا بخوره !

در کل بهترین زمان مصرف مکمل آهن دو ساعت بعد از غذاست . مصرف مکمل آهن همراه وعده های غذایی باعث کاهش شدید جذب آهن می شود .

همانطور که قبلا هم اشاره شد همزمان با مصرف قرص آهن ، از خوردن شیر ، لبنیات ، نان سبوس دار ، چای ، فیبر و قرص کلسیم خودداری کنید . زیرا همگی جذب آهن را کاهش می دهند !

 زمان مصرف مکمل ویتامین C

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین سی

دو نکته مهم را دقت کنید :

  1. این ویتامین محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون باقی می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود . بنابراین برای کسب نتیجه بهتر ، بهتر است ویتامین C در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود .
  2. دقت کنید که ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شود ، چون ماده ای محرک است و شخص را بیدار نگه می دارد .

بهترین زمان مصرف مکمل B کمپلکس

بهترین زمان مصرف مکمل ب کمپلکس

کلیه ویتامین های این گروه ( ب کمپلکس ) محلول در آبند . پس بهتر است برای جذب بهتر همراه غذا خصوصا همراه با میوه و سبزیجات خورده شوند .

بهترین زمان مصرف مکمل روی یا زینک

مکمل روی به تازگی زیاد مورد توجه قرار گرفته است زیرا روی به کاهش ریزش مو و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند . این قرص را با معده خالی بخورید . همانطور که در قسمت تداخل مکمل ها اشاره شد ، اگر قرص آهن می خورید ، سعی کنید 6 ساعت با مصرف قرص روی فاصله داشته باشد .

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین E

بهترین روش مصرف مکمل ویتامین E ، همراه با غذاست ، زیرا این ویتامین ، یک ویتامین محلول در چربی است .

قرص ویتامین E را باید یکجا قورت بدهید ! نصف کردن ، حل کردن یا جویدن این قرص ممنوع است .

زمان مصرف مکمل پروبیوتیک 

بهترین زمان مصرف مکمل پروبیوتیک

زمان خاصی برای مصرف مکمل های پروبیوتیک مطرح نیست . هر زمان دوست داشتید در طول شبانه روز می توانید استفاده کنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها