درمان صحیح چاقی در کودکان

چاقی در کودکان خطرناک است

چاقی در کودکان معضلی است که امروزه در بسیاری از کودکان مشاهده می شود .این در حالی است که اگر به یکی دو دهه قبل برگردیم می‌بینیم که چاقی‌های مرضی و اضافه وزن های زیاد فقط در افراد بزرگسال دیده می‌شد .

چاقی در کودکان علاوه بر پیامدهای فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی کودک را دچار عوارض جسمانی مختلف می کند . شیوع بیماری های نظیر بیماری های متابولیکی ، ریوی و تنفسی ، عصبی و روانی و بلوغ زودرس در کودکان چاق بیشتر دیده می شود . بنابراین چاقی علاوه بر اینکه کودک را در این سنین دچار مشکلات فراوان می‌کند می‌تواند زمینه‌ساز بروز انواع بیماری‌های مزمن غیر واگیر در سنین بزرگسالی برای وی شود.

کودک چاق

احتمال چاقی کودک شما در آینده چقدر است ؟

مطالعات نشان می دهد :

  • اگر هر دوی والدین وزن متناسبی داشته باشند ، احتمال چاقی فرزندان آنها ۹% می باشد .
  • اگر یکی از والدین چاق باشد و دیگری وزن متعادلی داشته باشد ، احتمال چاقی فرزندان آنها ۴۱ تا ۵۰ درصد می باشد .
  • اگر هر دوی والدین چاق باشند ، احتمال چاقی فرزندان آنها ۶۶ تا ۸۶ درصد می باشد .

امروز می خواهم شما را با درمان صحیح چاقی در کودکان آشنا کنم اما قبل از اینکه به راه های درمان چاقی در کودکان اشاره کنم این نکته مهم را یادآور می‌شوم که همیشه پیشگیری بر درمان مقدم است.

پیشگیری از چاقی در کودکان از چه زمانی آغاز می شود ؟

پیشگیری از چاقی کودکان ، به تمام دوران ، از قبل از بارداری مادر ، در طول دوران بارداری و تمام دوران کودکی فرزند ارتباط دارد . به خصوص از زمانی که تغذیه تکمیلی کودک آغاز می شود مادران باید به نوع تغذیه کودک خود توجه کافی داشته باشند و از به کارگیری روش ( پاتکا ) جدا خودداری کنند .

شاید از خودتان بپرسید پاتکا یعنی چه؟

پا – به معنای دادن پاداش، التماس، اجبار برای غذا خوردن بیشتر کودک است .

ت – برعکس مورد بالا ، تنبیه کودک و اعمال انواع تنبیه های جسمانی و روانی و یا قطع امتیازات برای مجازات کودک به بهانه نخوردن غذا می باشد .

ک – تن دادن به کودک سالاری و اجرای بی چون چرای خواسته های نامعقول کودک می باشد .

ا – ایجاد انحراف و حواس پرتی در کودک برای خوردن لقمه ای غذای بیشتر می باشد .

حتما شما هم مادرانی را دیده اید که برای حواس پرتی کودک خود از انواع روش های عجیب و غریب استفاده می کنند.

با در آوردن انواع ادا و اصول های نامعقول ، ایجاد صداهای عجیب و غریب و نشاندن کودک در مقابل تلویزیون و دی وی دی و نشان دادن انواع فیلم ها و کارتون های جور و واجور سعی می کنند لقمه ای بیشتر به کودک خود غذا بدهند.

 

چاقی در کودکان

درمان صحیح چاقی در کودکان هم علم می خواهد هم هنر

کودکان در حال رشد هستند و میلیاردها سلول در بدن آنها در حال رشد و تقسیم می باشد. ما نمی‌توانیم با به کارگیری انواع روشهای نامتعادل و شتاب زده و دادن انواع رژیم های سخت و غیر اصولی بدن آنها را از انواع ریز مغذی‌ها و کالری مورد نیاز برای رشد و سلامت شان محروم کنیم.

اگر خدای ناکرده بخواهیم کودک را به وسیله کم خوری و انواع رژیم های غیر اصولی لاغر کنیم ، بدن طفل برای تامین انرژی مورد نیاز خود مجبور به تجزیه پروتئینها و اسیدهای آمینه ضروری و غیرضروری شده و نتیجه این فرآیند می تواند باعث وقفه و یا کند شدن روند رشد جسمی و ذهنی کودک شود .

پس راهکار صحیح برای کنترل و درمان چاقی در کودکان چیست ؟

قندهای مفید و مضر

  1. کودک شما باید به میزان کافی از همه گروه های غذای در برنامه غذایی روزانه اش استفاده کند . بهتر است برای راهنمایی و دریافت یک برنامه غذایی متناسب با شرایط کودک خود به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید . در بیشتر کودکان ( غیر از کودکان بسیار چاق ) متخصص تغذیه با تنظیم یک برنامه غذایی مناسب ضمن تامین مواد مغذی و کالری مورد نیاز برای رشد و سلامت کودک ، سعی می کند تا وزن کودک را ثابت نگه دارد. با این روش کودک به همراه رشد قدی از میزان اضافه وزنش کاسته می شود و قد و وزن متعادلی خواهد داشت . ( شما عزیزان می توانید از طریق همین سایت جهت دریافت رژیم غذایی مخصوص شرایط کودک خود اقدام کنید . )
  2. اگر کودک شما علاقه زیادی به خوردن انواع تنقلات پرکالری دارد سعی کنید به تدریج این وعده های غذایی پرانرژی و فاقد مواد مغذی لازم ( مثل انواع چیپس ، پفک، شربت ها و نوشابه ها و حله حوله ها ) را از برنامه غذایی او حذف کنید .
  3. سعی کنید به جای تنقلات پر کالری از انواع غلات و حبوبات ، میوه ها و سبزیجات تازه ، انواع دانه ها و مغزها در برنامه غذایی کودک استفاده کنید .
  4. مصرف لبنیات و شیر کم چرب را در برنامه غذایی کودک بیشتر کنید. مصرف 2 تا 2/5 لیوان شیر کم چرب در کودکان کافی می باشد و مصرف بیشتر از این میزان توصیه نمی شود زیرا می تواند کودک را مستعد کم خونی فقر آهن کند .
  5. سعی کنید کودک را به انجام فعالیت های جسمانی بیشتر تشویق کنید. او را به پارک ببرید و اگر امکانش را دارید او را در کلاسهای ورزشی ثبت نام کنید. کودکان حداقل باید روزانه 20 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند.
  6. کودک را تشویق کنید شب ها زودتر بخوابد. هورمون رشد در ساعات اولیه شب ترشح شده و اگر می خواهید فرزندتان بلند قدتر شود به این نکته توجه کنید. الگوی خواب نامنظم و کم خوابی سبب چاقی بیشتر در کودکان می شود .
  7. هیچ وعده غذایی اصلی (به خصوص صبحانه ) را به بهانه لاغری کودک خود حذف نکنید .
  8. کودکان باید علاوه بر 3 وعده اصلی در طول روز 2 تا 3 میان وعده نیز دریافت کنند .
  9. در هنگام غذا دادن به کودک همراه با قاطعیت، خونسردی خود را حفظ کنید و با زور و اجبار نخواهید کودک همه غذای خود را تمام کند.
  10. به فرزندتان محبت کنید و به نیازهای معقول او پاسخ دهید. احتمال پرخوری های هیجانی و افسردگی در کودکانی که به میزان کمتری از حمایت های عاطفی پدر و مادر برخورداند بیشتر است.
  11. مصرف انواع غذاهای آماده و فست فودها را محدود کنید. سعی کنید برای طبخ غذاهایتان از نمک و روغن کمتری استفاده کند.

فراموش نکنید که هر چه سن شروع چاقی در کودکان پائین تر باشد عوارض بلند مدت آن بیشتر بوده و احتمال درمان چاقی در کودک برای همیشه ضعیف تر خواهد بود. لذا اقدام فوری جهت درمان سریع چاقی در کودکان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها