چگونگی هضم و جذب مواد غذایی در بدن

آیا با چگونگی هضم و جذب مواد غذایی آشنا هستید ؟ آیا میدانید عمل هضم و جذب بخشی از غذاها از دهان شما آغاز می شود ؟ پروتئین ها زودتر هضم می شوند یا کربوهیدرات ها ؟ روند هضم چربی ها چگونه است ؟

هضم مواد غذایی به معنای شکستن مواد غذایی به واحد های کوچکتر و مورد استفاده بدن است . تا غذا در بدن شما به خوبی هضم نشود بدن نمی تواند از کالری و اسیدهای آمینه و ویتامین ها و املاح و…. غذا استفاده کند . امروز با من همراه باشید تا شما را با عمل هضم و جذب درشت مغذی ها آشنا کنم .

چگونگی هضم و جذب کربوهیدرات های ساده در بدن

چگونگی هضم و جذب کربوهیدرات های ساده در بدن

بر خلاف کربوهیدرات های پیچیده که در غلات و بنشن ها هستند ، کربوهیدرات‌های ساده هضم آسانی دارد ؛ به طوریکه برخی از آن‌ها به طور مستقیم از دهان جذب شده و به جریان خون راه پیدا می‌کنند.

کربوهیدرات های ساده یا قندهای ساده از یک یا دو واحد قندی تشکیل می شوند و شامل مونو ساکارید ها و دی ساکارید ها می شوند . کربوهیدرات‌های ساده مثل فروکتوز یا قند میوه ، ساکاروز یا شکر که در شکلات و شیرینی جات موجود است و مالتوز که در برخی از سبزی‌ها وجود دارد، به راحتی و بدون صرف انرژی زیاد در بدن هضم می شوند . بنابراین بعد از خوردن کربوهیدرات های ساده به سرعت انرژی بدن افزایش می یابد .

البته باید توجه کرد که مصرف زیاد غذاهای حاوی کربوهیدراتهای ساده به دلیل افزایش سریع قند خون باعث افزایش ترشح انسولین و افزایش اشتها و به دنبال آن افزایش تجمع چربی ها و چاقی در بدن می شود .  پس در یک رژیم غذایی سالم باید در مصرف آنها احتیاط نمود .

چگونگی هضم و جذب کربوهیدرات های پیچیده در بدن

چگونگی هضم و جذب کربوهیدرات های پیچیده در بدن

نشاسته‌های پیچیده نسبت به قندهای ساده دیرتر هضم می‌شوند و در یک برنامه غذایی سالم  به‌عنوان یک منبع انرژی خوب در بدن مورد استفاده قرار می گیرند . هضم نشاسته از دهان آغاز می‌شود و به وسیله برخی آنزیم‌های موجود در بزاق دهان تجزیه می شود .

در روده کوچک این کربوهیدراتهای پیچیده به کربوهیدرات ساده‌ شکسته شده تا مورد استفاده بدن قرار گیرند . بهترین ویژگی این کربوهیدرات‌ها این است که به آرامی‌ در جریان خون ها می شوند و سطح انسولین را به صورت تدریجی در خون بالا میبرند ، بنابراین اشتها را تعدیل کرده و باعث تجمع کمتری از کربوهیدراتها به صورت چربی در بدن می شوند . بنابراین می توانیم به عنوان یک منبع انرژی ثابت  و خوب از آنها در طول روز استفاده کنیم .

کربوهیدرات های پیچیده در مواد غذایی نظیر : انواع نان ها و غلات سبوس دار ، برنج قهوه ای ، ماکارانی و پاستای گندم کامل ، حبوبات و… وجود دارند .

 

چگونگی هضم و جذب پروتئین ها در بدن

چگونگی هضم و جذب پروتئین ها در بدن

وجود پروتئین در برنامه غذایی روزانه برای ساخت و حفظ عضلات بسیار مهم و ضروری است . پروتئین ها  دیرتر از کربوهیدرات‌ها هضم شده و مورد استفاده بدن قرار می‌گیرند . هضم پروتئین ها از معده شروع می‌شود ، آنزیم‌های گوارشی موجود در معده پروتئینها را به پلی پپتیدهای کوچکتر تجزیه میکنند . آن مقدار از پروتئین‌‌ها که در معده تجزیه نشده‌اند در روده کوچک تبدیل به اسیدهای آمینه می‌گردند . سپس این مولکول‌های کوچک‌ تر پروتئین از طریق دیواره‌های روده‌ کوچک جذب می‌شوند .

گاهی نیز بدن از پروتئین به‌عنوان انرژی استفاده می کند . پروتئین‌های مختلف به میزان  متفاوتی جذب می شود . از جمله می توان به پروتئین وی اشاره کرد که در بین ورزشکاران رشته بدنسازی طرفداران زیادی دارد و بعد از استفاده ، مقداری از آن در عرض 15 دقیقه وارد جریان خون می‌شود و روند جذب بقیه‌ آن هم یک ساعت و نیم به طول می انجامد .

منابع غذایی پروتئین عبارتند از : گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، شیر ، لبنیات ، غلات و حبوبات. بعضی از غذاها مثل شیر و تخم مرغ حاوی مخلوط ایده آلی از انواع آمینو اسید ها هستند .

 

چگونگی هضم و جذب چربی ها در بدن

 چگونگی هضم و جذب چربی ها در بدن

حتما تجربه کرده اید که پس از خوردن غذاهای چرب احساس سنگینی و احساس سیری زود هنگام به شما دست می دهد . دلیل  آن این است که چربیها دیرتر از سایر مواد غذایی از معده خارج می‌شوند . در حین جویدن غذا در دهان ، آنزیمی از زبان ترشح می شود که لیپاز زبانی نام دارد این آنزیم باعث تجزیه مقداری از چربی ها در دهان می شود .

در معده نیز آنزیم لیپاز و همچنین آنزیمی به نام استراز روی چربی های با زنجیره کوتاه و زنجیر متوسط اثر می گذارد و بدین ترتیب مقداری از چربی ها در معده جذب می شوند . هرچه چربی غذا بیشتر باشد ، غذا زمان بیشتری در معده باقی خواهد ماند . غذاهای پرچرب 4 ساعت یا حتی بیشتر در معده باقی می مانند که این تاخیر در خروج غذا از معده باعث دیرتر گرسنه شدن فرد پس از خوردن غذاهای پرچرب است .

با ورود چربی ها به روده ، صفرا ترشح می شود . صفرا قطرات درشت چربی را به صورت قطرات ریز در می آورد سپس آنزیم لیپاز چربی ها را به اجزاء نهایی تبدیل کرده که این اجزاء کوچک از طریق سلول های مخاط روده جذب می شوند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
5 سال قبل

خیلی ممنون بسیار ،بسیار مفید بود

عزیزالله
عزیزالله
6 سال قبل

خیلی مفید بود برای من