3 دلیل برای مصرف ویتامین D در سندرم تخمدان پلی کیستیک

همه ی ما می دانیم که ویتامین D برای سلامتی بسیار مهم است . به ساخت استخوان های قوی کمک می کند و توانایی شما را برای مبارزه با سرماخوردگی و عفونت ها افزایش می دهد . ویتامین D بر بسیاری از سیستم های بدن شما تأثیر می گذارد و کمبود آن با بیماری های جدی مانند دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی مرتبط است . بنابراین شاید تعجب آور نباشد که ویتامین D در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز نقش داشته باشد .

کمبود ویتامین دی و تنبلی تخمدان

حدود 67 تا 85 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار کمبود ویتامین D هستند ، به این معنی که مقدار توصیه شده ویتامین D را در بدن خود ندارند .

به نظر می رسد این سطوح پایین ویتامین D علائم PCOS را تشدید می کند .

در این مقاله شما متوجه می شوید که مصرف ویتامین D چگونه می‌تواند به شما در حل مشکلات باروری ، اختلالات خلقی و بیماری‌های مزمن مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند .

1- ویتامین D باروری را بهبود می بخشد

ویتامین D باروری را بهبود می بخشد

داشتن چرخه قاعدگی منظم می تواند نقش مهمی در کمک به بارداری داشته باشد . سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث پریودهای نامنظم شود که این مساله خود می تواند منجر به مشکلات باروری شود .

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه 400 واحد بین المللی (IU) ویتامین D همراه با 1000 میلی گرم (میلی گرم) کلسیم می تواند چرخه قاعدگی زنان مبتلا به PCOS را تنظیم می کند. در مطالعات، این درمان شامل حداقل سه ماه مصرف مکمل های ویتامین D به همراه مکمل های کلسیم بود .

علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که بدون ویتامین D کافی ، زنان تخمک های طبیعی و بالغ تولید نمی کنند .

کمبود ویتامین D همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رحم شود مثلا ممکن است رحم به درستی رشد نکند تا بتواند از رشد کودک حمایت کند .

بنابراین ، اطمینان از دریافت مقادیر کافی ویتامین D به ویژه برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که مشکلات بارداری را تجربه می کنند می تواند به کاهش این مشکلات کمک کند .

ویتامین D همچنین به زنان مبتلا به PCOS که داروی باروری Clomid (کلومیفن) مصرف می کردند، کمک می کند . طبق تحقیقات با مکمل های ویتامین دی ، این زنان موفقیت بیشتری در باردار شدن از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) داشتند .
به نظر می رسد ویتامین D باعث می شود زنان فولیکول های بالغ تری داشته باشند . فولیکول ها کیسه هایی هستند که تخمک ها را آزاد می کنند . این بدان معناست که تخمک های سالم بیشتری می توانند برای IVF برداشت شوند تا بتوان آنها را با اسپرم در آزمایشگاه لقاح داد .

خلاصه :

ویتامین D ممکن است به مشکلات باروری مرتبط با PCOS در افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند کمک کند . مکمل ممکن است کمک کند تا :

  • چرخه قاعدگی شما تنظیم شود .
  • به بالغ شدن کامل تخمک ها کمک می کند .
  • به رحم کمک می کند تا به اندازه کافی قوی شود تا بتواند از رشد کودک حمایت کند .
  • فولیکول‌های بالغ‌تری داشته باشید ، که می‌تواند به کسانی که برای IVF برنامه‌ریزی می‌کنند کمک کند تا تخمک‌های سالمتری تولید کنند .

2- ویتامین دی خطر ابتلا به سایر بیماری ها را کاهش می دهد

سندرم تخمدان پلی کیستیک

با سندرم تخمدان پلی کیستیک ، احتمال ابتلا به سایر مشکلات سلامتی جدی بیشتر است که بسیاری از اینها مربوط به سندرم متابولیک است .

سندرم متابولیک به گروهی از شرایط اطلاق می شود که شما را در معرض خطر بیماری های قلبی ، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد . این شرایط عبارتند از :

  • قند خون بالا ( هیپرگلیسمی )
  • سطوح پایین کلسترول HDL ( کلسترول خوب )
  • سطوح بالای تری گلیسیرید ( هیپرتری گلیسیریدمی )
  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا ( فشار خون بالا )

سندرم متابولیک 33 درصد از زنان مبتلا به PCOS را تحت تأثیر قرار می دهد . برای جلوگیری از عوارض مربوط به سندرم متابولیک ، معمولاً به زنان مبتلا به PCOS توصیه می شود که وزن خود را کاهش دهند و از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنند .

کمبود ویتامین D به طور مستقیم با سندرم متابولیک مرتبط است. به عنوان مثال ، در مطالعات نشان داده شده است که :

  • ویتامین D به جلوگیری از مقاومت به انسولین ، وضعیتی که در آن بدن شما نمی تواند قند خون را به درستی تنظیم کند ، کمک می کند .
  • سطح انسولین ، تری گلیسیرید و کلسترول برای زنان دارای اضافه وزن مبتلا به PCOS که به مدت هشت هفته ویتامین D مصرف کردند، بهبود یافت.
  • مکمل های ویتامین D و کلسیم به طور قابل توجهی فشار خون را در زنان مبتلا به PCOS کاهش دادند .

خلاصه :

بنابراین اگر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستید ، افزایش سطح ویتامین D می تواند به شما در جلوگیری از بیماری های مرتبط با سندرم متابولیک و اختلالات مرتبط که در PCOS افزایش می یابد کمک کند .

3- ویتامین D و کاهش افسردگی و استرس در PCOS

ویتامین D و کاهش افسردگی و استرس در PCOS

تخمین زده می شود که 50 درصد از زنان مبتلا به PCOS از اضطراب و تا 27 درصد افسردگی رنج می برند . این میزان ها بسیار بیشتر از میزان افسردگی و اضطراب در زنان بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک است .

اضطراب و افسردگی می تواند توسط تعدادی از عوامل مرتبط با علائم PCOS ایجاد شود ، از جمله :

  • عدم تعادل هورمونی ممکن است خلق و خو را تحت تاثیر قرار دهد .
  • رشد موهای صورت و تغییرات بدن می تواند زنان را نسبت به ظاهر خود نگران و ناراضی کند .
  • مقابله با عوارض سلامتی می تواند باعث استرس فیزیکی و مشکلات مالی شود .
  • ناباروری می تواند منجر به افسردگی شدید در زنان شود .

چرخه دشواری بین افسردگی و بیماری های مربوط به PCOS وجود دارد . علائم افسردگی ممکن است شامل تغییرات اشتها ، درد فیزیکی ، مشکلات گوارشی و مشکلات خواب باشد . اینها همگی می توانند مشکلات سلامتی مرتبط با PCOS از جمله فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، دیابت و کلسترول بالا را تشدید کنند .

افزایش ویتامین D یکی از راه‌های کمک به بهبود خلق و خو و خروج از چرخه‌ای است که در آن مشکلات سلامتی منجر به افسردگی و افسردگی منجر به مشکلات سلامتی بیشتر می‌شود .

خلاصه

زنانی که ویتامین D بسیار پایینی دارند ، صرف نظر از وضعیت سلامت عمومی خود ، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند . اما اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید ، باید از این موضوع بیشتر آگاه باشید ، زیرا افسردگی خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد که احتمالاً به دلیل شرایطی است که شما به آن مبتلا شده‌اید . برای هرگونه تغییر در خلق و خو حتما به پزشک مراجعه کنید .

چه مقدار ویتامین D مورد نیاز است ؟

دوز پیشنهادی ویتامین D به طور خاص برای PCOS وجود ندارد . به زنان 19 تا 50 ساله توصیه می شود که روزانه 600 واحد بین المللی از این ویتامین مصرف کنند ، اما این ممکن است برای بسیاری از زنان مبتلا به PCOS کافی نباشد .

برخی از زنان ممکن است نیاز به افزایش مصرف داشته باشند . در مورد نیازهای خاص خود حتما با پزشک تان مشورت کنید .

منابع ویتامین D

منابع ویتامین D

تعداد کمی از غذاها به طور طبیعی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D هستند.

  • شیر و غلات غنی شده
  • تخم مرغ
  • ماهی های چرب مانند سالمون ، ماهی خال مخالی ، شاه ماهی ، قزل آلای دریاچه ای ، ساردین و ماهی تن

نور خورشید 90 درصد از ویتامین D بدن را تامین می کند ، اما ممکن است برای تامین نیاز کلی ویتامین D شما کافی نباشد.

بعلاوه ، استفاده از کرم ضد آفتاب ، اشعه های خورشید را از پوست شما به حدی مسدود می کند که ویتامین D تولید نمی شود . در بسیاری از مناطق نیز مردم به اندازه کافی نور خورشید را دریافت نمی کنند تا اطمینان حاصل شود که افرادی که در آنجا زندگی می کنند در معرض نور کافی برای تولید ویتامین D قرار می گیرند .

نتیجه گیری

کمبود ویتامین D می تواند علائم PCOS را بدتر کند . مصرف روزانه مکمل ویتامین D با دوز 600 IU ممکن است برخی از مشکلات PCOS مانند ناباروری ، افزایش وزن و اضطراب را کاهش دهد . این مساله به نوبه خود می تواند سلامت کلی شما همچنین وضعیت عاطفی و انرژی شما را بهبود بخشد و منجر به افزایش سلامتی تان شود .

مکمل های ویتامین D “قرص های معجزه آسایی” نیستند که PCOS یا سایر بیماری ها را از بین ببرند ، اما می توانند بخش مهمی از زندگی خوب با PCOS باشند .

منبع :

www.verywellhealth.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل

برای تنبلی تخمدان چه تعداد قرص ویتامین d3 در ماه باید مصرف کنیم؟ من قبل از این مشکل ماهی یکی میخوردم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  سارا چیذری
8 ماه قبل

خیلی ممنون