غذاهای که باعث التهاب در بدن میشوند

سلام همراهان عزیز امروز قصد دارم درباره غذاهای که باعث التهاب در بدن میشوند با شما صحبت کنم .

آیا میدانستید بر اساس جدیدترین تحقیقات ، خطر مرگ و میر در افرادی که روزانه از غذاهای پرچرب و شیرین بیشتری استفاده می کنند ، بیشتر از افرادی است که در طول روز از انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده می کنند .

علت این است که برخی از انواع مواد غذایی مثل غذاهای چرب و شیرین میتوانند باعث ایجاد التهاب در بدن ما می‌شوند و التهاب مزمن هم به مرور زمان می‌تواند زمینه‌ساز بروز انواع بیماری های مختلف در بدن شود .

التهاب در بدن
التهاب در بدن

بیماریهای مانند دیابت ، انواع سرطان ها ، بیماری های قلبی و عروقی و … می‌توانند به علت وجود التهاب مزمن در بدن ایجاد شوند .

مشاهده شده است افرادی که روزانه از غذاهای التهاب زای بیشتری در برنامه غذایی شان استفاده می کنند ، ۴ برابر بیشتر از سایر افراد عادی به علت انواع سرطان دستگاه گوارش می میرند.

حال که اینگونه است بیایید ببینیم چه مواد غذایی باعث ایجاد التهاب در بدن ما میشوند ؟

مواد غذایی التهاب زا

برخی از انواع روغن های گیاهی باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند

روغن ها و التهاب در بدن

درست است که روغن های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند اما برخی از آنها سرشار از اسید چربی به نام اسید چرب امگا۶ می باشند . امگا ۶ می تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شده و به دنبال آن احتمال ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را در افراد افزایش دهد .

روغن ذرت و آفتابگردان جزو این گونه از روغن ها هستند که باید کمتر در برنامه غذایی استفاده شوند .

سعی کنید بیشتر از روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن کانولا که سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند در برنامه غذای روزانه تان استفاده کنید .

غلات تصفیه شده و انواع شیرینی جات التهاب زا هستند

شیرینی جات و التهاب در بدن
شیرینی جات و التهاب در بدن

اگر جزو افرادی هستید که عادت دارید در طول روز از انواع شیرینی‌جات و کلوچه ها و کیکها و نانهای صنعتی و انواع کراکر و … استفاده می کنید باید بدانید که این مواد غذایی باعث بالا بردن میزان یک پروتئین التهابی به نام PAI-1 در بدن می‌شوند .

به گفته محققان این پروتئین می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد شود .

مراقب افزودنی های مصنوعی و منو سدیم گلوتامات (MSG) باشید

در یک مطالعه محققان با تزریق این ماده افزودنی به موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردند که آنها پس از تزریق به انواع بیماری‌های التهابی مانند دیابت نوع ۲ ، بیماری های کبدی و چاقی و اضافه وزن شدند .

اگرچه این ماده از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) ایمن شناخته شده است ، اما بر اساس جدیدترین مطالعات مشخص شد ، افرادی که بیشترین استفاده از این ماده (حدود ۵ گرم ) را داشتند نسبت به افرادی که کمترین دریافت از این ماده را داشتند حدود ۳۳ درصد بیشتر به اضافه وزن و چاقی دچار شدند .

امان از دست نوشابه های التهاب زا

نوشابه و التهاب در بدن

نتیجه مطالعه ای در سوییس نشان داد میزان ماده CRP ( نشانگر التهاب در بدن ) در مردان جوانی که روزانه به میزان ۲ قوطی نوشابه مصرف میکنند ، در طول ۳ هفته ، به میزان ۱۰۹% افزایش یافته است .

افزایش CRP در بدن میتواند باعث افزایش ریسک ابتلا به انواع بیماریهای قلبی عروقی و سکته در افراد شود .

شما می توانید به جای استفاده از نوشابه از انواع آب‌های گازدار استفاده کنید . برای نزدیک کردن طعم آب گازدار به نوشابه می توانید به آب گازدارتان مقداری آب مرکبات اضافه کنید .

گوشت قرمز و فرآورده های گوشتی می توانند در بدن ایجاد التهاب کنند

گوشت قرمز
گوشت قرمز و التهاب در بدن

محققان استرالیایی در تحقیقات مشاهده کردند افرادی که هر روز یک وعده غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع استفاده می کنند بیشتر از سایر افراد دچار بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون و بیماری های قلبی عروقی می شوند.

زیرا این اسیدهای چرب اشباع می توانند خاصیت ضد التهابی کلسترول خوب یا HDL را از بین ببرند.

توصیه ما به شما این نیست که گوشت قرمز را به طور کلی از برنامه غذایی تان حذف کنید اما بهتر است اولا بیشتر از گوشت های سفید مثل گوشت مرغ یا ماهی در برنامه غذایی خود استفاده کنید و بعد اگر خواستید از گوشت قرمز استفاده کنید روزانه بیشتر از ۳ اونس (حدود ۹۰گرم ) از گوشت قرمز استفاده نکنید و همچنین سعی کنید حتما از گوشت قرمز بدون چربی استفاده کنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها