ارتباط بین چاقی و سرطان

چه ارتباطی بین چاقی و سرطان وجود دارد ؟

امروزه مساله چاقی و اضافه وزن به یک معضل اپیدمیک و همگانی در تمام کشورهای جهان تبدیل شده است و متاسفانه روز به روز بر آمار افراد چاق در جهان افزوده می شود .

طبق تحقیقاتی که در سال 2014 انجام گرفت مشخص شد که 640 میلیون فرد بزگسال و 110 میلیون کودک و نوجوان چاق در دنیا زندگی می کنند . درست است که عوامل ژنتیکی می تواند بر چاقی افراد تاثیر گذار باشد ، اما امروزه عامل اصلی در افزایش روند روز افزون آمار چاقی در جهان ، دریافت غذاهای پر کالری و افزایش کم تحرکی در افراد است .

چاقی و سرطان و درمان

همانطور که حتما شنیده اید به چاقی لقب ام الامراض را داده اند . چرا که نه تنها خود به تنهایی یک بیماری محسوب می شود ، بلکه می تواند زمینه ابتلا به سایر بیماری های مزمن را نیز فراهم کند . در بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان ها مثل سرطان های پستان ، روده بزرگ ، مثانه ، مری ، کلیه و…چاقی ، یکی از مهمترین عوامل دخیل در بروز و ابتلای افراد محسوب می شود .

آیا شما چاق هستید ؟

اما برای اینکه ارتباط چاقی و سرطان را بیشتر متوجه شویم ابتدا باید با تعریف چاقی و اضافه وزن آشنا شویم . ما کارشناسان تغذیه برای تشخیص چاقی و اضافه وزن در افراد از شاخصی به نام BMI یا شاخص توده بدن استفاده می کنیم . این شاخص از تقسیم وزن افراد بر حسب کیلو گرم بر مجذور قد آنها به متر محاسبه می شود .

تعریف BMI
تعریف BMI

به عنوان مثال اگر قد خانم یا آقایی 170 سانتی متر باشد و وزن این فرد 85 کیلو باشد ، BMI وی بر حسب این فرمول به صورت زیر محاسبه می شود :

85(وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر 1.7 ضربدر 1.7 (مجذور قد بر حسب متر) مساوی است با 29.4 یعنی این فرد دچار اضافه وزن است .

  • اگر BMI شما بین 25- 29.9 باشد شما دچار اضافه وزن هستید .
  • اگر BMI شما بین 30- 34.9 باشد شما دچار چاقی درجه 1 هستید .
  • اگر BMI شما بین 35- 39.9 باشد شما دچار چاقی درجه 2 هستید .
  • اگر BMI شما بیشتر از 40 باشد شما دچار چاقی درجه 3 و چاقی مرضی هستید .

بر طبق مطالعاتی که در سال 2005 در ایران انجام شد ، مشخص گردید که شیوع چاقی در مردان ایرانی 8.42 و در زنان 17 درصد است .

چاقی چه بر سر ما می آورد ؟ ( بررسی عوامل مرتبط با چاقی و سرطان )

علل بیش از چهار و نیم میلیون مرگ و میر در جهان به علت چاقی است . علت بیش از 9 درصد از سرطانهای شایع در خانم ها چاقی و اضافه وزن می باشد .

  • اضافه وزن و چاقی ریسک ابتلا به سرطانهای معده ، کیسه صفرا ، کبد و پانکراس و تخمدان را افزایش می دهد .
  • در خانم هایی که BMI بیشتری دارند و اندازه دور کمر آنها بزرگتر است احتمال سرطان های وابسته به استروژن مانند سرطان پستان بعد از یائسگی افزایش می یابد . زیرا چاقی باعث افزایش سطح استروئیدهای جنسی ( تستسترون، استروژن و  … ) درخانم ها بعد از یائسگی می شود .
  • مطالعات نشان داده است ارتباط معنی داری بین سرطان رحم با افزایش وزن و چاقی در خانم ها وجود دارد ، بطوریکه ابتلا به این نوع از سرطان در خانم های دارای اضافه وزن حدود ۱/۵ ٪ و در خانم های با چاقی درجه ۱ حدود ۲/۵٪ و در خانم های با چاقی درجه ۲ ، ۴/۵٪ و در خانم های با چاقی درجه ۳ ، ۱/۷٪ است .

چاقی و سرطان
چاقی و سرطان

  • همچنین ارتباط معنی داری بین افزایش BMI با بیماری میلیوم چندگانه (مولتیپل میلوما) دیده شده است، بطوریکه احتمال ابتلا به سرطان در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بطور معنی داری افزایش می یابد .
  • طبق برخی شواهد ارتباط مثبتی بین افزایش شاخص توده بدن با سرطان تیروئید و مننژیم وجود دارد.
  • در کودکان و نوجوانانی که BMI بالاتری دارند ، احتمال ابتلای سرطان در آنها در سنین بزرگسالی افزایش می یابد . همچنین امید به زنده ماندن در افراد مبتلا به سرطانی که چاق هستند کمتر از سایر افراد مبتلا با وزن مناسب است .

چرا چاقی احتمال ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می دهد؟

 

چاقی و سرطان - کودکان
چاقی و سرطان – کودکان

  • چاقی باعث بروز اختلالات اندوکرین و متابولیکی در بدن می شود در سرطان نیز مکانیسم های سلولی و مولکولی بدن در بدن تغییر می کند. بنابراین ، چاقی می تواند اثرات منفی سرطان بر بدن را تشدید کند .
  • چاقی باعث افزایش سطح هورمونهای استروئید جنسی مثل استروژن ، اندوژن و پروژسترون می شود . این هورمونها با تحریک پیام رسانی درون سلولی به افزایش تقسیم سلولی کمک کرده و بنابراین در افراد مبتلا به سرطان سرعت تکثیر سلول های سرطانی و تومور در بدن بیشتر می شود .
  • در افراد چاق مقاومت به انسولین و هیپرانسولینمی بیشتر دیده می شود. افزایش انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین 1-IGF در بروز سرطان موثر هستند .
  • افزایش بافت چربی باعث ایجاد التهاب در بدن می شود. التهاب مزمن می تواند ریسک ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد.
  • چاقی باعث افزایش استرس اکسیداتیو و تولید رادیکال های آزاد در بردن می شود و این رادیکال های آزاد با افزایش تخریب DNA سلولی می تواند زمینه ساز بروز انواع سرطان در افراد چاق شود .

خبر خوب اینکه

رابطه تغذیه و سرطان
رابطه تغذیه و سرطان

کاهش وزن به هر میزانی که باشد نقش بسیار مهمی در کاهش عوامل خطر و بیماریهای مرتبط با چاقی دارد . پس فرصت را از دست ندهید و از همین امروز با در نظر گرفتن یک برنامه غذایی سالم و کم کالری و با افزایش فعالیت بدنی خود را از شر این چربی های مزاحم خلاص کنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها