نکاتی مهم در مورد قرص ویتامین E

نقش ویتامین E در بدن چیست ؟

اگر پزشک یا مشاور تغذیه برایتان قرص ویتامین E تجویز کرده و یا می خواهید در مورد خواص این مکمل ویتامینی و عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن بیشتر بدانید توصیه می کنم تا پایان این مقاله را مطالعه کنید .

وجود ویتامین E برای عملکرد طبیعی بدن انسان ضروری است . این ویتامین در سلامت سیستم ایمنی بدن شما نقش اساسی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل  می کند و رادیکال های آزاد را که به سلول ها در سطح ژنتیکی آسیب می رسانند را خنثی می کند . برخلاف ویتامین C ، ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است ، به این معنی که در چربی حل می شود و قادر به ذخیره شدن در کبد و بافت های چربی بدن است .

منابع غذایی ویتامین E

ویتامین E را می توان در روغن های گیاهی ، تخم مرغ ، گوشت ، مرغ ، غلات ، میوه و سبزیجات یافت .

اگر چه شما معمولاً می توانید ویتامین E مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید ، شرایطی وجود دارد که شاید نیاز باشد برای پیشگیری و یا معالجه بیماری های خاص از مکمل و قرص ویتامین E استفاده کنید .

کمبود ویتامین E در جهان توسعه یافته نادر است ، مواردی که ممکن است کمبود این ویتامین دیده شود عبارتند از :

  • در نوزادان نارس و یا نوزادانی که با وزن کم متولد می شوند .
  • در مبتلایان به اختلالات ژنتیکی نادر مانند abetalipoproteinemia ( نوعی اختلال ژنتیکی است که در جذب طبیعی چربی و ویتامین های محلول در چربی اختلال ایجاد می کند ) یا آتاکسی به همراه کمبود ویتامین E .
  • در اختلالات سوء جذب مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو که ویتامین E به خوبی جذب روده کوچک نمی شود .

از آنجایی که ویتامین E نمی تواند توسط بدن ساخته شود ، باید از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها تامین شود و یکی از چندین عنصر مورد نیاز بدن است که به عنوان یک ماده مغذی اساسی مورد توجه قرار می گیرد . ( یعنی اگر از طریق غذا یا مکمل به بدن نرسد ، بدن ما قادر به تولید و تامین آن نیست )

فواید قرص ویتامین E

سایر فواید سلامتی قرص ویتامین E

همانطور که اشاره شد ویتامین ای یک آنتی اکسیدان است که از سلولها در برابر استرس اکسیداتیو که ممکن است در طول سالها و دهه ها به آنها آسیب برساند محافظت می کند .

بسیاری از پزشکان بر این باورند که این ویتامین می تواند از اختلالات مربوط به سن مانند بیماریهای قلبی ، دیابت ، بیماری آلزایمر و سرطان پیشگیری کند . همچنین این ویتامین تأثیرات روند پیری بر پوست را کاهش می دهد . بنابراین در ترکیب انواع پماد یا کرم و لوسیونها برای جوانسازی پوست از آن استفاده می شود .

مصرف قرص ویتامین ای در بارداری

قرص ویتامین E معمولاً در اواخر بارداری برای کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی ، یک عارضه ویران کننده بالقوه ناشی از افزایش ناگهانی فشار خون تجویز می شود . با این حال ، طبق یک بررسی منتشر شده در سال 2015 شواهد کافی برای حمایت از این نظریه پیدا نشد .

اختلالات سیستم عصبی

تاثیر قرص ویتامین E  بر اختلالات سیستم عصبی

ویتامین E در انتقال سیگنالهای الکتریکی بین سلولهای عصبی ( نورونها ) مغز و بدن کمک می کند . به همین دلیل ، اعتقاد بر این است که ویتامین E در درمان اختلالات سیستم عصبی مانند بیماری آلزایمر و صرع کمک می کند . شواهد علمی این نظریه را تائید می کنند .

در حالی که برخی تحقیقات نشان داده اند که قرص ویتامین E می تواند باعث کاهش سرعت از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر نسبتاً شدید شود ، اما بر اساس بررسی های انجام شده در سال 2016 ، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ویتامین می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند یا علائم آن را کاهش دهد .

یک بیماری که در آن استفاده از مکمل ها و قرص ویتامین E ممکن است مفید باشد در درمان عدم تعادل ( آتاکسی ) و اختلال حرکت ارثی مرتبط با کمبود ویتامین E است . استفاده از مکمل های ویتامین E یک بخش استاندارد از درمان این بیماری است و نشان داده شده است که در برخی از این بیماران بعد از مصرف قرص ویتامین E تحرک بهبود می یابد .

ویتامین E همچنین ممکن است در جلوگیری از نوروپاتی محیطی ( Peripheral neuropathy ) ناشی از دارو مفید باشد . شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف مکمل های ویتامین E می تواند مانع از بین رفتن پوشش عایق سلولهای عصبی موسوم به میلین در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی داروهای خاص ، از جمله داروهای ضد ویروس HIV یا داروهای شیمی درمانی مانند سیس پلاتین شود . با این وجود ، مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که قرص ویتامین E از نوروپاتی محیطی به دلیل شیمی درمانی پیشگیری نمی کند .

آب مروارید

نقش قرص ویتامین ای در درمان بیماری های چشم

ویتامین E برای سلامت چشم ضروری است و به خود ترمیمی شبکیه ، قرنیه و یووا ( قسمت رنگی چشم ) کمک می کند . به عنوان مثال ، نتیجه یک مطالعه که در سال 2015 که در Health Nutrition منتشر شد نشان داد که مصرف قرص ویتامین E با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با پیری مرتبط است .

مکمل های ویتامین E همچنین برای درمان یک اختلال چشمی شناخته شده در نوزادان به عنوان رتینوپاتی نوزادان نارس استفاده می شود . با این وجود ، بررسی مطالعات منتشر شده در سال 2003 نشان داد که مصرف مکمل ویتامین E به نوزادان می تواند خطر ابتلا به عفونت های تهدید کننده زندگی را افزایش دهد .

از طرف دیگر ، مصرف دوزهای بالای قرص ویتامین E ممکن است سرعت از دست دادن بینایی در مبتلایان به Retinitis pigmentosa – رتینیت پیگمنتوزا ( یک اختلال ژنتیکی چشم است که باعث از بین رفتن بینایی می شود ) را تسریع کند .

کبد چرب غیر الکلی

قرص ویتامین E در بیماری های کبد یا کلیه

توجه داشته باشید ویتامین E نه می تواند بیماری کبدی را درمان کند و نه از آن جلوگیری می کند اما ممکن است به کند شدن روند پیشرفت آن کمک کند .

طبق یک مطالعه در سال 2015 در مورد هپاتولوژی ، مشاهده شد مصرف روزانه یک عدد قرص ویتامین ای 800 IU  میزان فیبروز ( زخم ) را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و ( steatohepatitis ) استئاتوهپاتیت غیر الکلی ( NASH ) کاهش می دهد .

steatohepatitis نوعی بیماری کبد چرب است که با التهاب کبد همزمان با تجمع چربی در کبد مشخص می شود . بعلاوه ، ویتامین E در بیماری کبد الکلی تأثیر زیادی ندارد

قرص ویتامین E ممکن است در درمان انواع خاصی از هپاتیت B مزمن نیز مفید باشد .

نقش ویتامین ای در بیماری های قلبی و سرطان

اعتقاد دیرینه مبنی بر اینکه ویتامین E می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سرطان را کاهش دهد ، تا حد زیادی تأیید نشده است .

مطالعات انجام شده در Annals of Internal Medicine در سال 2005 ، که بیش از 135،000 پرونده بیمار را مورد ارزیابی قرار داد ، نشان داد که هیچ ارتباطی بین مصرف قرص ویتامین E و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سرطان وجود ندارد .

در هر صورت ، مصرف مقادیر زیاد قرص ویتامین ای با دوز ( 400 IUs یا بالاتر ) با کاهش طول عمر افراد در مقایسه با دارونما همراه بود . برخی دانشمندان معتقدند که این مساله ممکن است به دلیل افزایش خطر سکته مغزی ، به دلیل مصرف مکمل ویتامین E باشد .

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف قرص های ویتامین E با دوز بالا می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند .

ویتامین ای و مشکلات پوستی

مشکلات پوستی

ویتامین E به عنوان یک ترکیب ” ضد پیری ” توسط تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی به بازار عرضه می شود .

همچنین برخی معتقدند که ویتامین E می تواند با بهبود اسکارهای پوست به دلیل آبرسانی بهتر به پوست ، مهار تولید کلاژن ، و کاهش التهاب از مشکلات پوستی پیشگیری کند .

مطالعه‌ای در سال 1999 انجام شد و نشان داد که این ادعاها در مورد تاثیر ویتامین ای بر بهبود سلامت پوست و درمان بیماری های پوستی اکثراً نادرست است و ویتامین E هیچ کمکی برای کاهش عوارض پوستی نمی کند . علاوه بر این ، 33 درصد از افرادی که از آن به صورت موضعی استفاده کرده بودند دچار یک واکنش آلرژیک پوستی به نام درماتیت تماسی شدند .

تداخلات دارویی قرص ویتامین E

عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص ویتامین E

مکمل های ویتامین E در صورت مصرف با دوز توصیه شده روزانه به ندرت باعث ایجاد عوارض می شوند . اما اگر ویتامین E در دوزهای بیشتر از 300 واحد بین المللی (IUs) در روز مصرف شود ، همین حرف را نمی توان گفت .

براساس یک مطالعه در سال 2010 که در BMJ نیز منتشر شده است نشان داد ، مصرف روزانه 300 تا 800 IU ویتامین E می تواند خطر سکته مغزی را تا 22 درصد افزایش دهد .

حتی دوزهای پایین تر از این میزان نیز می توانند عوارض جانبی مانند تهوع ، استفراغ ، درد معده و اسهال را ایجاد کنند .

ویتامین E می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند بنابراین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند Coumadin (وارفارین) یا Plavix (کلوپیدوگرل) مصرف می کنند ، نباید از قرص ویتامین ای استفاده کنند . به همین دلیل به افرادی که قرار است عمل جراحی داشته باشند توصیه می شود از دو هفته قبل از عمل ، مصرف مکمل ویتامین E را متوقف کنند تا از خونریزی بیش از حد بعد از عمل جراحی جلوگیری شود .

همچنین مصرف مکمل های ویتامین E در افراد با سابقه حمله قلبی ، سکته مغزی ، اختلالات خونریزی ، یا سرطان های سر و گردن منع مصرف دارد .

علاوه بر خاصیت رقیق کنندگی خون ، مکمل های ویتامین E ممکن است با داروهای خاصی از جمله داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی Sandimmune ( سیکلوسپورین ) ، برخی داروهای شیمی درمانی ، داروهای استاتین مانند لیپیتور ( آتورواستاتین ) و تاموکسیفن نیز تداخل ایجاد کند .

به نظر می رسد مصرف مکمل های ویتامین E در دوران بارداری و شیردهی بی خطر هستند . اما برای جلوگیری از تداخلات و عوارض جانبی پیش بینی نشده ، همیشه در صورت مصرف مکمل ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید .

دوز مصرف مجاز روزانه

هنگامی که به عنوان یک مکمل روزانه میخواهید از قرص ویتامین E استفاده کنید، یک دوز 15 میلی گرمی آن ایمن و موثر در نظر گرفته می شود . اما هنگامی که برای درمان کمبود این ویتامین می خواهید از مکمل استفاده کنید ممکن است دوز بین 60 تا 75 میلی گرم در روز برای شما مناسب باشد . با مصرف دوز بالاتر از این آستانه باید با احتیاط برخورد شود و فقط در صورت تجویز پزشک و در کوتاه مدت این کار بی خطر است .

مکمل های ویتامین E بیشتر به عنوان سافت ژل های نرم فروخته می شوند . دو نوع معمول آن عبارتند از :

  1. D-آلفا توکوفرول (شکل طبیعی)
  2. DL-آلفا توکوفرول (شکل مصنوعی)
  3. توکوفرولهای مختلط

دوز مصرف روزانه قرص ویتامین E می تواند گیج کننده باشد زیرا برچسب محصولات به روش های مختلفی از جمله IUs ، میلی گرم ،  توصیه RDA یا حد مجاز قابل تحمل بالا (UTL) برچسب گذاری می شوند .

فرمول های ساده ای وجود دارد که می توانید از آنها اطمینان حاصل کنید که همچنان دوز توصیه شده روزانه ویتامین ای را مصرف می کنید :

  • برای محاسبه دوز میلی گرم D-α-توکوفرول ، IU ها را ضربدر 0.67 را ضرب کنید . بر اساس این فرمول ، 25 IU برابر 16.75 میلی گرم است .
  • برای محاسبه دوز میلی گرم Dl-alpha-توکوفرول ، IU ها را با 0.43 ضرب کنید . براساس این فرمول ، 50 IU برابر 21.5 میلی گرم است .

شرایط نگهداری قرص ویتامین ای

ویتامین E در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید یا نور مستقیم خورشید می تواند به سرعت فاسد شود . برای جلوگیری از این امر ، آنها را در ظرف اصلی مقاوم در برابر نور در یک اتاق خنک و خشک نگه دارید . همیشه به تاریخ انقضا توجه داشته باشید و هر نوع قرصی را که منقضی شده است و یا تغییر رنگ داده و یا شواهدی از نشت آن وجود دارد ، دور بریزید .

به یاد داشته باشید روغن ویتامین E که در داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی موجود است ، فقط برای مصارف خارجی در نظر گرفته شده است .

کدام غذاها بیشترین میزان ویتامین E را دارند ؟

به طور کلی ، همیشه توصیه بر این است که بهترین منبع تامین انواع ویتامین ها دریافت آنها از مواد غذایی است نه مصرف مکمل های ویتامینی . حتی اگر شما دچار کمبود ویتامین شده باشید می توانید با افزایش مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین E مشکل کمبود را رفع کنید .

منابع غذایی سرشار از ویتامین ای عبارتند از :

  • روغن جوانه گندم : 21.8 میلی گرم در هر قاشق غذاخوری ( یا 135 درصد از نیاز روزانه شما )
  • تخمه آفتابگردان : 7.4 میلی گرم در هر وعده یک اونس ( یا 49 درصد از نیاز روزانه شما )
  • بادام : 7.4 میلی گرم در هر وعده یک اونس ( یا 49 درصد از نیاز روزانه شما )
  • آووکادو : 4.2 میلی گرم در هر آووکادو ( یا 28 درصد از نیاز روزانه شما )
  • قزل آلا : 4 میلی گرم در هر قزل آلای متوسط ( یا 26 درصد از نیاز روزانه شما )
  • اسفناج : 3.7 میلی گرم در هر وعده یک فنجان ( یا 25 درصد از نیاز روزانه شما )
  • کدو تنبل : 2.6 میلی گرم در هر وعده یک فنجان ( یا 18 درصد از نیاز روزانه شما )
  • میوه کیوی : 2.6 میلی گرم در هر وعده یک فنجان ( یا 18 درصد از نیاز روزانه شما )
  • کلم بروکلی : 2.3 میلی گرم در هر وعده یک فنجان ( یا 15 درصد از نیاز روزانه شما )
  • روغن زیتون : 1.9 میلی گرم در هر قاشق غذاخوری ( یا 13 درصد از نیاز روزانه شما )
  • میگو : 1.9 میلی گرم در هر وعده 3 اونس ( یا 13 درصد از نیاز روزانه شما )

منبع :

Health Benefits of Vitamin E

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم اصغرزاده
مریم اصغرزاده
3 سال قبل

خیلی ممنون. خیلی کمک کرد