کاهش استروژن در مردان با هفت ماده غذایی

مردان و تستوسترون پایین

کم شدن تستوسترون در مردان با افزایش سن یک مسئله نسبتاً متداول است . سطح هورمون استروژن در مردانی که تستوسترون پایینی دارند ، معمولا بالا است . یکی از راههای احتمالی برای رفع این مشکل ، رعایت یک رژیم غذایی برای کاهش استروژن است که می تواند به عنوان یک مکمل طبیعی در کنار داروهایی که برای کمبود تستوسترون تجویز می شوند استفاده شود .

افزایش استروژن نه تنها سطح تستوسترون را در مردان کاهش می دهد ، همچنین می تواند زنان و مردان را در معرض خطر بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان قرار دهد . براساس ژورنال مواد غذایی دارویی ، غذاهای کم کننده استروژن حاوی فیتوکمیکال هایی هستند که می تواند منجر به کاهش سطح استروژن در جریان خون افراد شوند .

فیتوکمیکال ها

گیاهان منابع پیچیده ای از مواد مغذی ، از جمله فیتوکمیکال های خاص هستند که ممکن است به کاهش استروژن کمک کنند . اما آنها حاوی مواد شیمیایی دیگری مانند فیتواستروژن ها هم هستند که می تواند مانند هورمون استروژن در بدن عمل کنند و علائم افزایش استروژن در بدن را تشدید کنند .

به این سؤال که چگونه فیتواستروژن ها بر سلامتی انسان تأثیر می گذارند ، هنوز به صورت کامل پاسخ داده نشده است و مطالعات بیشتری در رابطه با این موضوع نیاز است .

بر اساس مطالعات فیتواستروژن ها می توانند اثرات مثبتی در سلامتی داشته باشند مانند کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها ، افزایش سلامت استخوان ها و کمک به سلامت سیستم قلب و عروق . همچنین پاسخ های فردی به فیتواستروژن ها در افراد مختلف متفاوت است .

سبزیجات چلیپایی ( خانواده کلم )

سبزیجات چلیپایی ( خانواده کلم )

یکی از بهترین راه های کاهش استروژن ، خوردن سبزیجات خانواده کلم است . این سبزیجات از فیتوکمیکال بالایی برخوردار هستند و برای جلوگیری از تولید استروژن به شما کمک می کنند . این نوع سبزیجات را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد . برخی از آنها مثل کلم بروکلی و گل کلم به صورت خام هم طعم خوبی دارند .

سبزیجات چلیپایی شامل :

  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • کلم
  • کلم بروکسل
  • بوک چوی ( bok choy )
  • کلم پیچ
  • برگ کولارد ( collard greens )
  • شلغم
  • شلغم زرد ( Rutabaga )

قارچ ها برای کاهش استروژن مفیدند

قارچ ها و کاهش استروژنمصرف انواع قارچ برای کاهش استروژن و جلوگیری از فعالیت آن در بدن مفید هستند و جزو مواد غذایی ضد استروژن محسوب می شوند . آنها مانع از تولید آنزیمی به نام آروماتاز در بدن می شوند .

آروماتاز آنزیمی است که مسئول تبدیل هورمون آندروژن به استروژن است . استفاده از این ماده غذایی در رژیم غذایی ، مانع از تولید استروژن زیاد در بدن شما می شود .

میتوانید از قارچ خام به عنوان یکی از اجزای سالادتان استفاده کنید . همچنین می توانید برای طعم دار کردن ، آنها را با پیاز و سایر مواد غذایی سرو کنید .

حتما دقت کنید قارچ ها را به صورت بسته بندی بهداشتی از مغازه ها تهیه کنید . قارچ های وحشی ممکن است سمی باشند . همچنین قارچ های ارگانیک به دلیل عدم وجود آفت کش ها انتخاب خوبی هستند .

انگور قرمز

انگور قرمز

یکی دیگر از غذاهای ضد استروژن ، انگور قرمز است . پوست این نوع انگور حاوی ماده شیمیایی به نام رسوراترول است و دانه های آنها حاوی ماده شیمیایی به نام پروآنتوسیانیدین است. هر دو این مواد شیمیایی از تولید استروژن در بدن جلوگیری می کنند .

انگور قرمز به راحتی قابل تمیز کردن و خوردن است . این میوه را می توانید در یخچال و دمای اتاق نگهداری کنید . آن را می توانید به تنهایی یا به شکل سالادهای میوه ای استفاده کنید . مسلما مانند هر میوه و سبزی دیگر ، مصرف نوع ارگانیک آن ارجحیت دارد .

دانه هایی که برای کاهش استروژن مفیدند

تخم کتان و فیتواستروژن

انواع خاصی از دانه ها – مانند دانه کتان و کنجد – حاوی عناصر ریز مغذی به نام پلی فنول ها هستند . پلی فنول ها در گیاهان یافت می شوند و باعث کاهش سطح استروژن در جریان خون می شوند . براساس اطلاعات دانشگاه ایالتی اورگان ، بذرهای کتان حاوی بالاترین سطح پلی فنول ها هستند .

دانه های بذر کتان همچنین یکی از غنی ترین منابع لیگنان است که به عنوان فیتواستروژن عمل می کند . بسیاری از عوامل اثرات سلامتی فیتواستروژن ها را تحت تاثیر قرار می دهند ، از جمله اینکه شخص چگونه فیتواستروژن ها را جذب و متابولیزه می کند .

به دلیل ترکیب پیچیده تغذیه ای بذر کتان ، ممکن است در برخی افراد این دانه گیاهی به کاهش استروژن کمک کند . اما در برخی دیگر ممکن است مصرف بذر کتان نه تنها به کاهش استروژن کمکی نکند حتی شاید باعث افزایش استروژن در بدن شود . بنابراین اگر پایین آمدن استروژن هدف شماست ، قبل از افزودن دانه‌های کتان به رژیم غذایی خود ، با پزشک یا مشاور تغذیه خود صحبت کنید .

بذر کتان و کنجد در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی موجود است . آنها را می توانید به انواع غذاها یا اسموتی های مورد علاقه خود اضافه کرده و نوش جان کنید .

برای کاهش استروژن از غلات کامل استفاده کنید

غلات کامل

دانه های تصفیه نشده مانند محصولات فرآوری شده شکسته نمی شوند . آنها تمام قطعات خود مانند آندوسپرم، سبوس ، و جوانه را حفظ می کنند . مانند دانه ها ، غلات کامل هم حاوی پلی فنول های ضد استروژن و همچنین مواد مغذی فیتواستروژن هستند .

غلات سبوس دار را می توان به اشکال مختلفی در قالب نان ، ماکارونی و غلات میل کرد . این غلات عبارتند از :

  • گندم
  • جو دوسر
  • چاودار
  • ذرت
  • برنج
  • ارزن
  • جو

چای سبز چای پر خاصیت

چای سبز و کاهش استروژن

چای سبز که از خواص بسیار آن بر روی سلامتی زیاد شنیده اید ، منبع بسیار خوبی از پلی فنول ها نیز هست . به همین دلیل می تواند بر آنزیم هایی که متابولیزه کننده استروژن ها در بدن هستند تأثیر بگذارد و باعث کاهش استروژن در بدن شود . علاوه بر این ، به نقل از انتشارات سلامت هاروارد چای سبز ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد .

انواع مختلفی از چای سبز در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی و فروشگاه های مواد غذایی ارگانیک وجود دارد . چای سبز را می توان با طعم دهنده هایی مانند نعنا ، لیمو ، جنسینگ و زنجبیل به صورت گرم و سرد استفاده کرد .

انار یک میوه ضد استروژنی

انار یک میوه ضد استروژنی

انار یک میوه خاص و سرشار از فیتوکمیکال ها است . انار به دلیل داشتن خاصیت ضد استروژنی و همچنین داشتن مواد آنتی اکسیدانی زیاد ، معروف هستند . درباره آنتی اکسیدان ها بیشتر بدانید .

همچنین براساس نتایج یک مطالعه جدید ، خوردن میوه انار که حاوی فیتوکمیکال های ضد آروماتاز ​​است ، از بروز سرطان پستان که از جمله سرطانهای وابسته به هورمون است پیشگیری میکند .

با پزشک خود صحبت کنید

اگر هدف شما درمان تستوسترون کم است ، کاهش میزان استروژن می تواند کمک کننده باشد . این ایده های رژیم غذایی را که امروز در این مقاله به آنها اشاره کردم  امتحان کنید تا با کمک غذای خود و به طور طبیعی تولید استروژن را در بدنتان کم  کنید . البته حتما با پزشک خود در مورد استفاده از این مواد غذایی مشورت کنید . گاهی لازم است علاوه بر رعایت رژیم غذایی برای درمان تستوسترون پایین ، تحت نظر پزشک از دارو هم استفاده کنید .

منبع :

healthline.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من پسرم ۱۸ سالمه و باسنم بزرگ شده و همین باعث شده که توی جامعه نتونم مثله دیگران راحت باشم لطفا اگه میشه کمکم کنید حتی جلوی خانوادم هم موذبم

M
M
2 سال قبل

سلام
ببخشید من یه پسر 16 ساله هستم
نوک سینم بزرگ میشه خیلی موذبم
میتونین یه راهنمایی بکنین؟
98 کیلو هستم
188 سانتی متر قدم هست
درد نداره. ولی اگه بهش دست میزنم حس میکنم یه توده ی وجود داره.

یکی
یکی
پاسخ به  M
2 سال قبل

به یه دکتر غدد مراجعه کنید ممکنه مثل من سندرم کالمن داشته باشید چون تو سن بلوغ هستی قابل درمانه. ولی من دیر فهمیدم و زندگیم نابود شد.