همه چیز درباره تاثیر قرص ملاتونین بر درمان بی خوابی

تاثیر قرص ملاتونین بر روی خواب : چه چیزی را باید بدانید ؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط  مغز در پاسخ به تغییرات نور آزاد می شود . این هورمون به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک می کند ، و بدن را برای خوابیدن آماده می کند . امروزه قرص های ملاتونین به طور گسترده ای برای رفع مشکلات خواب از جمله بی خوابی ، اختلال خواب شغلی و مشکلات خواب در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند .

در این مقاله، در مورد تاثیر مکمل ملاتونین بر روی بی خوابی ،عوارض جانبی ، دوز مناسب مصرف و نحوه عملکرد آن بیشتر صحبت می کنیم .

محل تولید ملاتونین در مغز
محل تولید ملاتونین در مغز

ملاتونین چیست ؟

ملاتونین در چرخه خواب بیداری طبیعی بدن شما نقش دارد . این هورمون در غده‌ی صنوبری‌ شکلی که در اعماق مغز قرار گرفته ساخته می‌شود . سطح ملاتونین خون در شب ها بیشتر است . تغییرات نور و درجه حرارت در شب ، هنگامی که احساس خستگی می کنید ، با ترشح این هورمون به بدن کمک می کند تا راحتتر به خواب روید . مغز ملاتونین را در هنگام تاریکی آزاد می کند و این نشان می دهد که ملاتونین در تنظیم این حالت کمک می کند .

قرار گرفتن در معرض نور در شب – از جمله قرار گرفتن در معرض نور صفحه نمایش کامپیوتر و تلویزیون – ممکن است تولید ملاتونین طبیعی بدن را مختل کند و خواب را دچار مشکل کند . به همین دلیل توصیه می شود که شب ها در یک اتاق تاریک بخوابید .

همچنین به نظر می رسد که با بالا رفتن سن میزان ترشح ملاتونین در بدن کمتر می شود . به همین دلیل است که افراد مسن در مقایسه با جوانان بیشتر دچار مشکلات مربوط به خواب می شوند . برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های ملاتونین ممکن است در درمان اختلالات خواب ، مانند دیر به خواب رفتن و کمک به کاهش برخی از انواع بیخوابی و پرواززدگی مفید باشد .

به طور کلی ملاتونین برای استفاده کوتاه مدت بی خطر است و بر خلاف بسیاری از داروهای خواب ، بعید به نظر می رسد که با مصرف مکمل ملاتونین شما به آن وابسته شوید . به طوری که پس از مصرف مکرر ( عادت ) ، تاثیر دارو کاهش نمی یابد .

قرص ملاتونین
قرص ملاتونین

قرص ملاتونین چگونه کار می کند ؟

مکمل های ملاتونین باعث افزایش سطح ملاتونین در بدن افرادی شود که بدن آنها به طور طبیعی میزان کافی از این هورمون را تولید نمی کند .

این مکمل همچنین ممکن است کیفیت خواب را در افرادی که حتی به میزان کافی این هورمون در بدنشان ترشح می شود اما باز هم به دلایل دیگر خواب با کیفیتی ندارند را بهبود بخشد .

تحقیقات زیادی نشان می دهد که مصرف مکمل ملاتونین می تواند به مردم کمک کند تا خواب بیشتر و با کیفیت تری را تجربه کنند و به راحتی به خواب روند .

یک متاآنالیز در سال 2013 بر روی 1683 شرکت کننده انجام شد . محققان دریافتند شرکت کنندگانی که از قرص ملاتونین استفاده کرده بودند میزان زمان به خواب رفتنشان در مقایسه با افرادی که پلاسبو دریافت کرده بودند کاهش یافته بود . همچنین طول مدت خواب آنها بیشتر شده بود .

پرواز زدگی
پرواز زدگی

تحقیقات دیگر نیز نشان داده اند که ملاتونین می تواند کیفیت خواب افراد را بهبود بخشد از جمله :

طریقه و دوز مصرف مکمل ملاتونین

دوز مناسب مکمل ملاتونین از فردی به فرد دیگر متفاوت است . عوامل مختلفی نظیر وزن بدن ، متابولیسم و سلامت کلی فرد بر میزان پاسخ بدن به ملاتونین تأثیر می گذارد .

بنیاد ملی خواب دوز مناسب این مکمل را روزانه بین 0.2 – 5 میلی گرم برای بزرگسالان پیشنهاد می کند که زمان مصرف مناسب مکمل را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب توصیه می کند .

اگر میخواهید برای مشکل خوابتان از این مکمل استفاده کنید بهتر است برای پیشگیری از عوارض جانبی نامطلوب از دوز کم شروع کنید. سپس به تدریج دوز آن را افزایش دهید تا کیفیت خوابتان بهبود یابد . فقط توجه داشته باشید که مصرف بیش از 5 میلی گرم ملاتونین مگر به دستور پزشک توصیه نمی شود .

عوارض جانبی قرص ملاتونین

یکی از عوارض جانبی مکمل ملاتونین ، ایجاد حالت خواب آلودگی است . برخی افراد ممکن است بعد از مصرف آن دچار احساس خواب آلودگی و یا ضعف و بیحالی در صبح روز بعد از مصرف شوند .

با مصرف مکمل ملاتونین در ساعات اولیه شب و یا کاهش دوز مصرف میتوانید از این عوارض پیشگیری کنید و صبح ها سرحال از خواب بیدار شوید .

دیگر عوارض جانبی احتمالی عبارتند از :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

در برخی از افراد مبتلا به زوال عقل ، مصرف ملاتونین ممکن است باعث ایجاد اختلالات خلقی شود .

اگر چه ملاتونین یک ماده شیمیایی طبیعی است ، اما مثل سایر دارو و مکمل ها حتما باید قبل از مصرف با پزشک خود در مورد مصرف آن مشورت کنید . زیرا مصرف خودسرانه ملاتونین ممکن است باعث کاهش اثربخشی برخی داروها شود، و یا عوارض جانبی منفی برایتان داشته باشد و یا با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

بنابراین اگر از داروهای دیگر استفاده می کنید حتما قبل از مصرف ملاتونین با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

همانند هر دارو، واکنش آلرژیک امکان پذیر است . افراد مبتلا به سابقه واکنش های آلرژیک به مکمل ها باید از مصرف قرص ملاتونین اجتناب کنند .

اگر بعد از مصرف ملاتونین نشانه هایی از واکنش های آلرژیک مانند خارش یا کهیر را تجربه کردید باید با دکتر خود تماس بگیرید. واکنش های آلرژیک گاهی اوقات می تواند بسیار شدید باشد به طوری که فرد را دچار مشکلات تنفسی و یا احساس خفگی کند ، که در این شرایط باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

خطرات مصرف قرص ملاتونین

داده های ضد و نقیضی در دسترس است . داده های بسیار محدود نشان می دهد که ملاتونین ممکن است خطر ابتلا به تشنج را افزایش می دهد ، اما برخی مطالعات دیگر نتیجه عکس را گزارش می کند و نشان می دهد که این مکمل احتمالا ممکن است خطر تشنج را در افراد کاهش دهد .

بنابراین افراد مبتلا به اختلالات تشنج یا سابقه خانوادگی تشنج ها باید قبل از مصرف مکمل ملاتونین حتما با پزشک خود مشورت کنند .

همچنین برخی از تحقیقات در مورد کودکان نشان می دهد که ملاتونین می تواند عملکرد محور هیپوتالاموس – هیپوفیز- گناد را تغییر دهد . که این مساله به نوبه خود ممکن است بر روی تولید یا متابولیسم هورمون ها تاثیر بگذارد و به طور بالقوه می تواند بر روی رشد کودک تاثیر گذار باشد . با این حال ، این تحقیقات هنوز ناکافی است و نمی توان به آنها استناد کرد .

قرص خوردن کودک
قرص خوردن کودک

مصرف مکمل و قرص ملاتونین برای کودکان

مطالعات نشان می دهد مصرف کوتاه مدت ملاتونین در کودکان ( از جمله در کودکان مبتلا به اوتیسم ) ایمن است .

قبل از مصرف مکمل ملاتونین، والدین کودک باید شرایط لازم برای یک خواب با کیفیت را برای فرزند خویش فراهم کنند مانند :

  • قرار دادن زمان مشخص برای خواب کودک
  • برنامه ریزی شام حداقل 2 ساعت قبل از خواب
  • اجتناب از مصرف کافئین و سایر داروهای محرک
  • نگه داشتن محیط خوابی آرام ، تاریک با دمای مناسب
  • عدم استفاده از صفحه نمایش موبایل یا تلویزیون برای حداقل یک ساعت قبل از خواب

انتخاب دوز مناسب ملاتونین برای کودکان می تواند چالش برانگیز باشد زیرا این دارو یک مکمل است که بدون دستورالعمل دوز ، مورد تایید قرار گرفته است . هنگامی که شک دارید ، بهتر است با دکتر مشورت کنید .

دوز معمول توصیه شده در کودکان کمتر از 6 سال  0.75 تا 1 میلی گرم ، در کودکان بزرگتر 1.5 تا 3 میلی گرم ، و در نوجوانان 5 تا 10 میلی گرم می باشد که بهتر است 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب مصرف شود .

همچنین در کودکان کمتر از 2 سال نباید از این مکمل استفاده شود .

یک مطالعه کوچک در سال 2011 بر روی کودکان مبتلا به اوتیسم نشان داد که دوز پایین ملاتونین (دوز 1 تا 3 میلی گرم  ) می تواند برای آنها مفید و موثر باشد .

اگرچه هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد ملاتونین ممکن است موجب آسیب دراز مدت در افراد شود ، اما هیچ تحقیقی نیز ثابت نکرده است که استفاده طولانی  از آن کاملا امن است .

به همین دلیل، والدین و مراقبان کودک باید ملاتونین را برای کوتاه ترین مدت زمان ممکن برای کودک استفاده کنند و قبل از دادن ملاتونین یا هر مکمل دیگری به فرزندشان ، با پزشک مشورت کنند .

خلاصه

مشکلات خواب بسیار رایج است. در حالی که بعضی از افراد فقط بی خوابی گاه به گاه را تجربه می کنند ، اما برخی افراد هم با مشکلات مزمن خواب دست و پنجه نرم می کنند . ملاتونین یک راه حل طبیعی برای این افراد ارائه می دهد .

برای بسیاری از مردم ، قرص ملاتونین یک جایگزین موثر برای بسیاری از داروهای خواب آور تجویزی است . با این حال ، مردم باید قبل از مصرف مکمل ملاتونین همانند سایر داروها و برای پیشگیری از عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنند .

مکمل های ملاتونین برای خواب در داروخانه ها ، برخی از فروشگاه های بهداشتی و آنلاین در دسترس هستند .

منبع :

medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها