بهترین رژیم غذایی برای لاغری چه رژیمی است ؟

رژیم غذایی شما چه نوع رژیمی است ؟

شما هم جزو آدم هایی هستید که بدون توجه به چیزی هر غذایی که در دسترس تان باشد را می خورید ؟ یا نه رژیم غذایی مخصوص خود را دارید و به سلامتی تان اهمیت می دهید  . باید به این موضوع توجه نمایید ، غذا هایی که مصرف می کنید در سلامتی جسم و حتی روح شما تاثیر به سزایی دارند . در این مقاله به بررسی برخی از انواع رژیم های غذایی مرسوم می پردازیم و مزایا و معایب آنها را بررسی می کنیم . اگر قصد دارید بهترین رژیم غذایی لاغری مناسب خود را انتخاب نمایید تا پایان مقاله با ما همراه باشید .

رژیم غذایی یک روز در میان
رژیم غذایی یک روز در میان

1. رژیم غذایی یک روز در میان

احتمالا به گوشتان اسم این رژیم خورده است . امروزه هر سایت و وبلاگی بدون اطلاعات کافی و پزشکی اقدام به نوشتن انواع رژیم های غذایی لاغری می کند . به عنوان یک مخاطب شما باید بدانید که به هر نوشته ای در اینترنت نمی توان اعتماد کرد .

در این رژیم شما یک روز آزاد هستید از هر نوع ماده غذایی که دوست دارید استفاده کنید . غذاهایی که دارای انواع کربوهیدرات ، قندها و چربی ها هستند ، بدون وجود محدودیتی می توانید از هر غذایی مصرف کنید. روز بعد باید فقط از گروه سبزیجات و میوه ها بخورید . شما در این روز حق خوردن هیچ گونه کربوهیدرات ، چربی و یا قند را ندارید . بدین گونه شما یک روز از تمام گروه های غذایی مصرف کرده و روز دیگر تقریبا هیچ چیز نمی خورید .

خب اگر به تحلیل این رژیم لاغری بنشینیم قطعا به این نتیجه می رسیم که رژیم یک روز در میان تقریبا خنده دار است . بر اساس ساختار روانی و جسمی انسان این رژیم باعث بهم خوردن تعادل در فرد می گردد و جوری کلافه بودن به او دست می دهد . این موضوع که یک روز آنقدر بخوری که جا برای هیچ چیز باقی نگذاری و روز دیگر به جز میوه و سبزیجات چیزی نخوری ، تعادل سوخت و ساز بدن را بهم میزند و به جای لاغر شدن بیشتر باعث افزایش وزن می گردد . بدن در حالت گرسنگی به مغز این دستور را می دهد که تمام چربی های وارد شده را ذخیره نماید . اگر دارید این رژیم را رعایت می کنید باید بدانید که به احتمال زیاد وزنتان افزایش می یابد. پس هرچه زودتر به آن پایان دهید .

رژیم اتکینز
رژیم اتکینز

2. رژیم اتکینز

در این رژیم غذایی ( Atkins diet ) شما تمام گروه های غذایی را دریافت می کنید اما گروه کربوهیدرات را به اندازه ی زیاد کاهش می دهید . به این صورت که انواع چربی ها و پروتئین ها در این رژیم آزاد است اما کربوهیدرات فقط باید یک وعده و به اندازه ی بسیار کم مصرف شود .

بگذارید این رژیم را نیز تحلیل کنیم . رژیم غذایی اتکینز به دلیل داشتن کالری کمتر می تواند باعث کاهش وزن گردد . حالا به دو مورد دیگر هم باید توجه داشته باشیم . یکی این موضوع که آیا رژیم اتکینز برای بدن ضرر دارد یا نه ؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم قطعا کم کردن بی رویه کربوهیدرات از رژیم غذایی باعث بروز مشکلات متعددی می گردد .

بدن برای تولید انرژی نیاز به کالری دارد و اگر کالری دریافتی کم باشد جسم شما با کاهش انرژی روبرو خواهد شد . همچنین اگر برای رفع گرسنگی به چربی های اشباع پناه ببریم باعث افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون می گردد . دومین مسئله این است که آیا بعد از پایان رژیم وزن ثابت می ماند یا بیشتر می شود ؟ چون در دوره این رژیم غذایی کالری دریافتی شما کم بوده است اگر بعد از دوره مصرف کربوهیدرات را افزایش دهید قطعا وزنتان بیشتر خواهد شد .

دمنوش لاغری
دمنوش لاغری

3. استفاده از محصولات رژیمی

انواع چای های رژیمی ، دمنوش های گیاهی لاغری ، حتما شما هم شنیده و یا در بنرهای شهر دیده اید . در این نوع رژیم شما از محصولات خاصی که برای لاغری تولید شده اند استفاده می کنید . در بنرهای تبلیغاتی و بروشورهای مربوط به این محصولات نوشته شده است که با استفاده یک یا چند دوره این نوشیدنی ها بدون رعایت رژیم غذایی خاصی می توانید تا 10 کیلو گرم وزن کم کنید .

در نگاه اول بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسند . این که یک نوع نوشیدنی را بنوشید و 10 کیلو وزن کم کنید بسیار جالب و جادویی است . بله همانطور که شنیدید جادویی است و در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد . به طور کلی این محصولات به دو دسته تقسیم می شوند . دسته اول آنهایی هستند که تقریبا افرادی آنها را فقط برای کسب درآمد تولید می کنند و در واقع هیچ خاصیتی برای لاغری در این موارد وجود ندارد .

این دمنوش ها هیچ فرقی با دمنوش های دیگری که در خانه هست ندارند . اما دسته دوم ، این محصولات شاید شما را لاغر کنند اما مضرات بسیار زیادی برای بدنتان دارند . به تازگی در ایران دمنوش هایی تولید شدند که در طی تبلیغات وسیع افرادی زیادی را برای استفاده تشویق نمودند . متاسفانه این دمنوش ( حیف که نامش را نمی توان گفت ) افراد استفاده کننده را دچار بیماری ها و عوارض زیادی کرد . پس لطفا فریب تبلیغات افراد سودجو را نخورید .

4. رژیم غذایی بدون شام

در این رژیم غذایی شما از تمام گروه های غذایی به اندازه و درست مصرف می کنید . حتی اندازه ی وعده های خود را نیز کم نمی کنید . تنها کاری که در این رژیم باید انجام دهید این است که وعده شام را حذف کنید . در واقع شما تا ساعت 6 بعداز ظهر مجاز هستید هر چه را که دوست دارید بخورید و بعد از آن ساعت حق استفاده از هیچ گروه غذایی را ندارید .

این رژیم هم مانند چند رژیم قبل دارای محدودیت بی منطقی است . بر اساس علم تغذیه بدن نباید هرگز گرسنه بماند . در واقع گرسنه ماندن راه نادرستی برای لاغری است . در این رژیم غذایی ممکن است وزن شما کم شود اما مطمئنا ضررهایی را نیز به بدن خود وارد می کنید . شاید با خودتان بگویید اینکه در رژیم از تمام غذاهای مورد علاقه استفاده کنیم و فقط چند ساعتی چیزی نخوریم راهی مناسب برای لاغر شدن باشد اما باید به این موضوع توجه نمایید که در چند ساعتی که هیچ چیز نمی خورید بدن دچار گرسنگی می شود و دستور ذخیره سازی چربی را می دهد .

در دستورات پزشکی فراوانی به این نکته اشاره شده است که به هیچ وجه نباید با شکم گرسنه خوابید . شاید فکر کنیم چون در حالت خواب هیچ فعالیتی نداریم بدن نیز احتیاج به انرژی ندارد اما باید بدانیم که در پروسه خواب مغز از فعالیت باز نمی ایستد . بر طبق تحقیقات و گزارشات دانشمندان ، وقتی فردی می خوابد مغز بیش از زمان بیداری فعال است و به انرژی کافی نیاز دارد .

رژیم غذایی سم زدایی
رژیم غذایی سم زدایی

5. رژیم غذایی سم زدایی

حتما شما هم نام این رژیم را شنیده اید . در رژیم غذایی سم زدایی ، این اعتقاد وجود دارد که بدن هر روز با خوردن انواع غذاهای چرب و فرآوری شده در معرض انواع سموم قرار می گیرد و برای دفع این سم ها باید مدتی این رژیم را گرفت . در رژیم سم زدایی برای مدت مشخصی از خوردن انواع غذاهای دارای کربوهیدرات و چربی پرهیز می کنند و فقط سبزیجات و میوه ها را به صورت ارگانیک مصرف می نمایند . به صورت کلی مصرف کربوهیدرات و چربی را بسیار کم می کنند .

درباره ی این رژیم باید گفت که واقعا راه آسانتری هم برای لاغری وجود دارد . نیازی نیست برای لاغر شدن به خودتان انقدر سخت بگذرانید . اگر این رژیم غذایی برای مدت محدود استفاده شود می تواند فواید سلامتی برای شما داشته باشد اما اگر مدت زمان طولانی قصد انجام آن را داشته باشید ، در مدت رعایت آن چون مصرف کربوهیدرات بسیار کم شده است ممکن است دچار مشکلات جسمی زیادی شوید .

در واقع اگر قصد گرفتن این رژیم را برای لاغری دارید بهتر است در این مدت بیشتر در خانه بمانید و بخوابید چون انرژی کافی برای فعالیت را نخواهید داشت . همچنین بعد از گذراندن دوره ی رژیم حتما وزنتان افزایش می یابد و چاق تر می شوید . پس بهتر است برای نتایج موقت خود را به زحمت های گزاف نیندازید .

6. رژیم خام گیاهخواری

این رژیم هم تقریبا شبیه رژیم سم زدایی است با این تفاوت که در رژیم غذایی خام گیاهخواری ، شما مجاز به استفاده از مواد غذایی خام هستید ، یعنی نمی توانید هر نوع ماده غذایی پخته شده را مصرف نمایید . باید فقط از گیاهان و سبزیجات خام استفاده نمایید . استفاده از هر نوع نان ، برنج و یا سبزی پخته شده ممنوع است .

اگر دوست دارید در سریع ترین زمان ، بیشترین وزن را کم کنید این رژیم را به شما پیشنهاد می کنیم . اما باید بدانید که بعد از گذراندن این دوره و رها کردن رژیم ، وزنتان چند برابر بیشتر از قبل می شود . فکر کنید که یک ماه فقط از مواد غذایی خام استفاده کرده باشید . تصورش هم وحشتناک است . این رژیم را نوعی سم زدایی می دانند یعنی اگر یک ماه از مواد دیگر و چربی ها استفاده نکنیم تمام سموم موجود در بدن دفع می شوند .

خب شاید این عقیده درست باشد و تمام سموم دفع شود اما قطعا در کنار این سم زدایی عوارض مهم دیگری نیز به بدن وارد می شود . فراموش نکنیم که انسان یک موجود همه چیز خوار است و بدنش به همه گروه های غذایی نیاز دارد ، تغییر ناگهانی در رژیم غذایی به هیچ وجه به نفع بدن نیست .

این رژیم به دلیل سفت و سخت بودن صرفا برای لاغری پیشنهاد نمی شود ، اما در برخی موارد خاص مثل شرایط بیماری تحت نظر متخصص تغذیه حداکثر تا 3 ماه می توان از این رژیم برای کنترل و درمان بیماری استفاده کرد .

بهترین رژیم غذایی برای لاغری چه رژیمی است ؟ 7
بهترین رژیم لاغری

نکاتی در مورد لاغری

در بالا برخی از انواع رژیم های غذایی لاغری را بررسی کردیم . همانطور که متوجه شدید اگر دنبال لاغر شدن سریع هستید نمی توانید نتایج مثبت در بلند مدت داشته باشید . به طور کلی دو مورد واقعی در لاغری شما تاثیرگذار است . اولی رژیم غذایی مناسب است و دومی فعالیت بدنی .

بعضی ها فکر می کنند با رفتن به باشگاه و انجام ورزش های سنگین و طولانی می توانند به وزن و اندام ایده آل خود برسند اما واقعیت این است که نه ، بدون رعایت یک رژیم غذایی سالم نمی توانید به لاغری پایدار دست پیدا کنید . اگر قصد دارید به اندام ایده آل خود برسید باید همزمان با داشتن رژیم غذایی مناسب ، فعالیت بدنی خود را نیز افزایش دهید . البته ژنتیک و سوخت و ساز بدن نیز در لاغر شدن شما موثر است .

اگر تمام موارد را رعایت می کنید و هنوز به وزن ایده آل خود نرسیده اید احتمالا دچار مشکل جسمی و یا بیماری خاصی هستید . به عنوان مثال کمبود ویتامین دی یا بیماری کم کاری تیروئید یا سایر مشکلات غدد داخلی به شما این اجازه را نمی دهد که لاغر شوید .

بهترین رژیم غذایی برای لاغری

در پایان این مقاله می خواهیم شما پاسخ مناسب به این سوال که بهترین راه برای لاغری چه راهی است ، را بیابید . اینترنت یک منبع خوب و پیشرفته است ولی مطمئن باشید رژیم غذایی مناسب بدن شما در آن وجود ندارد . اولین قدم برای لاغری مراجعه به یک متخصص و مشاور تغذیه است . وقتی به پزشک تغذیه مراجعه می کنید قبل از هر کاری وضعیت سلامت شما را بررسی می کند تا اطلاعات کافی از نحوه ی متابولیسم و بیماری های بدنتان را بدست آورد ، بعد از این کار بر طبق نحوه ی زندگی ، شغل و بودجه مالی شما بهترین و منحصر به فردترین برنامه رژیم غذایی را برایتان می نویسد .

یک رژیم خوب باید انعطاف پذیر باشد یعنی گروه غذایی خاصی را حذف نکند و یا اندازه ی وعده های غذایی را به شکل غیر منطقی کاهش ندهد .

همیشه به یاد داشته باشید رژیم غذایی همسایه و یا خواهرتان هرگز با شما یکی نیست . هر شخصی بنا به ویژگی های بدن خود رژیم غذایی خاص خود را دارد . اگر قصد لاغری هم ندارید باید توجه داشته باشید که داشتن رژیم غذایی صرفا برای لاغری نیست . شما هر روز باید با خوردن غذاهای مناسب و سالم بدن خود را در برابر انواع بیماری ها و مشکلات مقاوم کنید و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید .

دست از برنامه های غذایی غیر اصولی بردارید . جسم شما نعمت ارزشمندی است که باید مراقب آن باشید . با تغذیه مناسب و انتخاب یک رژیم غذایی سالم شکر این نعمت را به جای آورید .

برای داشتن یک اندام ایده آل باید لایف استایل یا همان سبک زندگی خود را تغییر دهید . با رعایت یک رژیم سفت و سخت یک ماهه نمی توانید برای همیشه وزن ایده آلتان را حفظ کنید . فراموش نکنید که بهترین رژیم غذایی متعادل ترین آن است .

اگر کاهش وزن به تدریج و آرام آرام اتفاق بیفتد، ماندگاری آن زیاد خواهد بود . در آخر باید بدانید جسم و بدنی که خداوند به شما عطا نموده یک نعمت بدون جایگزین است یعنی اگر دچار مشکلی شود به سختی به حالت اولش بر می گردد. با رعایت رژیم غذایی سالم مواظب جسم خود باشید .

تدوین : سایت چیذری دایت 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها