از بیماری کبد چرب چه میدانید؟

کبد چرب چیست ؟

بیماری کبد چرب به تجمع بیش از اندازه چربی در بافت کبد اتلاق می شود . متاسفانه با صنعتی شدن زندگی ، امروزه بیماری کبد چرب در ایران و همه جای دنیا در حال افزایش است . اکثر افرادی که به ای بیماری مبتلا هستند از بیماری خود مطلع نیستند و به صورت خیلی اتفاقی با یک سونوگرافی شکمی یا آزمایش خون ساده متوجه این بیماری می شوند .

چند نوع کبد چرب داریم ؟

ما 3 نوع کبد چرب داریم :

  • بیماری کبد چرب الکلی (ALD)
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)
  • استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی

بیماری کبد چرب از چه سنی شروع می شود؟

متاسفانه این بیماری در کلیه سنین دیده می شود و فقط مختص افراد بزرگسال نیست . حتی ممکن است یک خانم باردار بعد از زایمان به خاطر افزایش وزنی که در دوران بارداری داشته به کبد چرب مبتلا شود . حتی یک کودک 5 ساله یا 10 ساله هم به لحاظ چاقی بیش از حد و دریافت کالری زیاد می تواند به این بیماری مبتلا شود .

کبد چرب و کبد سالم
کبد چرب و کبد سالم

کبد چرب باید به سرعت کنترل و درمان شود

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این بیماری مبتلا شده اید حتی اگر در مراحل اولیه این بیماری قرار دارید باید این بیماری را خیلی خیلی جدی تلقی کنید زیرا عدم درمان بیماری کبد چرب میتواند عوارض جبران ناپذیری برای شما در پی داشته باشد .  این بیماری اگر به موقع کنترل و درمان نشود می تواند منجر به سیروز کبدی و حتی سرطان کبد شود .

علایم بیماری کبد چرب چه هستند ؟

معمولا در مراحل اولیه بیماری علائم خاصی وجود ندارد و خود بیمار هم هیچ مساله و مشکل خاصی را احساس نمی کند ولی ممکن است فرد با یک چک آپ و آزمایش خون ساده متوجه این بیماری شود . اگر میزان آنزیم های کبدی حتی یکی از آنها مقداری بالاتر از حد نرمال باشد پزشک به بیماری کبد چرب مشکوک می شود و بهتر است فرد در این مرحله به متخصص گوارش مراجعه کند تا بررسی های لازم برای تائید این بیماری برای او انجام شود . البته ممکن است فردی مبتلا به بیماری کبد چرب شده باشد اما در حال حاضر میزان آنزیم های کبدی اش بالا نرفته باشد و فقط در سونوگرافی مشخص شود .

بنابراین توصیه می شود کلیه افراد بزرگسال به طور سالیانه از نظر آنزیم های کبدی بررسی شوند . همچنین توصیه می شود کلیه افراد بزرگسال به خصوص افرادی که چاقی شکمی دارند سالی یک بار سونوگرافی از ناحیه شکم داشته باشند ، زیرا این افراد عمدتا بسیار مستعد بیماری کبد چرب در سالهای بعدی زندگی شان هستند .

نقش کبد در بدن چیست ؟

کبد جزو اندامهایی است که می توان آن را سلطان متابولیسم بدن نامید . سوخت و ساز کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها و حتی خیلی از آنزیم ها در کبد انجام می شود و اگر کبد روزی از کار بیفتد یا قسمتی از آن دچار التهاب یا مشکلی شود بسیاری از مسائل سلامتی بدن تحت الشعاع قرا می گیرد .به عنوان مثال افردی که به کبد چرب دچار می شود معمولا به مرور زمان دچار نوسانات قند خون هم می شوند ، همچنین اکثر این افراد چربی خون بالایی نیز دارند .

کبد چرب نقاشی

تاثیر چربی خون بر کبد چرب چیست ؟

ما دو نوع چربی خون داریم تری گلسرید و کلسترول . افزایش هر کدام از این چربی ها  می تواند منجر به رسوب آنها در بافت کبد شود . پس اگر فردی چربی خون داشته باشد و به آن اهمیت ندهد مثلا اگر داروهای چربی خود را به طور منظم مصرف نکند و یا در کنار مصرف دارو رژیم غذایی کم چربی نداشته باشد ، هم مستعد انواع بیماری های قلبی عروقی و انواع سکته ها می شود و هم بسیار مستعد بیماری کبد چرب می باشد .

ارتباط سن با کبد چرب چگونه است ؟

هر چقدر سن افراد بالاتر میرود بیشتر مستعد این بیماری می شوند ، زیرا متابولیسم بدن با افزایش سن کاهش پیدا می کند و اگر همزمان با کاهش سوخت و ساز بدن میزان کالری دریافتی کاهش نیابد این میزان اضافی کالری به صورت چربی در بافت های مختلف بدن از جمله کبد ذخیره می شود . پس بهتر است افراد در سنین میانسالی بیشتر به این بیماری توجه کنند و به صورت سالانه خود را از نظر ابتلا به این بیماری مورد بررسی قرار دهند .

ارتباط بین دیابت و کبد چرب چگونه است ؟

کلیه افراد دیابتی اعم از دیابت نوع یک و یا دیابت نوع دو و خانم های باردار دیابتی مستعد بیماری کبد چرب هستند و اگر این افراد قند خون خود را به خوبی کنترل نکنند و داروهای خود را طبق دستور پزشکشان مصرف نکنند و یا رژیم غذایی مناسبی نداشته باشند به مرور زمان و با رسوب چربی در بافت کبد دچار بیماری کبد چرب خواهند شد .

 چاقی شکمی

چاقی شکمی در بروز کبد چرب موثر است

این بیماری بیشتر در افراد چاق به خصوص افرادی که چاقی شکمی دارند دیده می شود . اما باید به این نکته هم توجه کنیم که خیلی از افراد لاغر هم ممکن است به این بیماری به دلیل کم بودن فعالیت بدنی روزانه مبتلا شوند .پس غیر از مساله اضافه وزن و چاقی عدم تحرک کافی هم می تواند یکی از دلایل بروز بیماری کبد چرب باشد . لذا به تمام افرادی که این مشکل را دارند توصیه می شود میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهند . ورزش های هوازی مثل پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا خیلی می تواند به این افراد کمک کند . لذا سعی کنید حداقل روزانه نیم ساعت را به ورزش پیاده روی اختصاص دهید .

لاغری سریع یکی از دلایل بروز کبد چرب است

خانم های جوانی که دوست دارند خیلی سریع وزنشان را کاهش دهند و سرغ رژیم های اینترنتی و بسیار سخت ( رژیم کمتر از 800-1000 کالری در روز ) می روند و یا از داروهای غیر مجاز لاغری استفاده می کنند و یا ورزش های خیلی شدید انجام می دهند ، بسیار مستعد بیماری کبد چرب می باشند . در این حالت بدن فرد احساس می کند وارد مرحله قحطی شده لذا شروع به تجزیه بافت چربی خود می کند و با وجود اینکه فرد سریع لاغر می شود اما این چربی های تجزیه شده وارد خون و کبد شده و فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می کنند .

کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین D و ارتباط آن با کبد چرب

ویتامین D یک ماده مغذی ضد التهابی است که خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد . دیده شده افرادی که به میزان کافی ویتامین D دریافت می کنند کمتر به سرطان مبتلا می شوند و همچنین افراد مبتلا به سرطان اگر بعد از درمان بتوانند سطح این ویتامین را در بدنشان در حد نرمال نگه دارند ریسک عود مجدد بیماری در آنها کمتر می شود . بهتر است همه افراد سالی یک بار سطح ویتامین D  خونشان را چک کنند به خصوص در افراد دیابتی و افرادی که سکته های قلبی و مغزی داشته اند و افرادی که چربی خون بالایی دارد این مسئله بسیار بیشتر حائز اهمیت است .

از طرف دیگر باید به این نکته مهم توجه داشت که مصرف زیاد مکمل ویتامین D  و افزایش سطح این ویتامین بیش از حد نرمال در بدن باعث رسوب کلسیم در عروق می شود و میتواند فرد را مستعد حملات قلبی کند . پس قبل از درمان کمبود ویتامین D  و مصرف انواع مکمل حتما با آزمایش خون میزان این ویتامین را در بدنتان بسنجید و در صورت کمبود طبق دستور پزشک یا مشاور تغذیه تان از انواع مکمل های ویتامین D استفاده کنید .

مصرف برخی دارو ها احتمال بروز کبد چرب را افزایش می دهد

افرادی که به مدت طولانی از داروهای کورتونی استفاده میکنند مثل مبتلایان به بیماری آرتریت روماتوئید و یا افرادی که بیماری خود ایمن دارند و یا افرادی که پیوند داشته اند باید به صورت سالانه از نظر بیماری کبد چرب بررسی شوند زیرا مصرف این داروهای کورتونی ریسک ابتلای افراد به کبد چرب را افزایش می دهد .

توصیه های تغذیه ای در بیماری کبد چرب

توصیه های تغذیه ای در بیماری کبد چرب

همانطور که ذکر شد تغذیه صحیح  یکی از اصلی ترین راههای درمان بیماری کبد چرب محسوب می شود . اگر هم اکنون این مشکل را دارید توصیه های زیر را جدی بگیرید.

  • از مصرف انواع شیرینی جات ، بستنی ، نوشابه و قندهای ساده پرهیز کنید .
  • رژیم غذایی کم چربی داشته باشید . مصرف انواع چربی های جامد و حیوانی و روغن های نباتی را قطع کرده و به میزان کم از روغن های مایع گیاهی مثل روغن زیتون و کنجد استفاده کنید .
  • مصرف انواع پروتئین های حیوانی به خصوص گوشت قرمز را به هفته ای 2 بار محدود کرده و بیشتر از گوشت سفید و حبوبات استفاده کنید . به یاد داشته باشید مصرف حبوبات به دلیل داشتن فیبر محلول به کاهش جذب کلسترول در بدن شما کمک می کند.
  • مصرف انواع میوه ها و سبزیجات به خصوص میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و بنفش را در برنامه غذایی خود افزایش دهید . البته به این نکته توجه کنید که چون میوه ها قند بالایی دارند بهتر است در طول روز بیش از 3 واحد میوه آن هم یکباره مصرف نشود . بدین مفهوم که فرد مبتلا به کبد چرب نباید چند میوه را یک جا و با هم میل کند و می بایست 2-3 عدد میوه را به صورت تک تک در طول روز و به دفعات مصرف کند .
  • مصرف فراورده های پروبیوتیک مثل انواع ماست و لبنیات پروبیوتیک و مکمل پروبیوتیک به درمان این بیماران کمک می کند.
  • سعی کنید در طول روز تعداد وعده های غذاییتان را افزایش دهید اما حجم هر وعده غذایی را کم کنید به این مفهوم که در طول روز 5-6 وعده غذای کم حجم میل کنید . و به این نکته مهم توجه کنید که حذف وعده های غذای و دریافت حجم زیاد غذا در وعده بعدی منجر به تجمع تری گلیسرید در کبد و بدتر شدن بیماری شما می شود .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها