لطفا آرام باشید ، استرس زیاد چاقتان میکند !

در طول روز مدام  استرس و دلشوره دارید ؟ شاید هم جزو افرادی هستید که همیشه نگران تناسب اندامتان هستید ؟ ارتباط بین استرس و چاقی چیست ؟ حتما از خودتان می پرسید چگونه چنین چیزی ممکن است ؟ اگر تا به حال فکر میکردید استرس زیاد میتواند قوایتان را تحلیل برده و شما را لاغرتر کند ، بهتر است بدانید ماجرا دقیقا برعکس است . در بیشتر مواقع استرس های دائمی و زیاد ، می تواند روز به روز شما را چاق تر کند .

چگونه استرس زیاد چاقتان می کند ؟

زمانی که استرس به سراغتان می آید از غدد فوق کلیوی شما هورمونی به نام کورتیزول ترشح میشود. البته افزایش مقدار کمی کورتیزول در بدن می تواند اثرات مفیدی برای شما به همراه داشته باشد .

فرض کنید در موقعیت خطرناکی قرار گرفته اید مثلا یک حیوان وحشی میخواهد به شما حمله کند . در چنین شرایطی که شما مضطرب شده اید ، استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول از غدد فوق کلیوی شما می شود .

در این حالت انرژی شما سریعا زیاد می شود . سرعت تفکر و حافظه شما نیز افزایش یافته و توان دفاعی بدنتان بالا میرود . حتی اگر در این موقعیت آسیبی به بدنتان وارد شود درد کمی احساس خواهید کرد .

اینها همه از تاثیرات مثبت ترشح هورمون کورتیزول در بدن شما برای مقابله با موقعیت های استرس زا و خطرناک هستند . اما نکته مهم اینجاست که همزمان با افزایش کورتیزول ، بدن برای رسیدن به حالت آرامش و سکون باید یکسری واکنش های آرام بخشی را نیز در خود فعال کند .

حال اگر مدام مضطرب باشیم بدن ما قادر نیست که خود را به سرعت به شرایط عادی و طبیعی بازگرداند . به عبارتی شما مدام تحت تاثیر هورمون استرس قرار دارید و این مواجه زیاد و استرس های مزمن می تواند آثار بسیار منفی بر سلامت شما داشته باشد .

رابطه بین استرس و چاقی

استرس طولانی چه بلایی سرتان می آورد؟

  • افزایش مزمن هورمون کورتیزول می تواند تعادل قند خون شما را به هم بزند و شما را مستعد بیماری دیابت کند .
  • میتواند عملکرد غده تیروئید شما را دچار اختلال کند و تراکم استخوانی شما را کاهش دهد .
  • اگر ورزشکارید و دنبال عضلانی کردن بدن تان هستید بد نیست بدانید استرس زیاد و مداوم بافت عضلانی شما را تحلیل میبرد .
  • در چنین شرایطی ممکن است مبتلا به بیماری پرفشاری خون شوید و این فشار خون بالا ، ریسک انواع بیماریهای قلبی عروقی و سکته را در شما بالا میبرد .
  • با افزایش استرس سیستم دفاعی بدنتان تضعیف شده و شما مستعد انواع بیماری ها خواهید بود .

حال برویم دنبال جواب سوال اصلی مان ارتباط بین استرس و چاقی چگونه است ؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هورمون کورتیزول می تواند عادات غذایی شما را تغییر دهد . حتما خود شما تجربه کرده اید ، زمانی که دچار استرس می شوید ، تمایل شما به خوردن غذا بیشتر می شود .

در چنین شرایطی که شما تحت تاثیر هیجان و استرس منفی و ترس قرار دارید ، دیگر توجهی به غذا خوردنتان ندارید و دوست دارید برای رهایی از این موقعیت استرس زا هر چی دم دستتان هست بخورید آنهم با سرعت زیاد و بدون توجه به اینکه چه حجم زیادی غذا را در مدت کوتاهی خورده اید !

در این حالت پیام سیری زمان زیادی طول می کشد تا به مغزتان برسد و اگر این رویه ادامه یابد حتما منجر به اختلال در سوخت و ساز بدن شما و اضافه وزنتان خواهد شد .

راهکار چیست ؟

برای پیشگیری از استرس و چاقی غذایتان را در چند وعده میل کنید

غذایتان را در چند وعده میل کنیدسعی کنید تعداد وعده های غذایی تان را افزایش دهید و حجم هر وعده غذایی را کم کنید . به این مفهوم که مقدار غذای مورد نیازتان را هر 3 ساعت یک بار میل کنید . اخیرا نتیجه تحقیقاتی در مجله دارویی نیو انگلند چاپ شده که نشان می دهد افرادی که غذایشان را در چندین وعده اصلی و میان وعده مصرف می کنند ، 17 درصد کمتر دچار اختلال در ترشح کورتیزول می شوند .

زمانیکه شما گرسنه هستید بدنتان به نوعی دچار استرس می شود و این استرس می تواند سطح کورتیزول خونتان را افزایش دهد . پس همیشه به یاد داشته باشید برای کاهش وزن نمی توانید با گرسنگی زیاد و حذف وعده های غذایی به هدفتان برسید.

قابل توجه خانم هایی که صبحانه و ناهار نمی خورند و فقط یک وعده شام حسابی نوش جان می کنند و انتظار دارند که لاغر هم بشوند !

از غذاهای استرس زا دوری کنید

غذای سرخ کردنی و استرس و چاقی

برخی از انواع غذاها می تواند باعث بالا رفتن کورتیزول خونتان شود . از جمله این غذاها می توان به انواع غذاهای سرخ کرده و بسیار چرب و انواع فست فودها و همچنین انواع غذاهای ترش و تند و پرادویه اشاره کرد .

قهوه و نوشیدنی های کافئین دار مثل گازدار مثل انواع کوکا و چای پررنگ همچنین شکر و شیرین کننده های مصنوعی و نان سفید و انواع شیرینی ها هم می تواند شما را مضطرب کنند .

غذاهای آرامش بخش را دریابید

شاید تا به حال تجربه کرده باشید نوشیدن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب آرامتان می کند .همینطور خوردن انواع لبنیات مثل ماست و دوغ هم همین تاثیر را دارند .

سعی کنید حداقل هفته ای 3 بار موز بخورید . این میوه خوشمزه هم سطح کورتیزول خونتان را کاهش میدهد .

همچنین خوردن مقداری آجیل و کاکائو تلخ در طول روز هم برای ایجاد حس آرامش کمک کننده هست .

راز آرام بخشی این غذا ها در چیست؟

این مواد غذایی سرشار از اسید آمینه تریپتوفان هستند . تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین میشود . سروتونین همان هورمون ضد استرس و افسردگی است که شما را آرام  و خوش اخلاق میکند .

 

ورزش روزانه و تاثیر بر استرس

ورزش روزانه را فراموش نکنید

ورزش مداوم و روزانه هم یکی از راهکارهای مقابله با استرس است . ورزش هم مثل غذاهای سرشار از اسید آمینه تریپتوفان ترشح هورمون سروتونین را در بدن زیاد میکند و بدین ترتیب باعث کاهش استرس های زندگی و بهبود احساس سلامتی جسمانی و روانی در شما می شود .

در پایان توصیه میکنیم مثبت اندیشی را سرلوحه زندگیتان قرار دهید و همیشه مثبت بیندیشید . بر اساس تحقیقات گسترده افراد مثبت اندیش بیشتر از سایر افراد سالم و جوان باقی می مانند .

 

 

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها