کارنیتین در بدن چه تاثیراتی دارد؟

همانطور که در مقاله قبلی خدمت شما توضیح دادیم ، کارنیتین ، یک مادۀ غذایی ضروری ، غیرسمی و طبیعی است که به سوخت چربی برای تامین انرژی بدن کمک می کند و در واقع چربی ها را به مکان سوخت آنها در میتوکندری انتقال می دهد . امروزه مکمل این ترکیب با نام ال_کارنیتین در بازار موجود است و به دلیل نقشی که در تولید انرژی دارد، به عنوان یک مکمل چربی سوز تبلیغ می شود و افرادی که اضافه وزن دارند جزو طرفداران این مکمل هستند .

در این مقاله قصد داریم به بررسی اثرات و عملکرد این ماده مغذی در بدن بپردازیم و به شما بگوییم که آیا واقعاً این مکمل در کاهش وزن تاثیر دارد یا خیر؟

کارنتین باعث افزایش سطح انرژی بدن میشود

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد ، ال_کارنیتین به تولید انرژی در بدن کمک می کند ، مصرف مکمل های ال_کارنیتین همراه با ویتامین های گروه B ، باعث افزایش انرژی و سرعت سوخت و ساز بدن می شود که این موضوع برای افرادی که دچار خستگی زودرس و مزمن هستند ، می تواند مفید باشد .

در بررسی که توسط یک تیم پزشکی در ایتالیا بر روی 900 نفر از افرادی که دچار خستگی مزمن بودند ، صورت گرفت ؛ مشاهده شد 6 ماه مصرف مکمل های B کمپلکس در کنار ال_کارنیتین تاثیر مثبت و قابل توجهی در رفع علائم و افزایش انرژی در این افراد داشته، همچنین این افراد در این مدت 2 الی 3 کیلوگرم از وزن چربی خود را از دست داده و 1 کیلوگرم بر وزن عضلات آنها افزوده شد.

کارنتین و بهبود مشکلات قلبی

تحقیقات نشان داده اند که کارنیتین می تواند به همراه داروهای رایج برای آنژین پایدار استفاده شود . چندین مطالعۀ کلینیکی نشان دادند که ال کارنیتین و پروپیونیل ال-کارنیتین در کاهش علائم آنژین و بهبود توانایی افراد مبتلا به آنژین برای ورزش کردن ، بدون درد قفسۀ سینه می توانند موثر باشند .

لازم به ذکر است که هرگز برای درمان درد قفسۀ سینه با کارنتین ، خوددرمانی نکنید . قبل از استفاده از هر دارو یا مکملی با پزشک تان مشورت کنید تا پس از تشخیص ، درمان های لازم برای شما انجام شود .

کارنتین و بهبود عملکرد قلبی_ عروقی

بررسی های انجام شده بر روی حیوانات نشان داد که کارنیتین به دلیل تاثیراتی که دارد می تواند باعث اتساع عروق خونی شود . همچنین در تعدادی از آزمایش های بالینی مشاهده شد ، استفاده از مکمل های ال_کارنیتین باعث افزایش خون رسانی به قلب و توان بدنی افرادی می شود که دچار گرفتگی رگ های قلب بودند . ال_کارنیتین همچنین باعث کاهش علائمی از قبیل تنگی نفس و درد در قفسه سینه می شود . البته برای رسیدن به این نتیجه ، ال_کارنیتین باید در کنار درمان های پزشکی استاندارد مصرف شود .

کارنتین و کاهش علایم نارسایی قلبی

برخی مطالعات ، پیشنهاد می کنند که کارنیتین می تواند در کاهش علائم نارسایی قلبی و بهبود ظرفیت ورزشی در افراد با نارسایی قلبی موثر باشد . با این حال هنوز هم مطالعات بیشتری برای اثبات این نظریه نیاز است .

کارنتین و حملۀ قلبی

حمله قلبی
حمله قلبی

مطالعات اندکی پیشنهاد می کنند که بعد از حملۀ قلبی اگر کارنیتین با داروهای رایج مصرف شود ، ممکن است کمک کننده باشد ( اما همۀ مطالعات موافق نیستند ) . در برخی مطالعات مشخص شده است، افرادی که به زودی پس از یک حملۀ قلبی کارنیتین مصرف می کنند، کمتر احتمال دارد که به حملۀ قلبی دیگر ، مرگ ناشی از بیماری های قلبی، درد قفسۀ سینه یا بی نظمی ضربان قلب دچار شوند .

با این حال برخی مطالعات نیز سودمندی زیادی در مصرف این مکمل مشاهده نکردند . درمان با کارنیتین خوراکی ممکن است همچنین باعث بهبود ضعف ماهیچه قلب شود .

کارنتین و بهبود علایم بیماری عروق محیطی

کاهش جریان خون به پاها ناشی از تصلب شریان یا سخت شدن آنها ( در این شرایط پلاک های تشکیل شده باعث تنگ شدن شریان ها شده ) ، اغلب باعث ایجاد درد یا گرفتگی در پا هنگام راه رفتن یا ورزش می شود .

این درد به نام لنگی متناوب و کاهش جریان خون به پاها ، بیماری عروق محیطی، نامیده می شود. مطالعات متعدد نشان می دهد که کارنیتین می تواند در کاهش علائم و بهبود تحرک در افراد مبتلا به لنگش متناوب موثر باشد .

کارنتین و بهبود نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی و کارنتین
نوروپاتی دیابتی و کارنتین

نوروپاتی دیابتی هنگامی اتفاق می افتد که سطح بالای قندخون به اعصاب بدن ، به خصوص در دست ها ، پاها و … آسیب زده و باعث درد و بی حسی می شود .

مطالعات اولیه نشان می دهد که استیل ال_کارنیتین ، می تواند به کاهش درد و افزایش احساس در اعصاب آسیب دیده کمک کند . همچنین کارنیتین ممکن است به بازسازی اعصاب آسیب دیده کمک کند؛ که البته به مطالعات بیشتری نیاز است .

مصرف مکمل کارنتین در بیماری های کلیه و دیالیز

از آنجایی که بخشی از سنتز کارنیتین در بدن بر عهده کلیه هاست ، در نتیجه بیماری های کلیوی می توانند باعث کاهش سطح کارنیتین بدن شوند . اگر مبتلا به بیماری های کلیوی هستید، ممکن است پزشک تان برای شما مکمل کارنیتین تجویز کند . هرگز کارنیتین را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید .

کارنتین و درمان بیماری آلزایمر و اختلال حافظه

مدارک و شواهد مختلفی در مورد اینکه آیا کارنیتین در درمان بیماری آلزایمر مفید هست یا خیر، وجود دارد . مطالعات اولیه نشان دادند که ال_کارنیتین ، ممکن است در کم کردن سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر ، از بین بردن افسردگی مربوط به افزایش سن و دیگر اشکال زوال عقل و بهبود حافظه در سالمندان ، کمک کننده باشد .

اما مطالعات بزرگتر و بعدی ، نشان دادند که این ماده در این مورد نمی تواند کارساز باشد و این افراد تنها در صورت صلاحدید پزشک می توانند از مکمل آن استفاده کنند.

کارنتین و تاثیر آن بر کاهش وزن

کارنتین و کاهش وزن
کارنتین و کاهش وزن

اگرچه ال_کارنیتین به عنوان یک مکمل برای کاهش وزن به بازار عرضه شده است ، اما شواهد علمی برای اثبات این ادعا ، بسیار اندک است . برخی مطالعات نشان دادند که کارنیتین خوراکی ممکن است به کاهش تودۀ چربی ، افزایش تودۀ عضلانی و کاهش خستگی و در برخی افراد به کاهش وزن ، کمک کند .

توجه به این نکته حائز اهمیت است که ال- کارنیتین تنها مسئول نقل و انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری سلول است ، نه آن ها را میسوزاند و نه آنها را تجزیه می کند ، بنابراین زمانی می توان از ال- کارنیتین استفاده کرد که بتوان بدن را به آزادسازی اسیدهای چرب از بافت چربی وادار کرد ، به طوری که به مقدار لازم اسیدهای چرب در خون وجود داشته باشد و ضمناً آن اسیدهای چرب با داشتن تحرک و فعالیت بدنی سوزانده شود . بنابراین بدون تغییر در برنامه غذایی و به ویژه فعالیت بدنی ال_کارنیتین به تنهایی در کاهش وزن موثر نخواهد بود .

کارنتین و بهبود شرایط بدنی بعد از ورزش

بیش از ۹۵ درصد کارنیتین کلی بدن در عضلات اسکلتی وجود دارد . مطالعات زیادی روی تاثیر این ماده بر بهبود پس از ورزش ، انجام شده است . در یکی از مطالعات نشان داده شد ، تجمع مواد ناشی از استرس پس از ورزش ، از جمله تشکیل رادیکال های آزاد و آسیب های بافتی به طور قابل توجهی در مردان سالمی که مکمل کارنیتین دریافت می کردند ، پس از ورزش و فعالیت بدنی ، کمتر شد .

مصرف ال_کارنیتین قبل از تمرین ، باعث افزایش اکسیژن رسانی به بافت عضلات و افزایش توان تمرینی ورزشکاران می شود .

کارنتین و ناباروری مردان

تعداد کم اسپرم با سطوح پایین کارنیتین در مردان مرتبط است . مطالعات متعدد نشان می دهد که مکمل ال_کارنیتین ممکن است بتواند تعداد اسپرم و تخمک را افزایش دهد .

همچنین مطالعات اولیه نشان می دهد که پروپیونیل ال_کارنیتین می تواند به بهبود عملکرد جنسی مردان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که کارنیتین می تواند اثر سیلدنافیل (وایگرا) در مردان مبتلا به دیابت که قبلاً به وایگرا پاسخ مناسب نداده بودند را بهبود بخشد . در مطالعۀ دیگری ، ترکیبی از پروپیونیل ال_کارنیتین و استیل ال_کارنیتین اثر وایگرا را در مردانی که بعد از انجام عمل جراحی پروستات ، مشکل نعوظ داشته اند ، بهبود بخشیده است ، اما برای تایید تاثیر آن نیاز به مطالعات بیشتری است .

کارنتین و بهبود علایم پرکاری تیروئید

اختلال تیروئید و کارنتین
اختلال تیروئید و کارنتین

برخی مطالعات نشان دادند که ال_کارنیتین ممکن است در پیشگیری یا کاهش علائم پرکاری تیروئید مانند بی خوابی ، عصبانیت ، تپش قلب و لرزش موثر باشد .

در یک مطالعه، در گروه کوچکی از افراد مبتلا به این بیماری ، با مصرف کارنیتین ، علائم بهبود یافت ؛ به عنوان مثال درجه حرارت بدن به حالت عادی بازگشت ، اما برای اثبات این قضیه به بررسی های بیشتری نیاز است .

علاوه براین محققان تصور می کنند که کارنیتین به دلیل مسدود کردن عمل هورمون تیروئید ، برای افرادی که سطح این هورمون در آنها پایین است ، می تواند خطرناک باشد . بنابراین هرگز بدون نظر پزشک از مکمل کارنیتین استفاده نکنید .

در این مقاله به بررسی اثرات کارنیتین در بدن و بررسی هایی که در این زمینه انجام شده است پرداختیم ، در مقاله بعدی در مورد مکمل این ماده غذایی و مسائل مربوط به آن صحبت خواهیم کرد .

ادامه دارد …

منبع :

http://www.nutritionexpress.com/article+index/protein/showarticle.aspx?id=1487

http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/carnitine-lcarnitine

http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1026-l-carnitine.aspx?activeingredientid=1026

https://www.drugs.com/mtm/l-carnitine.html

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Carnitine-HealthProfessional/

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها