آب خیار یک ادرار آور عالی و طبیعی است

آب خیار یک ادرار آور عالی و طبیعی است . این ماده نه تنها خوشمزه و گوارا است بلکه مواد مغذی بی شماری را نیز در اختیار بدن شما قرار می دهد و به بهبود سلامت پوست و کبد شما کمک می کند . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص سلامتی آن این مقاله را تا انتها مطالعه کنید .

احتباس مایعات مشکل روزانه خیلی از افراد است ، بنابراین همیشه ایده خوبی است اگر که یک ماده دیورتیک (ادرار آور) طبیعی در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید . این اختلال التهابی زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند مایعات اضافی را به درستی دفع کند . بنابراین ، آنها در بافت ها جمع شده و تورم ایجاد می کنند .

متداول ترین تورم ناشی از احتباس مایعات در پاها و اندام انتهایی ایجاد می شود ، اما در سایر قسمت های بدن نیز ممکن است این ادم رخ دهد و این مساله می تواند به طور موقت حتی تا چندین کیلو به وزن شما بی افزاید .

خبر خوب این است که خیار می تواند به طور قابل توجهی در رفع این مشکل به شما کمک کند . توجه داشته باشید که استفاده از آب خیار برای درمان کامل احتباس مایعات کافی نیست . به همین دلیل بهتر است برای دستیابی به اثرات طولانی مدت شما تغییراتی را در رژیم غذایی و سبک زندگی خود انجام دهید .

همینطور بهتر است در مورد این موضوع با پزشک خود نیز مشورت کنید شاید نیاز باشد در کنار استفاده از روش های طبیعی ، از داروهای شیمیایی و دیورتیک نیز برای دفع مایعات اضافی از بدنتان کمک بگیرید .

احتباس مایعات چه موقعی اتفاق می افتد ؟

احتباس مایعات

احتباس مایعات معمولاً با تورم اندام تحتانی خود را نشان می دهد . علاوه بر این ، گاهی اوقات به عنوان تغییراتی در حجم و تعداد دفعات ادرار نیز خود را نشان می دهد .

بدن یک فرد بالغ حدودا از 50 تا 60 درصد مایعات تشکیل شده است که این مایعات در داخل و خارج سلول ها وجود دارد . در بدن ما ساز و کارهای مختلفی برای تنظیم این مقدار مایعات وجود دارد .

به همین دلیل است که وقتی این مکانیسم ها از کار می افتند ، یک تجمع غیر طبیعی از مایعات در بافت ها ایجاد می شود . این مساله می تواند یک ناحیه خاص یا کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد ، اما بیشتر پاها و اندام های انتهایی متورم می شوند . همچنین ممکن است در فضای شکم مایعات افزایش یافته و حجم ادرار کاهش یابد .

احتباس مایعات می تواند به دلیل بیماریها و یا شرایط غیر پاتولوژیک باشد

علل پاتوژنیک می تواند به دلیل مشکلات گردش خون ، بیماری های کلیوی و کبدی و یا نارسایی قلبی باشد .

و علل غیر پاتوژنیک این مشکل می تواند به دلیل اتساع وریدها در نتیجه گرمای محیط باشد .

خواص آب خیار

خواص آب خیار

بدن ما تقریباً از دو سوم آب تشکیل شده است ، بنابراین مهم است که هر روز به میزان کافی مایعات بنوشیم تا این تعادل حفظ شود . اکثر افراد با خوردن آب خالی مشکل دارند بنابراین نوشیدن آب ترکیب شده با خیار هم طعم بهتری دارد و هم طراوت بخش است و از مزایای سلامتی بیشتری نسبت به آب ساده برخوردار است .

نوشیدن آب خیار نه تنها بدن شما را هیدراته نگه می دارد ، بلکه به بدن شما کمک می کند تا با رادیکال های آزاد مقابله کند ، استخوان ها و خون شما را سالم نگه می دارد و سیستم گوارش شما را تنظیم می کند .

این سبزی شگفت انگیز همچنین سرشار از نمک های معدنی است و علاوه بر غلظت بالای پتاسیم ، حاوی آهن ، کلسیم ، فسفر و منیزیم نیز می باشد . همچنین ، مقدار قابل توجهی ویتامین C دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد کمک کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند .

علاوه بر این ها ، خیار همچنین حاوی ارپسین ( Erepsin ) است ، آنزیمی که اثر پروتئین ها را به حداکثر می رساند و باعث هضم بهتر پروتئین ها می شود . علاوه بر این ، این سبزی بسیار کم کالری است و بنابراین اکثر افراد بخصوص افرادی که اضافه وزن دارند می توانند آن را در رژیم غذایی خود داشته باشند .

آب خیار سرشار از ویتامین k است

خیار و ویتامین k

خیار سرشار از ویتامین K می باشد . در حقیقت ، یک فنجان خیار تکه تکه شده حاوی 17 میکروگرم ویتامین K است که 15 تا 20 درصد مقدار توصیه شده ویتامین K مورد نیاز خانم ها و آقایان را تامین می کند . ویتامین K به بدن کمک می کند پروتئین های مورد نیاز برای لخته شدن طبیعی خون را تولید کند . این ویتامین همچنین برای ساختن استخوان های سالم نیز ضروری است .

آب خیار به تنظیم سیستم گوارش شما کمک می کند

تنظیم سیستم گوارش

خیارها سرشار از آب هستند اما حاوی مقدار کمی فیبر نیز هستند ، که ترکیب ایده آلی برای تنظیم سیستم گوارش شما محسوب شده و برای جلوگیری از یبوست بسیار مفید است . فیبر در حالی که از در طول سیستم گوارش شما حرکت می کند ، آب جذب می کند و باعث می شود مدفوع شما حجیم تر و نرمتر شده و به راحتی دفع شود .

تأمین فیبر کافی و نوشیدن کافی آب به صورت روزانه برای عملکرد مطلوب سیستم گوارش بسیار حیاتی است . با شستن کامل خیارها و قرار دادن پوست و دانه های خیار در آب ، محتوای فیبر آب خیار خود را افزایش دهید . یک خیار با پوست حاوی 1.5 گرم فیبر است – و اگر شما یک رژیم 2000 کالری استاندارد را دنبال می کنید ، تقریباً 5 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند . می توانید خیار را له کرده و یا آن را به قطعات کوچک خرد کنید تا به راحتی با آب مخلوط شود .

خیار ممکن است در کنترل و پیشگیری از دیابت نقش داشته باشد

کنترل و پیشگیری از دیابت

این سبزی حاوی موادی است که ممکن است به کاهش قند خون کمک کرده و یا از افزایش بیش از حد گلوکز خون جلوگیری کند.

یک نظریه این است که کوکوربیتاسین های خیار ( عامل تلخی انتهای خیار ) به تنظیم ترشح انسولین و متابولیسم گلیکوژن کبدی ، هورمون اصلی در تنظیم قند خون کمک می کنند .

یک مطالعه نشان داد که پوست خیار به مدیریت علائم دیابت در موش ها کمک می کند. این ممکن است به دلیل محتوای آنتی اکسیدان آن باشد.

طبق نظر AHA ، فیبر موجود در خیار نیز می تواند به پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند.

همچنین خیارها شاخص گلیسمیک (GI) پایینی دارند . بنابراین می توانند در رژیم غذایی افراد دیابتی بدون نگرانی استفاده شوند .

خیار خاصیت ضد التهابی دارد

خیار خاصیت ضد التهابی دارد

خیار ممکن است فواید ضد  التهابی داشته باشد . التهاب یک عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن است.

کارشناسان معتقدند که التهاب مزمن ممکن است در افراد باعث بروز بیماری های مختلف از جمله بیماری های زیر شود :

  • بیماری قلب و عروقی
  • دیابت
  • بیماری های خود ایمنی
  • افسردگی
  • انواع سرطان ها

ادم و احتباس آب را با آب خیار کاهش دهید

آب خیار و کاهش ادم ( دیورتیک )

همانطور که اشاره شد خیار یک ادرار آور طبیعی است ، به این معنی که با تحریک کلیه ها برای تولید ادرار بیشتر ، به دفع آب ، مواد زائد و سموم اضافی از بدن کمک می کند. اگرچه شاید درست به نظر نرسد ، اما نوشیدن آب بیشتر به دفع آب اضافی بدن کمک می کند.

نوشیدن آب خیار می تواند به کاهش احتباس آب بدن کمک کند ، در نتیجه باعث کاهش ورم پاها و تورم بدن شود .

خیار هم به دلیل خاصیت ادرار آوری و هم به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی یکی از بهترین مواد غذایی برای رفع احتباس مایعات است .

آب خیار ادرار آور طبیعی فوق العاده ای است ، به ویژه برای کسانی که آب معدنی را دوست ندارند بسیار مناسب است . در واقع ، این نوشیدنی جایگزینی مناسب برای انواع نوشیدنی های تجاری است که ارزش غذایی آنها صفر است .

طرز تهیه آب خیار :

  • به سادگی دو عدد خیار متوسط را با پوست برش بزنید .
  • آنها را در یک شیشه با یک لیتر آب قرار دهید .
  • بگذارید حدود سه ساعت کاملا خیس بخورد و هر وقت تشنه شدید آن را بنوشید .
  • نوشیدن حدود دو لیتر آب خیار در روز برای از بین بردن احتباس مایعات، ایده آل است .
  • برای خوش طعم تر شدن این نوشیدنی می توانید آب یک عدد لیموی تازه و یک قاشق زنجبیل رنده شده را نیز به آن اضافه کنید .
  • برای استفاده از سایر خواص آب خیار سعی کنید حداقل هفته ای 2 تا 3 بار از این نوشیدنی پر فایده استفاده کنید .

خوردن خیار برای چه افرادی مضر است ؟

خوردن خیار برای چه افرادی مضر است ؟

خوردن خیار برای اکثر افراد بی خطر است ، اما نکاتی را باید در نظر گرفت.

افرادی که مشکلات گوارشی دارند

برخی افراد که مشکل گوارشی دارند نمی توانند خیار را خوب هضم کنند و با خوردن آن اذیت می شوند .

افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند

خیار دارای ویتامین K نسبتاً زیادی است. خوردن بیش از حد خیار می تواند بر چگونگی لخته شدن خون فرد تأثیر بگذارد.

افرادی که از وارفارین (کومادین) یا داروهای رقیق کننده خون مشابه استفاده می کنند نباید بدون مشورت با پزشک به یکباره میزان مصرف خیار خود را افزایش دهند .

افرادی که به خیار آلرژی دارند

برخی افراد واکنش آلرژیک به خیار گزارش کرده اند. هر کسی که آلرژی شناخته شده به خیار دارد باید از مصرف آن خودداری کند. علائم واکنش آلرژیک عبارتند از :

  • کهیر
  • تورم
  • تنفس دشوار

اگر فردی دچار مشکلات تنفسی باشد ، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که می تواند زندگی را تهدید کند.

منابع :

www.medicalnewstoday.com
www.livestrong.com
steptohealth.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها