حقایقی در مورد هندوانه – خواص ، عوارض جانبی ، کالری و روش های تشخیص هندوانه رسیده

با خواص هندوانه بیشتر آشنا شوید

برخلاف باور عمومی که افراد فکر میکنند هندوانه فقط از آب و شکر تشکیل شده است ، بهتر است بدانید که این میوه خوشمزه یک ماده غذایی متراکم از انواع مواد مغذی می باشد . سطح بالایی از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را در خود جای داده است و در عین حال کالری کمی دارد .

در گذشته وقتی شما اسم هندوانه را می شنیدید یاد فصل تابستان می افتادید اما امروزه این میوه در تمام فصول سال یافت میشود و شما میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید . بهتر است بدانید :

  • بیش از ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است .
  • با توجه به گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد ( FAO ) چین بزرگترین تولید کننده هندوانه در جهان می باشد .
  • مصرف هندوانه می تواند بر روی بیماری هایی همچون آسم ، سرطان و ییماری های التهابی بسیار مفید باشد .
آب هندوانه
آب هندوانه

همان طور که می دانید مصرف طولانی مدت انواع میوه و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در انسان کاهش دهد . بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند هندوانه می تواند خطر ابتلا به چاقی و متعاقب آن مرگ و میر ناشی از بیماری هایی همچون دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد .

جلوگیری از آسم

خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقدار زیادی از مواد مغذی خاص مصرف می کنند پایین تر است . یکی از این مواد مغذی ویژه ، ویتامین C است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات ، از جمله هندوانه به وفور یافت می شود .

هندوانه و فشار خون

یک مطالعه منتشر شده توسط مجله آمریکایی فشار خون بالا نشان داد که مصرف مکمل عصاره هندوانه می تواند باعث بهبود سلامت سیستم گردش خون در بزرگسالان چاق و میانسال با فشار خون بالا یا مبتلا به فشار خون بالا در مرحله 1 شود .

از طرف دیگر مصرف مواد غذایی غنی از لیکوپن – مثل هندوانه – می تواند نقش حفاظتی در برابر بیماری های قلبی داشته باشد .

پیشگیری از سرطان

این میوه آبدار و شیرین به عنوان یک منبع عالی از انواع آنتی اکسیدان ها ، از جمله ویتامین C ، می تواند به وسیله مبارزه با تشکیل انواع رادیکال های آزاد شناخته شده ، به پیشگیری از سرطان کمک کند . همچنین تحقیقات نشان می دهد مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد .

هندوانه تزئینی
هندوانه تزئینی

بهبود هضم و گوارش

خیلی از ما در طول روز به مقدار کافی آب نمی نوشیم بنابراین بدن ما ممکن است با درجاتی از کم آبی مواجه شود . کم آبی بدن یا دهیدراتاسیون می تواند باعث بروز عوارض خفیف و مزمنی مانند سردرد ، خستگی و یبوست در افراد شود . سیستم گوارشی ما برای اینکه بتواند مواد غذایی را به خوبی هضم و جذب کند نیاز به آب دارد .

همچنین سیستم گوارش برای عملکرد مناسب خود به فیبر نیز نیاز دارد . هندوانه حاوی هر دو این مواد است . وجود مقادیر زیاد آب و فیبر در هندوانه می تواند از بروز یبوست پیشگیری کرده و به نظم و سلامت سیستم گوارش بدن کمک کند .

بدنتان را آبرسانی کنید

همانطور که اشاره شد هندوانه یک میوه آبدار است . بیش از 92 درصد آن از آب و الکترولیت های مهم تشکیل شده است . بنابراین می تواند در طول ماه های گرم سال یک میان وعده فوق العاده برای جلوگیری از کم آبی بدن باشد .

کاهش التهاب

کولین – موجود در هندوانه – یک ماده غذایی بسیار مهم و همه کاره است . این ماده در بدن ما به کیفیت خواب ، حرکت عضلات ، یادگیری و حافظه کمک می کند . همچنین کولین برای حفظ ساختار غشاهای سلولی ، کمک به انتقال امواج عصبی ، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن بدن نیز لازم است .

کاهش دردهای عضلانی در ورزشکاران

تجربه نشان داده است خوردن هندوانه و آب آن به منظور کاهش درد های عضلانی و بهبود ریکاوری پس از ورزش در ورزشکاران می تواند بسیار مفید باشد . محققان معتقدند که این خاصیت به خاطر وجود اسید آمینه L – سیترولین است .

هندوانه برای پوست عالی است

این میوه خوشمزه برای سلامت پوست بسیار عالی است . زیرا حاوی ویتامین A است . این ویتامین برای تولید چربی طبیعی پوست ، همچنین حفظ رطوبت مو بسیار لازم است . ویتامین A همچنین برای رشد تمام بافتهای بدن از جمله پوست و مو نیز ضروری می باشد .

همچنین هندوانه حاوی ویتامین C فراوان است . مصرف کافی این ویتامین برای ساخت و نگهداری کلاژن ، که ساختار اصلی پوست و مو را تشکیل می دهد ، مورد نیاز است . علاوه بر این ها ، این میوه آبدار به هیدراتاسیون کلی بدن کمک می کند و با آبرسانی مناسب به پوست باعث حفظ طراوت و شادابی و سلامت آن می شود .

به حفظ تعادل PH بدن کمک می کند

مواد غذایی که ما می خوریم و نوشیدنی هایی که از آن لذت می بریم pH مخصوص به خود دارند . بعضی از آنها اسیدی هستند و برخی دیگر قلیایی . بدن انسان خود را در یک PH مخصوص ( 7.4 ) تنظیم می کند . همانطور که می بینید ، PH بدن ما کمی قلیایی است . مشکل اینجاست که رژیم هایی که سرشار از چربی های اشباع شده ، قندها و غذاهای فرآوری شده باشد بدن را به سمت PH اسیدی می برند و می توانند تعادل pH بدن را از بین ببرند . عدم تعادل pH بدن ، نادر و بسیار خطرناک است ، اما همین تغییرات بسیار جزئی PH  و اسیدی شدن بدن ممکن است سلامت شما را تهدید کند .

هندوانه جزو مواد غذایی قلیایی است که کمک می کند تا pH بدن ما در سطح مناسبی قرار گیرد .

خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش می دهد

بیماری پریودنتال یک بیماری لثه ای می باشد که 20 تا 25 درصد جمعیت به آن مبتلا هستند . بیماری پریودنتال می تواند منجر به از دست دادن دندان ، عفونت و التهاب لثه منجر شود . حتی برخی پزشکان معتقدند این بیماری می تواند با بیماری های قلبی در افراد مرتبط باشد .

رعایت بهداشت دهان و دندان و چک آپ های منظم دندانپزشکی می تواند شما را در برابر بیماری های پریودنتال محافظت کند . همچنین دریافت مقدار کافی ویتامین C در رژیم غذایی مانع از رشد و بدتر شدن این بیماری می شود . هندوانه یک منبع عالی و سرشار از ویتامین C است . بنابراین در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان با خوردن هندوانه می توانید از دندان های خود در برابر بیماری پریودنتال محافظت کنید .

خواص هندوانه
خواص هندوانه

ارزش غذایی و کالری هندوانه

ارزش غذایی هندوانه

یک فنجان هندوانه خرد شده (152 گرم) حاوی :

  • 43 کالری
  • 0 گرم چربی
  • 2 میلی گرم سدیم
  • 11 گرم کربوهیدرات ( از جمله 9 گرم قند )
  • 1 گرم فیبر می باشد .

از طرف دیگر یک فنجان هندوانه بخشی از ویتامین های مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند .

  • 17 درصد ویتامین A است
  • 21 درصد ویتامین C است
  • 2 درصد آهن
  • 1 درصد از کلسیم

 آیا افراد دیابتی می توانند هندوانه بخورند ؟

نیمی از قند موجود در هندوانه فروکتوز است و یک چهارم آن را گلوکز تشکیل می دهد و کمتر از یک چهارم قند هندوانه ساکارز است .

هندوانه دارای شاخص گلیسمی 76 است ، بنابراین شاخص گلایسمی بالایی دارد . این به این معنی است که خوردن آن می تواند باعث افزایش سریع قند خون شما شود . بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف این میوه خوشمزه افراط کنند . البته همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره کردم ، افراد دیابتی مثل افراد سالم می توانند از میوه های شیرین استفاده کنند اما حتما باید به شمارش کربوهیدرات در هر وعده غذایی خود توجه کنند .

بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید و میخواهید از این میوه شیرین و خوشمزه میل کنید در یک وعده بیش از یک لیوان هندوانه ( یک واحد میوه ) میل نکنید و همیشه توجه داشته باشید اگر در یک روز از یک میوه شیرین با شاخص گلایسمی بالا استفاده کردید دیگر در آن روز نباید از سایر میوه های شیرین استفاده کنید .

هندوانه همچنین حاوی تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، ویتامین B6 ، فولات ، پانتوتنیک اسید ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، روی ، مس ، منگنز ، سلنیوم ، کولین ، لیکوپن ( بیش از هر میوه دیگری لیکوپن دارد ) و بتایین است .

مضرات هندوانه

خوردن مقادیر متوسط هندوانه هیچ خطر جدی برای سلامتی افراد ندارد . اما افراط و مصرف بیش از حد آن می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند .

همانطور که گفتیم هندوانه سرشار از ویتامین سی است و مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند علایمی مانند اسهال یا سایر ناراحتی های دستگاه گوارش را در افراد ایجاد کند . مصرف بیش از حد غذاهای حاوی لیکوپن مانند هندوانه نیز ممکن است این علائم را در شما ایجاد کند .

هندوانه سرشار از پتاسیم است و افراط در مصرف آن ممکن است منجر به عوارضی مانند هیپرکالمی شود . این وضعیت می تواند موجب ضربان غیر طبیعی قلب شود که بسیار خطرناک است .

سوالات رایج

دانه های سفید رنگ قابل خوردن هستند ؟

دانه های سفید هندوانه در واقع پوشش خالص بذر هستند که به طور کامل رشد نکرده اند . بله شما بدون هیچ مشکلی می توانید این دانه های سفید رنگ را بخورید .

آیا می توانم پوست و دانه های هندوانه را بخورم ؟

بله کل این میوه خوراکی است . شما حتی می توانید دانه های سیاه و همچنین پوست آن را بخورید .

راه تشخیص یک هندوانه رسیده و شیرین چیست ؟

اگر به دنبال یک هندوانه رسیده هستید باید دقت کنید که متقارن ، سنگین وزن و بدون لکه های نرم و کبودی باشد . رنگ پوست هندوانه رسیده معمولا سبز تیره و مات است و اگر به آن ضربه بزنید  باید صدای تند و تیزی بدهد و اگر صدای بم یا نا مفهومی شنیدید نشانه نرسیده بودن آن است . دم هندوانه هم باید خشک شده باشد . دم سبز رنگ نشانه نارس بودن هندوانه است .

بهترین روش نگهداری هندوانه چیست ؟

هندوانه تازه و نارس را می توانید در دمای اتاق نگهداری کنید تا برسد اما هندوانه رسیده را بهتر است در داخل یخچال نگهداری کنید . چون گرما باعث خشک شدن مغز میوه می شود . بنابراین اگر رسیده باشد باید در جای خنک یا در یخچال نگهداری شود . همچنین به صورت قاچ نشده می توانید آن را در یخچال به مدت دو تا سه هفته نگهداری کنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها