خوردن گوشت قرمز زیاد شما را بیمار میکند

گوشت منبع مهمی از آهن هِم ( heme ) ، پروتئین ، روی و ویتامین های گروه B است . گوشت قرمز حاوی پروتئینی با کیفیت بالاست که برای رشد مناسب کودکان ضروری است ؛ بهتر است که ما در یک وعده حدود 100 تا 150 گرم گوشت قرمز یا مرغ و ماهی همراه سبزیجات فراوان و در کنار آن یک ماده غذایی حاوی کربوهیدرات مثل نان ، برنج ، سیب زمینی و حتی نخود سبز مصرف کنیم . بهترین سبزیجاتی که می توان در کنار گوشت خورد کلم بروکلی ، لوبیا سبز ، کدو ، هویج ، نخودسبز و ذرت هستند .

آسیب چشم ها با مصرف زیاد گوشت قرمز

آسیب به چشم و مصرف زیاد گوشت قرمز
آسیب به چشم

یک بررسی در استرالیا نشان داد که افرادی که 10 بار یا بیشتر در هفته گوشت می خورند ، نسبت به افرادی که 5 بار یا کمتر در هفته گوشت می خورند ، حدود 50 درصد بیشتر ممکن است به بیماری تحلیل رفتن شبکیه چشم با افزایش سن (AMD) که علت شایع از دست رفتن بینایی در افراد سالمند است ، مبتلا شوند . نتایج در مورد گوشت های فراوری شده و گوشت تازه و حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطرساز برای تحلیل رفتن شبکیه چشم به قوت خود باقی بود . در مقابل ظاهراً مصرف مقادیر زیاد گوشت مرغ اثر حفاظتی در مقابل این بیماری داشت .

افزایش احتمال ابتلا به سرطان پانکراس به دنبال مصرف زیاد گوشت قرمز

سرطان پانکراس
سرطان پانکراس

مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس ( لوزالمعده ) را هم افزایش می دهد . سرطان پانکراس یکی از بدخیم ترین سرطان ها است و نتایج یک تحقیق که در مجله انستیتو ملی سرطان آمریکا ( National Institue of cancer ) به چاپ رسیده است نشان می دهد که مصرف فراوان گوشت قرمز ، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را 50 درصد و مصرف فراوان گوشت فرآوری شده ( مانند سوسیس ) این خطر را تا 68 درصد افزایش می دهد .

ابتلا به سرطان روده ی بزرگ و مصرف زیاد گوشت قرمز

یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز ، ابتلا به سرطان روده ی بزرگ است که این مسئله در پژوهش های متعدد ، به اثبات رسیده است . به عنوان مثال ، گروهی از پژوهشگران اروپایی پس از بررسی عادات غذایی 500 هزار نفر به این نتیجه رسیدند ، افرادی که هر روز حداقل 2 وعده ی 80 گرمی گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده ( مثل سوسیس ) مصرف می کنند ، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوشت قرمز می خورند ، یک سوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند .

افزایش مرگ و میر با مصرف زیاد گوشت قرمز

خوردن گوشت زیاد مضر است
خوردن گوشت زیاد مضر است

یک تحقیق بزرگ که در سال 2009 به وسیله موسسه های بهداشت آمریکا ( NIH ) انجام شد تأثیر مصرف گوشت قرمز بر مرگ و میر را بررسی کرد . در این بررسی حدود 550 هزار نفر در سنین 50 تا 71 سال شرکت داشتند و 59 درصد آن ها مرد بودند . در طول 10 سال مشاهده حدود 48000 نفر از مردان و بیش از 23000 نفر از زنان فوت کردند . مردانی که بیشترین میزان گوشت قرمز را می خوردند، نسبت به مردانی که کمتر گوشت می خوردند ، 31 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند . مصرف مقادیر زیاد گوشت فراوری شده ( مانند کالباس و سوسیس ) با 16 درصد خطر مرگ بیشتر همراهی داشت .

مرگ ناشی از سرطان و بیماری قلبی- عروقی نیز از همین الگو پیروی می کرد و درباره زنان نیز همین قضیه صادق بود . هم در زنان و هم در مردان خوردن «گوشت سفید» با کاهش میزان مرگ و میر ارتباط داشت .

خطرات دیگری هم وجود دارد!

گوشت قرمز علاوه بر موارد فوق ، خطرات دیگری هم دارد . مثلاً گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آن ها یک عامل شناخته شده ی بیماری های قلبی به شمار می رود .

از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می شود . در بیماری نقرس ، مقدار اسید اوریک خون بالا می رود و رسوب کریستال های اسید اوریک در مفاصل ، باعث درد شدید می شود .

علاوه بر موارد فوق، پژوهشگران دانشگاه منچستر انگلستان در مطالعه ای که روی 25 هزار نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی می شود . سرطان غدد لنفاوی ، سرطان کیسه ی صفرا ، سرطان پروستات و … هم از جمله بیماری هایی هستند که ارتباطی بین آن ها و مصرف گوشت قرمز دیده شده است .

با این تفاسیر چقدر مجازیم روزانه گوشت بخوریم؟

با توجه به موارد فوق ، در مجموع متخصصان مصرف حداکثر 80 تا 90 گرم گوشت در روز را مناسب می دانند ؛ البته در کشور ما سرانه ی مصرف گوشت در روز در حدود همین 80 گرم است و معمولا بیشتر از آن مصرف نمی شود .

این نکات مهم را به خاطر بسپارید :

شما مجبور نیستید که همه انواع گوشت قرمز را کنار بگذارید ، اما باید آن را به دقت انتخاب کنید ، به طور مناسب آن را آماده کنید و به طور متعادل از آن بخورید .

  • دل و جگر و قلوه و گوشت های اندامی مانند آن و گوشت های فراوری شده ( سوسیس ، هات داگ ، کالباس و بیکن و مانند آن ها ) را کنار بگذارید .
  • از قطعات گوشت چربی دار پرهیز کنید . قطعات گوشت یکپارچه چربی دار را نخرید و گوشت پاک شده و لخم بخرید . همه چربی های قابل مشاهده گوشت را قبل از پختن بگیرید .
  • از تفت دادن یا سرخ کردن و کباب کردن گوشت پرهیز کنید و به جای آن گوشت را آب پز کنید یا در فر بگذارید یا طوری روی اجاق بپزید که چربی ذوب شده آن جدا شود .
  • اگر گوشت قرمز را آرام پز می کنید ، پیش از سرو غذا چربی های آن را جدا کنید و بالاخره برای پیشگیری از عفونت های منتقل شونده از راه غذا ، گوشت باید تا 74 درجه سانتی گراد حرارت ببیند ، اما مراقب باشید که گوشت زغالی نشود .
با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها