مدت زمان مجاز نگهداری انواع گوشت ها در فریزر و یخچال چقدر است ؟

از سوالات بسیار رایجی که از ما مشاورین تغذیه پرسیده می شود این است که نگهداری انواع گوشت ها و مرغ و ماهی تا چه مدت در یخچال و فریزر مجاز است ؟ قطعا هرچقدر مدت زمانی انجماد مواد غذایی بیشتر باشد ارزش غذایی آنها بیشتر کم خواهد شد .

یکی از بهترین روش های نگهداری از مواد غذایی برای مدت زمان طولانی منجمد کردن آنها است . باید به این نکته توجه کنیم که انجماد باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها و میکروب ها در مواد غذایی نمی شود بلکه با کند کردن عملکرد آنها از تاثیراتی که می توانند بر کیفیت مواد غذایی بگذارند جلوگیری می کند و بدین ترتیب زمان ماندگاری مواد غذایی افزایش می یابد .

امروز در این مقاله به سوالات و نکات مهمی اشاره می کنم که در زمان انجماد مواد غذایی باید به آنها توجه کنیم .

قبل از گذاشتن گوشت ها در فریزر حتما آب آن را خشک کنید

قبل از گذاشتن گوشت ها در فریزر حتما آب آن را خشک کنیداولین نکته مهم این است که بدانیم اگر مواد پروتئینی یعنی گوشت ها را به صورت خیس ، یعنی بلافاصله بعد از شستن ، در فریزر قرار دهیم ، آب موجود در آن بعد از انجماد به صورت بلورهای کریستالی در می آید که موقع خروج از انجماد می تواند سبب پاره شدن دیواره سلول های گوشت شده و مواد مغذی (به اصطلاح آب خونابه ) آن خارج می شود . پس بهتر است برای حفظ ارزش غذایی ، آب گوشت ها بعد از شستن خوب گرفته شود .

توجه داشته باشید گوشت ها بهتر است به صورت تکه های بزرگ گوشت شسته شوند . شستن گوشت های تکه شده و یا گوشت چرخ کرده اصلا درست نیست و باعث از بین رفتن آهن و اکثر مواد مغذی آن می شود .

بهترین مدت زمان نگهداری از انواع گوشت ها در یخچال و فریزر چقدر است ؟

بهترین مدت زمان نگهداری از انواع گوشت ها در یخچال و فریزر چقدر است ؟

  • گوشت قرمز از هر نوعی اگر خام باشد شما می توانید در یخچال بین سه تا پنج روز و در فریزر تا یک ‌سال آن را نگهداری کنید.
  • در صورت پخته بودن گوشت در یخچال تا چهار روز و در فریزر تا شش ماه قابل نگهداری می باشد .
  • هرچه گوشت بیشتری خرد شود ، بیشتر در معرض باکتری های احتمالی قرار می گیرد . بنابراین شما می توانید همبرگر یا گوشت چرخ کرده را یک تا دو روز در یخچال و سه تا چهار ماه در فریزر نگهداری کنید .
  • در مورد گوشت مرغ و بوقلمون خام در یخچال تا دو روز و در فریزر تا یک سال قابل نگهداری می باشند . اگر گوشت مرغ پخته باشد در یخچال می توان تا چهار روز و در فریزر تا شش ماه نگهداری نمود .
  • گوشت ماهی هم در صورت خام بودن تا دو روز در یخچال و تا شش ماه در فریزر قابل نگهداری هست.
  • جگر را میتوان یک تا نهایت دو روز در قسمت جا یخی یخچال ( کشوی بالای یخچال )  نگهداری کرد . توجه داشته باشید هرچه مواد غذایی دارای پروتئین و مواد مغذی بالاتری باشند ، سریعتر فاسد می شوند ، بنابراین جگر را می توان در فریزرهای قوی که تا 19 درجه خنک می کنند تا 2 ماه براحتی نگهداری کرد . ولی در فریزرهای دیگر بستگی به درجه حرارت فریزر دارد و معمولا تا 2 هفته می توان آن را در فریزر نگه داشت .

بهتر است مواد غذایی را به صورت خام فریز کنیم یا پخته ؟

گوشت خام یا پخته ؟مسلما اگر قرار است مواد غذایی از جمله گوشت ها را فریز کنید ، بهتر است به صورت خام این کار را انجام دهید . به این دلیل که اگر در ماده غذایی شما آلودگی یا سموم میکروبی وجود داشته باشد با پختن از بین می رود . اما اگر شما مواد غذایی پخته و آلوده را فریز کنید مسلما با حرارت کمتری نسبت به زمانی که ماده غذایی خامی را می پزید آن را برای مصرف حرارت می دهید و گرم می کنید .

این حرارت کم برای از بین بردن آلودگی های میکروبی کافی نیست و غذا به دمای مناسب برای پاک شدن از این آلودگی ها نخواهد رسید . به طور کلی در تمام روش‌های پخت به جز کباب کردن اگر شما غذایتان را در مدت زمان مناسب بپزید ، تمام سموم میکروبی حتی استافیلوکوک‌ها که از مقاوم‌ترین آلودگی‌ها هستند، از بین می‌روند .

سوسیس و کالباس را در فریزر نگهداری نکنید

سوسیس و کالباس را در فریزر نگهداری نکنیدبهتر است سوسیس و کالباس را در فریزر نگهداری نکنید . مواد غذایی که نیترات بالایی دارند ( مثل سبزیجاتی مانند هویج و اسفناج و انواع سوسیس و کالباس ) را بهتر است در فریزر منجمد نکنید زیرا ، این نیترات در تماس با آلودگی های میکروبی تبدیل به نیتریت شده و بعد با آمین‌ها و اسیدهای آمینه که از ترکیبات طبیعی مواد غذایی به شمار می‌آیند، ترکیبات سرطان زایی به نام نیتروز آمین‌ها را به وجود خواهند آورد.

جالب است بدانید که سرعت تولید نیتروز آمین‌ها در دمای منهای 18 درجه سانتیگراد که همان دمای فریزر است، مثل دمای 50 درجه بسیار بالا است !

روش صحیح نگهداری انواع گوشت ها در فریزر به چه صورت است ؟

روش صحیح نگهداری انواع گوشت ها در فریزراگر شما قصد دارید برای مدت طولانی تری انواع گوشت را نگهداری کنید باید هر چه سریعتر و با حداکثر سرما آن را منجمد کنید تا ارزش غذایی و کیفیت آن در بالاترین سطح حفظ شود . برای این کار شما می بایست پس از خریدن گوشت ، آن را شسته و کاملا خشک کنید و سپس آن را یه قطعات کوچک خرد کرده و در کیسه پلاستیکی استاندارد و شفاف قرار دهید .

هنگام بسته بندی دقت کنید هوای داخل کیسه را تا حد امکان خارج کنید و کیسه را کاملا ببندید . این کار از انتقال آلودگی به داخل مواد غذایی جلوگیری کرده و مانع تصعید آب سطح مواد غذایی می شود . اگر بسته بندی درست انجام نشود و آب سطح مواد غذایی خشک شود این کار منجر به کاهش ارزش غذایی مواد غذایی از جمله انواع گوشت خواهد شد .

هر چه بسته بندی های شما کوچک و نازک تر باشد و دمای فریزر سردتر باشد گوشت هم زودتر یخ میزند و ارزش غذایی آن بیشتر حفظ خواهد شد . اما اگر بسته بندی شما ضخیم باشد ممکن است مرکز مواد غذایی به خوبی منجمد نشده و دچار فساد شود و این فساد به بقیه قسمت های گوشت نیز منتشر شده و باعث کاهش کیفیت گوشت شما شود.

حتما قبل از قرار دادن بسته بندی ها داخل فریزر روی بسته گوشت خود با یک ماژیک ضد آب تاریخ قرار دادن گوشت در فریزر را یادداشت کنید تا در زمان استفاده حواستان باشد که گوشت هایی که زودتر در فریزر گذاشته اید را سریعتر مصرف کنید .

نکته مهم دیگر در مساله نگهداری انواع گوشت ها در فریزر این است که همیشه دقت داشته باشید از باز و بسته کردن زیاد در فریزر اجتناب کنید . زیرا این کار باعث می شود دما و رطوبت داخل فریزر تغییر کند و امکان فساد و پایین آمدن کیفیت گوشت را در پی خواهد داشت .

همچنین گوشت تازه را در محل مناسبی که در فریزر ها برای قرارگیری و نگهداری گوشت تعبیه شده بگذارید تا خونابه گوشت روی سایر خوراکی‌ها نریزد و آلودگی‌های احتمالی گوشت خام به سایر مواد غذایی نفوذ پیدا نکند .

آیا حتما باید یخ انواع گوشت های منجمد را قبل از پختن ذوب کنیم ؟

خیر اصلا نیاز به انجام این کار نیست . اگر شما فرصت کافی برای طبخ غذا دارید می توانید تکه های منجمد گوشت را مستقیما از فریزر به داخل قابلمه بیندازید و طبخ غذا را شروع کنید . فقط توجه کنید که تکه های بزرگ منجمد شده گوشت معمولا زمان بیشتری نیاز دارند تا بپزند .

چگونه گوشت منجمد را یخ زدایی کنیم ؟

چگونه گوشت منجمد را یخ زدایی کنیم ؟بر عکس انجماد که بهتر است سریع انجام شود باز کردن یخ گوشت باید به آهستگی انجام گیرد تا قطرات آب به آهستگی از درون گوشت خارج شده و باعث آسیب به بافت گوشت و خروج مواد مغذی و خونابه نشود .

توجه داشته باشید که هیچگاه گوشت را در دمای اتاق یا در فرهای معمولی یخ زدایی نکنید زیرا امکان رشد میکروبی و فساد گوشت در این حالت بسیار بالاست . برای این کار بهتر است گوشت را با همان بسته بندی 24 ساعت قبل از پخت در یخچال قرار دهیم تا یخ آن ذوب شود .

اگر سریعتر می خواهید یخ زدایی داشته یاشید می توانید بسته ی گوشت را داخل کیسه نایلونی قرار داده و در آن را محکم ببندید و بسته را داخل آب ولرم قرار دهید .

یکی از بهترین روش ها برای یخ زدایی گوشت قرار دادن آن در مایکروویو است در این روش هم یخ زدایی با سرعت بیشتری انجام می شود و هم مواد مغذی گوشت کمتر از دست می رود .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
darker
darker
10 ماه قبل

چرا تو فریزر گوشت باید تاریخ مدت داشته باشه مگه تو فریزر گوشت فاسد میشه؟

لیانا
لیانا
1 سال قبل

سلام گوشتی که با پیاز طعم دار شده چه مدت در فریزر باقی میمونه ؟

تیموری
تیموری
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطلب بسیار عالیتون ، یه سوال
گوشتی که ۳.۴ روز تو یخچال بیات شده برای کباب یا استیک رو می تونیم بسته بندی کنیم برای مدت طولانی بذاریم فریزر؟ تا چه مدت تو فریزر می مونه؟

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام آیامرغی که ازانجمادخارج شده میشه دوباره انجمادکردیاخیر

شرمین
شرمین
2 سال قبل

عالی بود ممنون
قیمەی خاباندە شدە با پیاز کە فرست نشدە کباب شود، برای ٢۴ ساعت یا بیشتر ، در یخچال نگهداری شود یا فریز ؟