آیا افراد دیابتی می توانند کشمش بخورند ؟

کشمش و دیابت چه رابطه ای با هم دارند ؟ بسیاری از افراد دیابتی کشمش را جایگزین قند و شکر می کنند و فکر می کنند چون قند کشمش یک قند طبیعی است مجازند هر اندازه که دوست دارند از کشمش استفاده کنند . چه شما کشمش را خالی بخورید و چه در کنار چای یا غذاهایتان از آن استفاده کنید باید بدانید مصرف کشمش برای افراد دیابتی آزاد نیست و شما حتما باید میزان قند موجود در کشمش را در نظر بگیرید .

امروز در این مقاله به شما خواهم گفت چقدر می توانید در طول روز کشمش مصرف کنید تا تعادل قندتان به هم نخورد .

تصورات غلط بسیاری درباره آنچه افراد مبتلا به دیابت می توانند و یا نمی توانند بخورند وجود دارد . یکی از این تصورات غلط این است که افراد مبتلا به دیابت باید کلا غذاهای شیرین و حاوی قند از جمله میوه ها را از رژیم غذایی شان حذف کنند .

واقعیت این است که افرادی مبتلا به دیابت هم می توانند مثل افراد سالم از کشمش و یا انواع میوه ها استفاده کنند . اما یک شرط دارد ! شرطش این است که تعادل را رعایت کنند و با محاسبه تعداد واحد کربوهیدرات های رژیم غذایی از انواع مواد غذایی از جمله میوه ها استفاده کنند .

میوه و دیابت

در حقیقت ، میوه ها انتخاب بسیار خوب و سالمی به عنوان میان وعده هستند زیرا حاوی مقدار زیادی از موارد زیر هستند :

  • فیبر
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی

افرادی که دیابت دارند مثل سایر افراد باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند و از انواع گروه های غذایی از جمله انواع میوه ها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنند . اما بحث امروز ما در مورد کشمش است . شما به عنوان یک فرد دیابتی می توانید در طول روز از کشمش هم استفاده کنید اما قبل از آن بهتر است بدانید مصرف کشمش چه تاثیری بر قند خون شما دارد .

بالاخره آیا من که دیابت دارم می توانم کشمش بخورم ؟

خوردن کشمش و دیابت مفید یا مضر ؟

بله . شما که دیابت دارید هم می توانید کشمش بخورید . البته این بدان معنا نیست که شما هر وقت خواستید و به هر میزان که دوست داشتید می توانید کشمش مصرف کنید . کشمش یک میوه است و مانند سایر انواع میوه ها ، قند طبیعی دارد . بنابراین ، اعتدال در مصرف آن برای جلوگیری از افزایش قند خون بسیار مهم است .

به خاطر داشته باشید که میوه ها ، اگرچه بسیار مغذی و سالم هستند ، اما حاوی کربوهیدرات می باشند . اگر از میوه ها به عنوان میان وعده استفاده می کنید ، باید آن را به عنوان بخشی از وعده غذایی خود حساب کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد کربوهیدرات ها مصرف نکرده اید .

نکته اصلی برای جلوگیری از بالا رفتن قند خون هنگام مصرف کربوهیدرات ها ، کنترل میزان مصرف شما است. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که افراد دیابتی در هر وعده اصلی بیش از 45 تا 60 گرم کربوهیدرات و در هر میان وعده بیش از 15 تا 30 گرم کربوهیدرات مصرف نکنند .

به طور معمول ، هر  2 قاشق غذاخوری ( قاشق غذاخوری) کشمش حدودا حاوی 15 گرم  کربوهیدرات است .

چرا کشمش برای شما مفید است ؟

مانند سایر میوه ها ، کشمش نسبتا کم کالری است و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است .

به عنوان مثال ، 1/4 فنجان کشمش فقط حدود 120 کالری دارد . همچنین شامل 2 گرم فیبر غذایی ، 25 میلی گرم  کلسیم و 298 میلی گرم پتاسیم است .

  • فیبر موجود در آن شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و به سلامتی دستگاه گوارش شما کمک می کند .
  • کلسیم موجود در آن به شما کمک می کند تا استخوان هایی قوی داشته باشید .
  • پتاسیم آن از سیستم عصبی شما محافظت می کند و قدرت عضلات شما را بالا می برد . همچنین به حفظ تعادل آب و الکترولیت ها در بدن شما کمک می کند .

آیا کشمش می توانند به کنترل دیابت کمک کنند ؟

آیا کشمش می توانند به تنظیم قند خون کمک کنند ؟

جالب است بدانید مصرف انواع کشمش علاوه بر تقویت سلامت قلب ، تأثیر مثبتی در کاهش خطر دیابت و بهبود قند خون مبتلایان به دیابت دارد .

در یک مطالعه انجام شده از منبع معتبر ، محققان بر روی 10 شرکت کننده سالم که شامل چهار مرد و شش زن بودند این ارزیابی را انجام دادند تا ببینند که کشمش بر کنترل قند خون آنها چه تاثیری دارد .

شرکت کنندگان چهار وعده صبحانه را طی بازده زمانی 2 تا 4 هفته مصرف کردند . محققان میزان قند خون و عملکرد انسولین آنها را 2 ساعت پس از هر وعده غذایی اندازه گیری کردند .

آنها دو وعده صبحانه خود را از نان سفید و دو وعده دیگر را از کشمش استفاده کردند .

محققان دریافتند که پس از مصرف وعده های غذایی حاوی کشمش ، نسبت به زمانی که شرکت کنندگان نان سفید خورده بودند ، پاسخ انسولین بهتر بوده و سطح قند خون این افراد به میزان قابل توجهی کم تر بود .

این یافته محققان را به این نتیجه رساند که کشمش ممکن است اثر مثبتی بر میزان قند خون افراد دیابتی داشته باشد .

شاخص گلیسمی چیست ؟

شاخص گلیسمی چیست ؟اما شاخص گلیسمی کشمش چگونه است ؟

شاخص گلیسمیک اساساً مقیاسی است که نشان می دهد کربوهیدرات ها با چه سرعتی باعث افزایش سطح قند خون افراد پس از مصرف آنها می شوند .

برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند ، مصرف غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین یا متوسط می تواند به مدیریت بهتر قند خون و در نهایت به مدیریت بهتر دیابت آنها کمک کند .

در شاخص گلیسمی ، اندکس گلیسمی نان سفید به عنوان یک غذای استاندارد را 100 درصد در نظر می‌گیرند و بقیه غذاهای حاوی کربوهیدرات را با آن مقایسه می‌کنند . میزان کربوهیدرات موجود در هر ماده غذایی را نیز معمولا 50 گرم در نظر می‌گیرند .

برای محاسبه این شاخص به افراد مواد غذایی که حاوی 50 گرم کربوهیدرات هستند داده می‌شود و میزان قند خون آنها پس از مصرف این مواد غذایی با شاخص استاندارد ( میزان قند خون فرد پس از خوردن نان سفید ) مقایسه می‌ شود . به این صورت جدول نمایه گلیسمی مواد غذایی به دست می‌آید .

در این جدول عدد بالای 70 شاخص گلایسمی بالا ، عدد بین 55 تا 70 شاخص گلیسمی متوسط و عدد زیر 55 شاخص گلیسمی پایین در نظر گرفته می شود .

در افراد دیابتی مصرف مواد غذایی با شاخص گلایسمی بالا ( مثل انواع نان های سفید ، پیراشکی ، انواع آبمیوه ها بخصوص آبمیوه های صنعتی و برخی میوه ها مثل هندوانه و خرما و … ) باید محدود شود .

شاخص گلیسمی کشمش چند است ؟

توجه به این نکته مهم است که میوه ها معمولا به دلیل داشتن فیبر و فروکتوز ، شاخص گلیسمی پایینی دارند . اما برخی از انواع میوه ها ، مانند کشمش ، دارای شاخص گلیسمی متوسط هستند .

این مساله به هیچ وجه به این معنی نیست که فرد دیابتی نمی تواند کشمش مصرف کرد . اما باز هم ، نکته اصلی رعایت اعتدال در مصرف کشمش است. اندیس گلیسمی کشمش عدد 56 است .

به خاطر داشته باشید که سایر میوه ها نیز دارای شاخص گلیسمی متوسط هستند ، از جمله :

اگر دوست دارید در میان وعده خود از کشمش استفاده کنید ، سعی کنید یک بار در طول روز و آن هم به میزان کم از این میان وعده پرخاصیت استفاده کنید .

بر اساس نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) که یک منبع مورد اعتماد است ، یک سروینگ ( وعده ) کربوهیدرات 15 گرم است . بنابراین شما در هر بار استفاده میتوانید فقط 2 قاشق غذاخوری کشمش میل کنید .

از آنجا که خوردن 2 قاشق کشمش به عنوان یک میان وعده احتمالا شکم شما را پر نمی کند ، بهتر است به جای آن از خود میوه انگور به عنوان بخشی از وعده غذایی یا به عنوان میان وعده خود استفاده کنید .

انگور کامل ممکن است احساس سیری بیشتری به شما بدهد . از آنجا که فرآیند خشک کردن غلظت قند موجود در کشمش را افزایش می دهد ، انگور قند کمتر و شاخص گلایسمی کمتری نسبت به کشمش دارد .

چند نوع کشمش داریم ؟

انواع کشمش و دیابتما 5 نوع کشمش داریم که نحوه تولید و نوع انگور مصرف شده برای تهیه هر یک با هم متفاوت است .

فراموش نکنید انواع کشمش از کالری بسیار بالایی برخوردارند و مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به افزایش وزن شما شود و کنترل قند خون را مختل کند . در نتیجه ، مصرف زیاد انواع کشمش برای افراد چاق و دیابتی توصیه نمی‌شود .

مویز و کشمش را هیچگاه به صورت فله‌ای و باز خریداری نکنید و حتما محصولاتی را تهیه کنید که دارای بسته‌بندی بهداشتی ، تاریخ مصرف و مجوز وزارت بهداشت هستند .

کشمش سبز

کشمش سبز از انگور سبز تولید می شود . این نوع کشمش خواص زیادی برای بدن دارد و مزاجش گرم است  . از دیدگاه طب سنتی شما می توانید از این نوع کشمش در کنار مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنید تا از بیماری هایی که منشا آن غذاهای با طبع سرد است پرهیز کنید . 2 نوع کشمش سبز داریم ، یکی کشمش سایه خشک و دیگری کشمش آفتابی .

کشمش سایه خشک همانطور که از نامش پیداست از خشک کردن انگور سبز در سایه تهیه می شود و کشمش آفتابی از خشک کردن این نوع انگور در آفتاب تهیه می شود .

کشمش آفتابی

کشمش آفتابی یا کشمش پلویی یکی از سالمترین انواع کشمش هاست . برای تهیه این نوع کشمش دانه های  انگور را پس از شستن ، چندین روز در معرض نور آفتاب قرار می دهند تا کاملا خشک شود . کشمش آفتابی قرمز رنگ است  .

کشمش سایه خشک

برای تهیه این نوع کشمش دانه های انگور عسگری را حدود 60 روز در اتاقکی زیر باد پنکه قرار می دهند تا دانه های انگور کاملا خشک شده و تبدیل به کشمش شوند . در این روش آب انگور کاملا خشک شده و تقریبا بیشتر ویتامین های موجود در آن باقی می ماند .

کشمش تیزابی

این نوع کشمش به  تیزاب آغشته و توسط دود گوگرد خشک می شود . رنگ آن زرد مایل به قهوه ای روشن است  . این نوع کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارد و این ملاک خوبی برای تشخیص آن است .

مصرف زیاد این نوع کشمش به کلیه ها فشار آورده و برای سلامتی مضر است .

کشمش مویز

برای تهیه کشمش مویز ، انگور شاهانی یا همان انگور دانه درشت سیاه رنگ را خشک می کنند . مویز بر اثر خشک شدن خواص و ویتامین های خود را از دست نمی دهد و سرشار از ویتامین های E ، A ، B  و املاحی مانند کلسیم ، فسفر و پتاسیم است  .

راهکاری برای جلوگیری از افزایش قند خون به دنبال مصرف کشمش

طبق مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد ، مشخص شد مصرف یک میان وعده سرشار از پروتئین قبل از خوردن یک میان وعده سرشار از کربوهیدرات مثل کشمش می تواند به جلوگیری از افزایش سریع قند خون شما کمک کند . بهتر است چند دقیقه قبل از خوردن کشمش ، یک مشت بادام یا یک فنجان ماست با پروتئین بالا و یا 30-60 گرم ( به اندازه 1 تا 2 قوطی کبریت ) پنیر میل کنید .

راهکار دیگر برای پیشگیری از افزایش قند خون به دنبال مصرف کشمش ، مصرف آنها به عنوان دسر بعد از یک وعده غذایی سالم است . فیبر و پروتئین  موجود در غذای شما باعث کند شدن روند هضم و جلوگیری از افزایش سریع سطح قند خون شما  بعد از خوردن کشمش می شود .

اگر دیابت دارید باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم و دیابت

همه افراد به خصوص افرادی که دیابت دارند باید به رژیم غذایی خود توجه کنند و یک رژِیم غذایی سالم را انتخاب کنند . گنجاندن انواع میوه ها در برنامه غذایی به صورت روزانه بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است .

تغذیه صحیح به سلامت کلی شما کمک می کند . اگر شما یک رژیم غذای اصولی و سالم داشته باشید می توانید به راحتی وزن خود را کنترل کنید و در طول روز احساس سرزندگی داشته و پرانرژی باشید . تغذیه سالم نه تنها بر جسم شما اثر دارد بلکه بر روی روح و روان شما  نیز تاثیرگذار است .

یک برنامه غذایی خوب باید شامل موارد زیر باشد :

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • شیر کم چربی یا بدون چربی

همچنین بسیار مهم است که انواع پروتئین های کم چربی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید :

  • ماهی
  • انواع گوشت های کم چرب
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • انواع حبوبات انتخاب های بسیار مناسبی هستند

حتما از غذاهای کم نمک استفاده کنید و از مصرف هر ماده غذایی حاوی شکر اضافی پرهیز کنید . بنابراین هنگام خرید انواع مواد غذایی مانند کنسرو میوه ، آب میوه و چاشنی ها و … به برچسب مواد غذایی دقت کنید که حاوی شکر اضافی نباشند .

اگر چه خوردن گاه به گاه انواع شیرینی جات لذت بخش است اما سعی کنید مصرف انواع شیرینی جات مثل انواع شیرینی جات ، کیک و کلوچه ها را محدود کنید ، چرا که مصرف اینگونه مواد غذایی می تواند منجر به افزایش قند خون شما شده و بر مدیریت وزن شما نیز تأثیر منفی بگذارد .

برای اینکه بتوانید وزن خود را کنترل کنید سعی کنید :

  • از بشقاب های کوچکتر برای غذا خوردن استفاده کنید .
  • تعداد دفعات غذا خوردن خود را بیشتر کنید و در عوض مقادیر کمتری از غذا را در هر وعده استفاده کنید .
  • فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید و ورزش کنید .

نتیجه گیری

انتخاب کشمش به جای  قند و شکر و شیرینی جات صنعتی هم برای افراد سالم و هم برای افراد دیابتی ارجحیت دارد . زیرا بر خلاف قند و شکر تصفیه شده و قندهای فرآوری شده کشمش حاوی فیبر ، ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدانی است .  اما این به این معنا نیست که شما هر چقدر دوست داشتید می توانید در طول روز کشمش بخورید .

سعی کنید بیش از 2 قاشق غذاخوری کشمش را در یک میان وعده استفاده نکنید و برای کاهش تاثیر آن بر قند خون شما بهتر است چند دقیقه قبل از مصرف آن یک میان وعده پر پروتئین استفاده کنید و یا خوردن آن را به عنوان دسر به بعد از میل کردن یک وعده غذایی سالم موکول کنید .

منبع :

healthline.com

healthyeating.sfgate.com

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها