همه چیز درباره آب قلیایی

بسیاری از متخصصین طب مکمل بر این باورند آب قلیایی – در بطری های بسته بندی شده یا تهیه شده از شیر آب با استفاده از دستگاه تصفیه کننده – یک نوع فوق العاده سالم از آب برای نوشیدن است که ادعا می شود فرایند پیری را کند می کند، سطح انرژی را افزایش داده ، در ارتباط با مشکلات باروری کمک کننده است، سطح PH بدن را تنظیم می کند و از بسیاری از بیماری های مزمن مانند انواع سرطان پیشگیری می کند .

پیش از بررسی صحت این ادعاها بیایید ابتدا نگاهی به آب معمولی داشته باشیم . نوشیدن روزانه حداقل هشت لیوان آب در سلامت عمومی ما حائز اهمیت است . بیش از 50 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است و حفظ بدن در حالت هیدراته امری ضروری برای عملکرد بدن است . زیرا 750 میلیون انسان در سراسر جهان – تقریبا یک نهم جمعیت – از دسترسی به آب سالم محروم هستند . بنابراین باید شکر گزار دسترسی به آب سالم باشیم .

اما آیا آب قلیایی بهتر از آب معمولی است ؟

اجازه دهید نگاهی به مستندات موجود بیندازیم .

PH آب قلیایی چقدر است؟

مقیاس PH از صفر تا 14 اندازه گیری می شود و 7 نقطه خنثی تعیین شده است . مایعات با PH برابر 1 بسیار اسیدی هستند در حالیکه مایعات با PH برابر 13 بسیار قلیایی هستند . آب خالص PH میانی نزدیک به 7 دارد . آب قلیایی که غنی از ترکیبات قلیایی شامل کلسیم ، سیلیس ، پتاسیم ،منیزیم و بی کربنات می باشد و آب یونیزه نیز نامیده می شود ، PH بالاتر از آب معمولی – عموما بین  9.5 و 7 دارد .

عملکرد آب قلیایی چگونه است ؟

در تئوری طرفداران آب قلیایی بر این باورند که این نوع آب با کاهش اسیدیته بدن عملکرد خود را ایفا می کند . بسیاری از مردم معتقدند که رژیم غذایی معمول غربی منجر به اسیدوز درجه پایین مزمن می شود که وضعیتی است که با مسائل مربوط به  سلامت از جمله مشکلات هورمونی ، از دست دهی استخوان و مشکلات متابولیسم در ارتباط است .

خون انسان دارای PH حدود 7/4 – کمی قلیایی – است . حفظ PH در دامنه محدود برای سلامت بدن ضروری است . حتی نوسانات کوچک در حد 5 درصد در PH  خون میتواند خطرات جدی  برای سلامتی داشته باشد . با این حال  در سایر اندام های بدن می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد . در معده ، محل هضم غذا توسط اسید معده ، PH بین 5/1 تا 5/3 (اسیدی) است . آنتی اسیدهای حاوی یون های قلیایی اسید معده را خنثی می کند و اسیدیته را کاهش می دهد .

طرفداران طب مکمل بر این باورند که بدن ما جهت دستیابی و حفظ سلامت مطلوب و برای مبارزه با سرطان نیاز به حفظ PH در حد 7.4 دارد . همچنین بر اساس این ادعا اسید زیاد بدن تمامی سیستم ها را تضعیف می کند و بدن در جهت خنثی کردن اسیدیته اضافی ، مواد معدنی را از استخوان ها ، دندان ها ، و اندام ها آزاد می سازد . سطح اسید بالا یا اسیدوز ، ممکن است باعث اسهال ، پوکی استخوان ، اضطراب ، آرتریت روماتوئید و عملکرد مختل سیستم ایمنی شود .

اسیدوز همچنین با توانایی سلول ها در ترمیم و یا تولید انرژی تداخل ایجاد می کند و اجازه بروز سرطان را میدهد .

در یک مطالعه که تحت عنوان PH تومورها و کاربرد درمانی آن در سال 1989 منتشر شد ، اندازه گیری PH در بافت نشان داد که ریز محیط های تومورها به طور کلی نسبت به بافت های سالم ، اسیدیته بالاتری دارند .

هر اندام در سیستم های بدن محدوده PH منحصر به فردی دارد و بدن ما عملکرد دقیقی در حفظ PH  خون در محدوده معین دارد . در صورت بروز اختلال در تعادل  PH بدن ، توجه به عامل زمینه ای در تعیین اینکه آیا آب قلیایی می تواند کمک کننده باشد ضروری است . از سوی دیگر ، تمرکز بر PH این آب بحثی حاشیه ای است زیرا اثر بخشی احتمالی این نوع آب وابسته به محتوای معدنی آن می باشد .

بایستی در خاطر داشته باشیم ، در مشکلات کلیوی یا در صورت مصرف داروهایی که عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار می دهند ، برخی از مواد معدنی آب قلیایی می تواند در بدن تجمع یابد و اثرات جانبی منفی را به دنبال داشته باشد .

آب قلیایی
آب قلیایی

مطالعات چه می گویند ؟

در حالیکه حکایت های زیادی در نقش مثبت آب قلیایی در سلامت وجود دارد ، داده های علمی قابل توجهی در این زمینه به دست نیامده است . تا کنون هیچ مطالعه مروری مبنی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف این نوع آب یا نقش مثبت آن در روند مبارزه با سرطان وجود ندارد . علاوه بر این ، انجمن سرطان آمریکا توصیه ای برای مصرف آب قلیایی ارائه نداده است .

سلامت دستگاه گوارش

در مطالعه ای که در سال 2012 آب آشامیدنی قلیایی با PH برابر 8/8 را به عنوان رویکرد مکمل در درمان بیماری ریفلاکس مورد بررسی قرار داد ، آب با PH برابر 8/8 از طریق خنثی کردن کارآمد اسید معده و پپسین ، درمانی محتمل برای ریفلاکس اسید معرفی شد . بر این اساس آب قلیایی می تواند سلامت گوارش را بهبود بخشد .

آب یونیزه پتانسیل اکسیداسیون- احیا منفی دارد که منجر به اثر ضد عفونی کنندگی بیشتری می شود و در برابر میکروارگانیسم های خطرناک محافظت ایجاد می کند .

تاثیر آب قلیایی بر دیابت و آلزایمر

آب یونیزه منجر به کاهش سطح گلیکوزیلاسیون و کاهش آسیب کبدی در موش های آزمایشگاهی با کنترل ضعیف قند خون می شود .

گلیکوزیلاسیون فرایندی غیر آنزیمی است که طی آن مولکول های قند ساده نظیر فروکتوز یا گلوکز به پروتئین یا چربی اتصال می یابند و منجر به تشکیل مولکول هایی تحت عنوان  AGEs) advanced glycation endproducts) می گردند که با خطرات سلامتی از جمله آلزایمر و دیابت در ارتباط هستند .

مطالعه ای در سال 2001 نشان می دهد نوشیدن آب قلیایی برای 3 تا 6 ماه ، کلسترول ، قند خون و فشار خون را در شرکت کنندگان کاهش داده است و در پیگیری 3777 سالمند بین سالهای 1988-2004 در مناطق روستایی شناخته شده برای محتوای بالای آلومینیوم و سیلیس در آب آشامیدنی ، یکی از یافته ها نشان دهنده ارتباط محتوای سیلیس آب آشامیدنی ( 10 میلی گرم / روز ) با کاهش خطر دمانس و زوال شناختی بود .

تاثیر آب قلیایی بر ورزشکاران

افراد با فعالیت فیزیکی بابلا به عنوان گروهی شناخته می شوند که می توانند از مزایای نوشیدن آب قلیایی بهره مند شوند . فعالیت فیزیکی شدید منجر به تولید مقادیر بالای یون هیدروژن می شود که نمی توانند به طور کارآمدی حذف شوند . بنابراین افزایش اسیدیته و خستگی بروز می کند . نوشیدن آب قلیایی احتمالا با افزایش ظرفیت بافری بدن می تواند در بهبود عملکرد نقش ایفا کند .

مکمل های معدنی (کلسیم،منیزیم،پتاسیم) ، استرس قلبی – تنفسی و پاسخ لاکتیک خون را کاهش می دهند و بازده قدرتی ورزشکاران مقاومتی را بهبود می بخشند . به همین دلیل ، مکمل سدیم بیکربنات در برخی دوندگان مورد تجویز قرار میگیرد و آب قلیایی احتمالا با مکانیسم مشابهی عمل می کند .

در کل محتوای معدنی این نوع آب می تواند در حفظ مایعات در سیستم قلبی عروقی افراد فعال کمک کننده باشد و وضعیت کلی هیدراتاسیون را بهبود بخشد .

مزایای آب قلیایی بر سلامتی

نحوه تهیه آب قلیایی

دو نوع آب قلیایی وجود دارد :

  • آب قلیایی مصنوعی که با عبور از دستگاه یونیزه کننده قلیایی می شود .
  • آب بطری یا آب معدنی . آب معدنی باد عبور از میان سنگ ها و خاک ، ترکیبات معدنی را برداشت می کند و این ترکیبات PH آن را تحت تاثیر قرار می دهد . ترکیبات قلیایی موجود در آب معدنی شامل کلسیم ، سیلیس ، پتاسیم ، منیزیم و بی کربنات می باشد .

به نظر میرسد آب معدنی طبیعی بطری که با عبور از میان سنگ ها و برداشت ترکیبات معدنی قلیایی می شوند منبع سالمتری برای آب قلیایی نسبت به آب دستگاه های یونیزه کننده باشد که این ترکیبات ضروری برای بدن را ندارند .

نتیجه گیری نهایی

ممکن است که آب قلیایی در برخی افراد تحت شرایط خاص مانند رفلاکس اسید اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد ولی در حال حاضر شواهد قابل اطمینانی از نقش ویژه این نوع آب بر سلامتی وجود ندارد . در صورتی که مبتلا به اختلالات کلیوی نیستید می توانید مصرف آب قلیایی معدنی را مدنظر قرار دهید .

با این حال ، پیش از دستیابی به شواهد محکم در رابطه با فواید آب قلیایی ، دریافت منظم آب معمولی و حفظ بدن در وضعیت هیدراته یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای سلامتی محسوب می شود .

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها