میوه های خشک میان وعده ای عالی برای حفظ  تندرستی

میوه های خشک ، خوراکی های طبیعی و سالمی هستند که سرشار از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند انواع ویتامین ها و املاح بوده ، به آسانی در بدن هضم می شوند و به تصفیه خون و پاکسازی معده و روده ها کمک می کنند . به همین علت میتواند به عنوان میان وعده ای سالم و مقوی به خصوص در کودکان و افراد لاغر، در طول روز مورد استفاده قرار گیرد .

میوه های خشک جایگزین مناسبی برای  میوه های تازه در خارج از فصل آن هستند و میتوان آنها را به مدت طولانی و خارج از یخچال نگهداری کرد .

میوه های خشک چه ویتامین ها و املاحی دارند؟

میوه های خشک منبع غنی ویتامین هایی نظیر ویتامین A ، B1، B2، B3 ، B5 ، B6 و املاحی چون کلسیم ، آهن ، منگنز، مس ، منیزیم ، پتاسیم  و فسفر هستند.اما به دلیل حرارتی که به میوه ها برای خشک کردن آنها داده می شود مقدار زیادی ویتامین C و اسید فولیک موجود در آن از بین میرود .

 

میوه هایی که به طریق صنعتی خشک می شوند ممکن است باعث بروز آسم در افراد حساس شوند

به برخی از میوه هایی که به طریق صنعتی یا در مغازه ها خشک می شوند ماده ای به نام اکسید سولفور جهت تثبیت رنگ میوه افزوده  میشود . این ماده میتواند زمینه بروز آسم را در افراد حساس ایجاد کند .اگر میخواهید میوه تان را به شکل طبیعی خشک کنید و رنگ میوه را بدون افزودن مواد شیمیایی تثبیت کنید می توانید بعد از برش میوه ها از مقدار کمی از یک چاشنی قوی مثل آبلیمو ترش استفاده کنید . مثلا برای خشک کردن سیب ، اگر بعد از برش زدن آن به تکه های سیب مقدار کمی آبلیمو ترش اضافه کنید دیگر رنگ آن تثبیت شده و بعد از خشک شدن تیره نمی شود .

میوه خشک مشاور تغذیه و رژیم درمانی سارا چیذری

مراقب کالری میوه های خشک باشید

میوه های خشک به دلیل از دست دادن آب کالری بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند . هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین دارد.فرآیند خشک کردن میوه ها منجر به از دست دادن مقادیر قابل توجهی مواد مغذی از قبیل ویتامین C و اسید فولیک  و افزایش میزان قند و انرژی در آنها می شود ، به همین علت مصرف میوه های تازه بیشتر توصیه می شود .

 

برخی خواص درمانی میوه های خشک

درمان کم خونی : اگر روزانه 4 عدد انجیر خشک مصرف کنید یک چهارم نیاز روزانه بدنتان به آهن را تامین کرده اید .البته اگر همین انجیر را با مقداری آب پرتقال تازه نوش جان کنید به دلیل وجود ویتامین C موجود در آب پرتقال میزان جذب آهن انجیرها بسیار بیشتر خواهد شد .

درمان یبوست: مصرف روزانه 6 عدد آلوی خشک شده به دلیل وجود قند سوربیتول کمک شایانی به درمان یبوست می کند .

درمان فشار خون بالا : اگر مبتلا به بیماری فشار خون هستید مصرف روزانه برگه زردآلو میتواند به کنترل فشار خون شما کمک کند . میوه زرد آلو 3 برابر موز پتاسیم دارد و تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف کافی پتاسیم در روز بدن را در برابر فشار خون بالا و بیماری های قلبی محافظت می کند .

کنترل پوکی استخوان :به خانم های یائسه و تمام افرادی که در معرض بیماری پوکی استخوان هستند توصیه می شود در طول روز مقداری کشمش به عنوان میان وعده استفاده کنند .کشمش حاوی ماده معدنی به نام بور است که باعث کاهش از دست رفتن استخوان ها می شود .

درمان نقرس : در گیلاس به خصوص گیلاس خشک ماده ای به نام آنتوسیانین وجود دارد که به بهبود بیماریهای التهابی مثل آرتریت ، نقرس، دردهای عضلانی بعد از ورزش کمک میکند .

 

در طول روز چقدر میوه خشک بخوریم ؟

میوه ها حاوی مقادیر فراوانی ویتامین ، مواد معدنی و فیبر و کربوهیدرات هستند .مصرف روزانه 2-4 واحد میوه به افراد توصیه می شود .هر یک چهارم لیوان میوه خشک مانند انواع برگه ها، کشمش ، توت و انجیر خشک معادل یک واحد میوه تازه محاسبه می شود و به دلیل خواص فراوان میتواند در کنار سایر میوه های تازه گزینه خوبی برای افراد به عنوان یک میان وعده سالم در طول روز تلقی شود .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها