بهترین مواد غذایی ضد پیری را بشناسید

َمواد غذایی ضد پیری ،خوردنی هایی هستند که به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان روند پیری را در افراد آهسته تر می کنند .

همه ما دوست داریم همیشه جوان بمانیم و خیلی دیر پیر شویم . اما واقعیت این است که ما نمیتوانیم جلوی روند پیر شدنمان را بگیریم اما می توانیم سرعت آن را کم کنیم . مهمترین گام در این مسیر صحیح غذا خوردن است .

برای داشتن بدنی سالم و پر انرژی شما باید همیشه مراقب نوع تغذیه خود باشید و از بدنتان به خوبی نگهداری کنید . همانطور که یک ماشین بدون روغن کاری نمی تواند به خوبی کار کند ، بدن ما هم بدون داشتن تغذیه خوب نمی تواند به درستی وظایفش را انجام دهد و خیلی زود ضعیف و فرسوده می شود .

مواد غذایی ضد پیری

تاثیرات پیری بر عادات غذایی

همانطور که افزایش سن، شکل ظاهری بدن ما را تغییر می دهد ، عملکرد بدن را نیز دستخوش تغییراتی می کند . عمل هضم غذا دیگر مثل دوران جوانی مؤثر و کارآمد نیست . شما ممکن است به اندازه کافی آب ننوشید زیرا دیگرمثل گذشته احساس تشنگی نمی کنید . ممکن است از نظر شما غذاها دیگر طعم و مزه قبل را نداشته باشند . علت این مساله کاهش حس چشایی شماست . این کاهش حس چشایی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد از جمله مصرف برخی داروها میتواند باعث بروز این مسئله باشد . بنابراین ممکن است مثل گذشته دیگر علاقه مند به خوردن غذا نباشید .  ممکن است جویدن غذا برایتان مشکل شود و یا اصلا از لحاظ جسمی آماده کردن غذا برایتان دشوار شود .همه این اتفاقات باعث می شود که دیگر نتوانید مثل قبل خوب غذا بخورید و اینجاست که ماشین بدنتان که قبلا به خوبی روغن کاری شده بود دچار روغن سوزی می شود !

در مورد هر گونه مشکل در زمینه مشکلات غذایی و برنامه ریزی برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب حتما با پزشکتان صحبت کنید .شاید لازم باشد با یک متخصص تغذیه هم مشاوره داشته باشید . این مشاوره ها به شما کمک می کند تا بتوانید مثل گذشته از یک برنامه غذایی مناسب  و ورزش و تحرک کافی بهره مند شوید . این نکته مهم را فراموش نکنید که داشتن فعالیت بدنی مناسب و ورزش برای شما بسیار حائز اهمیت است ، زیرا علاوه بر تاثیرات مثبت بر سلامتی ، می تواند اشتهای شما را به خوردن غذا تحریک کند .

 

کلید یک رژیم غذایی سالم

شما حتما اصول اولیه یک رژیم غذایی سالم را می دانید اینکه باید در رژیم غذایی روزانه تان از میوه ها و سبزیجات فراوان، پروتئین های سالم، غلات کامل، لبنیات کافی و چربی های سالم، و نمک کمتر استفاده کنید .

تعدادی از مواد غذایی هستند که برای تغذیه سالم به ویژه در سالمندان می توانند بسیار مفید باشند . این مواد غذایی ضدپیری عبارتند از :

آب

آب:

 شاید بگویید آب که غذا نیست . بله درست است اما بیشتر افراد مسن به اندازه کافی آب نمی نوشند چونکه آنها احساس تشنگی نمی کنند . خیلی از افراد مسن دچار کم آبی مزمن هستند . اگر شما هم خیلی زود خسته می شوید ، تحمل گرما را ندارید ، سردردهای خفیف دارید و یا از یبوست شکایت دارید ممکن است شما هم دچار کم آبی یا دهیدراته شده باشید .

 

زغال اخته :

میوه ای خوشمزه و سرشار از آنتی اکسیدان است . آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین C و یا ویتامین E، موادی هستند که می توانند مانع آسیب های سلولی شوند و یا آن را به حداقل برسانند . آنتی اکسیدان ها فرآیند پیری را به تعویق می اندازند.

فیبر - مواد غذایی ضد پیری

 فیبر غذایی :

شامل مواد غذایی مثل سبزیجات، غلات کامل، میوه ها، حبوبات و …می شود . فیبر های غذایی از جمله مواد غذایی ضد پیری هستند که به تنظیم دستگاه گوارش کمک کرده ، همچنین به رفع یبوست که یکی از مشکلات شایع دوران سالمندی است کمک می کنند.  کلسترول ، فشار خون، و التهاب را کاهش می دهند و از این طریق به سلامت قلب شما کمک می کنند .

فیبرها می توانند قند خون شما را کنترل کنند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند . مصرف فیبر همچنین به کنترل وزن شما کمک می کند و این مسئله بسیار مهمی است چرا که چاقی و اضافه وزن می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را برای شما به ارمغان آورد .

 

ماهی قزل آلا:

 اگر قلبی سالم می خواهید از ماهی قزل آلا غافل نشوید . ماهی قزل آلا و سایر ماهی های چرب دیگر مانند خال مخالی و ساردین سرشار از جمله مواد غذایی ضد پیری و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشند. وجود اسیدهای چرب امگا 3 از بیماری های قلبی و سکته های مغزی پیشگیری می کند . سعی کنید حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنید .

روغن زیتون ماده غذایی ضد پیری

روغن زیتون:

یک مطالعه  درسال 2013 نشان داد افرادی که در برنامه غذایی شان مقدار زیادی روغن زیتون بکر استفاده کرده بودند میزان کلسترول “بد” (LDL) این افراد کاهش و کلسترول “خوب” (HDL) آنها افزایش یافته بود . همچنین سطح آنتی اکسیدان خون این افراد نیز با مصرف روغن زیتون افزایش یافته بود . سعی کنید از این ماده غذایی ضد پیری هم در طول روز استفاده کنید .

 

ماست:

با افزایش سن پوکی استخوان ها تشدید می شود و کلسیم ماده معدنی است که کمک می کند پیشرفت این بیماری به حداقل ممکن برسد . ماست یکی از منابع خوب کلسیم است. به خصوص ماست غنی شده با ویتامین D، زیرا این ویتامین به جذب بهتر کلسیم کمک می کند . همچنین ماست هضم مواد غذایی را تسهیل کرده و منبع خوبی از پروتئین نیز می باشد .

گوجه فرنگی ضد پیری

گوجه فرنگی:

مواد غذایی حاوی لیکوپن بالا، مثل گوجه فرنگی، می تواند از شما در برابر سرطان پروستات و سرطان ریه محافظت کنند . گوجه فرنگی پخته شده و یا فرایند شده (مانند کنسرو در آب، رب و سس گوجه) ممکن است موثر تر از گوجه فرنگی خام باشد. محققان معتقدند که حرارت دادن و یا انجام فرآیندهای آماده سازی گوجه فرنگی باعث افزایش میزان لیکوپن در محصول حاصله از گوجه فرنگی می شود .

 

کلم بروکلی:

یکی از اصلی ترین مواد غذایی ضد پیری و سرشار از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و فیبر است و به همین دلیل مصرف آن می تواند شما را جوان نگه دارد .

آجیل ماده غذایی ضد پیری

آجیل:

 مصرف آجیل را به عنوان یکی دیگر از مواد غذایی ضد پیری فراموش نکنید . آجیل سرشار از امگا 3، چربی های غیر اشباع ، فیبر و پروتئین است . با مصرف متعادل آجیل سلامت قلبتان را بیمه کنید .

 

منبع :

www.webmd.com

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها