آیا مایکروفر ویروس کرونا را از بین می برد ؟

یکی از سوالات رایجی که در این روزهای کرونایی خیلی پرسیده می شود این است که آیا گذاشتن غذای آلوده به ویروس کرونا در مایکروفر میتواند باعث از بین رفتن آن شود ؟

کرونا را باید جدی بگیریم حتی جدی تر از قبل . متاسفانه تظاهرات بالینی این ویروس تغییراتی کرده و حتی در کودکان نیز نسبتا شایع شده است . این یعنی اینکه خطرات کرونا به مراتب از قبل بیشتر است . با تمام این تفاسیر متاسفانه عده بسیاری دیگر کرونا را جدی نمی گیرند و حتی شاید تمسخر هم بکنند این در حالی است که همه روزه بالغ بر صد خانواده داغدار عزیزی می شوند و شاید به خاطر بی توجهی به توصیه های جهانی و وزارت بهداشت گرفتار این داغ شده اند .

اما برویم سراغ بحث امروزمان آیا قرار دادن غذا در مایکروفر باعث از بین رفتن ویروس کرونا می شود ؟ پاسخ سازمان بهداشت جهانی و خیلی از سازمان های بهداشتی در کل دنیا این است که شاید !!

حالا چرا با اطمینان نمیگویند که ویروس کرونا در مایکروفر از بین می رود ؟ چون در تحقیقات ثابت شده است که درست است که حرارت ویروس کرونا را از بین می برد اما مدت مدت زمانی که ما به ماده غذایی حرارت می دهیم فاکتور مهمتری است . معمولا ما غذاها را در مدت زمان کوتاهی در مایکروفر گرم می کنیم .

آیا مایکروفر وسیله مطمئنی برای از بین بردن باکتری و ویروس ها است ؟

آیا مایکروفر وسیله مطمئنی برای از بین بردن باکتری و ویروس ها است ؟

مایکروفر وسیله است که به وسیله نوعی انرژی می تواند مواد غذایی را گرم کند . احتمالا با گرم کردن غذا ها در مایکروفر تمامی باکتری ها از بین می روند اما این موضوع در مورد ویروس ها از جمله ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست .

طبق مطالعه ای که در سال 2007 توسط دانشگاه فلوریدا انجام شد ، در این تحقیقات که به منظور بررسی توانایی  مایکروفر در کشتن میکروب ها از طریق گرمایش انجام شد ، از تعدادی اسفنج آلوده به فاضلاب استفاده کردند ، که شامل عوامل بیماری زایی مانند باکتری های مدفوع ، ویروس و انگل ها بود . این اسفنج ها حتی شامل اسپورهای باسیلوس سرئوس نیز بودند که با استفاده از گرما ، مواد شیمیایی و حتی تابش بسیار سخت از بین می روند .

این اسفنج های آشپزخانه به مدت دو دقیقه در مایکروویو با حداکثر قدرت قرار گرفتند ، 99 درصد از کل عوامل بیماری زای زنده با این روش غیرفعال شدند اما اسپورهای باسیلوس سرئوس ، پس از چهار دقیقه ماندن در گرمای زیاد غیرفعال شدند . بر اساس این تحقیقات نتیجه گرفته شد که مایکروویو می تواند تقریبا همه میکروب ها را از بین ببرد .

البته گرم کردن غذا در مایکروویو می تواند در این رابطه کمی مشکل زا نیز باشد. درست است که غذا در آن با انرژی زیاد سریع گرم می شود ، اما در برخی مواقع ممکن است همه قسمت های غذا به صورت یکنواخت حرارت نبیند و در صورت داشتن عوامل بیماری زا ، آنها به خوبی از بین نروند .

غذا چقدر باید در مایکروفر بماند تا ویروس کرونا نابود شود ؟

غذا چقدر باید در مایکروفر بماند تا ویروس کرونا نابود شود ؟

این موضوع ثابت شده است که اگر ما مواد غذایی را در حرارت 56 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه حرارت دهیم حجم بسیار زیادی از ویروس کرونا و باکتری ها از بین می روند و اگر این بازده زمانی از 15 دقیقه به 30 دقیقه افزایش پیدا کند دیگر می توانیم کاملا مطمئن شویم که همه ویروس کرونا در داخل غذا از بین رفته است .

اما در مورد مایکروفر این قضیه خیلی صدق نمی کند و ما نمیتوانیم مطمئن باشیم که در همان دقایق اول اگر ویروسی در غذا است از بین می رود . آنچه ثابت شده است این است که اگر غذا در مایکروفر قرار گیرد نباید زیر 5 دقیقه غذا را از مایکروفر خارج کنیم و باید تایم دستگاه را حداقل روی 5 دقیقه تنظیم کنیم .

البته مشکلی که ممکن است در این مورد ایجاد شود این است که با افزایش زمان قرار گرفتن غذا در مایکروفر و حرارت دیدن بیش از حد ممکن است تغییراتی در رنگ و طعم و مزه غذا ایجاد شود .

لذا اگر بخواهیم به این سوال دقیقتر پاسخ دهیم باید بگوییم که بله مایکروفر می تواند ویروس کرونا موجود در غذا را از بین ببرد اما به شرط آنکه ماده غذایی کمتر از 5 دقیقه در آن باقی نماند .

بهترین روش برای از بین بردن ویروس کرونا در مواد غذایی چیست ؟

پختن غذا روی اجاق گاز

اگر خودتان در منزل غذا تهیه می کنید که خیالتان راحت است اما اگر غذا را از بیرون سفارش داده اید مطمئن ترین راه برای خلاصی از شر ویروس کرونا این است که ابتدا بسته بندی ظرف غذا را ضدعفونی کرده و سپس غذا را به ظرف دیگری منتقل کنید و دستانتان را خوب با آب و صابون بشویید .

باز هم اگر نگران وجود این ویروس منحوس در غذایتان هستید ، بهترین و مطمئن ترین روش برای از بین بردن ویروس کرونا در مواد غذایی ، گرم کردن غذا در ظروف قابلمه ای روی اجاق گاز به مدت حداقل 30 دقیقه است . در این روش می توانیم کاملا مطمئن شویم که مرکز غذا کاملا حرارت دیده و اگر ویروس در غذا باشد کاملا از بین می رود .

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها