مهمترین عوامل موثر بر بزرگی شکم را بشناسید

چرا هر چه رژیم می گیرم شکمم کوچک نمی شود ؟ همانطور که می دانید داشتن شکمی بزرگ نه تنها از لحاظ زیبایی مشکل ساز است ، بر اساس تحقیقات فراوان و آمار موجود ، چاقی شکمی و بزرگی شکم یکی از عوامل مهم در ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و عروقی و برخی از انواع سرطان هاست .

آیا افراد لاغری که شکم بزرگی دارند هم در معرض خطر هستند ؟

متاسفانه بعضا افراد لاغر و یا با وزن متعادل را می بینیم که شکم های بزرگی دارند . خیلی از این افراد فکر می کنند چون وزنشان در محدوده نرمال است ، بزرگی شکم آنها مشکلی برای سلامتی شان محسوب نمی شود . غافل از اینکه بزرگی و چاقی شکم حتی در افراد با وزن نرمال هم مشکل ساز است و می تواند آنها را در معرض انواع بیماریهای مزمن ناشی از چاقی شکمی قرار دهد .

اندازه گیری دور شکم
اندازه گیری دور شکم

دور شکم در خانم ها و آقایان باید به چه اندازه باشد ؟

 

خانم ها باید دور شکم خود را زیر 89 سانتی متر نگه دارند و در آقایان این عدد به کمتر از 110 سانتی متر می رسد .  در واقع دور شکم بزرگتر از این مقادیر در خانم ها و آقایان تهدیدی برای سلامتی آنها محسوب می شود .

آیا با جراحی و اعمال زیبایی و خروج چربی های ناحیه شکم این خطر رفع می شود ؟

 

متاسفانه جواب منفی است ! تنها راه سالم برای خلاصی از عوارض چربی های دور شکم ، داشتن یک رژیم غذایی مناسب همراه با افزایش فعالیت بدنی و ورزش است .

در واقع زمانی که شما شکم چاق و بزرگی دارید این نشانه ایست که نشان می دهد دور سایر اندام های حیاتی شما مثل کبد ، کلیه ها و قلب و حتی درون رگ های شما هم چربی جمع شده است . بنابراین اگر تنها با جراحی و اعمال زیبایی بخواهید از شر این چربی های اضافه خلاص شوید شما فقط از ناحیه شکم خود چربی ها را خارج کرده اید و سایر چربی های اضافی دور ارگان های حیاتی شما به شکل قبل باقی می ماند .

جراحی چاقی شکم
جراحی چاقی شکم

در واقع شما تنها ظاهر خود را اصلاح کرده اید و اندام های داخلی و اعضای حیاتی شما همچنان درگیر چربی های اضافی خواهند بود .

بنابراین همانطور که ذکر شد کم کردن کالری دریافتی روزانه از طریق داشتن یک برنامه غذایی سالم و افزایش تحرک و فعالیت بدنی می تواند به طور همزمان هم به کاهش چربی های شکمی کمک کرده و هم باعث کاهش چربی های جمع شده دور اندام های داخلی شما شود .

آیا تنها چاقی و تجمع چربی ها در ناحیه شکم باعث بزرگی شکم می شود ؟

خیر جدای مساله چاقی و اضافه وزن وجود برخی بیماری ها مثل انواع  ناراحتی های گوارشی ، عدم تعادل هورمونی ، مصرف برخی از انواع داروها ، ضعیف شدن عضلات شکمی و استرس های روانی هم می توانند باعث بزرگی شکم شوند .

آنتی بیوتیک و بزرگی شکم
آنتی بیوتیک و بزرگی شکم

مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها میتواند منجر به بزرگی شکم شود

اگر شما دچار مشکلات گوارشی باشید مصرف برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها می تواند باعث بزرگی شکم شما شوند . مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث از بین بردن تعادل فلور طبیعی روده های شما شود و با افزایش میزان باکتری هایی که باعث تخمیر مواد غذایی می شوند به ورم و بزرگی شکم شما کمک کنند .

اگر در حال حاضر مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستید سعی کنید از مواد غذایی پروبیوتیک و یا مکمل های پروبیوتیک برای کاهش عوارض آنتی بیوتیک ها استفاده کنید .

تغذیه غلط و بزرگی شکم
تغذیه غلط و بزرگی شکم

تغذیه غلط یکی از عوامل  مهم بروز بزرگی شکم است

  • مصرف زیاد غذاهای پرچرب و پر پروتئین نیز می تواند باعث عدم تعادل فلور طبیعی روده ها شود . برای رفع این مشکل سعی کنید تغذیه متناسبی داشته باشید و در مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده افراط نکنید .
  • خوردن شام سنگین و بخصوص خوردن برنج در وعده شام یکی از دلایل بروز چاقی و بزرگی شکم می باشد . سعی کنید اولا شبها زودتر شام بخورید ثانیا از غذاهای سبک و نونی برای وعده شام خود استفاده کنید . فراموش نکنید خوردن شام دیر هنگام و نزدیک به زمان خواب هم یکی دیگر از عوامل چاقی بخصوص چاقی شکمی می باشد .
  • اگر ناراحتی گوارشی دارید از خوردن مواد غذایی نفاخ پرهیز کنید . مواد غذایی مانند زرد آلو ، سیب ، گلابی ، انواع حبوبات مانند عدس ، نخود ، لوبیا و محصولات لبنی به خصوص شیر و غلات به خصوص غلات سبوس دار و میوه و سبزیجات خام می توانند باعث ایجاد نفخ در افراد دارای سابقه مشکلات گوارشی شوند .
  • سعی کنید از مواد غذایی پروبیوتیک مثل انواع ماست های پروبیوتیک و کفیر و … در برنامه غذایی خود استفاده کنید .
  • به جای سرخ کردن سعی کنید غذاهای خود را به شیوه بخارپز طبخ کنید .
  • سعی کنید همیشه در یک محیط آرام و با آرامش غذای خود را میل کنید و به خوبی غذای خود را بجوید . تند غذا خوردن و درسته قورت دادن مواد غذایی هم باعث ایجاد نفخ و بزرگی شکم می شوند .

وجود برخی از بیماری های مزمن گوارشی باعث بزرگی شکم می شوند

بیماری های نظیر سندرم روده تحریک پذیر ، کرون ، التهاب زخم شونده روده بزرگ همگی می توانند باعث ایجاد ورم و بزرگی شکم شوند .

شل شدن عضلات شکم یکی دیگر از عوامل بزرگی شکم است

ضعیف شدن و شل شدن و بریدگی عضلات شکمی بخصوص در خانم ها به دلیل بارداری و سزارین می تواند باعث بزرگی شکم آنها شود .

انجام یکسری فعالیت های ورزشی با درگیری عضلات شکم می تواند به خوش فرم شدن شکم کمک کند . نرمش های زیر می تواند در این زمینه به شما کمک کنند :

دراز نشست
دراز نشست
  • دراز و نشست : ابتدا روی زمین به پشت خود بخوابید و دست هایتان را پشت سرتان قلاب کنید ، از کمر خم شده و تا حدی بلند شوید که آرنج هایتان با زانوهایتان تماس پیدا کند . این حرکت را می توانید در هر روز 3 بار و در هر نوبت حداقل 20 بار تکرار کنید .
  • پا دوچرخه بزنید : برای این حرکت هم ابتدا باید روی زمین دراز بکشید و مجدد دستهایتان را پشت سرتان قلاب کنید . حال زانوهای خود را خم کنید به طوری که ساق پاهایتان موازی با سطح زمین قرار گیرد . سپس با پاهایتان در هوا شروع به انجام حرکت دوچرخه سواری کنید . این حرکت را 3 بار در طول روز و هر بار به مدت 2-3 دقیقه انجام دهید .
  • عضلات شکم خود را منقبض کنید : روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را به هم بچسبانید و سعی کنید پاهایتان را تا جایی که میتوانید بالا بیاورید . با این کار عضلات شکمتان به خوبی منقبض می شود . سپس 2 پای خود را به آرامی شل کنید و به حالت اول برگردانید . این حرکت را هم می توانید 3 بار در طول روز و در هر نوبت حداقل 20 مرتبه تکرار کنید .

عدم تعادل هورمونی هم می تواند باعث بزرگ شدن شکم شود

عدم تعادل و افزایش ترشح هورمون کورتیزول و هورمون انسولین ، همچنین اختلالات هورمونی در خانم ها نیز می توانند باعث تورم و بزرگی شکم شوند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها