آیا پوست میوه ها خاصیت دارد ؟ میوه ها را با پوست بخوریم یا نه ؟

پوست میوه ها حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که برای بدن شما بسیار مفیدند. با این حال ، برخی از میوه ها حاوی سموم دفع آفات نیز هستند که می توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

در مورد اینکه برخی از پوست میوه ها برای خوردن مفید هستند یا نه سوالات زیادی وجود دارد.

در این مقاله ، من به شما میگویم که خوردن پوست چه میوه هایی برایتان مفید است و چگونه می توانید از تمام مزایای تغذیه ای میوه ها نهایت استفاده را ببرید !

مواد مغذی موجود در پوست میوه ها

مواد مغذی موجود در پوست میوه ها

در گذشته ، مردم میوه ها را با پوست و به صورت کامل می خوردند .

جالب است بدانید ما حتی می توانیم از پوست میوه هایی که معمولاً دور می ریزیم ، مانند پوست لیمو یا پرتقال ، به عنوان درمان طبیعی برخی بیماری ها استفاده کنیم .

پوست میوه بخشی از میوه است که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشترین انرژی را دریافت می کند و از گوشت میوه در برابر عوامل خارجی محافظت می کند و بنابراین بیشترین فیبر و رنگ را دارو و در نتیجه مغذی تر است .

مقدار مواد مغذی موجود در پوست میوه ها بر اساس نوع میوه یا سبزی متفاوت است و به طور کلی ، میوه با پوست ، در مقایسه با میوه پوست کنده شده حاوی مقادیر بیشتری ویتامین ، مواد معدنی و سایر ترکیبات گیاهی مفید است .

به عنوان مثال ، یک سیب خام با پوست در مقایسه با یک سیب پوست کنده حاوی 332٪ ویتامین K بیشتر ، 142٪ ویتامین A بیشتر ، 115٪ ویتامین C بیشتر ، 20٪ کلسیم بیشتر و تا 19٪ پتاسیم بیشتری است .

به همین ترتیب ، یک سیب زمینی آب پز با پوست می تواند تا 175٪ ویتامین C بیشتر ، 115٪ پتاسیم بیشتر ، 111٪ فولات بیشتر و 110٪ منیزیم و فسفر بیشتری نسبت به سیب زمینی پخته بدون پوست داشته باشد .

همچنین پوست سبزیجات به طور قابل توجهی حاوی فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند . به عنوان مثال ، تا 31 درصد از کل فیبر موجود در سبزیجات را می توان در پوست آنها یافت. علاوه بر این ، سطح آنتی اکسیدان موجود در پوست میوه ها می تواند تا 328 برابر بیشتر از گوشت میوه ها باشد .

همانطور که مشاهده کردید پوست میوه و سبزیجات غنی از چندین ماده مغذی از جمله فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است  بنابراین خوردن آن به طور واقعی می تواند مصرف مواد مغذی شما را افزایش دهد .

پوست میوه ها با کاهش اشتها به لاغری شما کمک می کند

پوست میوه ها و کاهش وزن و لاغری

پوست میوه و سبزیجات می تواند گرسنگی را کاهش داده و به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید .

این خاصیت به دلیل فیبر زیاد موجود در آن است . در حالی که مقدار دقیق فیبر در میوه های مختلف متفاوت است ، اما به طور کلی میزان فیبر در میوه ها و سبزیجات تازه تا یک سوم بیشتر از زمانی است که پوست گیری شده باشند .

بر طبق مطالعات متعدد فیبر می تواند به شما کمک کند که برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید . فیبرها با پر کردن معده ، کند کردن سرعت تخلیه مواد غذایی از معده و یا تأثیر بر سرعت ترشح هورمون های سیری در بدن ، این کار را انجام می دهند .

همچنین تحقیقات نشان می دهد که نوع فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات – نوعی فیبر چسبناک است که تاثیر بیشتری بر روی کاهش اشتها دارد .

فیبر همچنین به عنوان غذا برای باکتری های مفیدی که در روده شما زندگی می کنند عمل می کند . وقتی این باکتری ها از فیبر تغذیه می کنند ، اسیدهای چرب کوتاه زنجیره ای تولید می کنند که به نظر می رسد احساس سیری را بیشتر تقویت می کند .

بر اساس چندین مطالعه مشخص شد که رژیم های غذایی غنی از فیبر باعث کاهش احساس گرسنگی و در نتیجه کاهش مصرف غذا و کاهش کالری مصرفی در طول روز می شود . بنابراین مصرف میوه و سبزیجات کامل  و همراه با پوست به طور بالقوه می تواند منجر به کاهش وزن افراد شود .

خلاصه
به دلیل محتوای فیبر زیاد ، پوست میوه و سبزیجات ممکن است به کاهش گرسنگی کمک کرده و شما را برای مدت بیشتری سیر نگه دارند.

پوست میوه ها ممکن است به جلوگیری از برخی بیماری ها کمک کند

پوست میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش دهند .

به بیان ساده تر ، عملکرد اصلی آنتی اکسیدان ها مبارزه با مولکول های ناپایدار است که به عنوان رادیکال های آزاد شناخته می شوند. وقتی سطح رادیکال های آزاد در بدن خیلی زیاد شود ، می توانند منجر به استرس اکسیداتیو شود ، این وضعیت در نهایت می تواند به سلول ها آسیب برساند و به طور بالقوه خطر انواع بیماری ها را افزایش دهد.

در حقیقت ، محققان بر این باورند که آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش خطر بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان ها کمک کنند .

برخی از آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات نیز می تواند از بروز برخی بیماری های عصبی مانند آلزایمر پیشگیری کنند .

میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی دارای آنتی اکسیدان زیادی هستند ، اما طبق تحقیقات ، به نظر می رسد که در پوست میوه ها غلظت بیشتری از آنها وجود دارد .

در یک مطالعه مشخص شد با پوست کندن هلو 13-48٪ از میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن کاسته شد .

بر اساس مطالعه دیگری ، میزان آنتی اکسیدان موجود در پوست میوه و سبزیجات ، در مقایسه با گوشت آنها ، 328 برابر بیشتر بود .

بنابراین ، اگر می خواهید میزان مصرف آنتی اکسیدان دریافتی از میوه ها و سبزیجات را به حداکثر برسانید ، باید آنها را بدون پوست بخورید .

چه موقع نباید میوه ها را با پوست بخوریم ؟

آفت کش و سمی شدن پوست میوه و سبزیجات

امروزه بزرگترین مشکل میوه و سبزیجات این است که کشاورزان برای افزایش محصول و محافظت از آن مقدار زیادی سموم دفع آفات را به آنها اضافه می کنند. متأسفانه ، این مساله باعث می شود میوه ای که امروزه  مصرف می کنیم با آنچه قبلا می خوردیم متفاوت باشد .

حتی بعد از شستن میوه ، برخی از این آفت کش ها از طریق منافذ پوست به داخل میوه نیز نفوذ می کنند . نفوذ سم در برخی از میوه ها که بیش از سایر میوه ها متخلخل هستند ، بنابراین برخی دیگر توصیه می کنند که همیشه میوه خود را پوست بگیرید.

اگر دوست دارید از مواد مغذی موجود در پوست میوه ها استفاده کنند ، توصیه می کنم همیشه میوه هایی را انتخاب کنید که دارای گواهینامه زیست محیطی یا ارگانیک باشند و یا از محصولات خودتان که مطمئن هستید استفاده کنید . علاوه بر این ، شما همچنین باید دقت کنید میوه و سبزیجاتی را که می خواهید با پوست میل کنید به دقت شستشو دهید .

شستشو روش خوبی برای از بین بردن بقایای سموم دفع آفات است که به راحتی به سطح پوست متصل شده اند . با این حال ، پوست کندن بهترین روش برای از بین بردن آفت کش هایی است که به پوست میوه و سبزیجات نفوذ کرده اند .

به عنوان مثال ، اخیرا یک بررسی نشان داده است که حدود 41٪ از باقی مانده سموم دفع آفات در میوه ها با شستشو با آب از بین می رود ، در حالی که دو برابر بیشتر از این میزان از طریق پوست کندن میوه ها از بین می رود .

سالم ترین پوست میوه ها کدامند ؟

سالمترین پوست میوه ها

تا زمانی که این میوه ها ارگانیک هستند ، ما همیشه توصیه می کنیم موارد زیر را با پوست بخورید :

  • سیب : پوست سیب حاوی اسید اورسولیک است. این ماده به سلامت ماهیچه ها کمک می کند ، دارای خواص ضد التهابی است ، از کلسترول بالا جلوگیری می کند و باعث تولید کلاژن می شود . علاوه بر این ها پوست سیب ، برای مقابله با یبوست پکتین و فیبر کافی را تأمین می کند .
  • گلابی : برای استفاده از تمام خواص آنتی اکسیدانی این میوه ، باید آن را با پوست بخورید ، زیرا پوست آن حاوی بیشترین میزان ویتامین C است ، همچنین حاوی فیبر محلول است و باعث می شود که حجم مدفوع زیاد شود و از یبوست و بیماری هایی مانند سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند .
  • مرکبات : پوست مرکبات قسمتی از میوه است که بیشترین میزان آنتی اکسیدان موجود در این میوه را در خود جای داده است . این به دلیل وجود فلاونوئیدهای موجود در آن است که فواید زیادی دارند. همچنین پوست مرکبات حاوی بخش عمده ای از ویتامین C می باشد و ادرار آور، آرامش بخش، و دارای خواص گوارشی نیز می باشد .
  • انگور : فلاونوئیدها ، رنگدانه های آنتوسیانین و رسوراترول همه بطور عمده در پوست و دانه های انگور وجود دارند . این مواد از مویرگهای خون محافظت می کنند و به طور کلی سلامت قلب و عروق را تقویت می کنند . به علاوه ، آنها حاوی مقادیر زیادی مواد آنتی اکسیدانی نیز هستند .
  • موز : پوست موز دارای خواص آنتی بیوتیکی ، ضد قارچی و آنزیمی است . بعد از شستن موز می توانید پوست آن را به صورت خام یا پخته بخورید . به علاوه ، با مالش قسمت داخلی پوست موز به دندان هایتان حتی می توانید از آن برای سفید کردن دندان خود پس از مسواک زدن استفاده کنید .
  • آناناس : می توانید یک چای سالم و درمانی یا یک نوشیدنی تخمیر شده خوشمزه با پوست آناناس تهیه کنید . هر دو نوع نوشیدنی تهیه شده از پوست آناناس می تواند به جلوگیری از احتباس مایعات و بهبود هضم غذا کمک کنند .

علاوه براین میوه ها در لیست های زیر به خلاصه ای از میوه ها و سبزیجات رایجی که می توانید آنها را با پوست میل کنید اشاره می کنم :

  • زردآلو
  • مارچوبه
  • انواع توت
  • هویج
  • گیلاس
  • خیار
  • بادمجان
  • کیوی
  • قارچ
  • هویج وحشی
  • هلو
  • نخود فرنگی
  • فلفل
  • آلو
  • سیب زمینی
  • کدو سبز (اگر خوب پخته شود)

نکته ای درباره آلرژی

آلرژی به پوست میوه ها

افرادی هستند که به پوست برخی میوه ها حساسیت و آلرژی دارند .

در واقع ممکن است علت این آلرژی ، وجود یک ماده شیمیایی بر روی گیاه یا درخت باشد که برای دفع حشرات استفاده شده  است . بنابراین اگر سابقه آلرژی دارید توصیه می کنم که همیشه میوه های ارگانیک مصرف کنید ، مخصوصاً اگر قصد دارید آن میوه را با پوست بخورید .

نتیجه گیری

پوست میوه ها سرشار از فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند و به همین دلیل یکی از مغذی ترین بخش های گیاهان محسوب می شوند .

به طور طبیعی ، بعضی از میوه ها و سبزیجات پوست سختی دارند که تمیز کردن آنها دشوار است ، یا هضم آنها سخت است و یا مزه تلخ و بدی دارند و یا به راحتی قابل خوردن نیستند. این نوع میوه ها بهتر است با پوست خورده نشوند .

با این حال ، بیشتر پوست میوه ها و سبزیجات خوراکی هستند . بنابراین سعی کنید برای بهره مندی بیشتر از خواص آنها را با پوست میل کنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها