ال کارنیتین چیست ؟ ( قسمت اول )

کارنیتین یک ترکیب 4 تایی از آمونیوم است که از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته شده است. کارنیتین به فرم ال-کارنیتین نیز وجود دارد. همچنین بدن می تواند ال-کارنیتین را به دیگر آمینو اسیدهایی که استیل ال_کارنیتین و پروپیونیل ال کارنتین نام دارند ، تبدیل کند. وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی است . کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها برای سوخت و ساز انجام می دهد. میتوکندری ها در واقع مکانی برای تولید انرژی بدن هستند که در تمامی سلول ها وجود دارند.

در بدن، کارنیتین در حد کفایت در قسمت کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره می شود . معمولاً بدن همه کارنیتینی که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد و نیاز به مصرف آن از طریق موادغذایی یا مکمل وجود ندارد. در یک برنامه غذایی که شامل گوشت و مواد غذایی حیوانی است به طور متوسط روزانه 60 تا 180 میلی گرم کارنیتین وارد بدن می شود. در رژیم گیاهخواری که محصولات حیوانی استفاده نمی شود ، میزان دریافت غذایی کارنیتین در حدود 10 تا 12 میلی گرم است . 54 تا 86 درصد کارنیتین موجود در مواد غذایی در روده کوچک جذب شده و سپس وارد جریان خون می شود .

علایم کمبود کارنتین در بدن چیست ؟

مکمل ال کارنتین

کمبود کارنیتین بسیار نادر است ، با این حال ، برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند ، زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای استفاده، انتقال بدهد . کمبود کارنیتین اولیه ، یک اختلال ژنتیکی از سیستم انتقال کارنیتین سلولی است که معمولاً با علائمی مانند کاردیومیوپاتی ، ضعف اسکلتی-عضلانی و هیپوگلیسمی مشخص می شود. کمبود کارنیتین ثانویه ممکن است به علت اختلالات خاص مانند نارسایی مزمن کلیه ، یا تحت شرایط خاص مانند استفاده از برخی آنتی بیوتیک ها که باعث کاهش جذب کارنیتین یا افزایش دفع آن می شوند ، رخ دهد .

از آنجایی که کمبود کارنیتین با اختلال عملکرد ماهیچه ها در ارتباط است ، علاقۀ زیادی به مطالعه روی مکمل آن وجود دارد . همچنین کارنیتین به عنوان یک شیوه درمانی برای بسیاری از شرایط پیشنهاد شده است ، زیرا این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز در بدن عمل می کند. آنتی اکسیدان ها با ترکیبات مضری که به عنوان رادیکال های آزاد شناخته می شوند و به سلول های بدن آسیب می زنند ، مبارزه می کنند. آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و ممکن است در کاهش یا جلوگیری از برخی آسیب ها کمک کنند .

برخی از شواهد نشان میدهد که میزان نیاز به کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمانهای خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد ، کمی بالا می رود که این افزایش نیاز منجر به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می شود .

همچنین به نظر می رسد که وجود ال کارنتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است . برای نمونه، در یک پژوهش نشان داده شد، میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشارخون بالا ، از ناراحتیهای قلبی و عروقی رنج می بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا کرد .

مصرف ال کارنیتین در ورزشکاران

مصرف ال کارنتین در ورزشکاران

همچنین پژوهش دیگری نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می تواند حتی تا ۲۵ درصد میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد . افرادی که از مکملهای ال-کارنیتین استفاده می کنند بعد از انجام فعالیت های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می شوند . این بررسی همچنین نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت۲۰ کیلومتر، موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریع تر قوای بدنی می شود .  مصرف کارنیتین در این شرایط با دسترس قرار دادن چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزشکار می انجامد .

مواد غذایی حاوی ال کارنیتین

مواد غذایی حاوی کارنیتین 

علاوه بر اینکه بدن می تواند این ماده مفید را بسازد ، کارنیتین در برخی از مواد غذایی نیز وجود دارد . بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و ماکیان و سپس محصولات لبنی وجود دارد . سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها به مقدار کم وجود دارد ، شامل :

آجیل و دانه ها مانند تخم کدو، آفتابگردان ، کنجد ، بادام زمینی ، لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس ، مارچوبه ، چغندر، سیب زمینی ، کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، سیر ، خردل سبز، بامیه ، جعفری ، کلم پیچ ، موز ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، بلغور جو دوسر، سبوس برنج ، گندم ، سبوس گندم ، جوانه گندم و گرده عسل هستند .

ضمناً سلول های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین های C ، B6 و B3 (نیاسین) نیاز دارند ، بنابراین کمبود این ویتامین ها در بدن می تواند به کمبود این ماده مغذی در بدن منجر شود .

هدف ما در این مقاله ارائه اطلاعات کلی در مورد کارنیتین بود. در مقاله بعدی در مورد اثرات کارنیتین در بدن و استفاده از مکمل آن برای شما توضیح می دهیم . با ما همراه باشید .

ادامه دارد…..

منبع :

http://www.nutritionexpress.com/article+index/protein/showarticle.aspx?id=1487

http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/carnitine-lcarnitine

http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1026-l-carnitine.aspx?activeingredientid=1026

https://www.drugs.com/mtm/l-carnitine.html

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Carnitine-HealthProfessional/

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها