آیا افزایش وزن در دوران پریود طبیعی است ؟

خانم ها ممکن است در دوران عادت ماهیانه بین 1.5-2.5 کیلو افزایش وزن پیدا کنند . این میزان افزایش وزن در دوران پریود طبیعی است و معمولا بعد از شروع خونریزی این میزان افزایش وزن به تدریج از بین می رود .

این یک علامت جسمی سندرم قبل از قاعدگی (PMS) است . PMS شامل طیف گسترده ای از علائم جسمی ، عاطفی و رفتاری است که زنان از چند روز تا دو هفته قبل از پریود آن را تجربه می کنند .

این علائم به دنبال تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی ایجاد می شود .

PMS بسیار متداول است . بیش از 90 درصد زنانی که قاعدگی دارند سندرم قبل از قاعدگی را تجربه می کنند .

بررسی علل افزایش وزن در دوران پریود

افزایش وزن و احساس نفخ و احساس درد در ناحیه شکم از علائم شایع در طول دوران قاعدگی است . ممکن است به دلایل مختلفی این حالات را حس کنید .

تغییرات هورمونی و احتباس آب در دوران قاعدگی

 

تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی

تغییرات هورمونی با افزایش احتباس آب در بدن می توانند باعث افزایش وزن شما شوند .

در روزهای قبل از پریود ، استروژن و پروژسترون به سرعت در بدن کاهش می یابد . این کاهش میزان هورمون به بدن شما می گوید که زمان شروع قاعدگی است .

استروژن و پروژسترون در کنترل و تنظیم مایعات بدن نقش دارند . بنابراین هنگامی که این هورمون ها در حال نوسان هستند ، بافت های بدن شما آب بیشتری جمع می کنند که نتیجه آن ، احتباس آب یا ورم است.

احتباس آب ممکن است باعث تورم یا پف در سینه ها ، معده یا سایر اندام های شما شود. این مساله می تواند باعث افزایش وزن شما شود ، اما دقت کنید که این افزایش وزن به دلیل افزایش آب در بدن شماست نه بافت چربی .

احتباس آب یک علامت مشترک در سندرم قبل از قاعدگی ( PMS ) است که 92٪ از زنان پیش از پریود این حالت را تجربه می کنند .

نفخ در دوران پریود

نفخ در دوران پریود 

نفخ دوره ای یا اسپاسم معده باعث می شود شما احساس کنید چاق شده اید و لباس ها برایتان تنگ شده است . این افزایش وزن واقعی نیست ، اما ممکن است احساس کنید که چند کیلو وزن اضافه کرده اید .

در طول دوره قاعدگی شما ، تغییرات هورمونی می تواند باعث افزایش گاز در دستگاه گوارش (GI) شما شود و نفخ برایتان ایجاد کند. احتباس آب در شکم شما نیز ممکن است منجر به ایجاد نفخ شود.

نفخ را می توان به عنوان احساس سفتی یا تورم در معده یا سایر قسمت های بدن توصیف کرد.

گرفتگی یا اسپاسم معده همچنین می تواند باعث افزایش وزن شود . این گرفتگی ها توسط مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین ها ایجاد می شوند که توسط رحم شما آزاد می شوند . پروستاگلاندین ها رحم شما را منقبض کرده و باعث ریزش آستر رحم می شوند . این موضوع باعث ایجاد درد شکم در طول دوره پریود می شود.

نفخ ممکن است از پنج روز قبل از پریود شما شروع شود و تا چند روز اول قاعدگی ادامه یابد . اسپاسم معده هم یکی دو روز قبل از پریود شما شروع می شود و می تواند تا چند روز طول بکشد .

هوس غذایی یا پرخوری

هوس غذایی یا پرخوری

تغییرات هورمونی در دوران پریود می تواند باعث افزایش اشتهای شما شود ، بطوریکه شما بیش از حد معمول احساس گرسنگی کرده و مجبور به پرخوری می شوید . علاوه بر این ، بسیاری از افراد هنگام استرس ، تحریک پذیری ، خستگی یا اضطراب می خورند . از آنجا که هورمونهای PMS می توانند باعث ایجاد یا تشدید این احساسات شوند ، ممکن است بیش از حد معمول به دلایل عاطفی غذا بخورید . خوردن زیاد ، بخصوص تمایل به خوردن مواد غذایی ناسالم یا صرفاً پرکالری می تواند باعث افزایش وزن دائمی شما شود .

اما علت این افزایش اشتها چیست ؟

در هفته قبل از پریود ، سطح پروژسترون افزایش می یابد . هورمون پروژسترون یک محرک اشتها است . با افزایش پروژسترون ، ممکن است تمایل پیدا کنید بیش از حد معمول غذا بخورید .

سطح هورمون استروژن و همچنین سروتونین ( یک انتقال دهنده عصبی است که روحیه شما را بهتر می کند و همینطور اشتهای شما را کاهش می دهد. ) درست قبل از پریود شما افت می کند ، در نتیجه باز هم اشتهای شما بیشتر می شود .

کمبود سروتونین همچنین می تواند هوس خوردن شیرینی جات را در شما افزایش دهد زیرا خوردن غذاهای پر کربوهیدرات به بدن در ساخت سروتونین کمک می کند. اگر سروتونین کم باشد ، مغز میل بیشتری به مصرف قند پیدا می کند. بنابراین خوردن غذاهای پر قند و شیرینی جات می تواند کالری دریافتی شما را افزایش داده و منجر به افزایش وزن شود .

به این نکته نیز توجه داشته باشید که میزان سوخت و ساز بدن شما در دوران پریود مقداری افزایش می یابد  و بدن شما کالری بیشتری می سوزاند – بنابراین  ممکن است اشتهای شما بیشتر شود و به خوردن غذاهای پر کالری بیشتر علاقه مند شوید .

ناراحتی های گوارشی در دوران قاعدگی

ناراحتی های گوارشی در دوران قاعدگی

در طول دوران پریود ، نوسانات هورمونی می تواند منجر به بروز مشکلات دستگاه گوارش مانند یبوست ، اسهال و درد شکم شود . به دلیل احساس ناراحتی و نفخ در معده ، شما ممکن است احساس کنید که وزن تان بیشتر شده است .

سطح هورمون پروژسترون یک هفته قبل از پریود در بدن شما افزایش می یابد . این مساله باعث افزایش انقباض عضلات روده می شود و در نتیجه هضم کندتر شده و یبوست ایجاد می شود .

با شروع دوران پریود ، رحم شما پروستاگلاندین ها را آزاد می کند . پروستاگلاندین ها باعث انقباض عضلات رحم و روده می شوند که این امر ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه لگن و شکم شما شود .

پروستاگلاندین ها همچنین با مختل کردن الکترولیتها و تعادل مایعات در روده کوچک می توانند باعث ایجاد اسهال شوند .

بنابراین بروز برخی مشکلات گوارشی در دوران قاعدگی در خانم ها امری طبیعی تلقی می شود .

کاهش منیزیم و افزایش میل به خوردن شیرینی جات در دوران پریود

کاهش منیزیم و افزایش میل به خوردن شیرینی جات در دوران پریود

با شروع دوره پریود ، سطح منیزیم به تدریج کاهش می یابد . این افت منیزیم می تواند باعث افزایش میل خوردن شیرینی جات و افزایش وزن شما  شود.

منیزیم ماده ای معدنی است که وضعیت هیدراتاسیون بدن را تنظیم می کند. مقادیر کم منیزیم می تواند باعث کمبود آب بدن نیز بشود .

و همین کمبود آب بدن می تواند اشتباها به شکل حس گرسنگی خود را نشان دهد . بنابراین شما ممکن است تمایل زیادی به خوردن شیرینی جات پیدا کنید در صورتی که شما فقط تشنه هستید !!

و خوردن غذاهای پر قند می تواند منجر به افزایش وزن شما در این دوران شود .

کاهش فعالیت بدنی و ورزش

در دوران پریود به دلیلی مشکلات گوارشی و دردهای شکمی و احساس خستگی ، احتمالا میزان فعالیت بدنی و ورزش شما کمتر می شود و این کاهش تحرک اگر به همراه افزایش میل به خوردن شیرینی جات و هوس  های غذایی و افزایش دریافت کالری هم باشد می تواند منجر به افزایش وزن شما شود .

یک هفته قبل از پریود ، استروژن و پروژسترون هر دو افزایش می یابد و این مساله باعث خستگی و استقامت کم بدنی شما می شود . بنابراین ممکن است با نزدیک شدن به دوران قاعدگی  ورزش کردن برای شما سخت شود .

با انجام هرگونه ورزشی در دوران پریود هم می تواند کالری بیشتری بسوزانید و هم بدن را از شر آب اضافی جمع شده در دوران قاعدگی خلاص کنید . انجام ورزش منظم ممکن است شدت سایر علائم ناخوشایند PMS  را نیز از بین ببرد و یا کاهش دهد و در عین حال به جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته در دوران قاعدگی کمک کند .

سایر علائم در دوران قاعدگی

علاوه بر افزایش وزن ، ممکن است علائم جسمی و عاطفی دیگری در طول دوره خود داشته باشید. این تغییرات ممکن است با افزایش وزن یا بدون آن ظاهر شود .

علائم احتمالی شامل موارد زیر است :

  • حساس شدن پستان ها
  • یبوست
  • اسهال
  • گرفتگی عضلات
  • سردرد یا کمردرد
  • عدم تحمل صدا و نور زیاد
  • خستگی
  • آکنه
  • اختلالات خواب
  • اضطراب یا استرس
  • افسردگی
  • نوسانات خلقی
  • تحریک پذیری
  • کم شدن تمرکز
  • کم شدن تمایل جنسی

ممکن است هر ماه علائم مختلفی را تجربه کنید و این علائم در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است .

اما بیش از 90 درصد از زنان ترکیبی از این علائم را تجربه می کنند .

درمان

می توان احتباس آب و نفخ در طول دوران پریود را از طریق مصرف داروهای خانگی ، تغییر شیوه زندگی و داروها کاهش داد .

شما می توانید :

  • آب بیشتری بنوشید : در صورت کمبود آب ، بدن مایعات بیشتری را ذخیره می کند و نوشیدن آب کافی باعث کاهش احتباس آب در بدن می شود .
  • غذاهای سالم را انتخاب کنید : اگر در دوران پریود بیشتر در معرض هوس خوردن خوراکی های غیر مفید هستید ، حتما سعی کنید مواد غذای مفید را در دسترس خود  قرار دهید . وقتی که هوس خوردن مواد غذایی شیرین می کنید ، غذاهای سالم را انتخاب کنید . مصرف غذاهای پر فیبر ، کم قند و کم چربی به بدن شما انرژی می بخشد . منابع پروتئینی ، غلات سبوس دار ، لبنیات کم چرب ، میوه و سبزیجات را برای حفظ سلامتی و کنترل وزن خود انتخاب کنید.
  • دیورتیک مصرف کنید : دیورتیک ها قرص هایی هستند که با افزایش تولید ادرار ، احتباس آب را کاهش می دهند. از پزشک خود بخواهید برایتان تجویز کند .
  • مکمل های منیزیم مصرف کنید : قبل از مصرف هرگونه مکمل حتماً با پزشک خود مشورت کنید. کمبود منیزیم می‌تواند تمایل به مصرف شیرینی جات را بالا ببرد.
  • کلسیم بیشتری دریافت کنید : خوردن غذاهای سرشار از کلسیم یا حتی مصرف مکمل کلسیم می تواند هوس شما را کاهش داده و از بروز نفخ نیز جلوگیری کند .
  • ورزش کنید : با ورزش و پیاده روی می توانید تجمع مایعات را در بدنتان کم کنید . ورزش همچنین باعث می شود شما عرق کنید و از شر آب اضافی خلاص شوید. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هشت هفته ورزش هوازی می‌تواند نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی را کم کند.

چگونه از افزایش وزن در دوران پریود پیشگیری کنیم ؟

چگونه از افزایش وزن پیشگیری کنیم ؟

با تغییر شیوه زندگی و رعایت عادات سالم غذایی و افزایش تحرک در طول ماه می توانید از افزایش وزن یا احتباس آب در طی دوران قاعدگی جلوگیری کنید .

چه کارهایی باید انجام دهید :

  • به طور منظم ورزش کنید : ورزش هوازی منظم می تواند علائم را در طول دوره پریود شما کاهش دهد. سعی کنید هر روز 30 دقیقه ورزش کنید .
  • هیدراته بمانید . در طول ماه به اندازه کافی آب بنوشید. این امر باعث می شود بدن شما مایعات را در خود حبس نکند .
  • مصرف نمک را کاهش دهید. خوردن بیش از حد سدیم باعث افزایش احتباس آب می شود. برای کاهش مصرف نمک ، مصرف سبزیجات کنسرو شده ، چاشنی ها ، سوپ های کنسرو شده ، سس سویا و کلا غذاهای فرآوری شده و نمکین را محدود کرده یا از مصرف آنها خودداری کنید .
  • کافئین و شکر را کنار بگذارید . غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین و شکر ممکن است نفخ را بدتر کنند. دو هفته قبل از پریود خود از مصرف این غذاها خودداری کنید .
  • از مصرف غذاهای نفاخ خودداری کنید . در هنگام بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی ، از مصرف حبوبات برای پیشگیری از نفخ بیشتر خودداری کنید .

نتیجه گیری :

افزایش 1.5 تا 2.5 کیلویی وزن در دوران عادت ماهیانه امری طبیعی است و معمولا چند روز پس از شروع پریود از بین می رود .

افزایش وزن این دوران ناشی از نوسانات هورمونی است که به دلیل احتباس آب ، پرخوری ، میل به خوردن شیرینی جات  بیشتر و کم شدن تحرک بدنی روی می دهد . همچنین نفخ و ورم معده و سایر مشکلات گوارشی در این دوران نیز ممکن است باعث شود شما به صورت کاذب احساس کنید دچار افزایش وزن شده اید .

برای کاهش احتباس آب ، سعی کنید آب کافی بنوشید تا هیدراته بمانید ، مصرف نمک را کاهش دهید. به طور منظم ورزش کنید. همچنین می توانید از دیورتیک ها برای کاهش احتباس آب یا از منیزیم برای کاهش نفخ استفاده کنید .

همچنین اگر در طی این دوران دچار اسپاسم شدید ، درد شکم و نفخ شدید ، با پزشک خود مشورت کنید .

 

 

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین

نظرات بسته شده است.