آیا حساسیت به بادام زمینی خطرناک است ؟

حساسیت به بادام زمینی چیست ؟

حساسیت به بادام زمینی یکی از شایع ترین دلایل حملات شدید آلرژیک است . آلرژی به بادام زمینی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه پروتئین های بادام زمینی را به عنوان ماده ای مضر تشخیص می دهد . تماس مستقیم یا حتی غیرمستقیم با بادام زمینی باعث می شود سیستم ایمنی شما برای مقابله با آن مواد شیمیایی را در جریان خونتان آزاد کند و همین مواد شیمیایی باعث بروز علائم آلرژی در شما می شوند .

علائم حساسیت به بادام زمینی گاهی می تواند بسیار شدید و تهدید کننده زندگی باشد ( شوک آنافیلاکسی ) . در برخی از افراد که به بادام زمینی آلرژی دارند ، حتی مصرف مقادیر بسیار کم از بادام زمینی هم می تواند آنها را دچار عوارض شدید کند .

آلرژی به بادام زمینی در کودکان رو به افزایش است . حتی اگر شما یا فرزندتان فقط یک واکنش آلرژیک خفیف نسبت به بادام زمینی را تجربه کرده باشید ، حتما باید در مورد آن با پزشکتان صحبت کنید زیرا ممکن است در آینده این آلرژی شما را دچار علائم جدی تری کند .

بادام زمینی

علائم حساسیت به بادام زمینی

پاسخ آلرژیک به بادام زمینی معمولاً در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آن خود را نشان می دهد . علائم آلرژی به بادام زمینی می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • آبریزش بینی
  • واکنش های پوستی مانند کهیر ، قرمزی یا تورم
  • خارش یا سوزش در اطراف دهان و گلو
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال ، درد معده ، تهوع یا استفراغ
  • سفت شدن گلو
  • تنگی نفس یا خس خس سینه
  • شوک آنافیلاکسی : که یک واکنش بسیار خطرناک و تهدید کننده زندگی است

حساسیت به بادام زمینی شایع ترین علت شوک آنافیلاکسی ناشی از مواد غذایی استو چنین شرایطی یک اورژانس پزشکی محسوب می شود که نیاز به درمان با اپی نفرین ( آدرنالین ) می باشد .

شوک آنافیلاکسی

نشانه ها وعلائم شوک آنافیلاکسی می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • تنگ شدن راه های هوایی
  • تورم گلو به طوری که نفس کشیدن سخت می شود
  • افت شدید فشار خون (شوک)
  • نبض سریع
  • سرگیجه ، سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ؟

اگر علامت یا علائم حساسیت به بادام زمینی را در خود مشاهده کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید .

در صورت بروز واکنش شدید به بادام زمینی ، به خصوص در صورت بروز علائم و نشانه های شوک آنافیلاکسی ، باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اگر شما یا شخص دیگری دچار سرگیجه شدید ، مشکل تنفس پیدا کردید و یا احساس کردید سطح هوشیاری تان کم می شود با شماره 115 یا شماره اضطراری محلی خود تماس بگیرید .

قرار گرفتن در معرض بادام زمینی می تواند به شکل های مختلفی رخ دهد :

  • تماس مستقیم : شایع ترین علت آلرژی به بادام زمینی خوردن بادام زمینی یا غذاهای حاوی بادام زمینی است . گاهی اوقات تماس مستقیم پوست با بادام زمینی نیز می تواند یک واکنش آلرژیک را ایجاد کند .
  • تماس غیر مستقیم : به این مفهوم که فرد به صورت ناخواسته از محصولی استفاده کند که در تولید آن به نوعی از بادام زمینی استفاده شده باشد .
  • استنشاق : در صورت استنشاق گرد و غبار یا ذرات معلق در هوا که حاوی بادام زمینی باشند ، ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد شود . مثلا تنفس موادی مانند آرد بادام زمینی و یا روغن بادام زمینی هنگام اسپری کردن برای طبخ غذا

مواد غذایی آلرژی زا

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی با بادام زمینی قرار دارند ؟

هنوز مشخص نیست که چرا بادام زمینی در برخی از افراد آلرژی ایجاد می کند ، در حالی که دیگران این مشکل را ندارند . افرادی که فاکتورهای خطر خاصی دارند ، شانس بیشتری برای ابتلا به حساسیت با بادام زمینی دارند .

عوامل خطر آلرژی به بادام زمینی شامل موارد زیر است :

  • سن : آلرژی های غذایی بیشتر در کودکان به ویژه کودکان نوپا و نوزادان شایع است . با افزایش سن ، سیستم گوارش شما بالغ می شود و بدن شما نسبت به غذایی که باعث ایجاد آلرژی می شود ، کمتر واکنش نشان می دهد .
  • سابقه حساسیت به بادام زمینی : برخی از کودکان که سابقه آلرژی به بادام زمینی را داشته اند ممکن است پس از بهبودی در سنین بزرگسالی نیز دوباره آن را تجربه کنند .
  • داشتن سایر آلرژی ها : اگر از گذشته سابقه حساسیت به یک ماده غذایی را دارید ، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت به سایر مواد غذایی از جمله بادام زمینی باشید . مثلا کودکانی که آلرژی به شیرگاو دارند نسبت به کودکانی که این مشکل را ندارند بیشتر ممکن است در معرض آلرژی به بادام زمینی قرار داشته باشند .
  • ابتلای سایر اعضای خانواده به آلرژی : اگر سابقه ابتلا به انواع آلرژی های غذایی در خانواده شما شایع است ، بیشتر در معرض خطر آلرژی به بادام زمینی قرار دارید .
  • درماتیت آتوپیک : برخی از مبتلایان به بیماری پوستی درماتیت آتوپیک ( اگزما ) بیشتر مستعد ابتلا به انواع حساسیت های غذایی هستند .

در حالی که برخی فکر می کنند آلرژی های غذایی با بیش فعالی در کودکان و آرتریت ارتباط دارند ، اما هیچ مدرکی برای حمایت از این امر وجود ندارد .

عوارض حساسیت به بادام زمینی

عوارض آلرژی به بادام زمینی می تواند شامل شوک آنافیلاکسی باشد . کودکان و بزرگسالانی که آلرژی شدید به بادام زمینی دارند بیشتر در معرض خطر این واکنش تهدید کننده زندگی قرار دارند .

حساسیت به بادام زمینی

چگونه تشخیص دهم به بادام زمینی حساسیت دارم ؟

اطلاعاتی که شما در مورد علائم خود به پزشک می دهید به همراه تاریخچه پزشکی شما و معاینه بدنی شما توسط پزشک به تشخیص کمک می کند . همچنین انجام برخی اقدامات نیز در این زمینه راهگشا هستند :

  • یادداشت غذایی : پزشک ممکن است از شما بخواهد که از رژیم غذایی و عادات غذایی خود ، علائم و داروهای مصرفی تان یادداشتی تهیه کنید .
  • رژیم حذف تدریجی مواد غذایی : اگر مشخص نیست که بادام زمینی باعث ایجاد علائم آلرژیک در شما شده یا سایر مواد غذایی ، ممکن است پزشک از شما بخواهد این روش را امتحان کنید . در رژیم حذف تدریجی مواد غذایی شما می بایست بادام زمینی یا سایر غذاهای مظنون را به مدت یک یا دو هفته از برنامه غذایی خود حذف کنید و سپس مجدد آنها را به صورت جدا جدا دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید . با این روش شما می توانید انواع مواد غذایی مظنون را تست کنید و اگر هر کدام برایتان ایجاد آلرژی کرد آن را شناسایی کرده و از رژیم غذاییتان حذف کنید .

تست پوست آلرژی

  • تست پوست : در این روش مقدار کمی از مواد غذایی آلرژی زا را روی پوست شما قرار می دهند سپس با سوزن پوست شما را کمی خراش می دهند . اگر به یک ماده خاص حساسیت داشته باشید ، یک برآمدگی یا واکنش آلرژیک روی پوست شما ایجاد می شود .
  • آزمایش خون : آزمایش خون می تواند با بررسی میزان آنتی بادی های آلرژی در جریان خون ، معروف به آنتی بادی ایمونوگلوبولین ای (IgE) ، پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به غذاهای خاص را اندازه گیری کند .

اطلاعات بدست آمده از همه این روش ها به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا به بادام زمینی حساسیت دارید و یا اینکه علائم شما به دلایل دیگری مانند آلرژی به سایر مواد غذایی ایجاد شده است .

درمان آلرژی به بادام زمینی

هیچ درمانی قطعی برای آلرژی به بادام زمینی وجود ندارد ، اما محققان در حال مطالعه ایمونوتراپی دهانی ( حساسیت زدایی ) هستند . در این شیوه درمانی به کودکانی که احتمال آلرژی به بادام زمینی دارند و یا افرادی که در معرض آلرژی بادام زمینی هستند ، با دوز کم و به مرور زمان بادام زمینی می دهند و روز به روز مقدار بادام زمینی را بیشتر می کنند تا بدنشان به تدریج بتواند بادام زمینی را تحمل کند .

ایمنی طولانی مدت با این روش برای آلرژی به بادام زمینی هنوز قطعی نیست ، و این روش درمانی هنوز مورد تصویب FDA قرار نگرفته است .

تحقیقات جدید نشان می دهد که حساسیت زدایی کودکان در معرض خطر بادام زمینی در سنین بین 4 تا 11 ماهگی ممکن است در جلوگیری از حساسیت بادام زمینی مؤثر باشد . اگر مصرف اولیه بادام زمینی به صورت نادرست انجام شود ، میتواند خطرناک بوده و باعث شوک آنافیلاکسی شود . بنابراین در مورد نحوه انجام این روش حتما با پزشک کودک خود مشورت کنید .

آلرژی به بادام زمینی

در ضمن ، مانند هر حساسیت غذایی ، درمان شامل انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از مصرف غذاهایی است که باعث ایجاد واکنش آلرژیک در شما می شوند . همچنین تشخیص علائم آلرژیک و واکنش صحیح نسبت به علائم و واکنش های شدید بخشی از اقدامات درمانی محسوب می شود .

آماده شدن برای واکنش ( علائم آلرژی )

تنها راه جلوگیری از علائم آلرژی ، اجتناب از مصرف بادام زمینی و محصولات بادام زمینی است . اما با وجود تمام تلاشهای شما مصرف بادام زمینی رایج است و در خیلی از مواد غذایی وجود دارد . بنابراین ممکن است به صورت ناخواسته در معرض مصرف آن قرار بگیرید .

برای یک واکنش آلرژیک شدید ، ممکن است شما نیاز به تزریق فوری اپی نفرین و مراجعه به اورژانس داشته باشید . بسیاری از مبتلایان به آلرژی ، وسیله تزریق گر خودکار اپی نفرین دارند ( EpiPen ، Auvi-Q ، Twinject ) . این وسیله ها سرنگ و سوزن پنهان دارد که هنگام فشار دادن بر روی ران شما ، یک دوز دارو را تزریق می کند .

داروی اپی پن یک داروی تزریقی حاوی اپی نفرین ( یک ماده‌ی شیمیایی) است که سبب تنگ شدن رگ‌های خونی شده و مسیر‌های ورود هوا در ریه‌ها را باز می‌کند و با این کار می‌تواند فشار خون کم ، خس خس کردن سینه ، خارش شدید پوستی ، کهیر و سایر علائم ناشی از واکنش‌های آلرژیکی را بهبود بخشد .

اپی پن و درمان آلرژی

چگونه از تزریق گر خودکار خود استفاده کنید ؟

اگر پزشک معالج برای شما دارویی چون اپی پن تجویز کرده است :

  • آن را همیشه با خود حمل کنید . شاید ایده خوبی باشد که تعدادی از آن را در اتومبیل و میز کار محل کار خود داشته باشید .
  • همیشه قبل از رسیدن به تاریخ انقضا آن را عوض کنید . اپی نفرین تاریخ گذشته ممکن است به درستی کار نکند .
  • از پزشک خود بخواهید که یک autoinjector پشتیبان را برایتان تجویز کند . که اگر یکی را تمام کردید و یا در دسترستان نبود یک جایگزین داشته باشید .
  • نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید . از پزشک خود بخواهید تا به شما نحوه استفاده را نشان دهد . همچنین ، اطمینان حاصل کنید که افراد نزدیک به شما نیز نحوه استفاده از آن را می دانند – در زمان بروز واکنش های شدید آلرژیک اطرافیان شما باید بتوانند با این وسیله اپی نفرین را به شما تزریق کنند تا جانتان را نجات دهند .
  • بدانید چه زمانی باید از آن استفاده کنید . با پزشک خود در مورد تشخیص زمان نیاز به تزریق صحبت کنید . با این حال ، اگر مطمئن نیستید که نیاز به تزریق اپی نفرین دارید یا خیر به اورژانس مراجعه کنید .

سبک زندگی و داروهای خانگی

یکی از کلیدهای جلوگیری از واکنش آلرژیک ، دانستن چگونگی اجتناب از غذایی است که باعث ایجاد علائم آلرژیک در شما می شود . این مراحل را دنبال کنید :

  • هرگز فرض نکنید غذایی حاوی بادام زمینی نیست . بادام زمینی ممکن است در غذاهایی باشد که شما تصور آن را نمی کنید . همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید تا مطمئن شوید که آنها حاوی بادام زمینی یا محصولات بادام زمینی نیستند . غذاهای تولیدشده باید به وضوح بیان کنند که آیا در ترکیبات آنها هر نوع مواد غذایی حاوی بادام زمینی وجود دارد یا خیر
  • وقتی شک دارید ، بگویید “نه ممنون” .  در رستوران ها و دوره همی ها ، همیشه این خطر وجود دارد که ممکن است شما به طور اتفاقی بادام زمینی میل کنید . بسیاری از مردم جدی بودن واکنش غذایی آلرژیک را درک نمی کنند و ممکن است متوجه نشوند که حتی خوردن مقدار کمی از مواد غذایی آلرژی زا می تواند برای آنها یک واکنش شدید ایجاد کند . اگر نگران این هستید که یک ماده غذایی ممکن است حاوی چیزی باشد که به آن حساسیت دارید ، هیچگاه آن را امتحان نکنید .
  • برای واکنش (علائم آلرژی ) آماده باشید . در صورت احتمال بروز واکنش شدید (مثل شوک آنافیلاکسی ) با پزشک خود در مورد حمل و همراه داشتن داروهای اورژانسی مثل اپی پن صحبت کنید .

کره بادام زمینی

چه غذاهایی ممکن است بادام زمینی داشته باشند ؟

مصرف بادام زمینی در مواد غذایی رایج است و پرهیز از غذاهایی که حاوی آنها هستند می تواند یک چالش باشد . غذاهای زیر اغلب حاوی بادام زمینی هستند :

  • آجیل خشک یا مخلوط
  • انواع کوکی ها و شیرینی ها
  • بستنی و دسرهای یخ زده
  • شکلات های انرژی زا و کره بادام زمینی
  • انواع سریال و غلات ها
  • نان غلات
  • شیرینی جات مغزدار با انواع آجیل ها

غذاهایی که کمتر احتمال می دهید حاوی بادام زمینی یا پروتئین بادام زمینی باشند . برخی از نمونه ها عبارتند از :

  • نان بادامی
  • انواع سس سالاد
  • شیرینی شکلات ، کره مغزها ( مانند کره بادام ) و دانه های آفتابگردان
  • غذاهای قومی شامل غذاهای آفریقایی ، چینی ، اندونزیایی ، مکزیکی ، تایلندی و ویتنامی
  • غذاهایی که در نانوایی ها و بستنی فروشی ها فروخته می شوند
  • روغن Arachis، نام دیگری برای روغن بادام زمینی
  • مواد غذایی حیوان خانگی

اگر کودک شما آلرژی به بادام زمینی دارد …

اگر فرزند شما آلرژی به بادام زمینی دارد ، این اقدامات را انجام دهید تا از او در امان نگه دارید:

  • مراقبان و نزدیکان کودک را آگاه کنید . اگر کودکتان نسبت به بادام زمینی آلرژی دارد این مساله را به بستگان ، معلمان و مراقبان کودکتان اطلاع دهید . به بزرگسالانی که وقت خود را با فرزندتان می گذراند آموزش دهید که چگونه علائم واکنش آلرژیک به بادام زمینی را تشخیص دهند . تأکید کنید که یک واکنش آلرژیک می تواند تهدید کننده زندگی فرزندتان باشد و شاید نیاز به اقدام فوری داشته باشد  .
    همچنین اطمینان حاصل کنید که کودک شما نیز پس از مواجهه با یک واکنش آلرژیک بتواند فوراً از اطرافیانش درخواست کمک کند .
  • از یک برنامه نوشته شده استفاده کنید . اگر فرزندتان در معرض واکنش آلرژیک و شوک آنافیلاکسی قرار دارد ، تمام موارد از جمله ترتیب و دوز تمام داروهایی که باید در این مواقع به او داده شود ، همچنین اطلاعات تماس اعضای خانواده و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ، مراحل انجام اقدامات لازم را در یک برگه یا دفترچه بنویسید . نسخه ای از این نوشته را در اختیار اعضای خانواده ، معلمان و سایر کسانی که از فرزند شما مراقبت می کنند قرار دهید .
  • به فرزند خود بیاموزید از غذای دیگران استفاده نکند . معمولا بچه ها در هنگام بازی و یا دور همی هایشان از غذاها و میان وعده های هم استفاده می کنند . اگر فرزندتان به بادام زمینی حساسیت دارد او را تشویق کنید که از خوردن مواد غذایی دیگران خودداری کند .

تزریق گر خودکار اپی نفرین

  • اطمینان حاصل کنید که تزریق گر خودکار فرزند شما همیشه در دسترس است . تزریق اپی نفرین ( آدرنالین ) می تواند بلافاصله شدت یک واکنش آنافیلاکسی تهدید کننده زندگی را کاهش دهد ، اما لازم است بلافاصله از آن استفاده شود . اگر فرزند شما یک تزریق کننده اپی نفرین دارد ، اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده و سایر مراقبین در مورد داروهای اورژانسی فرزندتان و اینکه این دارو ها در کجا واقع شده اند ، چه موقع و چگونه باید از آن استفاده کنند ، آگاه باشند .
  • اطمینان حاصل کنید که مدرسه فرزند شما یک برنامه مدیریت حساسیت غذایی دارد . دستورالعمل ها برای ایجاد سیاست ها و روش برخورد با شرایط افرادی که آلرژی های غذایی دارند در دسترس است . کارکنان مدارس باید به تزریق کننده اپی نفرین دسترسی داشته و نحوه استفاده از آن را آموزش ببینند .
  • از کودک خود بخواهید دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی را به همراه داشته باشد . اگر کودک شما در حین واکنش شدید قادر به برقراری ارتباط نباشد ، این کار به کارمندان اورژانس کمک می کند تا درمان صحیح را برای او انجام دهند . در این دستبند یا گردنبند باید نام فرزند شما و سایر شرایط پزشکی او از جمله نوع حساسیت غذایی مشخص شده باشد .

اگر حساسیت به بادام زمینی دارید ، موارد زیر را انجام دهید :

  • همیشه تزریق گر خودکار اپی نفرین خود را همراه داشته باشید .
  • یک دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی همراه خود داشته باشید .

ملاقات با پزشک در حساسیت به بادام زمینی

آماده شدن برای قرار ملاقات شما با پزشک

بهتر است پیش از قرار ملاقات خود با پزشک  ، آماده باشید . در این قسمت شما با برخی از اطلاعات آشنا می شوید که به شما کمک می کند تا برای اولین قرار ملاقات خود با پزشک آماده تر باشید .

  • علائم خود را کامل توضیح دهید  . به پزشک خود بگویید بعد از خوردن بادام زمینی چه اتفاقی برای شما افتاد ، از جمله اینکه چه مدت طول کشید تا واکنشی برایتان ایجاد شود . سعی کنید به یاد بیاورید که چند بادام زمینی خوردید . اگر نمی دانید چه مقدار بادام زمینی را خوردید ، به پزشک خود بگویید که خوردن غذای حاوی بادام زمینی باعث ایجاد علائم شما شده و میزان مصرف آن را به یاد نمی آورید .
  • لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را داشته باشید . این لیست علاوه بر داروها باید شامل تمام ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید هم باشد .
  • در صورت امکان با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود به پیش پزشک بروید . گاهی اوقات یادآوری تمام اطلاعات در زمان ملاقات با پزشک برای شما دشوار است . اگر کسی همراه شما باشد ممکن است مواردی را که فراموش کرده اید به شما یادآوری کند .
  • هر سؤالی که دارید از قبل یادداشت کنید .

برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از :

  • آیا علائم من در اثر حساسیت به بادام زمینی است ؟
  • چه عامل دیگری ممکن است باعث ایجاد چنین علائمی شود ؟
  • به چه آزمایشاتی نیاز دارم ؟
  • بهترین روش درمانی چیست ؟
  • آیا باید برای درمان به یک متخصص مراجعه کنم ؟
  • آیا جایگزینی برای داروهایی که برایم تجویز می کنید وجود دارد ؟
  • آیا بروشور یا نوشته های دیگری وجود دارد که بتوانم آنها را با خود ببرم ؟ چه وب سایتهایی را برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنید ؟
  • آیا من نیاز به تزریق گر خودکار اپی نفرین دارم ؟

آلرژی کودکان به بادام زمینی

اگر فرزند شما به دلیل آلرژی به بادام زمینی به پزشک مراجعه می کند ، ممکن است بخواهید از پزشک سوالات زیر را بپرسید :

  • آیا غیر از بادام زمینی گزینه های غذایی یا غذاهای دیگری وجود دارد که باعث ایجاد علائم آلرژی در فرزند من شود ؟
  • چگونه می توانم کودک خود را در مقابل آلرژی به بادام زمینی در مدرسه ایمن نگه دارم ؟
  • آیا فرزند من ممکن است در آینده دیگر به بادام زمینی آلرژی نداشته باشد ؟

احتمالاً پزشک شما نیز سؤالاتی از شما خواهد پرسید ، از جمله :

  • از چه زمانی متوجه شروع علائم شدید ؟
  • بعد از خوردن بادام زمینی ، چه مدت طول کشید تا علائم در شما ظاهر شود ؟
  • چه مقدار بادام زمینی خوردید ؟
  • آیا از داروهای ضد آلرژی بدون نسخه ، مانند آنتی هیستامین ها استفاده کرده اید ، و اگر چنین است ، آیا آنها به شما کمک کردند ؟
  • آیا فکر می کنید که واکنش شما فقط توسط بادام زمینی ایجاد شده و  یا سایر غذاها هم ممکن است تحریک کننده باشند ؟
  • علائم شما چقدر شدید است ؟
  • به نظر شما عاملی وجود دارد که به بهبودی علائم در شما کمک کند ؟
  • چه عواملی ممکن است حال شما را بدتر کند ؟

نتیجه گیری

اگر دچار علائم آلرژیک شدید و مشکوک به حساسیت به بادام زمینی هستید ، تا قبل از مراجعه به پزشک از مصرف بادام زمینی پرهیز کنید . و اگر خدای ناکرده دچار واکنش شدیدی شدید برای پیشگیری از شوک آنافیلاکسی ، قبل از هر گونه اقدام به اورژانس مراجعه کنید .

منبع :

Peanut allergy

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها