کره بادام زمینی برای سلامتی مفید است یا مضر ؟

کره بادام زمینی برای سلامتی شما خوب است یا بد ؟

کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین مواد غذایی در سراسر جهان است . طعم خوشمزه و بافت بی نظیر آن فوق العاده است. البته، همه افراد نمی توانند از بادام زمینی استفاده کرده و لذت ببرند .

برخی افراد نسبت به آن آلرژی دارند و مصرف بادام زمینی در درصد کمی از افراد به معنای واقعی کلمه میتواند کشته باشد. اما آیا مصرف آن برای 99 درصد باقیمانده افراد نیز ناسالم است ؟ امروز در این مقاله به دنبال جواب این سوال هستیم .

کره بادام زمینی چیست ؟

کره بادام زمینی

این ماده غذایی یک غذای نسبتا بدون پردازش است که از بادام زمینی برشته شده تهیه شده و به شکل خمیر در می آید .

با این حال ، بسیاری از مارک های تجاری به کره بادام زمینی ترکیبات مختلفی از قبیل شکر، روغن های گیاهی و حتی چربی ترانس را اضافه می کنند .

همانطور که میدانید خوردن بیش از حد قند و ترانس چربی می تواند منجر به بروز بیماریهای مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی و یا دیابت شود .

حتما هنگام خرید به ترکیبات موجود در بسته بندی دقت کنید . کره بادام زمینی طبیعی و سالم باید از بادام زمینی و شاید کمی نمک تهیه شده باشد . وجود ترکیبات اضافی چون شکر و روغن ترانس از اثرات مفید آن می کاهد .

یک منبع پروتئینی خوب است

کره بادام زمینی یک منبع انرژی نسبتا متعادل است که تمام سه ماده مغذی را تامین می کند . یک قسمت یا 100 گرم آن حاوی :

  • کربوهیدرات : 20 گرم کربوهیدرات (13٪ کالری) ، 6 ٪ فیبر است .
  • پروتئین : 25 گرم پروتئین (15٪ کالری) است که نسبتا بیشتر از میزان پروتئین موجود در سایر غذاهای گیاهی است.
  • چربی : 50 گرم چربی دارد که در مجموع حدود 72 درصد کالری است.
    میزان اسید چرب اشباع موجود در آن حدود 10 درصد است و بیشتر اسیدهای چرب موجود در آن غیر اشباع هستند .

با اینکه کره بادام زمینی نسبتا غنی از پروتئین می باشد ، اما میزان اسید آمینه متیونین در آن کم است .

بادام زمینی متعلق به خانواده حبوبات است که شامل لوبیا ، نخود فرنگی و عدس است . میزان متیونین و سیستئین حبوبات در مقایسه با پروتئین حیوانی بسیار پایین تر است.

بنابراین در افرادی که روی کره بادام زمینی یا حبوبات به عنوان منابع اصلی پروتئین خود تکیه می کنند ، کمبود متیونین خطر واقعی است .

از سوی دیگر، بر طبق برخی مطالعات حیوانی مصرف متیونین کم ممکن است برای سلامتی مفید باشد . مطالعات نشان داده اند که دریافت کم متیونین ممکن است باعث افزایش طول عمر موش ها شود ، اما مشخص نیست که آیا این خاصیت در مورد انسان نیز صادق است یا خیر !

خلاصه

کره بادام زمینی شامل حدود 25 درصد پروتئین است که یک منبع عالی پروتئین گیاهی محسوب می شود . با این حال ، میزان اسید آمینه متیونین آن بسیار کمتر از پروتئین های حیوانی است .

کره بادام زمینی کم کربوهیدرات است

نوع خالص آن حاوی 20٪ کربوهیدرات است ، بنابراین برای رژیم های کم کربوهیدرات مناسب است . همچنین باعث افزایش بسیار کم قند خون می شود و گزینه ای مناسب برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد .

یک مطالعه مشاهده ای نشان داد زنانی که 5 بار یا بیشتر در طول هفته کره بادام زمینی می خورند 21٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند .

این مزایا تا حدودی مربوط به وجود اسید اولئیک است که یکی از چربی های اصلی بادام زمینی می باشد . آنتی اکسیدان های موجود در این کره نیز ممکن است در بروز خواص سلامتی آن نقش داشته باشند .

خلاصه

بادام زمینی یک ماده غذایی کم کربوهیدرات است و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا افرادی که از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند مناسب است .

سرشار از چربی های سالم است

از آنجا که کره بادام زمینی چربی بسیار زیادی دارد ، هر 100 گرم آن حاوی 588 کالری می باشد . علیرغم محتوای کالری زیاد آن ، خوردن مقدار متوسط و خالص آن در رژیم های غذایی کاهش وزن توصیه می شود .

نیمی از چربی موجود در کره بادام زمینی از اسید اولئیک تشکیل شده است ، که یک نوع سالم از چربی های غیر اشباع محسوب می شود و در روغن زیتون نیز به وفور یافت می شود .

اسید اولئیک مزایای زیادی برای سلامتی دارد از جمله میزان حساسیت به انسولین سلول های بدن را افزایش می دهد . بنابر این از افزایش ناگهانی قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می کند .

همچنین حاوی اسید لینولئیک ، اسید چرب ضروری امگا 6 که در اکثر روغن های گیاهی یافت می شود ، نیز می باشد .

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 6 در مقایسه با امگا 3 می تواند منجر به افزایش التهاب و خطر ابتلا به بیماری مزمن گردد .

با این حال ، تا کنون تمام دانشمندان متقاعد نشده اند . مطالعات با کیفیت بالاتر نشان می دهد که اسید لینولئیک سطح نشانه های التهابی خون را افزایش نمی دهد و این تئوری را زیر سوال می برد .

خلاصه

کره بادام زمینی خالص منبع خوبی از چربی های سالم است. در حالی که برخی از افراد در مورد محتوای اسید لینولئیک و امگا 6 موجود در آن نگران هستند، اما تا کنون شواهد کافی برای اثبات ضرر این دو اسید چرب ، موجود نمی باشد .

حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یک ماده غذایی نسبتا مغذی است . هر 100 گرم آن دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است :

  • ویتامین E (ای) : 45% از RDA
  • ویتامین B3 (نیاسین) : 67% از RDA
  • ویتامین B6 ( پیریدوکسین ) : 27 % از RDA
  • فولات : 18% از RDA
  • منیزیم : 39% از RDA
  • مس : 24% از RDA
  • منگنز: 73% از RDA
  • همچنین دارای بیوتین بالا و حاوی مقادیر مناسب ویتامین B5 ، آهن ، پتاسیم ، روی و سلنیوم است .
  • با این حال، آگاه باشید که هر 100 گرم کره بادام زمینی حاوی 588 کالری می باشد که در مقایسه با سایر غذاهای کم کالری مانند اسفناج یا کلم بروکلی، مغذی محسوب نمی شود .

خلاصه

اگرچه کره بادام زمینی سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است ، اما حاوی مقدار قابل توجهی کالری نیز می باشد . بنابراین نباید در مصرف آن افراط کرد .

کره بادام زمینی سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها است

همانطور که مشاهده کردید کره بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی ویتامین ها و مواد معدنی اساسی است. همچنین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی فعال در زیست شناسی است که می تواند منافعی برای سلامتی داشته باشند .

این ماده غذایی خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند P-کوماریک اسید است ، که ممکن است آرتریت در موش را کاهش دهد .

همچنین حاوی برخی از رزوراترول ( Resveratrol ) است که با کاهش خطر بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن در حیوانات همراه است . اگر چه شواهد انسانی هنوز محدود است .

خلاصه

بادام زمینی سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها مانند : P-کومارین و رزوراترول است . این ترکیبات گیاهی با مزایای سلامتی مختلفی در حیوانات مرتبط هستند .

کره بادام زمینی یک منبع بالقوه آفلاتوکسین است

آفلاتوکسین و بادام زمینیحتی اگر کره بادام زمینی کاملا مغذی باشد ، ممکن است حاوی مواد مضر نیز باشد . این ماده غذایی در بالای لیست ، به اصطلاح aflatoxins قرار دارد .

بادام زمینی در زیر زمین رشد می کند ، جایی که یک قارچ انگلی در گیاهان به نام Aspergillus زندگی می کند . این قارچ منبع آفلاتوکسین است که بسیار سرطان زا است .

در حالی که انسان نسبت به تأثیرات کوتاه مدت آفلاتوکسین نسبتا مقاوم است، اما اینکه در دراز مدت مصرف آفلاتوکسین چه زیان هایی برای سلامتی می تواند ایجاد کند کامل شناخته نشده است.
برخی از مطالعات نشان داده اند ، قرار گرفتن طولانی مدت انسان در معرض آفلاتوکسین می تواند منجر به سرطان کبد ، رشد نامناسب کودکان و عقب ماندگی ذهنی آنها شود .

اما خبر خوب اینکه فرآیند تولید کره بادام زمینی از بادام زمینی باعث کاهش سطح آفلاتوکسین ها تا 89٪ می شود . بنابراین آفلاتوکسین موجود در این کره بسیار کمتر از خود بادام زمینی می باشد .

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید کره بادام زمینی یک ماده غذایی غنی از انواع مواد مغذی و یک منبع پروتئینی مناسب است که سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است . اما کالری بالایی دارد !

از سوی دیگر ممکن است دارای سطوح مختلف آفلاتوکسین باشد که ترکیبات سمی تشکیل شده از نوعی قارچ است که مصرف دراز مدت آن با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد ارتباط دارد .

بنابراین برای استفاده از مزایای خوب و پرهیز از مضرات احتمالی سعی کنید در طول هفته به میزان متوسطی از این کره خوشمزه استفاده کنید و به هیچ عنوان در مصرفش زیاده روی نکنید .

منبع :

? Is Peanut Butter Good or Bad for Your Health

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها