۶ راهکار ساده برای کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی

امروزه همه متخصصان سلامت در مورد افزایش میزان مصرف سدیم و نمک به مردم هشدار می دهند و افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می کنند . حقیقت این است که اکثر ما در طول روز بیش از میزان توصیه شده نمک مصرف می کنیم . انجمن قلب آمریکا توصیه می کند افراد عادی روزانه ۶ گرم و افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی عروقی ( فشارخون ) ، روزانه ۴گرم مجاز هستند که نمک استفاده کنند .

کاهش مصرف سدیم و نمک
کاهش مصرف سدیم و نمک

همانطور که میدانید بخش عمده ای از سدیم دریافتی روزانه ما با مصرف نمک تامین می شود ، اما سدیم فقط در نمک وجود ندارد . بسیاری از مواد غذایی هم که به صورت روزانه مصرف می کنید  منبع غذایی سدیم محسوب می شوند . امروز قصد دارم شما را با ۶ راهکار ساده آشنا کنم که با به کار گیری آن می توانید میزان مصرف سدیم را در رژیم غذایی تان کاهش دهید .

کاهش مصرف سدیم و نمک در رژیم غذایی به شما کمک می کند تا فشار خون تان را کاهش دهید . همچنین با این کار میتوانید تا حد زیادی سلامت قلب ، کلیه ها و استخوان هایتان را تضمین کنید . با ما همراه باشید ….

۱. از غذای منزل استفاده کنید

آشپزی در منزل
آشپزی در منزل

رستوران ها و شرکت های مواد غذایی در طبخ غذاهایشان از مقدار زیادی نمک استفاده می کنند . اگر می خواهید میزان نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، بهتر است که خودتان در منزل غذای خود را تهیه کنید . شما در خانه می توانید مقدار نمک مصرفی خود را اندازه گیری کنید . اگر شاغل هستید و برایتان مشکل است که هر شب برای خودتان غذا بپزید، می توانید آخر هفته ها غذای بیشتری آماده کنید و در فریزر منجمد کنید و هر روز مقداری از این غذا را که خودتان تهیه کردید استفاده کنید .

۲. مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید

مصرف میوه و سبزی فراوان و کاهش سدیم
مصرف میوه و سبزی فراوان و کاهش سدیم

برای کاهش مصرف سدیم اگر برایتان سخت است که یک دفعه میزان نمک مصرفی تان را کم کنید ، لااقل سعی کنید مقدار زیادی میوه و سبزیجات را به صورت روزانه استفاده کنید . تحقیقات نشان داده اند که خوردن غذاهای غنی از پتاسیم باعث کاهش اثر سدیم بر فشار خون و انقباض شریان ها می شود .

اگر می خواهید برخی از اثرات منفی مصرف سدیم را خنثی کنید ، حتما مصرف غذاهایی را که حاوی پتاسیم بالا هستند مانند پرتقال ، موز ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، زردآلو ، خربزه و لوبیا را در رژیم غذایی تان بیشتر کنید .

۳. نمک مصرفی خود را به تدریج کاهش دهید

بدون شک می توان گفت که کم کردن و یا حذف نمک و نمکدان از رژیم غذایی بسیار عالی است اما این تغییر عادت شاید سریع عملی نباشد . شما می توانید به راحتی مصرف روزانه نمک خود را طی چند مرحله بدون اینکه اذیت شوید تا ۲۵ درصد ،  کاهش دهید . این یک واقعیت علمی است که هر چه به خوردن غذاهای شور و پر نمک بیشتر عادت کنید ، بیشتر به مصرف آن وابسته می شوید و به قول معروف معتاد خوردن غذاهای شور و پرنمک می شوید .

۴. برچسب روی مواد غذایی بسته بندی شده را بخوانید

برچسب مواد غذایی
مطالعه برچسب مواد غذایی

یک راهکار ایده آل برای کاهش مصرف سدیم و جلوگیری از دریافت مقادیر زیاد نمک در رژیم غذایی این است که به لیبل یا برچسب اطلاعات تغذیه ای نصب شده بر روی جلد مواد غذایی آماده و فراوری شده به دقت توجه کنید . شما با این کار متوجه می شوید که کدام محصولات دارای کمترین میزان سدیم هستند .

بهترین کار این است که برچسب تمام محصولاتی را که معمولا خریداری می کنید مانند بیسکویت ، آب معدنی ، رب ، آرد سفید ، پنیر ، ژامبون و غیره را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید کدام یک از این محصولات برای شما مناسب هستند و یا باید از مصرف آنها اجتناب کنید .

۵. از مواد غذایی حاوی روغن‌های سالم استفاده کنید

خیلی از تولیدکنندگان مواد غذایی برای ترقیب مردم به خرید محصولاتشان و جلب نظر مشتریان خود از جهت تولید محصولات سالم و بدون چربی ، روغن محصول غذایی خود را حذف می‌کنند و به دلیل حذف روغن برای ایجاد طعم قابل قبول برای محصولاتشان مجبور می‌شوند که به آنها شکر یا نمک بیشتری اضافه کنند . بنابراین سعی کنید از مصرف مواد غذایی بدون چربی مثل انواع سسهای سالاد بدون چربی و … پرهیز کنید .

۶. استفاده از ادویه جات و سبزیجات تازه

ادویه جات به جای نمک
ادویه جات به جای نمک

بر خلاف باور عمومی ، نمک بهترین عطر و طعم دهنده برای مواد غذایی نیست . ادویه جات و گیاهان زیادی برای طعم دهی به غذاهای مختلف وجود دارند . بنابراین ، سعی کنید به جای اضافه کردن نمک به غذاهایتان ، غذای خود را با انواع ادویه جات ، ترشی جات و سبزی های تازه مانند کاری، فلفل، آویشن، سیر و پیاز و … مزه دار کنید . استفاده از این نوع طعم دهنده ها نه تنها طعم غذاهایتان را افزایش می دهد، بلکه فواید سلامتی زیادی را نیز برایتان به همراه دارد.

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها