چربی سوزها ؛ آیا واقعا مؤثرند؟

حتما شما هم به گوشتان رسیده است که مصرف چای سبز، قهوه، روغن‌های گیاهی و سایر چربی سوزها باعث افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی و کاهش وزن می‌شوند. اما واقعا این مواد غذایی چربی سوز تا چه حد تاثیر گذارند؟ آیا استفاده از آنها ما را به تناسب اندام واقعی می رساند ؟ اگر می‌خواهید جواب این سؤال‌ها را بدانید مطلب امروز را که برایتان آماده کرده ام با دقت مطالعه کنید .

قهوه و چربی سوزی

قهوه و چربی سوزی

همه میدانید که در قهوه ماده ای به نام کافئین وجود دارد و شهرت قهوه به عنوان یک ماده‌ی لاغر کننده به خاطر وجود همین ماده در آن است . مصرف کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی در بدن شود .البته باید به  میزان مصرف قهوه در طول روز توجه کنید زیرا دریافت بیش از حد کافئین می تواند شما را دچار اضطراب ،تپش قلب و بی قراری و اختلالات خواب کند . بهتر است در طول روز بیش از 3 فنجان قهوه مصرف نکنید .

 

چای سبز و لاغری

چای سبز و لاغری

یکی از چربی سوزهای مشهور چای سبز است . چای سبز نیز حاوی کافئین و مواد دیگری چون پولیفنول و کاتچین است ، بنابراین قدرت چربی سوزی بالایی دارد. همانطور که در بالا اشاره شد کافئین باعث بالا رفتن چربی سوزی در بدن می‌شود. پولیفنول موجود در چای سبز نیز جذب چربی‌ها را کم می‌کند .

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که جذب 886 میلی گرم کاتچین به صورت روزانه می تواند مانع جمع شدن چربی‌ها در ناحیه شکم ‌شود. می توانید برای دم کردن چای سبز یک قاشق چای‌خوری چای سبز را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و هر روز 2 فنجان از آن را 2 ساعت بعد از غذا میل کنید تا علاوه بر استفاده از خاصیت چربی سوزی، جلوی جذب آهن غذایتان را هم نگیرد .

یکی از بهترین چربی سوزها – امگا 3

یکی از بهترین چربی سوزها - امگا 3  

نتایج پژوهشی آمریکایی در سال 2006 نشان می‌دهد که مصرف اسید چرب DHA از خانواده‌ی امگا 3 ها، می تواند مانع از تشکیل سلول‌های چرب و تجمع آن‌ها در بدن شود . اما آیا ما مجازیم برای از بین بردن چربی‌ها مصرف امگا 3 ها را افزایش دهیم ؟

به عقیده‌ی بعضی از متخصصان مصرف امگا 3 ها چون چربی‌های مفید اشباع نشده را جایگزین چربی‌های مضر اشباع شده می‌کنند می توانند به لاغری و کاهش وزن نیز کمک کنند .

البته مصرف امگا 3 ها به صورت مکمل به خودی خود باعث آب شدن چربی‌ها نمی‌شود و به منظور افزایش شانس لاغری باید از منابع آنها در چهارچوب یک رژیم غذایی مناسب استفاده کرد مثلا می توانید در هفته 2 بار از غذاهای دریایی و ماهی های چرب مثل ماهی سالمون یا قزل آلا استفاده کنید .

روغن‌های گیاهی و چربی سوزی

روغن های گیاهی و چربی سوزی
چربی سوزها و بادیان رومی

استفاده از بعضی از روغن‌های گیاهی مثل روغن گیاه بادیان رومی (انیسون) و روغن لیموترش نیز به دلیل وجود ماده ای به نام «آنتول» anethol می تواند روند چربی سوزی را افزایش دهد.

برای استفاده از خواص این روغن‌ها، می توانید یک قطره از آنها را روی یک حبه قند کوچک بچکانید و آن را بمکید . این کار را هر روز سه بار و به مدت 3 هفته انجام دهید .

گیاه گوارانا guarana ، لاغر کننده

گیاه گوارانا guarana

گیاه گوارانا که در ترکیبات خیلی از قرص‌ها و کپسول‌های لاغری و چربی سوزها

نیز وجود دارد به دلیل وجود کافئین موجود در آن سرعت آب شدن چربی‌ها را بیشتر می‌کند. این گیاه از بروز احساس خستگی که ممکن است در اغلب موارد رژیم گرفتن افراد را اذیت کند پیشگیری می‌کند.

اسید لینولئیک کونژوگه

اسید لینولئیک کونژوگه و چربی سوزها
اسید لینولئیک کونژوگه و چربی سوزها

اسید لینولئیک کونژوگه یا CLA که به چربی سوزی شهرت دارد و به همین دلیل در بیشتر داروهای لاغری از آن استفاده می‌شود. پژوهشی در سال 2004 بر روی 157 نفر افرد چاق انجام گرفت نتایج نشان داد که دریافت 4.5 گرم CLA ، می تواند مقدار توده های چربی را کم ‌کند حتی برخی از شرکت کننده‌ها با مصرف این مکمل تا 3 کیلو گرم لاغر شدند .

اما مطالعات دیگری که در همان سال‌ها بر روی این قضیه انجام گرفت چنین تأثیری را به اثبات نرسانید. بنابراین خواص چربی سوزی این اسید هنوز به اثبات علمی نرسیده است. این اسیدها به طور طبیعی نیز در مواد غذایی مثل شیر و گوشت حیوانات نشخوار کننده مثل گاو موجود است .

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها