چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟

بدن شما برای دریافت انرژی خود متکی به دریافت مواد غذایی است ، پس احساس گرسنگی بعد از گذشت چند ساعت از زمان غذا خوردن غیر طبیعی نیست. اما اگر معده شما همیشه ضعف میرود و احساس گرسنگی دارید ، حتی پس از مصرف یک وعده غذایی، این مسئله ای طبیعی نیست و باید به دنبال دلیل آن باشید .

“اشتهای زیاد” اصطلاحی پزشکی است که در زمان گرسنگی شدید به کار میرود ،  اگر شما دائما با این احساس مواجه هستید پیشنهاد می کنم برای بررسی بیشتر درباره آن با دکتر خود مشورت کنید .

 

شاید دیابت دارید!

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 3

بدن ما قند موجود در مواد غذایی را به سوختی به نام گلوکز تبدیل میکند تا برای تامین انرژی در اختیار سلول های بدن قرار دهد . اما زمانی که شما مبتلا به دیابت باشید ، قند خون نمی تواند به راحتی در اختیار سلول ها قرار گیرد ، بنابراین قند خون بالا میرود و از طریق ادرار از بدن دفع می شود در حالی که سلول ها هنوز گرسنه هستند بنابراین فرد دیابتی احساس گرسنگی زیادی می کند و تمایل به غذا خوردن زیادی دارد .

به خصوص افراد مبتلا به دیابت نوع 1، ممکن است با وجود دریافت مقادیر زیادی از مواد غذایی ولی همچنان وزنشان را از دست بدهند .

علاوه بر افزایش اشتها، سایر علائم دیابت عبارتند از:

?تشنگی شدید
?تاری دید
?بریدگی و کبودی هایی که دیر خوب می شوند
?سوزن سوزن شدن یا درد دستها و پاها
?خستگی

 

شاید دچار افت قند خون شده اید؟

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 5

هیپوگلیسمی زمانی به وجود می آید که گلوکز خون شما به سطح بسیار پایینی می رسد و به اصطلاح قندتان می افتد . افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر هیپو گلیسمی هستند، اما سایر بیماری ها نیز می توانند باعث ایجاد این حالت شوند. بیماری هپاتیت، اختلالات کلیه، و مشکلات غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز نیز می توانند منجر به بروز علائم هیپو گلایسمی در فرد شوند .

در موارد شدید، افراد مبتلا به هیپوگلیسمی ممکن است مست به نظر برسند. آنها ممکن است دچار لکنت زبان شده و در راه رفتن دچار مشکل شوند . سایر علایم افت قند خون عبارتند از :

✳️اضطراب
✳️افزایش ضربان قلب
✳️پوست رنگ پریده
✳️لرزش
✳️تعریق
✳️سوزن سوزن شدن اطراف دهان

 

شاید کمبود خواب دارید!

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 7

اگر شما به اندازه کافی استراحت نکنید و کم خوابی داشته باشید ، این مساله میتواند روی هورمونی که در بدن شما مسئول کنترل حس گرسنگی است تاثیر گذار باشد . افرادی که دچار کمبود خواب هستند، دارای اشتها بیشتری بوده و به سختی احساس سیری می کنند . شما هم حتما تجربه کرده اید زمانهایی که احساس خستگی می کنید احتمالا تمایل بیشتری به مصرف غذاهای پر چرب و پر کالری دارید .

سایر علائم محرومیت از خواب عبارتند از:

?تغییرات خلق و خوی
?سخت بیدار شدن از خواب
?افزایش تصادفات
?مشکل بیدار ماندن در طول روز
?افزایش وزن

 

استرس دارید

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 9

هنگامی که شما مضطرب هستید یا تنش عصبی دارید، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند. این هورمون احساس گرسنگی را در شما بر می انگیزد .

بسیاری از مردم تحت شرایط استرس زا تمایل به مصرف غذاهای سرشار از قند و چربی، یا هر دو آنها دارند . این حالت به این دلیل به وجود می آید که بدن شما میخواهد فعالیت بخشی از مغز را که باعث ایجاد حس نگرانی در شماست خاموش کند .

دیگر نشانه ها شامل موارد زیر می باشد :

?طغیان عصبانی
?خستگی
?سردرد
?مشکلات خواب
?ناراحتی معده

 

شاید رژیم غذایی سالمی ندارید!

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 11

همه غذاهایی که شکم را پر میکنند الزاما سالم نیستند . بهترین غذاهایی که شما را زودتر سیر می کند و احساس گرسنگی را در شما کمتر می کند عبارتند از :

? غذاهایی با پروتئین بالا – مانند انواع گوشت بدون چربی، ماهی، محصولات لبنی

و

?غذاهای سرشار از فیبر مانند انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات

 

❌❌❌اما عادت به مصرف انواع شیرینی جات ، نان سفید، بسیاری از وعده های غذایی بسته بندی شده و غذاهای آماده که فاقد مواد مغذی و سرشار از کربوهیدراتهای ناسالم و چربی هستند شما را خیلی سریعتر از زمانی که غذاهای سالم و سرشار از پروتئین و فیبر دریافت می کنید دوباره گرسنه خواهند کرد و ممکن است شما خیلی بیشتر غذا بخورید.

نشانه های دیگری که نشان از انتخاب های غذایی ناصحیح و شکم پر کن دارد عبارتند از:

⭕️یبوست
⭕️ مدفوع سخت و کم
⭕️دل درد

 

داروی خاصی مصرف می کنید!

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 13

مصرف برخی از انواع داروها می تواند باعث افزایش اشتها و پرخوری در شما شوند .
به عنوان مثال انواع آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد افسردگی ، استروئیدها، برخی از انواع داروهای دیابت و داروهای اعصاب میتوانند اشتهای شما را زیاد کنند .

اگر احساس می کنید با مصرف داروی جدیدی وزنتان اضافه شده درباره آن با پزشک خود مشورت کنید تا اگر نیاز باشد نوع داروی شما را تغییر دهد .

 

شاید پرکاری تیروئید دارید!

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 15

تیروئید یک غده پروانه ای شکل در جلوی گردن است.
هورمون های ترشح شده از این غده تقریباً تمامی بخش های بدن را تحت تأثیر قرار می دهند از قبیل: سیستم گوارش(متابولیزم چربی ها، کربوهیدرات ها، تولید پروتئین)، تنظیم وزن بدن، تنظیم ضربان قلب و فشار خون، تنظیم تنفس، قدرت عضلانی، تنظیم خواب، عملکرد جنسی و غیره.

اگر تیروئید شما بیش از حد کار کند و هورمون ترشح کند ، شما مبتلا به پرکاری تیروئید می شوید .

علاوه بر افزایش احساس گرسنگی و اشتها ، نشانه های دیگر پرکاری تیروئید عبارتند از:

⚛افزایش ضربان قلب
⚛عصبی شدن
⚛تعریق بیشتر از حد نرمال
⚛ضعف عضلانی
⚛تشنگی حتی پس از نوشیدن مایعات

 

نوشابه رژیمی میخورید !

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 17

بسیاری از مردم نوشابه های رژیمی و بدون قند را برای دریافت کالری کمتر و از دست دادن وزن استفاده می کنند . اما باید بدانید که قند جعلی موجود در این نوشیدنی ها این پیام را به مغز شما میدهد که انتظار کالری بیشتری برای تامین سوختش درخواست کند. بنابراین مغز پیام گرسنگی را برای دریافت کالری بیشتر صادر می کند و عملا شما با افزایش اشتها و گرسنگی بیشتر و به دنبال آن دریافت مواد غذایی بیشتر مواجه خواهید شد .

غیر از افزایش حس اشتها و گرسنگی ، مصرف نوشابه های رژیمی می توانند علائم زیر را نیز در شما به وجود آورند :

?سردرد
?هوس خوردن شیرنی
?افزایش وزن

 

شاید باردار باشید !

چرا من همیشه احساس گرسنگی می کنم ؟ 19

بسیاری از مادران با شروع بارداری متوجه یک جهش بزرگ در میزان اشتهایشان می شوند. این وضعیت یک واکنش طبیعی بدن برای حصول اطمینان از تامین کافی مواد مغذی برای رشد جنین است.

بسیاری از زنان بین ۲-۳کیلو گرم در سه ماهه اول و سپس ۰/۵کیلو در هفته در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری وزن اضافه می کنند .

علایم دیگر که نشان میدهد ممکن است باردار باشید عبارتند از:

?عقب افتادن زمان پریود
?افزایش دفع ادرار
?حالت تهوع
?درد در ناحیه پستان یا افزایش سایز آن ها

 

منبع :

webmd

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها