طرز تهیه و خواص چای ترش برای لاغری

آیا چای ترش برای لاغری مفید است ؟

چای ترش – چای قرمز – چای مکی یا چای مکه ؛ این ها همه نام های چایی است که امروز می خواهم درباره خواص آن بر سلامتی و کاهش وزن با شما صحبت کنم .

امروزه با توجه به تمایل زیادی که افراد به مصرف انواع چای و دمنوش ها برای کاهش وزن نشان می دهند مطالعات متعددی بر روی انواع چای و تاثیر آنها بر روی سلامت و لاغری توسط متخصصان تغذیه صورت ‌گرفته است .

در این پژوهش‌ها مشخص شده است که برخی انواع چای ، مانند چای ترش می توانند مقداری خاصیت چربی سوزی داشته باشند و به کاهش وزن افراد کمک کنند .

همانطور که میدانید معمولا انواع چای ها حاوی مواد آنتی اکسیدانی هستند . چای ترش هم از این قاعده مستثنی نیست و مانند سایر انواع چای حاوی منابع آنتی‌ اکسیدانی می باشد . ضمنا چای ترش بسیار کم کالری بوده و فاقد کافئین است .

از لحاظ تاریخی ، در کشورهای آفریقایی از چای ترش برای کاهش درجه حرارت بدن ، درمان بیماری های قلبی و تسکین گلو درد استفاده می شده است . در کشور ما ایران از این گیاه برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

مطالعات اخیر به بررسی نقش احتمالی چای ترش در درمان فشار خون بالا و کلسترول بالا پرداخته است .

با من همراه باشید تا شما را با خواص چای ترش ، تاثیر آن بر لاغری ، مضرات مصرف و طرز تهیه آن آشنا کنم .

به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند

رنگ قرمز این چای به دلیل وجود آنتی‌ اکسیدان‌هایی است که به نام آنتوسیانین‌ ها ( Anthocyanin ) مشهورند . آنتوسیانین‌ ها مواد آنتی اکسیدانی هستند که رنگ قرمز ، بنفش و آبی را در میوه‌ها و سبزی‌ها را به وجود می آورند و به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی برای سلامت بسیار مفید هستند .

همچنین مصرف آنتوسیانین ها در برنامه غذایی می‌تواند منجر به کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی ، چاقی و دیابت نوع دوم شود .

نوشیدن چای ترش برای کاهش وزن مفید است

چای ترش و لاغری
چای ترش و لاغری

محققان در مطالعه ای افراد چاق را به دو گروه تقسیم کردند و به گروه اول دارو نما و به گروه دوم عصاره چای ترش را دادند .

بعد از 12 هفته مشاهده کردند افرادی که در گروه دوم بودند علاوه بر کاهش وزن ، کاهش سایز نیز داشتند و اندازه دور کمر و نسبت دور کمر به دور باسن آنها نسبت به گروه اول کمتر شده بود . بنابراین نتیجه گرفتند که مصرف این چای میتواند در کنار یک رژیم غذایی سالم و کم کالری به کاهش وزن افراد کمک کند .

فقط حواستان باشد که افزودن انواع شیرین کننده ها مانند عسل و شکر به چای ترش به دلیل بالا بردن میزان کالری آن می تواند از تاثیر این چای بر لاغری شما بکاهد .

چگونه چای ترش به لاغری کمک می کند ؟

  • مصرف چای قرمز به پاک ‌سازی بدن کمک می کند . این چای از طرفی با افزایش حجم ادرار و از طرف دیگر به دلیل کمک به دفع بهتر و رفع یبوست ، باعث سلامت دستگاه گوارش شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند .
  • چای ترش متابولیسم و سوخت‌وساز بدن شما را تا حدودی بالا می برد .
  • چای قرمز ، حاوی ماده‌ای است که مانع جذب کربوهیدرات در بدن می شود .
  • هنگامی که شما از یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا استفاده می کنید ، آنزیم گوارشی معروف به آمیلاز نشاسته و گلیکوژن را به قندهای ساده تبدیل می کند . نوشیدن چای قرمز باعث کاهش تولید آمیلاز می شود . در نتیجه ، میزان قندهای مصرفی شما را کاهش می دهد و به شما در حفظ وزن سالم کمک می کند .

مفید برای افرادی که فشار خون بالا دارند

چای ترش و فشار خون

از گذشته های دور در کشور ما ایران از این چای برای درمان فشار خون بالا استفاده می شده است . تحقیقات جدید نشان می دهد که چای ترش به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و خاصیت مدر بودن می‌تواند ، باعث کاهش فشار خون بالا در بزرگسالان مبتلا به بیماری پر فشاری خون شود .

طبق این تحقیقات مصرف چای ترش به مقدار مناسب ( سه فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتری در روز ) به مدت ۱ هفته می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند .

این نکته را فراموش نکنید که اگر در حال حاضر از داروهای کاهنده فشار خون استفاده می کنید باید حتما قبل از مصرف چای مکی با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید .

چای ترش برای بیماران دیابتی نیز مفید است

چای قرمز دارای ترکیبات شبه انسولینی است . بنابراین نوشیدن این چای برای افراد مبتلا به دیابت مفید است . از طرف دیگر آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش می توانند میزان کلسترول بد یعنی LDL ، را در بدن کم کنند و از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کنند .

همچنین وجود ترکیبات هیپو لیپیدمی و هیپو گلیسمی موجود در چای ترش برای افراد دیابتی می تواند بسیار سودمند باشد .

البته به این نکته توجه کنید : افرادی که دیابت دارند و یا از داروهای فشار خون بالا استفاده می کنند ، باید قند خون و فشار خون خود را در هنگام مصرف چای ترش کنترل کنند و با پزشک خود در مورد مصرف این نوشیدنی مشورت کنند . زیرا ممکن است مصرف همزمان این چای با داروهای کنترل کننده قند و فشارخون باعث کاهش و افت سطح قند خون یا فشار افراد شود .

با چای ترش به جنگ سرطان بروید

مطالعات نشان می دهد که این چای حاوی ماده آنتی اکسیدانی به نام پروتوکاتکویک اسید است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد توموری می باشد و باعث آپوپتوز می شود . به عبارت دیگر ، آنها رشد سلولهای سرطانی را کند می کنند . بنابراین ، این چای حتی ممکن است در درمان سرطان نیز موثر باشد .

اما توجه داشته باشید بیماران مبتلا به سرطان که در حال شیمی درمانی هستند نباید از این چای استفاده کنند زیرا ممکن است با داروهایشان تداخل داشته باشد .

تاثیر چای ترش برسندرم پیش از قاعدگی (PMS)

نوشیدن این چای می تواند با تنظیم هورمون های جنسی در خانم ها از علائم آزار دهنده پیش از قاعدگی مانند تغییرات خلقی ، دل درد های شدید ، پرخوری و افسردگی بکاهد .

چای ترش خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد

چای ترش با تنظیم حرکات روده و رفع یبوست از یک طرف و وجود مواد آنتی اکسیدانی از طرف دیگر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را در افراد کاهش دهد .

برای درمان افسردگی و اضطراب از چای قرمز استفاده کنید

این چای دارای خواص ضد افسردگی است و توانایی آرام بخشی به سیستم عصبی شما را دارد . بنابراین با نوشیدن آن از نظر روحی و جسمی احساس آرامش می کنید . همچنین ممکن است به تسکین افسردگی نیز کمک کند زیرا وقتی ذهن شما آرام است ، به طور طبیعی احساس بهتری نسبت به خود و تصمیماتی که می گیرید احساس می کنید .

یک نوشیدنی ورزشی مناسب

چای ترش

این چای یک انتخاب عالی برای ورزشکاران است زیرا ادرار آور است و به دفع سموم و مایعات اضافی از بدن کمک می کند .

همچنین ورزشکاران می توانند از این چای به عنوان یک نوشیدنی ورزشی مناسب برای رفع عطش ناشی از تحرک زیادشان ، استفاده کنند . برای این کار کافی است چای ترش را به صورت قالب های یخی در بیاورید و آن را به همراه مقداری عسل در یک لیوان آب بیندازید و نوش جان کنید .

چای مکی از نظر طب سنتی دارای طبیعت سرد بوده ، بنابراین مصرف آن می تواند بدن شما را خنک کند .

 

چه افرادی نباید از چای ترش برای لاغری استفاده کنند ؟

با وجودی که چای ترش یا عصاره‌ی آن مقدار کمی سمی است ، اما مطالعات نشان داده نوشیدن این چای به صورت روزانه و در حد متعادل مشکلی برای افراد سالم ایجاد نمی کند . اما بیماران و برخی افراد در شرایط خاص نباید از این چای استفاده کنند .

  • مصرف متعادل این چای به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدانی برای کبد مفید است اما مصرف بیش از حد آن می تواند، تأثیرات منفی روی کبد داشته باشد . یک بررسی در سال2013 از منابع معتبر گزارش داد که مصرف مقادیر بسیار زیاد از عصاره این گیاه می تواند به طور بالقوه باعث آسیب کبدی شود .
  • همچنین اگر شما جزو افرادی هستید که از داروهای فشار خون برای کنترل فشارتان استفاده می کنید باید قبل از مصرف این چای حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید .
  • خانم های باردار و شیرده در دوران بارداری و شیردهی نباید از این چای استفاده کنند . زیرا چای قرمز باعث کاهش سطح استروژن در خانم ها می شود . بنابراین اگر در حال اقدام به بارداری هستید و یا باردار هستید و یا به نوزاد خود شیر می دهید ، باید فعلا از مصرف این چای خوشمزه چشم پوشی کنید .
  • در صورت مصرف قرص های ضد بارداری یا درمان های هورمونی حتما قبل از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنید.
  • بعضی افراد نسبت به چای قرمز آلرژی دارند و با مصرف آن دچار واکنش های حساسیتی مانند قرمزی چشم و یا تب می شوند . اگر جزو این افراد هستید مصرف این چای به شما توصیه نمی شود .
  • همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد مصرف چای قرمز در بیماران مبتلا به سرطان که در حال شیمی درمانی می باشند ممنوع است .

طرز تهیه چای ترش برای لاغری

طریقه مصرف چای ترش

مواد لازم

  • گلهای خشک چای ترش 10 گرم
  • آب جوش 2 لیوان
  • عسل 1 قاشق مرباخوری

برای تهیه این چای ، کافی است گلهای این گیاه را داخل یک قوری چینی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید . حال اجازه دهید این چای به مدت یک ربع ساعت بر روی حرارت ملایم بجوشد .

بعد از گذشت این زمان زیر شعله را خاموش ‌کنید و بگذارید حدود 10 دقیقه به همین حالت بماند و سپس آن را صاف کنید .

در این مرحله شما می‌توانید به چای خود مقداری عسل اضافه کنید و یا آن را با آب سیب مخلوط کرده و خنک بنوشید .

همچنین می‌توانید به چای قرمز خود ادویه هایی مثل دارچین ، میخک ، جوز هندی و یا زنجبیل اضافه کنید و با طعمی دلخواه ، به صورت سرد یا گرم از این چای خوش طعم به‌ عنوان یک نوشیدنی رژیمی استفاده کنید .

مقدار مجاز استفاده از چای قرمز

اگر از گل خشک استفاده می کنید ، میزان مجاز ۱۰ گرم دم کرده در روز و در صورت مصرف عصاره ، ۱۰۰ میلی‌گرم عصاره این چای در روز مجاز می باشد .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
19 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منتظمی
منتظمی
1 سال قبل

سلام ببخشید چای ترش رو روزانه چندوعده باید مصرف کنیم برای لاغری؟چندفنجان؟شنیدم سه بار درروز آیا درسته؟؟

رامین
رامین
2 سال قبل

سلام
آیا مصرف چای ترش برای مبتلایان به دیابت بطور دایمی و روزانه مناسب هست؟ در اونصورت چه مقدار روزانه؟؟

Mmm
Mmm
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ده گرم چای ترش میزانش چقدره

نازنین
نازنین
3 سال قبل

سلام ببخشیدبهترین زمان استفاده چای ترش چ زمانیه و بعدوبایدتاکی خورده شودممنون میشم راهنمایی بکنید

فاطمه
فاطمه
3 سال قبل

سلام با رژیم حدود لاغری چند کیلو است

Ghazal
Ghazal
3 سال قبل

سلام ببخشید یک فنجان از چای ترش ک همون ک با ده گرم گل آماده می کنیم چن کالری داره؟

صدف
صدف
پاسخ به  Ghazal
2 سال قبل

سلام من چهار ماهه عمل دیسک کمر انجام دادم والان به علت بی تحرکی دچار اضافه وزن و چاقی شکم شدم .قدم ۱۷۰ و وزنم
۷۲ هست به نظر شما چه طور و زنمو کم کنم .آیا چای ترش تاثیری داره؟

رها
رها
4 سال قبل

سلام چای ترش رو با چند روز مصرف بکنیم تا تاثیرش رو بزاره ؟؟

آیلار
آیلار
5 سال قبل

سلام خوب هستید؟ میخواستم بدونم واقعا برای لاغری تاثیر داره؟ تا چه مدت باید مصرف کرد؟

نسرین
نسرین
5 سال قبل

ممنون از اطلاعات تان مصرف چای ترش در چه موقع باید باشد ناشتا ، قبل از ناهار ، بعد از ناهار ، قبل از شام یا بعد از شام