پیشگیری از سرطان معده با مصرف میوه ها و سبزیجات

سرطان معده مهمترین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور ماست . ایران جزو کشورهای پرخطر از نظر شیوع ، بروز و مرگ و میر ناشی ار کنسر معده است . کشور های اروپایی طی دو دهه گذشته توانستند این بیماری را کنترل کنند . همچنین کشورهای شرقی مثل کره ، ژاپن و چین نیز توانستند با غربالگری این بیماری را تحت کنترل در بیاورند .

 

شیوع سرطان معده

متاسفانه این بیماری در خطه سرسبز شمال کشور شیوع بیشتری دارد و هم عوامل جغرافیایی  و هم عوامل زیست محیطی باعث شده اند مردم این مناطق 3 برابر بیشتر از مردم مناطق جنوبی کشور مثل بوشهر به این سرطان مبتلا شوند .

همچنین این بیماری در آقایان 3-4 برابر بیشتر از خانم ها شایع است .

stomach_canser- سرطان معده

عوامل خطر سرطان معده

مطالعات زیادی بر روی عوامل متعدد ایجاد سرطان معده انجام شده است ولی عامل واقعی بروز سرطان معده تاکنون مشخص نشده است و ممکن است این بیماری به دلایل مختلفی بروز کند .

 

برخی عوامل بروز سرطان معده قابل کنترل نیستند مثل :

  • سن : این سرطان در افراد بالای 65 سال شایع تر است .
  • جنس : دهمانطور که اشاره شد این سرطان در آقایان 3-4 برابر بیشتر از خانم ها است .
  • وراثت : 1-3 درصد میتواند مسئله وراثت در بروز این سرطان مؤثر باشد .
  • گروه خونی :سرطان معده در افرادی که گروه خونی A دارند به دلایل نامعلومی شایعتر است .

اما برخی عوامل بروز سرطان معده قابل کنترل و پیشگیری و درمان هستند :

  • چاقی
  • مصرف غذاهای آلوده به مواد نگهدارنده و انواع فست فود ها
  • استفاده از غذاهای دودی و نمک سود و شور به دلیل وجود نیترات بالا در این غذاها
  • استعمال دخانیات
  • مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات
  • استفاده از آبهای آلوده و آب چاه ها به دلیل وجود نیترات در این آب ها
  • کاهش میزان اسیدیته معده با داروها و….
  • زخمهای معده و برخی پولیپ ها
  • عفونت با هلیکوباکتر پیلوری 

    میوه ها و سبزیجات

نقش حفاظتی میوه ها و سبزیجات در پیشگیری از سرطان معده

تنها عامل غیر دارویی که به طور قطعی ثابت شده می تواند جلوی بروز کنسر معده را بگیرد مصرف 5 وعده (حدود 800 گرم ) از گروه میوه و سبزیجات در طول روز است .

مصرف این میزان میوه و سبزی در طول روز می تواند به میزان 10-15 برابر از سرطان معده پیشگیری کند . این در حالی است که مصرف سیگار تا 2 برابر می تواند باعث بروز سرطان معده در افراد سیگاری شود . پس میبینیم مصرف میوه و سبزیجات چقدر در پیشگیری از این سرطان مهلک موثر است .

برخلاف سرطان روده که مصرف انواع سبزیجات به دلیل وجود فیبر میتواند نقش محافظتی در برابر این سرطان را ایفا کند در سرطان معده مصرف انواع میوه ها به خصوص میوه های حاوی ویتامین C نقش حفاظتی از معده را در مقابل کنسر معده بازی می کنند .

جالب است بدانید تحقیقات نشان دادند مصرف انواع مکمل های ویتامینی (مکمل ویتامین C ، ویتامین E ، بتاکاروتن و سلنیوم و…) به جای میوه ها و سبزیجات ، این نقش حفاظتی را در مقابل  سرطان معده نخواهند داشت .

نکته : سعی کنید هنگام خرید انواع میوه ،میوه های کوچک تر و کمرنگ تر را به جای  میوه های خیلی بزرگ و پررنگ انتخاب کنید . زیرا تاثیر عوامل خطر مثل سموم و آفات در میوه های بزرگتر و قشنگتر بیشتر است !

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها