پروبیوتیک ها چه هستند ؟

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمر های زنده ای هستند که برای سلامت شما، به ویژه سلامت سیستم گوارشی شما بسیار مفید هستند. ما معمولا از باکتری ها به عنوان چیزی که باعث بیماری می شود یاد می کنیم. اما باید بدانیم که بدن ما پر از باکتری است، هم باکتری های خوب و هم باکتری های بد !
پروبیوتیک ها اغلب باکتری “خوب” یا “مفید” نامیده می شوند، زیرا آنها به حفظ سلامت روده ها کمک می کنند.

باکتری های خوب به طور طبیعی در بدن یافت می شوند. شما می توانید پروبیوتیک ها را در برخی از غذاها و مکمل ها پیدا کنید.

پروبیوتیک ها چه هستند ؟ 3

 

از اواسط دهه 1990 بود که مردم می خواستند بیشتر درباره پروبیوتیک ها و مزایای بهداشتی آنها بدانند و پزشکان اغلب استفاده از محصولات پروبیوتیک را برای کمک به بهبود مشکلات گوارشی پیشنهاد می کردند ، اما امروزه متوجه شده اند که پروبیوتیک ها علاوه بر سلامت دستگاه گوارش می توانند بر سلامت سایر ارگان های بدن نیز تاثیرگذار باشند و به خاطر همین شهرت جدیدشان، امروزه شما می توانید آنها را در همه چیز از ماست گرفته تا شکلات پیدا کنید.

پرو بیوتیک ها چگونه کار می کنند؟

محققان تلاش می کنند تا دقیقا متوجه شوند که پروبیوتیک ها چگونه کار کنند. در اینجا برخی از راه هایی که ممکن است آنها به سلامت شما کمک کنند را ذکر می کنیم :

☢ هنگامی که شما باکتری های “خوب” را در بدن خود از دست می دهید (مثلا بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها)، پروبیوتیک ها می توانند به جایگزین شدن مجدد آنها کمک کنند.

☢ همچنین آنها می توانند باکتری های “خوب” و “بد” شما را متعادل نگه دارند تا بدن شما به بهترین شکل ممکن کار کند.

 

انواع پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها چه هستند ؟ 5

 

بسیاری از انواع باکتری ها به عنوان پروبیوتیک ها طبقه بندی می شوند. همه آنها مزایای مختلفی برای سلامتی دارند، اما اکثر آنها از دو گروه تشکیل شده اند.
قبل از مصرف حتما از دکتر خود بپرسید که کدام نوع پروبیوتیک ها می تواند برای شما بهتر کمک کننده باشد .

 

✔️ لاکتوباسیلوس
رایج ترین پروبیوتیک می باشد که در ماست و دیگر مواد غذایی تخمیر شده وجود دارد . این نوع پروبیوتیک می تواند به بهبود اسهال کمک کند . همچنین ممکن است برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند و نمی توانند قند لاکتوز موجود در شیر را هضم کنند، کمک کننده باشد .

✔️ بیفیدوباکتریوم
شما می توانید آن را در برخی از محصولات لبنی پیدا کنید. این نوع پروبیوتیک ممکن است به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و برخی از مشکلات گوارشی دیگر کمک کند.

✔️ مخمر Saccharomyces boulardii یک نوع مخمر است که در پروبیوتیک ها یافت می شود . به نظر می رسد که این مخمر نیز برای مبارزه با اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک کننده باشد.

 

آنها چه کمکی به شما می کنند؟

پروبیوتیک ها چه هستند ؟ 7

 

پروبیوتیک ها به انتقال مواد غذایی از روده ها به شما کمک میکنند . محققان همچنان در تلاشند تا بهترین راه حل برای استفاده از پروبیوتیک ها در رفع مشکلات خاص سلامت را بیابند . برخی از موارد که آنها به بهبود سلامت کمک می کنند عبارتند از:

⭕️ سندرم روده تحریک پذیر
⭕️ بیماری التهابی روده (IBD)
⭕️ اسهال عفونی (ناشی از ویروس ها، باکتری ها یا انگل ها)
⭕️ اسهال به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ها

همچنین تحقیقات متعدد نشان دادند که استفاده از آنها می تواند در بهبود مشکلات دیگر بدن نیز به شما کمک کند. به عنوان مثال، بعضی از مردم می گویند که مصرف پروبیوتیکها به آنها در بهبود برخی از مشکلات سلامتی شان کمک کرده است مواردی مانند :

✔️ ناراحتی های پوستی مانند اگزما
✔️ مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی
✔️ جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی
✔️ کمک به سلامت و بهداشت دهان و دندان

 

نحوه استفاده از پروبیوتیکها به صورت امن چگونه است ؟

پروبیوتیک ها چه هستند ؟ 9

FDA پروبیوتیک ها را مانند مواد غذایی دسته بندی می کند، نه مانند داروها. بر خلاف شرکت های دارویی، سازندگان مکمل های پروبیوتیک مجبور نیستند محصولات خود را بی خطر نشان دهند . برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نوع محصول و دوز مناسب برای شما حتما با دکتر خود مشورت کنید .

به طور کلی، بسیاری از غذاها و مکملهای پروبیوتیک برای اکثر افراد بی خطر هستند، اما برخی از افراد مبتلا به مشکلات سیستم ایمنی یا سایر مشکلات بهداشتی جدی نباید آنها را مصرف کنند.قبل از مصرف ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مصرف آنها برای شما مناسب هستند یا خیر . در بعضی موارد هم با شروع مصرف پروبیوتیک ها عوارض جانبی خفیفی ممکن است مشاهده شود مثل ناراحتی معده، اسهال، گاز و نفخ کردن . که این علایم در چند روز اول استفاده از آنها دیده میشود و به مرور از بین می رود .

مصرف آنها همچنین ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود. در صورت بروز هر نوع مشکل، مصرف خود را متوقف کنید و با پزشک خود در مورد ادامه مصرف آنها صحبت کنید.

منبع :

WEBMD

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بازار یابی شبکه اجتماعی
بازار یابی شبکه اجتماعی
6 سال قبل

ممنونم بابت سایت خوب و مطالب مفیدتان.