آیا ویتامین C باعث اسیدی شدن بدن می شود ؟

آیا ویتامین C باعث اسیدی شدن بدن می شود ؟ این سوالی است که امروز در این مقاله قصد دارم به صورت مختصر به آن پاسخ دهم . بدن ما برای ترمیم زخم ها ، تشکیل کلاژن و سلامت دندان ها و استخوان ها به ویتامین C نیاز دارد . همچنین این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به کاهش آسیب سلول ها از مواد مضری به نام رادیکال های آزاد کمک می کند .

مردان حداقل به 90 میلی گرم  و زنان حداقل به 75 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند . اجازه ندهید نگرانی در مورد اسیدیته ، شما را از دریافت مقادیر توصیه شده ویتامین C باز دارد – این ویتامین سطح اسیدیته بدن شما را تغییر نمی دهد و باعث اسیدی شدن بدن شما نمی شود .

ویتامین C و اسیدی شدن بدن

ویتامین C و اسیدی شدن بدن

اسید اسکوربیک یک اسید ضعیف است ( pH = 4.2 ) و فقط کمی اسیدی تر از سرکه است . ویتامین C هنگامی که در آب حل می شود ،  ترش مزه است اما کمتر از اسید سیتریک موجود در لیمو و لیموترش مزه ترشی می دهد . آیا مقادیر زیادی از یک اسید ضعیف مانند اسید اسکوبیک می تواند در بدن مشکل ایجاد کند ؟

پاسخ این سوال این است که ، گاهی اوقات و در برخی شرایط بله . با این حال ، با برخی اقدامات احتیاطی ساده می توان از بروز آنها جلوگیری کرد .

اسیدی شدن دهان

پوسیدگی دندان

اول از همه بدانید که هر اسیدی می تواند به مینای دندان های شما آسیب برساند . به همین دلیل دندانپزشکان روی بهداشت دهان و دندان تاکید کرده و در مورد تشکیل پلاک هشدار می دهند ، زیرا اسید تولید شده توسط باکتری ها در دهان می تواند باعث ایجاد حفره در دندان های شما شود . نوشابه های کولا حاوی اسید فسفریک هستند که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود . اما مصرف ویتامین C چه بصورت مکمل و چه از طریق مواد غذایی معمولا باعث پوسیدگی دندان نمی شود .

علت آن است که غالباً ، قرص های ویتامین C با یک ماده تشکیل دهنده قرص مانند استئارات منیزیم پوشانده می شوند . این ماده از حل شدن سریع اسید اسکوربیک در دهان جلوگیری می کند . بنابراین بلعیدن یک قرص ویتامین C بدون جویدن آن باعث آسیب رساندن اسید به مینای دندان نمی شود .

برخی از انواع قرص های ویتامین C جویدنی هستند . معمولا بچه ها این نوع قرص ها را به دلیل طعم شیرینی که دارند دوست دارند . این حال باید توجه داشت که برخی از قرص های ویتامین C قابل جویدن می تواند حاوی قند و اسید اسکوربیک باشند که با جویدن ، احتمالاً در شکاف دندان های شما می چسبد . بنابراین ، پس از جویدن یک قرص ویتامین C ، یک توصیه خوب این است که دهان خود را با آب بشویید یا مسواک بزنید . اما بهترین راه ، انتخاب قرص های جویدنی غیر اسیدی ویتامین C است .

آیا ویتامین سی باعث اسیدی شدن معده و مشکلات گوارشی می شود ؟

ویتامین سی و مشکلات گوارشی

بله اسید اسکوربیک ممکن است در برخی افراد هنگام مصرف با معده خالی عوارض گوارشی را ایجاد کند . آسکوربات کلسیم (ویتامین C خنثی شده) به منظور کاهش اثرات سوء گوارشی تولید شده است . بنابراین اگر ناراحتی گوارشی دارید بهتر است از این نوع ویتامین C استفاده کنید .

افراد دارای معده حساس ممکن است در صورت مصرف مقادیر زیادی ویتامین C دچار عوارض گوارشی شوند . از طرف دیگر ، بسیاری از افراد هیچ مشکلی با اسیدیته ناشی از این ویتامین در معده شان گزارش نمی کنند ، حتی وقتی به میزان 20000 میلی گرم در یک ساعت ویتامین سی مصرف می کنند . اسید موجود در معده ، اسید کلریدریک (HCl) بسیار قوی است و ده ها برابر بیشتر از ویتامین C اسیدی است .

برخی از افراد گزارش می کنند که با مصرف قرص های اسید اسکوربیک احساس می کنند این قرص در قسمت پایین معده شان باقی مانده زیرا حل شدن آنها زمان بر است. برای رفع این مشکل بهتر است قرص ویتامین C را به همراه غذا یا مایعات استفاده کنید .

وقتی مقدار زیادی ویتامین C مصرف شود ، و مقدار قابل توجهی از آن وارد روده ها شود، ویتامین سی با جذب آب به سمت روده ها ، اثر ملینی ایجاد می کند که می تواند منجر به بروز اسهال شود . به این میزان اشباع ، تحمل روده گفته می شود . در صورت بروز این مشکل باید مقدار مصرف مکمل را 20 تا 50٪ کاهش داد .

آیا ویتامین C می تواند باعث اسیدی شدن خون و عدم تعادل اسید در بدن شود ؟

ویتامین C و عدم تعادل اسید در بدن

آیا مصرف مقادیر زیادی از یک اسید ، حتی یک اسید ضعیف مانند اسید اسکوربیک ، تعادل اسید بدن (pH) را کاهش می دهد و باعث بروز بیماری و مشکلات سلامتی می شود ؟ پاسخ منفی است، زیرا بدن ما به طور فعال و دائمی pH جریان خون را کنترل و تنظیم می کند .

کلیه ها با دفع مقادیر اضافی اسید از طریق ادرار ، اسید موجود در بدن را برای مدت زمان طولانی ، ساعتها و روزها تنظیم می کنند. در مدت زمان کوتاه تر ، مثلا چند دقیقه تا چند ساعت ، اگر خون بیش از حد اسیدی شود ، سیستم عصبی خودمختار سرعت تنفس را افزایش می دهد ، در نتیجه دی اکسید کربن بیشتری را از خون خارج می کند و اسیدیته آن را کاهش می دهد .

برخی از غذاها می توانند به طور غیر مستقیم اسیدیته ایجاد کنند . به عنوان مثال ، هنگامی که شما بیش از حد نیاز بدنتان پروتئین مصرف می کنید مثلا زمانی که رژیم پر پروتئین می گیرید ، مواد حاصل از متابولیز پروتئین ها موادی اسیدی ( به عنوان مثال اسید اوریک ) هستند که باید توسط کلیه ها از بدن دفع شوند . در این حالت برای دفع اسید ، کلسیم و یا منیزیم نیز همراه با اسید موجود در ادرار دفع می شود که می تواند منابع کلسیم و منیزیم بدن ما را تخلیه کند .

با این حال ، از آنجا که اسید اسکوربیک یک اسید ضعیف است ، ما می توانیم مقدار زیاد آن را ، قبل از اینکه روی اسیدیته بدن ما تأثیر زیادی بگذارد ، تحمل کنیم . اگرچه ادعاهایی در مورد نقش ویتامین C در ایجاد سنگهای کلیه وجود دارد ، اما هیچ مدرکی برای اثبات این امر وجود ندارد و اتفاقا دفع اسید توسط ادرار می تواند باعث کاهش ایجاد سنگ های کلیوی در بیشتر افراد مستعد ابتلا به آنها شود .

اسید اسکوربیک سنگهای فسفات کلسیم را حل کرده و سنگهای استروویت  (که به آن سنگ‌های کلیه خاویاری نیز گفته می‌شود) را نیز حل می کند. علاوه بر این ، در حالی که ویتامین C باعث دفع اگزالات می شود ، ویتامین C به طور همزمان مانع از اتصال کلسیم و اگزالات به هم می شود .

نتیجه گیری

قبل از مصرف مکمل های ویتامین C با پزشک خود مشورت کنید . ویتامین C بدن شما را اسیدی نمی کند ، اما اگر آن را در مقادیر زیاد مصرف کنید ممکن است اثرات سوء دیگری برایتان داشته باشد . بالاترین میزان قابل تحمل ویتامین سی در بدن ، 2000 میلی گرم در روز است.

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C و دریافت بیش از 2000 میلی گرم در طول روز ممکن است اثر ادرارآوری داشته و باعث ایجاد ناراحتی معده ، گاز و اسهال شوند . مکمل های ویتامین C همچنین ممکن است با داروهای خاص از جمله داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ، تتراسایکلین ، رقیق کننده های خون ، داروهای HIV ، داروهای ضد اسید ، داروهای شیمی درمانی و قرص های ضد بارداری تداخل داشته باشند .

منبع :

? Does Vitamin C Make the Body More Acidic

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی محمد
علی محمد
1 ماه قبل

خیلی جامع وعالی ممنون واقعا خیلی عالی مطابق همونی که از فوق متخصص داروهای گیاهی شنیدم