نکات مهم تغذیه ای قبل از اقدام به آی وی اف ( IVF )

تغذیه مناسب قبل از اقدام به ivf در خانم ها چگونه باید باشد ؟

یکی از مسائل مهمی که باعث انجام لانه گزینی موفق در آی وی اف می شود ، بحث کاهش التهاب در بدن هست . هر نوع عاملی که منجر به ایجاد التهاب در بدن شود می تواند میزان موفقیت عمل لقاح مصنوعی را کاهش دهد . به ویژه سلول هایی که در جداره رحم قرار گرفتند باید از لحاظ سلامت در وضعیتی باشند که بتوانند لانه گزینی خیلی خوبی را برای جنینی که از طریق IVF در رحم قرار می گیرد ایجاد کنند .

عوامل بسیار متعددی می توانند باعث ایجاد التهاب در بدن شوند . بنابراین با رفع عوامل التهاب زا می توان شانس موفقیت عمل لقاح مصنوعی یا آی وی اف را افزایش داد .

اضافه وزن خود را کنترل کنید

چاقی و باروری

یکی از عوامل بسیار مهمی که می تواند در بدن ایجاد التهاب کند بحث چاقی و اضافه وزن است . لذا اگر خانمی دچار اضافه وزن باشد بهتر از قبل از اقدام به آی وی اف و آغاز پروسه درمانی که گاها دوره ی زمانبری هم می باشد به یک مشاور تغذیه مراجعه کرده و وزن خود را کاهش دهد . به ویژه در خانم هایی که BMI بالای 30 دارند احتمال عدم موفقیت بسیار بالا است .

اگر خانمی سن بالایی نداشته باشد و فرصت کافی وجود داشته باشد ، بهتر است قبل از اقدام به IVF وزن خود را به وزن ایده آل رسانده و با BMI زیر 25 اقدام به انجام این عمل کند .

قبل از انجام آی وی اف ، قند خون خود را چک کنید

چک کردن قند خون قبل از آی وی اف

معمولا افرادی که چاق هستند مقاومت به انسولین بالایی دارند و میزان انسولین خونشان بالا است . متاسفانه افزایش سطح انسولین بدن و قند خون ناشتای بالاتر از حد نرمال ، خود عاملی برای التهاب در بدن محسوب می شود . بنابراین در خانم هایی که می خواهند این عمل را انجام دهند باید حتما قند خون ناشتا چک شود .

اگر خانمی اضافه وزن داشته و قند خون ناشتای بالاتر از حد نرمال داشته باشد ، با کاهش وزن می تواند این مقاومت به انسولین رکم کرده و قند خون ناشتای خود را کنترل کند .

هورمون های تیروئیدی خود را چک کنید

اگر خانمی کم کاری تیروئید کنترل نشده داشته باشد و داروهای مربوط به درمان کم کاری تیروئید را استفاده نکند ، این مشکل می تواند منجر به عدم موفقیت درمان IVF شود .

کم خونی خود را درمان کنید

کم خونی و باروری

حتما قبل از اقدام به آی وی اف از نظر کم خونی بررسی شوید . چون خود کم خونی نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده التهاب در بدن است و میتواند لانه گزینی را با مشکل روبه رو کند . بنابراین حتما تحت نظر پزشک باید فرتین و CBC شما چک شده و اگر مشکل کم خونی وجود داشته باشد باید این مشکل برطرف شود .

کمبود ویتامین D عاملی برای عدم موفقیت IVF

باز یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود کمبود ویتامین D می باشد . بنابراین قبل از اقدام به IVF حتما سطح ویتامین دی خود را چک کنید و اگر دچار کمبود این ویتامین هستید تحت نظر پزشک با مصرف مکمل اقدام به رفع این مشکل کنید .

عوامل تغذیه ای که منجر به موفقیت IVF می شوند

دریافت یکسری مواد غذایی و ریز مغذی ها می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و بدین طریق منجر به افزایش درصد موفقیت عمل لقاح مصنوعی شوند .

از مواد غذایی حاوی  آنتی اکسیدان ها بیشتر استفاده کنید

آنتی اکسیدان ها و ivf

خانم هایی که قصد انجام آی وی اف دارند از 3 ماه قبل از انجام این عمل ، باید از منابع غذایی مناسب آنتی اکسیدان ها استفاده کنند . بنابراین توصیه می شود از منابع غذایی آنتی اکسیدانی مثل ویتامین C ، ویتامین A و ویتامین E در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید . گاهی اوقات شاید پزشک یا مشاور تغذیه شما برای جبران کمبود این ویتامین ها از مکمل های غذایی آنها برای شما استفاده کند .

  • منابع غذایی ویتامین C مانند : انواع میوه ها و سبزیجات به خصوص انواع مرکبات ، فلفل دلمه ای ، توت فرنگی ، کلم بروکلی ، آناناس ، کیوی ، انبه ، طالبی ، گریپ فروت
  • منابع غذایی ویتامین A مانند : منابع حیوانی شامل : جگر ، پنیر ، کره ، تخم مرغ ، ماهی قزل آلا و منابع گیاهی مثل : سیب زمینی شیرین پخته شده ، کدو حلوایی پخته شده ، هویج پخته شده ، اسفناج خام ، انبه ، هندوانه ، زردآلو
  • منابع غذایی ویتامین E مانند : روغن جوانه گندم ، تخمه آفتابگردان ، بادام ، فندق ، روغن آفتابگردان ، روغن بادام ، بادام زمینی ، آووکادو ، انبه ، کیوی

تاثیر مصرف مکمل امگا 3 بر موفقیت IVF

مکمل امگا 3 می تواند تا حدودی سطح التهاب را در بدن کاهش دهد . البته بهتر است از مکمل امگا 3 استفاده کنید که از روغن ماهی گرفته شده باشد . شما می توانید 2-3 ماه قبل از اقدام با IVF از مکمل های امگا 3 استفاده کنید .

نکته مهم : اگر از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید نباید مکمل امگا 3 را مصرف کنید . چون این دو با هم تداخل دارند و ممکن است باعث افزایش رقت خون و خونریزی شوند . ضمن اینکه رقت خون زیاد خود عاملی برای عدم موفقیت IVF محسوب می شود .

منابع اسیدهای چرب اشباع را محدود کنید

کره و اسید چرب اشباع

از 2-3 ماه قبل از اقدام به آی وی اف باید از منابع غذایی سرشار از اسیدهای چرب اشباع پرهیز کنید . بنابراین لبنیات پرچرب ٰ- روغن های جامد گیاهی و حیوانی مثل مارگارین ، کره ، خامه ، سرشیر باید از رژیم غذایی شما حذف شود .

طبق مطالعات انجام شده در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد شانس آی وی اف موفق در خانم هایی که در رژیم غذایی شان از چربی های غیر اشباع بیشتری استفاده می کنند 3 تا 4 برابر بیشتر از سایرین است . روغن های مایع گیاهی بهترین منابع غذایی روغن های غیراشباع محسوب می شوند .

مصرف مواد غذایی حاوی فتوکمیکال ها را افزایش دهید

2-3 ماه قبل از آی وی اف مصرف مواد غذایی حاوی فتو کمیکال ها را در رژیم غذایی خود افزایش دهید . فتوکمیکال ها ( Phytochemical ) همان رنگدانه های موجود در انواع میوه و سبزیجات هستند . میوه و سبزیجاتی مثل کلم بنفش ، چغندر ، کدو حلوایی ، هویج ، انبه ، انواع فلفل دلمه ای های رنگی و هر آنچه که خداوند به رنگ های قرمز – بنفش – نارنجی آفریده سرشار از فتو کمیکال ها هستند .

استرس خود را کنترل کنید

استرس و آی وی اف

در کنار توجه به مسائل تغذیه ای ، کنترل استرس برای موفقیت شما در این عمل بسیار مهم است . اگر استرس زیادی دارید حتما با یک مشاور و یا دکتر روانشناس مشورت کنید . استرس خود عاملی است که می تواند باعث ایجاد اختلال در فرآیند لانه گزینی شود .

تمام مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم می تواند به موفقیت شما در پروسه درمان ناباروری با IVF کمک کند .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها