نوشیدن آب زیاد مفید یا مضر؟

آیا شما روزی 8 لیوان آب می نوشید؟ آیا میدانید نوشیدن آب زیاد ممکن است برای سلامت ما زیانبار باشد . در باور خیلی از ما این نکته وجود دارد که باید روزانه 6-8 لیوان آب برای سلامتی بنوشیم . امروز قصد داریم به طور علمی صحت و سقم این موضوع را بررسی نماییم .

مسمومیت با آب از عوارض نوشیدن آب زیاد است

مسمومیت با آب از عوارض نوشیدن آب زیاد استمحققان دریافتند که نوشیدن آب زیاد در طول روز می تواند افراد را در معرض خطر مسمومیت با آب قرار دهد . محققان دانشگاه موناش در ویکتوریا ، استرالیا دریافتند با بیش از حد نوشیدن آب و مایعات ، مکانیسم تنظیم مصرف مایعات در بدن انسان متوقف می شود .

یافته ها نشان داد که مصرف بیش از حد آب در بدن می تواند منجر به حالت مسمومیت با آب و یا هیپوناترمی شود – هیپو ناترمی یک بیماری است که زمانی رخ می دهد که سطح حیاتی سدیم در خون به صورت غیر طبیعی کم شود . این شرایط به طور بالقوه می تواند منجر به علائمی اعم از بی حالی و تهوع ، تشنج و کما شود .

این مطالعه نشان داد که پس از مصرف بیش از حد مایعات توسط مغز ، فرمان مهار بلع مایعات فعال می شود، که به حفظ حجم تنظیم شده و کالیبره آب در بدن کمک می کند .

تحقیقات چه می گویند؟

نوشیدن آب زیادمایکل فارل ، دانشیار در دانشگاه موناش می گوید ، اگر ما طبق تمایل و درخواست بدنمان عمل کنیم بسیار صحیح تر است .سعی کنید تنها زمانی آب بنوشید که احساس تشنگی دارید بدن شما بسیار هوشمندانه با توجه به نیازش به دریافت مایعات احساس تشنگی را در شما به وجود می آورد .

در یک مطالعه که نتایج آن در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد ، از تیمی از شرکت کنندگان خواسته شد تا در دو موقعیت شدت میزان تلاش آنها برای نوشیدن آب اندازه گیری شود . یکی از این موقعیت ها زمانی بود که افراد در حال ورزش بودند و آنها تشنه شده بودند و موقعیت دوم زمانی بعد از رفع تشنگی و زمانی بود که افراد مطمئن بودند مقدار زیادی آب نوشیده اند .

نتایج نشان داد که افراد زمانی که میزان زیادی آب نوشیده اند 3 برابر بیشتر از زمانی که تشنه اند برای نوشیدن آب تلاش می کنند و در واقع به زور و با تلاش آب را می نوشند . علاوه بر این ، این تیم از مغز این افراد هم تصویر برداری (fMRI) کردند و متوجه شدند که مناطق جلوی قسمت سمت راست مغز شرکت کنندگانی که سعی می کردند تا با تلاش زیاد آب را بنوشند بسیار فعال تر از افرادی بود که در زمان تشنگی آب نوشیده بودند .

این تلاش اضافی برای بلع کامل آب پس از نوشیدن آب کافی به مفهوم غلبه بر نوعی از مقاومت بدن است که به عنوان رفلکس بلع شناخته می شود و در این موقعیت بدن به نوعی از نوشیدن آب زیاد پس از سیراب شدن جلوگیری می کند .

منبع: Health Site

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فلور افرامیان
فلور افرامیان
5 سال قبل

من تا بحال ۳ بار برای نوشیدن آب زیاد واز دست دادن نمک بدنم غش کرده ام آیا چای قهوه و نوشیدنی های گاز دار هم مثل آب باعث از دست رفتن نمک بدن میشوند?