بهترین نوشیدنی ها برای درمان خانگی سریع یبوست

بهترین نوشیدنی ها برای درمان خانگی سریع یبوست کدامند ؟ امروز در این مقاله قصد دارم شما را به 6 نوشیدنی مفید و موثر برای درمان سریع یبوست آشنا کنم .

اگر احساس می کنید مدتی است که شکمتان درست کار نمی کند و به اصطلاح دچار مشکل یبوست شده اید ، بهتر است بدانید که یبوست یک مشکل کاملاً شایع است . مطالعات جدید گزارش کرده اند که 15 درصد از جمعیت جهان دچار این مشکل هستند .

اگرچه دانستن این موضوع که شما تنها نیستید آسودگی خاطر شما را فراهم نمی کند ، اما یک راه حل ساده برای کمک به پیشگیری و درمان یبوست وجود دارد و آن هم نوشیدن مقدار کافی مایعات است .

هیدراته ماندن بدن و مصرف مقدار کافی آب و مایعات دیگر می تواند به بهبود شما کمک کرده و از یبوست جلوگیری کند . بر اساس یک تحقیق که در آوریل 2013 در مجله گوارشی آمریکا  انجام شد و تاثیر انواع رژیم های غذایی را بر قوام مدفوع بیش از 9000 بزرگسال ارزیابی کرد ، مشخص شد که عدم دریافت مایعات کافی یک عامل اصلی در بروز یبوست است و حتی بیشتر از مصرف فیبر ناکافی می تواند افراد را دچار این مشکل کند .

برای هیدراته ماندن بدن و پیشگیری از یبوست چقدر مایعات بنوشیم ؟

نوشیدن آب برای پیشگیری از یبوست

هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد اما به طور کلی ، زنان هر روز حدودا به 12 فنجان آب و مردان تقریباً به 16 فنجان آب نیاز دارند . به طور معمول غذایی که در طول روز مصرف می کنیم حدود 20 درصد مایعات مورد نیاز روزانه ما را تأمین می کند ، این بدان معناست که باید بقیه مایعات را از طریق نوشیدن سایر نوشیدنی ها تامین کنیم .
در این مقاله به شما شش نوشیدنی مفید و موثر را معرفی می کنم که به درمان خانگی سریع یبوست کمک می کند .

1. قهوه و درمان سریع یبوست

قهوه و درمان سریع یبوست

نوشیدن قهوه می تواند روده های تنبل شما را تحریک کند . نوشیدن یک فنجان قهوه داغ در صبحگاه ماهیچه‌های روده شما را تحریک می‌کند و مدفوع را برای خروج به سمت مجراهای خروجی هُل می‌دهد . همچنین نوشیدن قهوه باعث ترشح هورمون های خاصی در بدن می شود که به دفع بهتر مدفوع کمک می کنند .
در یک بررسی که در ژوئن 2017 در مجله جهانی گوارش منتشر شد ، قهوه کافئین دار ممکن است میزان اسیدی معده شما را افزایش داده و همچنین باعث افزایش حرکات روده بزرگ شود و بدین شکل خاصیت ملینی دارد .
همینطور بر اساس چند مطالعه دیگر که در در آوریل 1990 در ژورنال Gut منتشر شد ، قهوه بدون کافئین نیز ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشد .

2. آب با دانه های چیا

نوشیدنی با دانه های چیا

همانطور که میدانید نوشیدن آب ولرم به صورت ناشتا خود به تنهایی برای درمان یبوست مفید است . اما اگر می خواهید تاثیر آن را چند برابر کنید می توانید به آن دانه های چیا را اضافه کنید .

بدن بسیاری از ما هنگام بیدار شدن از خواب دچار کمبود آب است ، بنابراین بهتر است همه ما صبح خود را با نوشیدن یک لیوان آب گرم شروع کنیم . ” شما می توانید هر روز یک قاشق چای خوری دانه های چیا را به آب گرم خود اضافه کرده و چند دقیقه ای صبر کنید تا دانه ها خیس بخورند ، با این کار اثر این معجون را دو برابر کرده اید .

اکثر ما روزانه فیبر کافی نمی خوریم و دانه های چیا پر از فیبر هستند و نوع فیبر موجود در دانه های چیا برای درمان سریع یبوست بسیار موثر است .

طبق نظر آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ، حدود 87 درصد فیبر موجود در این دانه های ریز فیبر نامحلول است – و ما می دانیم که فیبر نامحلول به رفع یبوست بسیار کمک می کند.

3. آب آلو نوشیدنی ضد یبوست

آب آلو نوشیدنی ضد یبوست

آب آلو یک نوشیدنی عالی برای درمان سریع خانگی یبوست است .

آب آلو حاوی سوربیتول است ، که بدن ما آن را به خوبی هضم نمی کند . این قند آب را به سمت روده های ما می کشد و باعث می شود ما راحت تر مدفوع کنیم .

چطور آب آلو تهیه کنیم ؟

شما برای تهیه آب آلو به 1 فنجان آلو و 5 فنجان آب نیاز دارید . ابتدا هسته آلو ها را در بیاورید و آنها را در ظرفی شیشه ای بریزید . سپس 5 فنجان آب را روی شعله گاز به جوش آورید . بعد از اینکه آب 2 تا 5 دقیقه جوشید . 4 فنجان آن را در ظرفی ریخته کنار بگذارید و یک فنجان از آن را بر روی آلوهایی که از قبل آماده کرده بودید بریزید .

24ساعت آلو ها را کنار بگذارید تا خوب خیس بخورد . بعد از این مدت آلو ها را در دستگاه مخلوط کن ریخته و خوب میکس کنید تا مخلوطی یکدست و با قوام بدست آید .

حال 4 فنجان آبی که کنار گذاشته بودید به این مخلوط اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شود . سپس آن را در یخچال قرار دهید و هر روز 1 فنجان از ایننوشیدنی ضد یبوست بنوشید .

4. اسموتی ها

اسموتی ها

اسموتی ها اگر درست تهیه شوند می توانند یک نوشیدنی تمام عیار برای رفع یبوست باشند . علاوه بر آب ، اسموتی ها حاوی فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات نیز هستند و همانطور که میدانید فیبرهای غذایی برای سلامتی ما خصوصاً سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید هستند .

در میوه ها و سبزی ها دو نوع فیبر موجود است ، فیبر محلول و فیبر نا محلول . هر دو نوع فیبر غذایی اجابت مزاج را منظم کرده و احتمال بروز یبوست را کاهش می دهند.

فیبر محلول با جذب آب مدفوع را نرمتر و انعطاف پذیرتر می کند بنابراین به حرکت راحتتر آن در روده بزرگ کمک می کند .

فیبر نامحلول آب را جذب نمی کند اما با افزایش حجم مدفوع به حرکت مواد زائد در روده ها کمک می کند .

5. کفیر ، نوشیدنی طبیعی برای درمان خانگی سریع یبوست

کفیر ، نوشیدنی طبیعی برای درمان خانگی سریع یبوست

بعضی افراد بعد از مصرف شیر دچار نفخ و یبوست می شوند زیرا در شیر پروتئینی به نام ایمونوگلوبین G وجود دارد ، که عاملی یبوست زا به شمار میرود . در مفابل لبنیاتی مثل ماست و کِفیر (kefir ) ، حاوی باکتری های سالم ( پروبیوتیک ها ) هستند که به تنظیم سیستم گوارش و حرکت روده ها و رفع یبوست کمک می کنند .

کفیر نوعی نوشیدنی تخمیری است که حاصل ترکیب شیر و دانه های کفیر (توعی قارچ ) است که از کوههای قفقاز به دست می آید. تولید کفیر به دو صورت سنتی و صنعتی صورت میگیرد. یعنی شما با کمی حوصله میتوانید خودتان در منزل هم نوشیدنی کفیر را درست کنید .

بر اساس یک مطالعه بالینی در ژوئیه 2019که در مجله گوارشی ترکیه منتشر شد ، مشاهده شد ، مصرف روزانه نوشیدنی کفیر به مدت 4 هفته باعث افزایش تعداد دفعات دفع و کاهش مصرف ملین ها در افراد مبتلا به یبوست مزمن شد .

6. منیزیم

پودر منیزیم

منیزیم نوشیدنی نیست که بتوانید از قفسه های سوپرمارکت محل خود آن را خریداری کنید اما می تونید خودتان در منزل آن را به عنوان یک نوشیدنی برای درمان خانگی سریع یبوست تهیه کنید . منیزیم می تواند باعث شل شدن مدفوع و افزایش حرکات روده شده و به رفع یبوست کمک کند .

منیزیم در بسیاری از ملین ها یافت می شود شما هم می توانید با افزودن پودر منیزیم به آب یک نوشیدنی ملین تهیه کنید . به خاطر داشته باشید نباید در مصرف منیزیم زیاده روی کنید و اگر در حال مصرف دارو هستید قبل از مصرف این نوشیدنی حتما با پزشک خود از نظر تداخل دارویی مشورت کنید .

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها