چگونه با تغذیه مناسب ویروس کرونا را شکست دهیم ؟

امروز در این مقاله می خواهم با شما در مورد بحث داغ این روزها یعنی ویروس کرونا صحبت کنم . اینکه چطور می توانیم با این ویروس مبارزه کنیم تا به آن مبتلا نشویم و چطور می توانیم جلوی ابتلای خودمان و خانواده مان به این ویروس را بگیریم ؟ تغذیه سالم ضامن برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی است و اگر ما یک سیستم ایمنی قوی داشته باشیم می توانیم با ویروس کرونا مبارزه کنیم و آن را شکست دهیم .

ببینید هر گاه یک عامل بیگانه وارد بدنمان می شود اعم از ویروس ، باکتری و هر عامل بیگانه و بیماری زای دیگر ، این سلول های سیستم ایمنی ما هستند که با این عوامل بیماری زا مبارزه می کنند و مانع از عملکرد آن عامل در بدن ما می شوند و در نتیجه ما بیمار نمی شویم . اما زمانی که عملکرد سیستم ایمنی بدن به هر دلیل خوب نباشد و ما دچار اختلال در عملکرد سربازهای سیستم ایمنی شویم ، بستر برای فعالیت عوامل بیماری زا فراهم می شود و ما مبتلا به بیماری های عفونی می شویم .

در مطالعات ثابت شده که تقریبا یک سوم بیماری های عفونی به دنبال اختلال در عملکرد سیستم ایمنی ناشی از تغذیه غلط اتفاق می افتد . یعنی افرادی که تغذیه مناسبی ندارند سیستم ایمنی بدنشان خوب کار نمی کند و این افراد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های عفونی می شوند .

به عبارتی افرادی که در رژیم شان از غذاهای سالم استفاده نمی کنند و به جایش از مواد غذایی ناسالم مصرف می کنند ، با این روش موادی به نام رادیکال های آزاد یا موادی که می توانند سلولهای ما را از بین ببرند را دریافت می کنند که این مواد سمی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند و بستر را برای فعالیت و رشد انواع عفونت ها از جمله عفونت با ویروس کرونا فراهم می کنند .

تغذیه و نوع رژیم غذایی چه تاثیری بر بیماری کرونا دارد ؟

تغذیه و نوع رژیم غذایی چه تاثیری بر بیماری کرونا دارد ؟

نوع تغذیه ما می تواند روی مراحل مختلف بیماری های عفونی تاثیرگذار باشد . این مراحل شامل :

  1. پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی
  2. طول درمان بیماری های عفونی
  3. مرحله بهبودی و بازسازی بافت های آسیب دیده بدن در طی بیماری

نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در مبارزه با باکتری ها و ویروس ها از جمله مبارزه با ویروس کرونا دارد . اگر ما در رژیم غذایی روزانه خود مقدار کافی پروتئین دریافت کنیم ، مقدار کافی میوه و سبزیجات استفاده کنیم ، سعی کنیم شیرینی جات استفاده نکنیم ، خواب کافی داشته باشیم و مواد غذایی صنعتی را در حد ممکن مصرف نکنیم به تبع به انواع بیماری های عفونی از جمله عفونت با ویروس کرونا خیلی کمتر مبتلا می شویم .

اما این صحبت ها به این مفهوم نیست که فردی که تغذیه خوبی دارد اصلا به بیماری عفونی مبتلا نمی شود . مثلا در مورد ویروس کرونا ، این ویروس در افرادی که شاید تغذیه مناسبی هم داشته باشند اما به دلیل یک بیماری زمینه ای دیگر مثل دیابت یا سرطان ، مشکلات قلبی عروقی ، مشکلات التهابی و مصرف داروهای خاص ، سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است هم می تواند علائم عفونت را ایجاد کند .

در واقع در این افراد به دلیل بیماری شان ، شاید تغذیه خوب نتواند 100% خاصیت پیشگیری کننده از ابتلا به ویروس کرونا را داشته باشد اما داشتن یک تغذیه مناسب در همین بیماران نیز می تواند جلوی تحلیل عضلانی و آسیب بیشتر به بدنشان را بگیرد و سیستم ایمنی آنها را تقویت کند تا مراحل بهبودی را سریعتر طی کنند .

نقش تغذیه در کاهش طول درمان بیماری کرونا

نقش تغذیه در کاهش طول درمان بیماری

مطالعات ثابت کرده اند که اگر فردی به یک ویروس یا باکتری مبتلا شد و یک عفونتی در بدنش شکل گرفت ، اگر تغذیه مناسبی در طول دوره درمان داشته باشد مثلا مقادیر کافی پروتئین مصرف کند و یا در مقادیر مورد نیاز بدن از چربی های مفید استفاده کند ، طول درمان در این فرد کوتاه تر خواهد شد و یا به عبارتی سریعتر حالش خوب می شود و داروها می توانند اثربخشی بیشتری برای این فرد داشته باشند .

نقش دریافت کافی پروتئین ها در تقویت سیستم ایمنی

افرادی که پروتئین کافی دریافت نمی کنند با توجه به اینکه سلول های سیستم ایمنی ما ترکیباتی در بدن تولید می کنند که جنسشون از پروتئین است ، اگر پروتئین کافی  از طریق رژیم غذایی به بدن نرسد سلولهای سیستم ایمنی نمی توانند این ترکیبات را بسازند و بنابراین جلوی عوامل بیماری زا نمی توانند به خوبی مقاومت کنند و طول دوره درمان طولانی تر می شود .

در مقابل افرادی که رژیم های غذایی پرچرب دارند به ویژه اگر از انواع روغن های جامد و چربی های اشباع که حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند استفاده کنند ، پاسخ به درمان در این افراد نیز سخت است و طول درمانشان احتمالا طولانی تر خواهد شود .

نقش تغذیه در دوران نقاهت و پس از بهبودی

همچنین پس از درمان هم رژیم غذایی می تواند به بازسازی بدن و ترمیم سلول های آسیب دیده کمک کند و سبب بهبود وضعیت افت انرژی ، ضعف ، خستگی و تحلیل عضلانی که به دنبال بیماری در فرد ایجاد شده است شود .

بنابراین با داشتن یک تغذیه مناسب فرد می تواند بعد از درمان مجدد به وضعیت عادی قبل از بیماری برگردد و قوای جسمانی خود را مجدد به دست آورد .

همانطور که مشاهده کردید تغذیه مناسب در هر سه مرحله پیشگیری ، طول مدت بیماری و مرحله بهبودی و نقاهت بیماری کرونا می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد .

چه عوامل تغذیه ای باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند ؟

چه عوامل تغذیه ای باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند ؟

در این قسمت می خواهم شما را با عوامل موثر در رژیم غذایی که می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود آشنا کنم .

وزن خود را کنترل کنید

وزن فاکتور بسیار مهمی است که بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد . هم افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و چاق هستند و هم افراد بسیار لاغر ، دچار درجاتی از ضعف سیستم ایمنی هستند . یعنی افراد چاق و افرادی که بسیار لاغرند در مواجهه با عوامل بیماری زا و عفونت ها مثل کرونا آسیب پذیرتر هستند چون سیستم ایمنی آنها قدرت کافی برای مقابله با عامل بیماری زا را ندارد .

بنابراین اگر چاق و یا لاغر هستید برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان حتما سعی کنید در اولین فرصت بعد از طی این دوران بحرانی مواجهه جامعه با ویروس کرونا در صدد کنترل وزن تان باشید .

به میزان کافی پروتئین دریافت کنید

به میزان کافی پروتئین دریافت کنید

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد مصرف پروتئین ها برای تقویت سیستم ایمنی بسیار لازم هستند . با توجه به شیوع کرونا و در این روزهایی که بدن به شدت مستعد ابتلا به عفونت می باشد سعی کنید حتما روزانه 1 عدد تخم مرغ کاملا پخته استفاده کنید . سفیده تخم مرغ پروتئین بی نظیری است که امتیاز 100 از 100 در بین همه پروتئین ها را به خود اختصاص داده است و برای تقویت سیستم ایمنی می تواند بسیار موثر باشد .

اگر به هر دلیل دوست ندارید از زرده تخم مرغ استفاده کنید روزانه 2 عدد سفیده تخم مرغ میل کنید . البته در همین جا به اصلاح یک باور غلط اشاره کنم که بر خلاف تصور اکثر افراد ، زرده تخم مرغ باعث افزایش کلسترول نمی شود .

حبوباتی مثل دال عدس ، ماش ، انواع لوبیا هم فوق العاده پروتئین خوب و کافی دارند . سعی کنید روزانه حداقل در یکی از وعده های غذایی خود از پروتئینهای گیاهی مثل عدس پلو ، خوراک عدسی ، ماش پلو و … استفاده کنید .

سایر مواد غذایی پروتئینی مثل انواع لبنیات شامل شیر و پنیر و ماست و …. را هم سعی کنید در رژیم غذایی خود بگنجانید .

در طول هفته 2 تا 3 بار می توانید از انواع گوشتهای قرمز استفاده کنید و بقیه پروتئین دریافتی خود را از گوشتهای سفید مثل گوشت مرغ و ماهی و بوقلمون و … تامین کنید . درست است که گوشت قرمز آهن خیلی خوبی دارد اما دقت کنیم که می تواند چربی های مضری را وارد بدن کند و همانطور که در همین مقاله هم اشاره کردم چربی های مضر می توانند به نوعی باعث ایجاد مشکلاتی مثل اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شوند .

برای مقابله با کرونا مصرف شیرینی جات را محدود کنید

مصرف شیرینی جات را محدود کنید

در این روزها سعی کنید مصرف مواد غذایی شیرین را محدود کنید . مصرف انواع شیرینی جات صنعتی مثل انواع گز ، سوهان ، تافی ، آبنبات ، شکلات ، شکر ، قند ، آبمیوه های صنعتی ، انواع کیک و کلوچه را از رژیم غذایی خود حذف کنید .

هرگاه ما از مواد غذایی شیرین استفاده می کنیم در بدن التهاب ایجاد می شود و خود التهاب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند که می تواند مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کند .

به میزان کافی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید

اگر تا به امروز خیلی در قید و بند مصرف میوه و سبزیجات نبودیم در این روزها به خاطر خودمان و اعضای خانواده مان از میوه ها و سبزیجات به میزان کافی استفاده کنیم .

سعی کنید روزانه حداقل از 3 عدد میوه تازه میل کنید بهتر است ترجیحا میوه هایی را انتخاب کنید که ویتامین سی بیشتری دارند . همچنین استفاده از سبزیجاتی مثل خانواده کلم ها ، سالاد کاهو ، فلفل دلمه ای که ویتامین سی فراوانی دارند توصیه می شود .

برای مقابله با کرونا از لبنیات پروبیوتیکی استفاده کنید

همانطور که میدانید پروبیوتیک ها به باکتری های مفیدی گفته می شود که در حالت عادی در روده ما زندگی می کنند اما وقتی که ما چاق میشویم ، وقتی که استرس داریم یا داروهایی مصرف می کنیم این باکتری های مفید را از دست می دهیم و همین قضیه باعث می شود که پروبیوتیک ها در سیستم گوارش ما کم شوند .

وقتی پروبیوتیک ها در دستگاه گوارش ما کم شوند ، سیستم ایمنی ما ضعیف عمل می کند و اینجاست که ما مستعد ابتلا به انواع بیماری های عفونی از جمله کرونا خواهیم بود .

پس مصرف ماست پروبیوتیک ، دوغ کفیر ، پنیر پروبیوتیک که خوشبختانه چند سالی است در کشور ما در دسترس است می تواند انتخاب اول و ارجح ما باشد .

برای مقابله با کرونا آهن خون خود را چک کنید

کرونا و کم خونی

همانطور که زیادی آهن می تواند زمینه را برای عفونت فراهم کند ، کمبود آهن و کم خونی فقر آهن هم می تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی شود و فرد را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرار دهد .

وقتی آهن در بدن ما کم باشد سلولهای سیستم ایمنی ما خیلی خوب نمی توانند فعالیت کنند و همین قضیه باعث می شود تا ما مستعد ابتلا به بیماری های عفونی شویم . بخصوص خانم ها در سنین جوانی باید با آزمایش خون سطح آهن خونشان را اندازه گیری کنند و اگر سطح آهن خونشان پایین است مصرف مکمل آهن زیر نظر مشاور تغذیه توصیه می شود .

کمبود ویتامین دی را جدی بگیرید

کمبود ویتامین دی

در این روزها کمبود ویتامین دی را جدی بگیرید . ویتامین دی نقش فوق العاده مهمی در عملکرد بهتر سیستم ایمنی دارد . اگر کمبود ویتامین دی دارید باید تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه مکمل ویتامین دی را به صورت هفتگی مصرف کنید و اگر کمبود ندارید باید ماهانه 1 عدد مکمل ویتامین D ، پنجاه هزار واحدی استفاده کنید .

برای آشنایی با نحوه درمان کمبود ویتامین دی مقاله زیر را در سایت مطالعه کنید :

روش درمان کمبود ویتامین دی و نقش آن در درمان بیماری ها

از روغن های سالم استفاده کنید

از بین انواع روغن ها روغن کنجد و روغن زیتون فوق العاده ضد التهاب هستند و اسید چرب امگا 3 و امگا 9 خیلی خوبی دارند که می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند .

عدم مصرف روغن های جامد گیاهی و حیوانی مثل کره ، خامه ، سرشیر به لحاظ دارا بودن اسیدهای چرب مضر توصیه می شود . زیرا این نوع روغن ها در عملکرد صحیح سیستم ایمنی ایجاد مشکل می کنند .

مصرف نمک و غذاهای شور را محدود کنید

مصرف نمک و غذاهای شور را محدود کنید

مصرف انواع مواد غذایی پر نمک ، کنسروها حتی تن ماهی می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تضعیف کند و ما را مستعد ابتلا به بیماری های عفونی مثل کرونا کند .

از منابع غذایی ویتامین C و A غافل نشوید

ویتامین سی یکی از ویتامینهای مفیدی است که نقش آنتی اکسیدانی دارد و ما باید این روزها بیشتر از منابع غذایی آن استفاده کنیم . میوه هایی مثل پرتقال ، بخصوص پرتقال تو سرخ ، لیمو شیرین ، لیمو ترش ، نارنج ، انواع فلفل دلمه ای ، کیوی ، انار قرمز سرشار از ویتامین C هستند . حتما از این منابع خوب ویتامین سی در این چند روزه که در حال گذراندن این بحران هستیم استفاده کنید .

کدو حلوایی و هر آنچه خداوند به رنگ نارنجی آفریده است ، فلفل دلمه ای به رنگ زرد و نارنجی و قرمز سرشار از پیش ساز ویتامین A در بدن هستند و بسیار توصیه می شود در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود .

سایر توصیه های تغذیه ای :

  • این روزها بیشتر از ادویه جاتی مثل زردچوبه ، زعفران در غذاهایتان استفاده کنید .
  • جوانه ها سرشار از ویتامین E هستند که سیستم ایمنی ما را تقویت می کنند . جوانه گندم ، جو ، ماش ، شبدر فوق العاده عالی هستند . میتوانید جوانه ها را به ماست یا سالاد خود اضافه کنید .
  • از بین آجیل ها ، مصرف گردو که در بین پوست چوبی است ( چون با هوا ترکیب نمی شود تا اکسید شود ) و فوق العاده سرشار از اسید چرب امگا 3 است بسیار توصیه می شود . اسید چرب امگا 3 در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های عفونی از جمله کرونا بسیار مفید است .
  • در این روزها بیشتر از پیاز بخصوص پیاز بنفش استفاده کنید . آنتی اکسیدانی که در پیاز بنفش است ، فوق العاده است .
  • خانواده کلم به ویژه کلم بنفش بسیار عالی هستند و نقش خیلی مهمی در پیشگیری از عفونت ها دارند .
  • مصرف انواع کنسروها را در این مدت تعطیل کنید . مصرف سوسیس ، کالباس در این شرایط ممنوع است و باید از رژیم غذایی حذف شوند زیرا حاوی افزودنی هایی هستند که سیستم دفاعی بدن ما را ضعیف می کنند .

خواب کافی داشته باشید

برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با کرونا خواب کافی داشته باشید

خواب کافی بسیار بسیار مهم است . خواب کافی می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند . افراد شب کار معمولا سیستم ایمنی ضعیف تری دارند . یا افرادی که تا 3-4 صبح بیدارند با اینکه شاید بعدش 7 الی 8 ساعت بخوابند ولی با این کار سیستم ایمنی خود را ضعیف می کنند . شما نمی توانید هرگز خواب شبانه را با هیچ چیز دیگه ای جایگزین کنید .

کرونا هیچ ارتباطی با سردی و گرمی غذاها ندارد

این یک باور نا درست است و اصلا علمی نیست . آنچه که مهم است این است که شما برای پیشگیری از بیماری های عفونی تغذیه مناسبی داشته باشید .  پروتئین کافی دریافت کنید ، لبنیات کم چرب و پروبیوتیک میل کنید . خواب کافی داشته باشید و به توصیه های تغذیه ای که در این مقاله به آن اشاره شد عمل کنید .

پس از ابتلا به کرونا چه نکات تغذیه ای را رعایت کنیم ؟

اگر فردی خدای نکرده به این بیماری مبتلا شد یادمان باشد نوشیدن مایعات کافی ، مایعات گرم ، میل کردن انواع سوپ به ویژه سوپ مرغ که حاوی جو باشد ( جو روی خیلی خوبی دارد )

مصرف مایعات کافی به رقیق شدن و دفع ترشحات عفونی کمک می کند . نه تنها در بیماری کرونا بلکه در هر بیماری عفونی دیگر نوشیدن آب هم برای پیشگیری  و هم برای کاهش طول مدت زمان بیماری بسیار کمک کننده است .

مصرف انواع نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و نسکافه توصیه نمی شود چون بدن را دهیدراته می کنند و زمینه را برای ایجاد و یا تشدید بیماری فراهم می کند .

 

 

 

 

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید ! 1

با یک رژیم مناسب سلامتی و تناسب اندام تان را به دست آورید !

در سریع ترین زمان ممکن برنامه رژیم تخصصی و اختصاصی خودتان را به صورت کاملا آنلاین و فقط با پرکردن فرم اطلاعات دریافت کنید . رژیم شما توسط سارا چیذری مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران با شماره نظام پزشکی : ت – ۱۸۸۲ آماده و برای شما ارسال خواهد شد و تا پایان دوره رژیم پشتیبانی آنلاین خواهید داشت !

دریافت رژیم آنلاین
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها